Övertyck eller inte övertryck...

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Övertyck eller inte övertryck...

Inläggav Kari Lindström » 17 feb 2014, 11:11

... är många gånger totalt omöjligt och veta. Jag ska berätta om en total "aha-upplevelse" från igår, där många olika historiska fragment bildade en helt ny fakta. Vi börjar om från början...

- jag har under många års tid lekt med 6,5x47 och numera även med 6x47 som långhållskaliber.
- från allra första början hade jag en massiv 6,5x47 pipa påskruvat på mitt Sako L579 lås som gav starka indikationer tll att livet på slustyckfjädern närmade sitt slut. Den gav tändhattsgenomslag även på klenare laddningar och jag bytte inndömet till slutstycket och problemet försvann
- i går sköt jag med splitternya hylsor till min senaste skapelse 6x47. I denna gången i min långa JJ 900-låda
- Jag laddade efter uppgifterna från krutburken som berättade att laddnigen skulle vara 74,0 Culver.
- de tre första smällarna hade tändhattsgenomslag och jag avbröt skyttet, kliade mig i huvet och accepterade att jag nog skrivit fel uppgifter på krutburken. Jag hade nämligen i bakhuvet att min gamla lot som jag använde, skulle vara litet snabbare än det nya som jag hade kvar hemma i krutskåpet. Men uppgifterna som stod på burkarna var ju lika.
- Jag sänkte laddning 3,0 Culver och det blåste fortfarande hål på tändhattarna.
- jag sänkte laddingen ytterligare 3,0 Culver och nu gick det inte längre hål i hattarna.
- det kändes att något inte stämde med min minnesbild från i höstas när jag sköt gången innan.
- precisionen var också både orolig som nästan urusel på 300-meter... ca. 50 mm
- sedan skulle jag ställa om helkalibereringsverkyget för anpassat minimal helkalibrering, men gjorde både mätfel och skruvade stoppet åt fel håll. Det medförde att 3 hylsor fick en aningen för saftig kalibrering
- 0,40mm - 0,30 och 0,20 mm... men skjutas skulle de med den "nya" 6,0 Culver lägre laddningen. Hylsorna var helt nya och skulle därmed också palla för sträckningen
- snacka om en förvåning när jag avlossade första skottet... hål i tändhatten. Andra skottet gav också tändhattsgenomslag och tredje en kraftig krater
- en teori började ta form i skallen och jag knallade tillbaka till laddbänken och skruvade upp krutdoseraren 6,0 Culver och laddade tre nya rätt minimumhelkalibretade hylsor
- skotten smäldes av och tändattarna såg ut som de borde göra

Alltså,
- jag hade aldrig behövt skaffa nytt innandöme till Sako-slustycket ty problemet hade med för stor headspace med för korta och expansionsobenägna trycktåliga nya hylsor att göra
- jag hade inte övertryck när jag sköt gårdagens tre första skott, utan det hela handlade om headspace när nya hylsor enligt föregående mening
- till Lapuas 6,5x47 hylsor behöver man ha ett extra kort patronläge som matchar hylsornas ländgd från början
- jag har aldrig upplevt symptomen med några andra hylsor

...och till sist...

- jag har alltid sagt att man kan inte bedöma övertyck utifrån att studera tändhattarna och lägger till nu, att inte ens tändhattsgenomslag är ett säkert tecken för övertyck !
Senast redigerad av Kari Lindström 25 nov 2014, 18:08, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Klistras på allmän begräran
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Re: Övertyck eller inte övertryck...

Inläggav hk » 17 feb 2014, 15:18

:mrgreen:

klistra denna tråden så alla får läsa den
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
Användarvisningsbild
hk

Re: Övertyck eller inte övertryck...

Inläggav tecno » 17 feb 2014, 16:40

Intressant läsning Kari, säger som hk = klistra
mvh tecno

Tikka T3 Sp+RCC Carbon 50S+IOR 3,5-18x50

Projekttrådar:
DS sida/sida ala tecno >>bygge i 9.3x57RSE<<
Hos mig köper du Dolphin Partmaster CAD/CAM
Användarvisningsbild
tecno