Tails

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Tails

Inläggav Bo Petersson » 04 jul 2012, 22:49

Surveyors tape är enklast och väldigt praktiskt men för smala för min smak. Rätt OK på 100m men även där föredrar jag bredare. Hade det funnits dubbelt så breda så hade jag lobbat för surveyors för att det är praktiskt. Tygbanden är bättre men dyrare och det skulle vara svårare att få många att använda samma kvalite så att man kan dra nytta av varandras flaggor.
Yamadas tips tackar jag för. Jag ska undersöka vilken vikt materialet jag har använt och om det stämmer någorlunda med det som finns att beställa så kan jag återuppta tillverkningen. Som läget är nu så har jag färdiga band och en mindre mängd material kvar så jag håller lite i det jag har till dess att jag får tag i mera material.
Att göra band själv är enkelt men kräver en rullkniv, en tapetlinjal (gärna i aluminium) och en hård plastmatta att hålla till på. Jag vek ihop ände och satte en ekel öljett i änden. Tång och öljetter kommer fån Clas Ohlson. Ett tips kan också vara att köpa en packe med de små klämmor till gardiner som ska hängas i ringar på en stång. Dessa klämmor har ju en liten krok som man kan haka fast i flaggfenan med.
Bo Petersson

Inläggav Pål Otto » 04 jul 2012, 22:51

Mange foretrekker "Sail Tails", de ble vel tidligere kalt for "Snuffy Sail Tails". Du finner dem litt nede på denne siden:

http://www.flyingfishfundamentals.com/index_files/productphotos.htm
.

"Jan Rönnlund är en välutrustad man..." (Fotosidan.se
Pål Otto

Inläggav Bo Petersson » 05 jul 2012, 10:49

De styva "sailtails"" banden är lätta att läsa vindriktning och vindstyrka med och trasslar inte in sig i en propeller lika lätt. Nackdelarna är att de mer medelvärdesbildande och säger därför inget om vindens karaktär. Är det jämn och svag vind eller är det oro i luften? Uppvindar syns inte heller lika bra.
Bo Petersson

Inläggav Bo Petersson » 05 jul 2012, 10:56

Jag har kollat upp vikten hos de band jag tillverkat de senaste åren, ljusgrön och cerise, och gramvikten är 75 gram per kvadratmeter. Det är alltså nästan dubbelt så tungt som den tyngsta väven som finns upptagna i listan hos den leverantör som Yamada tipsade om.
Bo Petersson

Inläggav Kari Lindström » 05 jul 2012, 16:55

Har nu beställt 56 grams ilgrönt segelduk från England för nästan "ingen" peng. Vi får se hur den fungerar...
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Bo Petersson » 05 jul 2012, 18:14

Om du får den före Brattvall så ta med den så kan vi skära upp den.
Bo Petersson

Inläggav [Tommy_E] » 05 jul 2012, 20:06

Kan det vara en nackdel att banden blir "för" lätta om vinden tex tvärdör och banden tar längre tid på sig att falla tex? Annars bör ju tex 38g tyget vara väldigt direktvisande hur luften rör sig. Blir intressant att höra hur englandstyget fungerar.
Hjälper till med handladdning i fyrkanten-området. Skicka ett PM.
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Kari Lindström » 05 jul 2012, 20:07

Hittade även 65 grams duk som är också på väg. Jag tar med om duken hinner hem...
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Pål Otto » 06 jul 2012, 14:20

Personlig foretrekker jeg sailtails når vinden er sterk, som for eksempel under EM i Lohtaja i forrige uke. Når det er lite vind foretrekker jeg surveyors ribbon eller liknende, slike som dere svensker bruker, men jeg blir som regel nedstemt i demokratiet blant nordmennene :mrgreen:
.

Pål Otto

Inläggav Bo Petersson » 06 jul 2012, 22:52

Val av band liksom typ av flaggor i övrigt är och förblir en kompromiss. Att välja olika flaggor beroende på vindstyrka och exempelvis regn är möjligt innan tävlingen startar förutsatt att man har flera att välja på. Hur förhållandena ändrar sig under dan kanske en prognos kan ge en fingervisning om. Det är dock rätt opraktiskt att ta med flera olika uppsättningar av flaggor till en tävling. Bäst är nog ändå om man tillsammans med de man normalt skjuter med kan komma överens så att man vänjer sig med en viss typ av flaggor. Väljer man en typ som är vanligt förekommande så kan man ofta dra nytta av andra skyttars flaggor också vilket är en fördel.
Jag har mest erfarenhet av flaggor med daisywheels och det känns tryggare med dessa än andra även om det är banden som jag håller mest koll på.
Jag önskar därför att det fanns hållbara fyrbladiga propellrar som inte var utrymmeskrävande när man packar dom dvs. att dom skulle lätt kunna travas tätt "som skedar" så kanske ni förstår vad jag menar. Ett blad ska ha avvikande färg och fram och baksidan, med- och motvind ska vara lätt urskiljbara. Fenan, liksom hela flaggan ska hellst inte vara så lång för det försvårar möjligheten att läsa flaggan genom kikarsiktet då bandet inte kommer med vid sidvind.
Bandet är den viktigaste komponenten. En flagga utan propeller är lättare att göra kort och risken att bandet fastnar är mindre vilket talar för den varianten. Jag är därför öppen för att kompromissa bort propellern. Läsbarheten, dvs bredden och färgen på bandet, det som gör bandet synligt tycker jag är viktigare än att bandet är långt. Det får gärna vara en meter långt men 75 cm räcker. På en del banor måste man korta banden ytterligare, då oftast längst ut nära tavelstället. Vid dessa tillfällen är smala band klart sämre än breda.
Bo Petersson

Inläggav Kari Lindström » 12 jul 2012, 23:47

Massor med flaggor i olika längder 8) Nu ska det experimenteras :wink:

massor_med_vimplar.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Pål Otto » 13 jul 2012, 09:25

Har du planer om å teste dem utomhus også, Kari, eller har du kun en teoretisk tilnærming til saken? :D
.

Pål Otto

Inläggav Kari Lindström » 13 jul 2012, 13:45

Snart ska det skäras...

rullkniv.jpg

jag ska göra en egen "specialsvans" åt dig, Plotto. Något som du fäster i din Sverigemössa mitt på och kan genom spegel sedan studera... åt vilket håll det blåser på själva skjutplatsen :wink:
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Kari Lindström » 13 jul 2012, 16:30

Det allra första setet... 95 cm långa av 56 grams tyg.

svansar.jpg
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Kari Lindström » 13 jul 2012, 17:29

Har nu skurit även 1300mm långa och 50mm breda svansar för test. Här ser ni hur Plottos nya tofs ser ut...

tofs.jpg

Klart för idag.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Bo Petersson » 13 jul 2012, 19:25

Va tjusig Plotto ska bli i sin nya kreation, man blir grön av avund. :lol:
Bo Petersson

Inläggav [Tommy_E] » 14 jul 2012, 12:30

Ser ju fint ut det där.
Hjälper till med handladdning i fyrkanten-området. Skicka ett PM.
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Bo Petersson » 13 aug 2018, 15:39

Har undersökt tyget jag gjorde mina tails av. Vägde en stor bit och kom fram till att ytvikten är 65 g/m2, dvs något mindre än vad kommit fram till tidigare. Tyget tar inte upp vatten är mjukt och är av rip stop typ. Sökte lite på nätet och hoppades finna något liknande i lämplig flouricerande färg, gärna orange men cerise och ljusgrön som jag gjort tails av fungerar också. För vissa tyger angavs vikten i oz. frågan är om det är per kvadratfot då eller? Någon som har koll?
Bo Petersson

Inläggav megadeth » 14 aug 2018, 17:09

Köp bara inte samma tyg till svansarna som jag gjorde. Funkar jättebra första gången, minsta lilla fukt så rullar dom tyvärr ihop sig och blir totalt oläslig. Jag kommer fortsättningsvis köra med breda 40mm plastband. Sådana som används till avspärrningar.

Dessa nedanför rekommenderas alltså INTE

https://m.ebay.com/itm/40D-Thin-Waterpr ... 2277960995
Användarvisningsbild
megadeth

Inläggav Tjädervin » 15 aug 2018, 20:02

Bosse vad tror du om detta tyg till svansar

http://www.ripstopshop.co.uk/65g-per-m- ... ckagingID=
Tjädervin

FöregåendeNästa

Återgå till Bänkskytte