Tails

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Tails

Inläggav [Tommy_E] » 03 jul 2012, 12:05

Länge sedan jag var på tävling. Vad använder ni nu? Vilket material, vilken längd, vilken färg? Varför, varför inte en viss typ. Tänkte det kunde vara kul att höra lite åsikter om detta. Är ju trots allt en "rätt" viktig del i sporten. Och vars får man tag i dessa. Mina tails på börjar ha gjort sitt för länge, länge sen.. Och de är dessutom svarta. (svåra att se)

Någon som känner för att resonera lite kring detta?
Hjälper till med handladdning i fyrkanten-området. Skicka ett PM.
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Re: Tails

Inläggav Stefan.K » 03 jul 2012, 12:33

Det finns olika smaker när det gäller tails......

Jag gillar "surveyors tape" (kolla på Sinclair) bäst! Den "neon-lila" ser jag bäst på de flesta banor. Man måste ha rätt långa svansar för att surveyor tape ska funka bra, detta innebär samtidigt att risken för trassel ökar.... Kombinationen med denna typ av svans och propeller är riskabel! Finnarna hade alla svansar intrasslade i propellrarna på EMet förra veckan vid ett tillfälle :? Regn ökar risken för trassel ytterligare då vattnet gör svansen lite mer "klistrig". Man bör ha enkla flaggor utan saker som svansen kan fastna i och även tänka på att pinnen flaggan sitter på inte ska ha detaljer som svansen lätt kan fastna i!
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Kari Lindström » 03 jul 2012, 15:59

Gillar Bosse-svansar skarpt och speciellt hans gröna självlysande, som jag ser bra ändå ut till 200-meter.... färgblind som jag är. Dock har "lymmeln" slutat tillverka sådana... skulle nämligen vilja ha flera set med olika längder.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Stefan.K » 03 jul 2012, 16:08

Tygsvansar funkar rätt bra, men..... :wink:

Jag ser det i stort sett som en praktisk sak med plast-band/surveyors tape. Jag vill ha långa svansar där det går och det innebär att man måste skräddarsy längden efter olika banor och olika platser på samma bana. Dessutom bleks neonfärger väldigt snabbt, både tyg och plast. Det innebär att svansarna sakta men säkert syns sämre och sämre. I slutändan går det åt mycket svansar iom att dom skräddas till olika längder och även bleks och måste bytas ut för att synas bra.

Många använder tyg fortfarande och skjuter bra med det men jag kommer nog hålla mej till plastbanden om inget annat bättre dyker upp!
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Kari Lindström » 03 jul 2012, 16:29

Det är litet samma sak med mig... har inte hittat den ""surveyors tape" än som jag ser bortom 100-vallen och börjat fundera på att göra egna tygsvansar. Kunde Bosse det, kan väl jag också... det skulle lösa det mesta.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav [Tommy_E] » 03 jul 2012, 21:39

Tackar för svaren. Om jag då förstått det rätt så är surveyors ett vanligt plastband. Bör väl finnas liknande att hitta i sverige? Kändes ju något onödigt att behöva skicka ett par rullar band runt halva jorden :wink:

Någon som testat vanliga sidenband som finns att köpa i olika breddar och färger i tygbutiker? Eller blir dom inte nog lätta kanske...
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Kari Lindström » 03 jul 2012, 21:44

Det finns ett litet problem med det svenska bandet man hittar. Den är smalare och fladdrar mer i vind.

Tyg och garn fungerar så länge det är uppehållsväder, men i regn... inte alls. Färgerna blir också ett problen... fluoricende finns t.ex inte heller. en bra svans med bra färg som skyttens ögon klarar av och se, behöver man inte leta efter på fältet, utan syns och kan identifieras bara man blickar åt rätt håll.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav [Tommy_E] » 03 jul 2012, 22:09

Okey.. Det låter ju för mig väldigt konstigt att det inte ska finnas plastband i olika bredder i detta land :shock:
jaja.. Vad är det för slags tyg som bosse använt till sina? Funderar om det kanske bara krävs en kväll eller två att pyssla ihop ett gäng svansar så kan det ju vara värt mödan i väntan på att man "behöver" nåt från sinclair. Viktigt är dock för mig att dom blir väldigt lätta och "snabba".
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Kari Lindström » 03 jul 2012, 22:15

Hittar du minst ett tum brett plastband i fluoricerande färger, så hojta gärna till. Vi är nog fler som letat efter...

Bosses svansar är av något slags segelduk... jag vet inte vad det heter.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Ewol » 04 jul 2012, 08:06

Kari Lindström skrev:Hittar du minst ett tum brett plastband i fluoricerande färger, så hojta gärna till. Vi är nog fler som letat efter...

Bosses svansar är av något slags segelduk... jag vet inte vad det heter.

Borde inte samma som bönderna använder för att visa stängseltråden fungera? Nu får ni ursäkta om detta blir tokigt då jag har noll erfarenhet av det ni håller på med.
http://skogma.se/Servlet?page=11&anr=121692&sort=null (30mm olika färger)
http://skogma.se/Servlet?Servlet?page=1 ... &sort=null (30mm tvåfärgat)
http://skogma.se/Servlet?Servlet?page=1 ... &sort=null (25mm Neon)
http://skogma.se/Servlet?page=11&anr=124478&sort=null (70mm, varningsband)

Mvh Jon
"-Sir, we are surrounded"
"-Excellent, now we can attack in every direction"
Användarvisningsbild
Ewol

Inläggav Kari Lindström » 04 jul 2012, 08:22

Kul... har tittat tidigare hos Skogma och hittat bara den smale. Nu har de bredare också... just det vi använder oss, bara de tog även den neongröna i sitt sortiment.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Stefan.K » 04 jul 2012, 08:58

De band jag sett från Skogma har varit för "fladdriga" för min smak....

Den surveyors tape jag gillar ha en lite textil-liknande yta, det mesta annat är slätt och klistrar lättare mot allt när det blir blött.

Man bör kanske ha i åtanke att de svansar jag gillar ska fungera i många olika situationer på bänkskyttetävlingar. För den som inte sysslar med renodlat bänkskytte på tävlingsnivå kommer en enkel fena och tex. plastband från Skogma fungera väldigt bra. När det oftast brukar väljas tillfällen med lite vind och dessutom skjutbanor som är ganska vindskyddade när det tex ska testas laddningar ställs det andra krav på vindflaggor och svansar!

Jag köper mina surveyors tape där jag kommer åt och det kanske går åt band för någon, eller några, hundralappar varje år. Ett lågt pris för att få de svansar jag gillar och kan kapa och byta ut hela tiden för att skräddarsy min flagglinje på tävlingarna.
Stefan K

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Ewol » 04 jul 2012, 09:34

Stefan.K skrev:De band jag sett från Skogma har varit för "fladdriga" för min smak....

Den surveyors tape jag gillar ha en lite textil-liknande yta, det mesta annat är slätt och klistrar lättare mot allt när det blir blött.
.

Mer åt det här hållet då?
http://www.nimaab.se/se/art/markband-30mm.php

Skulle tro att man på närmsta granngården eller liknande borde kunna skaka fram det du söker, nu är det kanske som sagt inte någon enorm kostnad, var bara en tanke för att underlätta å kunna hitta enklare.

Mvh Jon
"-Sir, we are surrounded"
"-Excellent, now we can attack in every direction"
Användarvisningsbild
Ewol

Inläggav Stefan.K » 04 jul 2012, 10:06

Pappersband......... Blir totalt oanvändbart för bänkskytte när det regnar!

Det har jagats och forskats en del om att hitta band här i Sverige som liknar den amerikanska varianten men inget bra dar dykt upp än. Jag tycker inte det är några problem att köpa band från USA, givetvis hade jag köpt något som tillverkats här i närheten om jag kan välja men nu verkar det svårt och jag lägger inte ner tid och kraft på att leta :wink:
Stefan K

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav -Markus- » 04 jul 2012, 10:15

Senaste beställningen från Sinclair med Surveyor tape ser inte ut som den "vanliga".

Någon mer som fått en annan sort än den gamla?
Användarvisningsbild
-Markus-

Inläggav Stefan.K » 04 jul 2012, 10:28

Sinclair är inte riktigt bra att beställa svansar i från på senare tid... Jag har fått olika sorters band med enda gemensamma egenskap att dom hade samma färg som jag var ute efter :( Senast var de ilsket gröna av rätt sort medan de orange var flor-tunna och i stort sett oanvändbara på tävling.

När jag nu kollar på rullarna jag köpte av Marko Rautelin på EM ser jag att det verkar vara Bruno som levererat dom!

IMG_0141.JPG
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stefan K

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Yamada » 04 jul 2012, 19:49

Här kanske det finns väv som liknar den som Bosse tillverkade sina svansar av.

http://powerkites.se/material/ripstop.html

/Yamada
Användarvisningsbild
Yamada

Inläggav [Tommy_E] » 04 jul 2012, 21:15

Intressant!

Går säkert göra nåt som funkar bra av nåt sånt.. men... Det känns ju rätt lindrigt att bara dra ut lite grann från en rulle istället för att sitta och klippa och ha sig.. Nåja.
Nån som har nåt lite större "lager" med surveyors hemma och har lust att sälja en rulle till en stackare som helst haft en rulle igår?
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Stefan.K » 04 jul 2012, 21:59

Det mesta som är i neonfärg bleks snabbt i solen och livslängden på tygsvansar är ganska kort.......

Marko Rautelin har nog plastband på lager, rullen på bilden köpte jag av honom förra veckan. Marko har en firma som säljer bänkskytte/skytteprylar, har dock inte hans webadress i minnet.......
Stefan K

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav upandcoming » 04 jul 2012, 22:47

http://www.mrasupply.com/

Mine finske kunnskaper er derimot noe begrenset ... :shock:
Användarvisningsbild
upandcoming

Nästa

Återgå till Bänkskytte