Webcup 2018

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Webcup 2018

Inläggav mummelman » 03 nov 2018, 19:36

Enklaste lösningen på utskicket är nog att det läggs upp på förbundets hemsida. Om det görs så borde även de äldre utskicken göras tillgängliga för nedladdning .
mummelman

Inläggav MONAB » 03 nov 2018, 20:13

Styrelser kommer, styrelser går, diskussionen om förnyelse består. Kul-skjutarna vill också skjuta, låta glädjen spruta, hur skyttet blir glatt, även om kulan spelar spratt, jo genom gemenskap. Alla är välkommen, men reglerna får oss att blir bortkommen. Hinder är det som binder oss fast från utveckling, vi får akta oss för avveckling. När vi måste prioritera, får det inte hindra de seriösa, men inte heller oss chanslösa. Kan vi dela på oken, låta någon annan bli loken som drar oss framåt, bort från det gamla, utan att svamla. Utvecklingen drivs av misstag och frihet sen blir det behag med först några omtag. Det får inte bli en splittring men kul-skjutarna måste få följa sin vittring utan ramar som förmanar om det som varit.

En grupp som får ansvar för tillgänglighet och tillfredsställelse för nya skyttar och kul-skyttarna med ansvar för alla regler utom HV/LV men ansvaret gäller också att förändringarna skall gå att införliva i klubbarnas ordinarie verksamhet, speciellt SM tävlingarna (vår bästa reklamplats). Focus att locka nya skyttar, behålla de befintliga, inte få gamla att ställa upp men locka gamla att återkomma.

Även om en stor grupp kan bli problem, ser jag för mig deltagare från Gällivare till Småland, de små klubbarna och de stora klubbarna. Min lämplighet är tveksam, om ni märker är jag dålig på att skriva, ännu sämre på IT, skjuter som en kratta, det enda jag är duktig på är att åt mina misstag skratta.
Ha dé Mats
Fjälljakt, bänkskytte & F-class drömmar
2xGS - Beretta SP 20 Beretta SP 12 - Hart 6PPC - M55 243 - T3 två pipor 7-08 & 308 - T3 två pipor 7SAUM & 300WM
MONAB

Inläggav Mannlicherman » 03 nov 2018, 20:29

Alla som ligger på Web-Cupresultat från i år som inte redan finns med i Peters sammanställning kan maila dessa till mig så ska jag hjälpa till och sammanställa resultaten. Jag tycker att vi sammanställer allt som kommer in före den 15 november. Jag kan också tänka mig att göra ett försök att sammanställa resultaten för 2017 också så skicka det ni har till bo.petersson@telia.com

Vilken jäkla tur att jag sparat alla våra resultat då :shock:
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav Stewe's world on ice » 03 nov 2018, 21:07

MONAB skrev:Styrelser kommer, styrelser går, diskussionen om förnyelse består. Kul-skjutarna vill också skjuta, låta glädjen spruta, hur skyttet blir glatt, även om kulan spelar spratt, jo genom gemenskap. Alla är välkommen, men reglerna får oss att blir bortkommen. Hinder är det som binder oss fast från utveckling, vi får akta oss för avveckling. När vi måste prioritera, får det inte hindra de seriösa, men inte heller oss chanslösa. Kan vi dela på oken, låta någon annan bli loken som drar oss framåt, bort från det gamla, utan att svamla. Utvecklingen drivs av misstag och frihet sen blir det behag med först några omtag. Det får inte bli en splittring men kul-skjutarna måste få följa sin vittring utan ramar som förmanar om det som varit.

En grupp som får ansvar för tillgänglighet och tillfredsställelse för nya skyttar och kul-skyttarna med ansvar för alla regler utom HV/LV men ansvaret gäller också att förändringarna skall gå att införliva i klubbarnas ordinarie verksamhet, speciellt SM tävlingarna (vår bästa reklamplats). Focus att locka nya skyttar, behålla de befintliga, inte få gamla att ställa upp men locka gamla att återkomma.

Även om en stor grupp kan bli problem, ser jag för mig deltagare från Gällivare till Småland, de små klubbarna och de stora klubbarna. Min lämplighet är tveksam, om ni märker är jag dålig på att skriva, ännu sämre på IT, skjuter som en kratta, det enda jag är duktig på är att åt mina misstag skratta.

Det är uppfriskande med idéer, dock skulle det vara uppfriskande med att fler skulle vilja jobba med att genomföra dom. Skulle inte du vilja ta tag i det mats. Jag sitter själv i fyra styrelser och det svåra i alla dessa är sällan förslag till idéer där bara smattrar det in grejer. Den totala motpolen är själva utförandet, folk blir extremt upptagna helt plötsligt.
Stewe's world on ice

Inläggav Bo Petersson » 03 nov 2018, 21:25

Jag har nu sammanställt alla resultat som finns noterade i detta forum för 2017 och 2018. Väntar ivrigt på att fler resultat ska komma in till mig, bo.petersson@telia.com, så ska jag föra in dessa och skicka över det till Peter som säkert också ligger på några resultat. Hur som så tycker jag att det som vi nu kan skapa ett resultat av får vara nog för att kunna presentera ett giltigt resultat. Sedan så bör vi se till att det blir tydligt och enkelt att framgent få in resultaten och att dessa sammanställs fortlöpande så att man kan följa hur det går då det enligt min uppfattning också påverkar intresset för Web-Cupen.
Bo Petersson

Inläggav Mannlicherman » 03 nov 2018, 22:04

Väntar ivrigt på att fler resultat ska komma in till mig, bo.petersson@telia.com, så ska jag föra in dessa och skicka över det till Peter som säkert också ligger på några resultat

Kolla din inbox :D

Chasse d'abord

Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav Bo Petersson » 03 nov 2018, 23:43

Jag har fört in resultaten från Arvika. Tack Johan.
/Bo
Bo Petersson

Inläggav Stewe's world on ice » 04 nov 2018, 11:06

Fyra resultat från Sundsvall från 2017 och ett från 2018 på väg in
Stewe's world on ice

Inläggav pistolmike » 04 nov 2018, 16:44

mummelman skrev:Enklaste lösningen på utskicket är nog att det läggs upp på förbundets hemsida. Om det görs så borde även de äldre utskicken göras tillgängliga för nedladdning .

Det enklaste är nog att via en mejl-lista skicka ut ett "utskick"...
Med pdf:er på infoblad, program och faktura till medlemsavgiften.

Får jag det av förbundet är jag nöjd.
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav MONAB » 09 nov 2018, 08:22

Stewe's world on ice skrev:
MONAB skrev:Styrelser kommer, styrelser går, diskussionen om förnyelse består. Kul-skjutarna vill också skjuta, låta glädjen spruta, hur skyttet blir glatt, även om kulan spelar spratt, jo genom gemenskap. Alla är välkommen, men reglerna får oss att blir bortkommen. Hinder är det som binder oss fast från utveckling, vi får akta oss för avveckling. När vi måste prioritera, får det inte hindra de seriösa, men inte heller oss chanslösa. Kan vi dela på oken, låta någon annan bli loken som drar oss framåt, bort från det gamla, utan att svamla. Utvecklingen drivs av misstag och frihet sen blir det behag med först några omtag. Det får inte bli en splittring men kul-skjutarna måste få följa sin vittring utan ramar som förmanar om det som varit.

Det är uppfriskande med idéer, dock skulle det vara uppfriskande med att fler skulle vilja jobba med att genomföra dom. Skulle inte du vilja ta tag i det mats. Jag sitter själv i fyra styrelser och det svåra i alla dessa är sällan förslag till idéer där bara smattrar det in grejer. Den totala motpolen är själva utförandet, folk blir extremt upptagna helt plötsligt.

Du har rätt i att genomförandet är viktigare än idén. Jag kan göra ett försök att skapa en grupp. Vi får surra lite 8/12
Ha dé Mats
2xGS - Beretta SP 20 Beretta SP 12 - Hart 6PPC - M55 243 - T3 två pipor 7-08 & 308 - T3 två pipor 7SAUM & 300WM
MONAB

Inläggav Kari Lindström » 23 dec 2018, 17:16

Intressant skriverier och åsikter om orsak och verkan. Var och en har sin åsikt som behöver respekteras, men man behöver också komma ihåg att betraktelsevinkeln kan påverka. Här kommer mina två ören...

- Förbundet har ett stort ansvar, ty det är förbundets syn, åsikter och ledning som påverkar och utvecklar sporten alt. stagnerar det
- Största felet som gjorts enligt min mening är att man varit för elitistisk.
- Att nedprioritera JK och SP statusmässigt, eftersom man vill fylla upp HV/LV som huvudsakliga klasser, har bevisligen slagit fel
- Konsekvensen är väl synlig numera, eftersom JK och SP saknar deltagare och LV/HV tappar också rejält

Istället borde man nog...

- ha utvecklat och anpassat JK/SP till den rådande verkligheten som föreslogs många gånger under många års tid.
- JK och SP borde man sett som fullvärdiga bänkskytteklasser med sina egna utövare, med egen utveckling istället för att hämma dem eller att försöka slussa skyttarna medvetet vidare
- JK/SP borde ha styrts kanske av en komitté bestående av JK/SP-skyttar med egen makt att utveckla och förvalta. Jämför gärna med poänggrenarna i Finland

Nu blev det som det blev och man ska inte egentligen gråta över spilld mjölk. Men frågan är hur man tar lärdom av historiska misstag alternativt struntar i dem och säkerställer framdrift vidare från nuet ? Det är aldrig för sent, men det krävs frivilliga. Arbetsbördan att hålla i Webcupens resultatredovisning, rankingpoängen och rekordredovisningen är inte speciellt betungande, men däremot behöver det göras vissa bestämda tidpunkter. Det är ju trots allt skyttarna som är förbundet liksom själva sporten och inte tvärtom. Förbundet är en organisation vald av skyttar för att administrera och utveckla. Att t.ex hålla i olika löpande tävlingsrelaterade redovisningsuppgifter, behöver man inte nödvändigt tillhöra förbundet. Många gånger kan det vara en fördel att inte göra det och därmed slippa en statisk utveckling...
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 23 dec 2018, 17:48

Kari Lindström skrev:Intressant skriverier och åsikter om orsak och verkan. Var och en har sin åsikt som behöver respekteras, men man behöver också komma ihåg att betraktelsevinkeln kan påverka. Här kommer mina två ören...

- Förbundet har ett stort ansvar, ty det är förbundets syn, åsikter och ledning som påverkar och utvecklar sporten alt. stagnerar det
- Största felet som gjorts enligt min mening är att man varit för elitistisk.
- Att nedprioritera JK och SP statusmässigt, eftersom man vill fylla upp HV/LV som huvudsakliga klasser, har bevisligen slagit fel
- Konsekvensen är väl synlig numera, eftersom JK och SP saknar deltagare och LV/HV tappar också rejält

Istället borde man nog...

- ha utvecklat och anpassat JK/SP till den rådande verkligheten som föreslogs många gånger under många års tid.
- JK och SP borde man sett som fullvärdiga bänkskytteklasser med sina egna utövare, med egen utveckling istället för att hämma dem eller att försöka slussa skyttarna medvetet vidare
- JK/SP borde ha styrts kanske av en komitté bestående av JK/SP-skyttar med egen makt att utveckla och förvalta. Jämför gärna med poänggrenarna i Finland

Nu blev det som det blev och man ska inte egentligen gråta över spilld mjölk. Men frågan är hur man tar lärdom av historiska misstag alternativt struntar i dem och säkerställer framdrift vidare från nuet ? Det är aldrig för sent, men det krävs frivilliga. Arbetsbördan att hålla i Webcupens resultatredovisning, rankingpoängen och rekordredovisningen är inte speciellt betungande, men däremot behöver det göras vissa bestämda tidpunkter. Det är ju trots allt skyttarna som är förbundet liksom själva sporten och inte tvärtom. Förbundet är en organisation vald av skyttar för att administrera och utveckla. Att t.ex hålla i olika löpande tävlingsrelaterade redovisningsuppgifter, behöver man inte nödvändigt tillhöra förbundet. Många gånger kan det vara en fördel att inte göra det och därmed slippa en statisk utveckling...

Sista tävlingen i fredriksberg var vi 35 st som sköt two gun. Inte ett så fruktansvärt tapp enligt mig . Vi var ingen som sköt tex JK, men hade det varit några några hade säkert lv/hv skyttar ställt upp för att få SM status men det måste vara fler än ingen alls . Jag välkomnar dom som vill göra JK och sporter stort igen. Och då menar jag inte att vilja att någon annan gör något utan att göra något själv åt saken. Jag sitter i valberedningen så skicka mig gärna ett pm.
Stewe's world on ice

Inläggav Mannlicherman » 23 dec 2018, 18:41

Arbetsbördan att hålla i Webcupens resultatredovisning, rankingpoängen och rekordredovisningen är inte speciellt betungande, men däremot behöver det göras vissa bestämda tidpunkter

Jag kommer att ta hand om alla resultat och redovisning för Webcupen under 2019. Jag hoppas att dom som sagt att dom inte tänker skjuta webcup pga av utebliven resultat redovisning tänker om!!! Jag ska göra allt jag kan för att det ska bli ordning på det här igen :)

Chasse d'abord

Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav Stefan.K » 23 dec 2018, 19:13

-Största felet som gjorts enligt min mening är att man varit för elitistisk.

Jag håller inte med dej Kari!

Jag har länge propagerat för att om Jk och Sp ska ”moderniseras” och anpassas så fler börjar skjuta dessa klasser är det fritt fram att arrangera aternativa typer av klasser på lokal eller nationell nivå! Det går även utmärkt att ändra reglementet eller skapa nya klasser med SM-status via gängse kanaler inom förbundet! Detta har inte skett.... Det har bitvis hörts höga stämmor som propsat på förändringar och kritik riktas mot förbundet och dess styrelse. Det händer dock inget på skjutbanor och årsmöten för att locka in skyttar till dessa nya klasser av de som kritiserar och klagar på litet deltagande i SM tävlingar i Jk/Sp........
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav mummelman » 24 dec 2018, 01:30

Vad är det som har gjorts som är elitistiskt? Har inte mig veterligen gjorts någon nedprioritering av JK/sporter av förbundet, är mer avsaknaden av aktiva skyttar i klasserna som gjort att det ser ut som det gör. Sen ligger det inte på förbundet att arrangera tävlingarna i JK/sporter utan på klubbarna/intresserade skyttar. Om det sen finns intresse för någon ny klass istället för jk lr sporter så är det inte så svårt att lämna förslag på regler/reglemente för detta till förbundet. Har svårt att se att man stoppar något om det finns tillräckligt med intresserade skyttar. Jk har ju mer lr mindre självdött pga för dåligt intresse.
I motsats till Karis uppfattning om LV/HV så tycker jag att det är fler aktiva i de klasserna idag mot bara för 5 år sedan. Sen är det så att en del skjuter bara tävlingarna i norr medan andra håller sig uteslutande till Fredriksberg. Har själv beslutat att jag åker bara till Brattvall om det blir 2-gun tävling, är helt enkelt för långt att åka och sen bara skjuta 1 klass.
mummelman

Inläggav pistolmike » 24 dec 2018, 10:49

Stefan.K skrev:Det händer dock inget på skjutbanor och årsmöten för att locka in skyttar

Det här är nog "nöten" som ska knäckas... frågan är bara HUR man gör för att locka UT mer skyttar till skjutbanan!??

Är det någon som har en lösning?
Jag tar gärns emot tips som jag kan använda lokalt i min förening.

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav Bo Petersson » 24 dec 2018, 11:19

Det som behövs är engagerade personer som utöver sitt eget skytte har ett vidare perspektiv och tar initiativ. Jag tror att ingen sitter inne med facit för hur verksamheten ska utvecklas. Det är upp till alla att prova och det som lyckas bra för några kan övriga ta efter.
Bo Petersson

Inläggav Stewe's world on ice » 24 dec 2018, 11:30

pistolmike skrev:
Stefan.K skrev:Det händer dock inget på skjutbanor och årsmöten för att locka in skyttar

Det här är nog "nöten" som ska knäckas... frågan är bara HUR man gör för att locka UT mer skyttar till skjutbanan!??

Mvh Micke

Om jag ser till våran klubb som gått från en kikarskytt till många och från noll tävlingar för kikarskyttar till strax under tio st per år så var resan som följer.
Jag började med att involvera mig i klubbens styrelse samt skottade tak, målade och fixade. Sen reste jag land och rike runt och tävlade i mer eller mindre allt jag fick skjuta utan att kvala in,( jag låg strax över 1000 tävlingsskott per år) . Såg då vad jag själv gillade med arrangemangen och det olika skyttet och vad andra gillade och sökte efter. Jag började arrangera egna tävlingar och träningar och dom flesta hittade mig här på robsoft. Jag började bygga upp ett nätverk av andra skyttar som gillade att tävla med kikare och tog med mig mina skyttekamrater från klubben till olika tävlingar och andra skyttar besökte oss på våra tävlingar . Dom såg nu andra arrangemang och fick upp ögonen för förbättringar.
För att göra en lång historia kort så sitter jag inte i styrelsen längre, det behövdes nytt blod där. Klubbens tävlingar sköts helt utan mig mer eller mindre då jag mest är ansvarig för maten och cafeterian.
Vem som helst kan göra liknande resa. Det behövs en bil en bössa en hel del ammo och att komma ihåg att allt börjar med det egna engagemanget
Stewe's world on ice

Inläggav MONAB » 28 dec 2018, 18:15

pistolmike skrev:

Mvh Micke

Min väg; se först och främst till att ha roligt själv utifrån dina förutsättningar för då blir du uthållig. Finns möjligheten så åk på de tävlingar som passar för att skjuta lite, ljuga lite, träffa kompisar och få inspiration.

Mitt motto är att jag siktar inte på att bli bäst, men bättre (blir jag fullärd lägger jag av).
Ha dé Mats
MONAB

Inläggav Kari Lindström » 29 dec 2018, 22:49

mummelman skrev:Vad är det som har gjorts som är elitistiskt? Har inte mig veterligen gjorts någon nedprioritering av JK/sporter av förbundet, är mer avsaknaden av aktiva skyttar i klasserna som gjort att det ser ut som det gör. Sen ligger det inte på förbundet att arrangera tävlingarna i JK/sporter utan på klubbarna/intresserade skyttar. Om det sen finns intresse för någon ny klass istället för jk lr sporter så är det inte så svårt att lämna förslag på regler/reglemente för detta till förbundet. Har svårt att se att man stoppar något om det finns tillräckligt med intresserade skyttar. Jk har ju mer lr mindre självdött pga för dåligt intresse.
I motsats till Karis uppfattning om LV/HV så tycker jag att det är fler aktiva i de klasserna idag mot bara för 5 år sedan. Sen är det så att en del skjuter bara tävlingarna i norr medan andra håller sig uteslutande till Fredriksberg. Har själv beslutat att jag åker bara till Brattvall om det blir 2-gun tävling, är helt enkelt för långt att åka och sen bara skjuta 1 klass.

Egentligen svarar du själv på frågan vad som är galet. Inget har nedprioriterats är helt korrekt beträffande nationella klasser, men inget har upprioriterats heller. Det har varit som det alltid varit ! Svenska bänkskyttet har helt korrekt också byggts på individernas egna intressen, vilket man nu upplever som nedåtgående trender i alla klasser. Ett av förbundsuppgifter är att utveckla och för att kunna utveckla behöver man prioritera både uppåt som nedåt i olika saker. Det är i rekryteringen som framtiden finns. Att ändra och få genomslag samt öka t.ex rekryteringen, är inget man gör över en natt. För att bygga långsiktigt, behöver man också ha en strategi... en bland skyttar förankrad strategi med tydliga mål. Finns det ?

Nu har SP och JK dött och det kanske inte går att göra något åt saken. Därför behöver man ha en plan att behålla det som fortfarande fungerar. LV och HV finns kvar i Sverige som tävlingar tack vara utländska skyttar och några duktiga tävlingsarrangörer. Jag räknade häromåret antalet svenska deltagare i ett LV-SM och kom fram till 10 stycken. Det var nära på att inte bli SM. Men näragånget räknas ju inte... men det borde skapa funderingar ? Det är egentligen värre på arrangörssidan,vilket kommer nog bli det nästa stora hindret för sporten och frågan är om det finns en konkret handlingsplan ?

Utan rekrytering inga nya skyttar och utan tävlingsarrangörer, inga aktiviteter. Vad tror ni händer sedan...
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till Bänkskytte