udda funderingar kring nytt bänklås

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

udda funderingar kring nytt bänklås

Inläggav megadeth » 15 maj 2018, 15:52

jag är satana sugen att köpa ett nytt bänklås och prova på dubbelport (vänster in höger ut) för att se om det är nånting som passar mig.

Hur väl tilltagna är in/ut-port på ett modernt lås typ stolle/bat avsett för 6ppc? Funkar ett sådant lås även till 6br-patronen? (dasher)

anledningen till att jag undrar detta är att jag går i tankebanorna att köra samma bössa för lv-hv och UNL och vid unl skytte byta till en lång tung br pipa och vikta kolven bak.

Följdfrågan blir då slutstycket som kommer vara anpassat för ppc, dvs mindre stötbotten än br. Jag har ju tillgång till en bra mindre svarv och har fått rådet att det bara är att svarva ner botten på br-hylsan runt 0,8mm för att kunna passa in dom till ppc-slutstycket. En sådan hylsa syns på bilden. 6 dasher till vänster och 6ppc till höger.

Är mina funderingar opraktiska och rent åt skogen eller kan det vara en väg att gå?

Bild
Användarvisningsbild
megadeth

Re: udda funderingar kring nytt bänklås

Inläggav LiMe » 16 maj 2018, 18:16

Svarva ner fungerar!

Bat/Stolle m.fl har combo-slutstycken med ppc/308 stötbotten, men vill tidigare har det varit lite si och så med 100% utkast av PPC hylsor med sådana slutstycken.. Säkrare att satsa på PPC stötbotten om man vill ha 100% funktion.
MVH Peter Ericson

Shoppingtokig??!! Skulle hellre kalla det handlingskraftig...
Användarvisningsbild
LiMe
Moderator

Inläggav megadeth » 16 maj 2018, 23:30

Tack för svar Peter. Jag ska höra med mina vänner i Sundsvall om vi kan prova en nedsvarvad hylsa i nån av deras bössor.
Användarvisningsbild
megadeth

Inläggav Sharpshooter » 19 maj 2018, 19:07

Jeg bruker en Stolle Panda med venstre inn/høyre ut, PPC til BR og Dasher til F-Class/UNL. Ettersom den hadde PPC bolt, ble hylsene dreid ned, dette fungerte helt greit, men krever god smøring av hylser ved bumping, ellers svikter rimmen. I forbindelse med bygging av 6 Dasher på min samboer's Panda, og vi bruker samme bolt, endte det med at bolten ble modifisert til 308 hylse bunn.
Har ikke prøvd PPC løpet enda, men de modifiserte hylsene fungerer fremdeles helt greit.

John
Användarvisningsbild
Sharpshooter

Inläggav megadeth » 19 maj 2018, 21:58

Tack för svar sharpshooter. Vilket superforum detta är :)
Användarvisningsbild
megadeth

Återgå till Bänkskytte