SM 2018

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

SM 2018

Inläggav Bo Petersson » 03 dec 2017, 23:44

Styrelsen för Brattvalls Jaktskytteklubb har velat undersöka möjligheten att flytta huvudtävlingen som traditionellt hållits i slutet av juli månad, alltså mitt i semestern i mer än 25 år. En flytt ska ses som ett prov som ska utvärderas och inget annat. Som bänkskytterepresentant i nämnda styrelse så undersökte jag först möjligheten att byta tidpunkt med den andra tävlingsplatsen, Fredriksberg, som också arrangerar våra större mästerskap och fick positiv respons. Fredriksbergstävlingen brukar arrangeras tidigt i maj. För Brattvall kan det vara väl tidigt på grund av det nordliga läget varför den första planen var att lägga tävlingen i andra halvan av maj. En mässa har arrangerats med vår hjälp av Jaktia de senaste två åren men det samarbetet är brutet. Helgen efter, sista helgen i maj, har det arrangerats en Utemässa i Lycksele. Om det blir en mässa på vår bana utan Jaktias medverkan är osäkert men det finns sådana tankar och det finns intresse förmedverkan från flera håll.
Från Svenska Bänkskytteförbundet kom så en fråga om det kunde vara möjligt att vår tävling på Brattvall läggs i mitten av juni, lämpligen 16-17 juni vilket verkar vara något som passar bra för Brattvall samtidigt som osäkerheten kring helgerna i slutet i maj blir en ickefråga. Det öppnar också för Fredriksberg att välja deras eller vår traditionella tidpunkt för tävlingarna. Vad tycker ni aktiva? Ni bör i första hand vända er till Sv. Bänkskytteförbundets styrelsemedlemmar med synpunkter. Samtidigt önskar jag att ni tar i beaktande det är beslutat att Nordiska Mästerskapen skjuts den 29-30 juni i Trondheim och att Europamästerskapen skjuts i Lothaja 6-11 augusti.
Bo Petersson

Re: SM 2018

Inläggav LiMe » 07 jan 2018, 23:23

Ganska lugnt och tyst här, gissar att folk är inne i vinterdvala! :mrgreen:

Som Bosse skrev så fanns en önskan från Brattvall att arrangera tävlingen utanför semesterveckorna. En tanke fanns på att helt enkelt byta plats på Brattvall och Fredriksberg, det komplicerades dock dels av de mässor som Bosse nämner, men även av det faktum att Finland valde att flytta sin 4 dagars tävling i Keitele till samma helg som Brattvall brukar gå under. Från förbundets sida (läs, inte bara min :wink: ) fanns en viss oro kring att ändra allt för mycket kring tävlingen i Fredriksberg, som normalt är välbesökt och omtyckt. Vi har tidigare sett att deltagandet på nationella tävlingar sjunker när det arrangeras stora tävlingar på hemmaplan, vilket är fallet i år när EM arrangeras i Finland under Augusti.

Hur som, det upplägg som det hela kokade ner i var att behålla tävlingen i Fredriksberg under samma helg som tidigare, men att tidigarelägga tävlingen på Brattvall 1 månad, så att den går 16-17.6. SM kommer fortsatt att skjutas i delat format, med LV (och ev. JK1) SM i Fredriksberg och HV (och ev. Sporter) på Brattvall.

Nytt för i år är att vi i Fredriksberg kommer skjuta både LV och HV. För att folk skall kunna komma iväg i vettig tid på söndagen, har vi valt att sprida tävlingen på tre dagar, likt det upplägg vi hade någon gång i urminnes tider, med en klass på fredagen, två på lördag, och en på söndagen. Bengt har haft riktigt bra snurr på arrangemanget under ett antal år, och förbundet tror att vi kommer kunna avsluta skyttet i vettig tid både under lördag och söndag. En stor andel medlemmar har uttryckt en önskan om att få skjuta mer när man väl åker iväg på tävling, och detta är svaret på de önskemålen. :)

Bifogar en snabb skiss jag gjorde på hur upplägget i Fredriksberg ungefär kommer se ut, kolla gärna och kom med synpunkter!
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MVH Peter Ericson

Shoppingtokig??!! Skulle hellre kalla det handlingskraftig...
Användarvisningsbild
LiMe
Moderator

Inläggav Rikard » 08 jan 2018, 00:44

Innebär detta att unl 500 inte skjuts iår i samband med fredriksbergs helgen?

Mvh Rikard
Användarvisningsbild
Rikard

Inläggav LiMe » 08 jan 2018, 00:48

Ingen anledning till oro, UNL 500 skjuts på torsdagen (Kristi flygare)! :mrgreen: Blir med andra ord ett späckat skytteprogram...
MVH Peter Ericson

Användarvisningsbild
LiMe
Moderator

Inläggav sporter » 08 jan 2018, 17:43

Härligt! Bra jobbat styrelsen! Kul med lite nya tag.
Användarvisningsbild
sporter

Inläggav Stewe's world on ice » 08 jan 2018, 19:33

sporter skrev:Härligt! Bra jobbat styrelsen! Kul med lite nya tag.

Jag tycker det är mycket roligt med två klasser. Som sagt roligt med lite nya tag
Stewe's world on ice

Inläggav jalfa » 08 jan 2018, 20:28

Alltså; har jag fattat rätt? Sporter skjuts i Brattvall och JK i Fredriksberg? Borde det inte vara tvärtom?
Sako TRG 22 .308 och 6x47 Lapua
Custom Tikka m55 tightneck 30x47 1:17 twist
Sako L46 7x33
SKB kal 12/70
Nobs
Användarvisningsbild
jalfa

Inläggav Stewe's world on ice » 08 jan 2018, 20:34

jalfa skrev:Alltså; har jag fattat rätt? Sporter skjuts i Brattvall och JK i Fredriksberg? Borde det inte vara tvärtom?

Var det inte sm i JK förra året i brattvall
Stewe's world on ice

Inläggav jalfa » 08 jan 2018, 21:13

Jo, och året innan dess i Fredriksberg med 1 (en) anmäld. Året innan det var vi 10 i Brattvall och i fjol 7 st efter nåt sent återbud. Vilket talar för att JK borde skjutas här uppe o sporter där nere :)
Sako L46 7x33
SKB kal 12/70
Nobs
Användarvisningsbild
jalfa

Inläggav Stefan.K » 08 jan 2018, 21:26

Lite trist att tävlingarna i Fredriksberg krockar med Sävar Open som alltid har skjutits på flygardagen.....
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Stefan.K » 08 jan 2018, 21:33

När det gäller Jägarklass och Sporter anser jag som vanligt att dessa klasser inte ska ha SM status! Det är bara att se på deltagarantalet under många år nu, en massa besvär och jobb för arrangörer och förbund och ett fåtal skyttar som dyker upp på SM-tävlingarna!

Skjut gärna Sp och Jk men gör det enklelt för alla och skippa SM-statusen!
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Mannlicherman » 08 jan 2018, 22:41

Ingen anledning till oro, UNL 500 skjuts på torsdagen (Kristi flygare)!

Tack och lov :D :D :D :mrgreen:
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inläggav LiMe » 08 jan 2018, 22:57

Stefan.K skrev:Lite trist att tävlingarna i Fredriksberg krockar med Sävar Open som alltid har skjutits på flygardagen.....

:oops: Jag har grymtat en del om att finnarna la Keitele på Brattvallshelgen... :mrgreen: Sävaropen glömdes helt! Sorry!
MVH Peter Ericson

Användarvisningsbild
LiMe
Moderator

Inläggav dehus » 08 jan 2018, 23:13

Stefan.K skrev:När det gäller Jägarklass och Sporter anser jag som vanligt att dessa klasser inte ska ha SM status! Det är bara att se på deltagarantalet under många år nu, en massa besvär och jobb för arrangörer och förbund och ett fåtal skyttar som dyker upp på SM-tävlingarna!

Skjut gärna Sp och Jk men gör det enklelt för alla och skippa SM-statusen!

Vad menar du med massa besvär och jobb att arrangera SM jämfört med en "vanlig tävling" i Sporter och JK?
det är farligt och leva, man kan dö!
Användarvisningsbild
dehus

Inläggav Stefan.K » 08 jan 2018, 23:31

Det ska graveras medaljer, som sen kanske inte kan delas ut pga för få deltagare, bråkas om regler i klasserna med jämna mellanrum, vägas och mätas noga eftersom det är SM tävlingar.
Stefan K

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav jalfa » 08 jan 2018, 23:54

1. Medaljer kan graveras i efterhand och skickas skulle det behövas. 2. Reglerna är skrivna och klara. 3. Vägning och mätning går väl snabbt och smärtfritt.
Sako L46 7x33
SKB kal 12/70
Nobs
Användarvisningsbild
jalfa

Inläggav LiMe » 09 jan 2018, 00:42

Som jag ser det är medaljer och lite regeldiskussioner den lilla problematiken, den "stora pucken" är högst personligen att arrangören tvingas ta hänsyn till att enskilda skyttar vill skjuta flera klasser parallellt. Det hänger till stor del ihop med kravet på 10 skyttar för SM status, vilket inneburit att det är en handfull skyttar som skjuter bara för att den andra halvan ska få SM. Istället för att på ett rimligt sätt skjuta 2gun på två dagar, vilket är standardformatet överallt annars i världen förutom vid stora mästerskap, har vi fastnat i utdragna arrangemang med fyra halvtomma skjutlag och tävlingar som pågår hela dagarna.

Jag har absolut inget emot Jk1 och Sporter, men det sätt vi tidigare skjutit det på är ganska opraktiskt ur ett arrangörsperspektiv.
MVH Peter Ericson

Användarvisningsbild
LiMe
Moderator

Inläggav Stefan.K » 09 jan 2018, 01:09

Jag har sagt att jag inte ska lägga mej i detta... Ångrar mej åter för att jag brutit mitt löfte :cry:

Vi som brunnit för bänkskytte har i minst 25 år diskuterat hur vi ska locka in nya skyttar till LV och HV. Sporter och Jägarklass kom till för att rekrytera in skyttar till varmintklasserna. Några skyttar har slussats in via Sp och Jk men det arbete som lagds på detta är långt över vad man kan anse som rimligt när man ser på resultatet! De som varit styrelseledamoter i förbundet kan nog skriva under på att det lagts på tok för mycket energi på regeldiskussioner mm i Sp och Jk än att vässa klorna inför VM och EM och annat som förbundet skulle kunna lägga energi på och premiera trogna och hängivna bänkskyttar i stället!
Stefan K

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav jalfa » 09 jan 2018, 01:20

ok, jag fattar, tror jag. Kan man inte köra JK och sporter för sig och hv/lv för sig? Då skulle ju många hv/lv skyttar även kunna skjuta jk/sporter och vips skulle det lätt bli kanske 20 skyttar eller mer i varje klass? Alltså på olika dagar/tävlingar.
Sako L46 7x33
SKB kal 12/70
Nobs
Användarvisningsbild
jalfa

Inläggav Stefan.K » 09 jan 2018, 01:40

Janne!

Det finns inte nog med energi/arrngörer för att driva Jk/Sp som efna klasser som är nog stora för att det ska vara självgående! Vi som satasar på LV/HV lägger inte nog stor energi på dessa rekryteringsklasser för att det ska bli stora nationella tävlingar med bra status!

Topp Cupen lockar mer nya skyttar än Sp och Jk som läget är nu!
Stefan K

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Nästa

Återgå till Bänkskytte