Skjutbanor Örebro med omnejd

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Inläggav Firenor » 01 jun 2019, 12:31

Hur ser det ut med skjutbanor runt Örebro där man med egna vapen kan skjuta ”fritt”? Dvs sätta upp ev egna måltavlor på ett eller flera avstånd.

Inte helt lätt att hitta info om detta på nätet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Firenor

Re: Skjutbanor Örebro med omnejd

Inläggav fossman » 01 jun 2019, 12:39

följer detta, blev också nyfiken.
“The issue with quotes on the internet is that you can never be sure of their authenticity.” — Abraham Lincoln
fossman

Inläggav Ogster2 » 01 jun 2019, 15:25

Jag skjuter i Laxå och Viby men det finns skjutbanor överallt häromkring.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Firenor » 01 jun 2019, 15:45

Ogster2 skrev:Jag skjuter i Laxå och Viby men det finns skjutbanor överallt häromkring.

Har hittat flera banor men många verkar ha krav på skjutledare och att man måste sitta i en liten kur och skjuta endast en person åt gången.

Är det så överallt?
Firenor

Inläggav Ogster2 » 01 jun 2019, 15:49

Firenor skrev:
Ogster2 skrev:Jag skjuter i Laxå och Viby men det finns skjutbanor överallt häromkring.

Har hittat flera banor men många verkar ha krav på skjutledare och att man måste sitta i en liten kur och skjuta endast en person åt gången.

Är det så överallt?

Vart nånstans är det så?
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Firenor » 01 jun 2019, 15:54

Slätten. Förutom vid ”inskjutningsbanan” där man får skjuta själv fast endast i den kuren.

De andra banorna som jag sett där på området är det endast vid bemanning och endast en person åt gången. Om jag nu inte missat något såklart...
Firenor

Inläggav Ogster2 » 01 jun 2019, 17:33

Skjutledare bör väl utses såfort man är mer än en person eller menar du att en speciell person/representant från deras klubb måste va med för att man ska få skjuta?

Alla banor jag skjuter på så är det fritt att sätta upp mål och skjuta från dom avstånd man själv önskar sålänge dom står framför vallen och är ramarna är gjorda i trä.

(Är ju såklart skjutplatser på 300-200-100 meter men vill du skjuta på 75m så är det helt fritt att göra så)
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Firenor » 01 jun 2019, 18:12

Ogster2 skrev:Skjutledare bör väl utses såfort man är mer än en person eller menar du att en speciell person/representant från deras klubb måste va med för att man ska få skjuta?

Alla banor jag skjuter på så är det fritt att sätta upp mål och skjuta från dom avstånd man själv önskar sålänge dom står framför vallen och är ramarna är gjorda i trä.

(Är ju såklart skjutplatser på 300-200-100 meter men vill du skjuta på 75m så är det helt fritt att göra så)
Intressant! På Slätten (Örebro jaktskyttebana) så finns det ingen bana som inte innefattar att man är i någon form av byggnad. Det finns en grisbana (älgbana för 22LR) och en älgbana (klass 1), inskjutningskur (en person åt gången) samt en skeet-bana lite längre bort.

Finns ingen bana över 80 meter där vad jag sett iaf.

Bor ett X antal mil norr om Örebro så blir tyvärr lite för långt att åka så långt söderut för en vettig skjutbana.

Vette sjutton om det är så illa att jägare inte har större krav än detta? Eller bygger det på någon udda regel att man knappt ska kunna öva med sitt vapen?

Borde det inte finnas typ rader med skjutplatser på en bana med varierande avstånd?
Firenor

Inläggav Pongu » 01 jun 2019, 18:30

Det finns en 300m-bana på Slätten, om man svänger höger strax innan jaktskytteklubbens banor. För att nyttja den banan själv krävs att man är medlem i en klubb inom gevärssektionen i Örebro län och sköter sig med städning, semafor osv. Mitt intryck är att man inte vore ointresserad av att banan utnyttjades mer. Innan man drar igång något mer organiserat skytte bör man nog kolla med ordföranden i gevärssektionen.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav Firenor » 01 jun 2019, 18:51

Pongu skrev:Det finns en 300m-bana på Slätten, om man svänger höger strax innan jaktskytteklubbens banor. För att nyttja den banan själv krävs att man är medlem i en klubb inom gevärssektionen i Örebro län och sköter sig med städning, semafor osv. Mitt intryck är att man inte vore ointresserad av att banan utnyttjades mer. Innan man drar igång något mer organiserat skytte bör man nog kolla med ordföranden i gevärssektionen.
Mycket intressant! Tack för info!

Har noterat att det finns något till höger där (utöver ÖPSSK). Ska kolla upp det! Det vore kanon att kunna utnyttja den banan med!
Firenor

Inläggav Ogster2 » 01 jun 2019, 20:13

Norr om Örebro finns det väl också banor, Närkes kil (falla) har väl en 300m bana om jag inte missminner mig.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Firenor » 01 jun 2019, 20:52

Ogster2 skrev:Norr om Örebro finns det väl också banor, Närkes kil (falla) har väl en 300m bana om jag inte missminner mig.
Tack! Också en mycket svårgooglad skytteförening. Hittade endast ett namn och adress till personen på en provisorisk hemsida. Inga kontaktuppgifter.

Lyckades dock leta upp skjutbanan.

Kan det finnas ett syfte att de ej vill bli för populära = problem med grannar osv?
Firenor

Inläggav Pongu » 01 jun 2019, 21:09

Den i Närkes Kil skulle jag också vara intresserad av. När du var där, var den underhållen, dvs aktiv?

Det finns också en skjutbana på brukets mark i Frövi (över vatten?), men jag kan inte mycket om formerna kring skytte där.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav Ogster2 » 01 jun 2019, 21:11

Pongu skrev:Den i Närkes Kil skulle jag också vara intresserad av. När du var där, var den underhållen, dvs aktiv?

.

Var nog 6-7år sedan jag var där, var på en fältskyttetävling så då var det iallafall full aktivitet :)
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Melker » 02 jun 2019, 09:44

Det bökiga med skjutbanor nära ”bebodda” trakter är restriktioner i skjuttider samt att de är bokade på helgerna. Jag var medlem i Tarsta förut och där var det oftast ledigt. Ledsnade dock efter att ha fått en mindre utskällning av en gubbe för nedskräpning som någon annan gjort någon annan gång.

Något tips på var man ska skjuta ”grundläggande” lerduveskytteå i närheten?
Är själv ringrostig och har med en helt grön nybörjare så det är inte önskvärt att slänga sig direkt in i serier. Blir för hafsigt och chansartat innan grunderna sitter.
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Firenor » 05 jun 2019, 13:02

Ogster2 skrev:
Pongu skrev:Den i Närkes Kil skulle jag också vara intresserad av. När du var där, var den underhållen, dvs aktiv?

.

Var nog 6-7år sedan jag var där, var på en fältskyttetävling så då var det iallafall full aktivitet :)
Har varit där och kikat, börjar växa igen ganska mkt där. Skjuts tydlig en för helt fritt där vilket skapat en del problem...
Firenor

Inläggav Firenor » 05 jun 2019, 13:04

Pongu skrev:Det finns en 300m-bana på Slätten, om man svänger höger strax innan jaktskytteklubbens banor. För att nyttja den banan själv krävs att man är medlem i en klubb inom gevärssektionen i Örebro län och sköter sig med städning, semafor osv. Mitt intryck är att man inte vore ointresserad av att banan utnyttjades mer. Innan man drar igång något mer organiserat skytte bör man nog kolla med ordföranden i gevärssektionen.
Varit i kontakt med dem och det du skriver stämmer. Finns tankar om att dra igång en ny förening för att ordna med elektronisk markering samt för att kunna söka bidrag för underhåll osv. Verkar finnas en rejäl möjlighet på så sätt.
Firenor

Inläggav Gryning » 07 jul 2019, 20:48

Firenor skrev:
Varit i kontakt med dem och det du skriver stämmer. Finns tankar om att dra igång en ny förening för att ordna med elektronisk markering samt för att kunna söka bidrag för underhåll osv. Verkar finnas en rejäl möjlighet på så sätt.

Får man skjuta där nu som det är? Jag har aldrig varit vid den banan så vet inte hur det ser ut.
Skulle också vilja skjuta lite 'friare' än i båset på slätten med köbildning och bara inskjutningsbanan för att kunna skjuta lite mer varierat.
Beretta 686 2011
Tikka T3x 2019
Ruger PCC 2019
Ruger 10/22 2018
Användarvisningsbild
Gryning

Inläggav Gizmo » 10 jul 2019, 13:09

Hej!
Kul att Slätten dyker upp som diskussions tema!
Gå med i en klubb som är med i gevärssektionen, förslagsvis Garphyttans SK (Jag är medlem där och min ambition är att få till ett ska vi säga PRS liknande skytte och jag önskar kontakt med likasinnade).

Jag var senast där i lördags och sköt på 200 m med 22lr.

Japp ! Vi strävar efter att få igång en klubb på Slätten men man måste inse att en klubb inte bara växer upp ur marken utan det krävs en hel del arbete och arbetstimmar på plats. Jag har haft många samtal med Ordförande i distriktets gevärssektion (sitter som ordförande i en annan skytteklubb) men dock ej de senaste 2 månaderna. Han jobbar en hel del och är på resande fot. Är ni intresserade att skjuta på Slätten ta kontakt med mig så skulle vi kunna sammanstråla något datum. Kanske hitta på lite olika stationer och lägga upp det som ett "kafferep" dvs alla tar med sig en "station" som vi andra får skjuta. Därefter kan vi diskutera ideer om det moderna gevärsskyttet i Örebro med omnejd.
Ogster önskar kontakt med dig! Tacksam om du skickar ditt mobilnummer via pm.
Med vänlig hälsning
Gizmo

Inläggav Gryning » 18 jul 2019, 14:18

Finns det någon inomhusskjutbana i Örebro?

Minns när det fanns en skjutbana vid Bettorp, skjutbanevägen heter det väl nu och den gamla nedlagda skjutbanan vid Rynningeåsen (hittade 10 år gammal bild på den, inte jag på bilden) stod SKJUTFÖRBUD över hela vallen.
https://imgur.com/a/Y3bJW84
Beretta 686 2011
Tikka T3x 2019
Ruger PCC 2019
Ruger 10/22 2018
Användarvisningsbild
Gryning

Återgå till Gevärsskytte