Råd o gevär?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Råd o gevär?

Inläggav PerT » 18 maj 2019, 10:04

menar du att rekylen är kännbar. Ljuddämpare och mjuk bakkappa är hjälpsamt. Precisionsmässigt är 30.06 lika bra som allt annat i kaliber .30. givet att det sitter hyfsad pipa i, och är en hyfsad ev bäddad stock.
Det är väl bara över 700-800 meter som 6,5x55 spöar kal.30 givet att allt annat är lika.
Men en beg sauer str i 6,5x55 med bra kikaresikte till banan och som komplement på fågel, rävvak, och att skjuta smågrisar på grisåteln med ångrar man inte. Den är lite tung men det löser man med en dag extra på gymmet och nån mer ostskiva eller skinkskiva.
PerT

Inläggav Stewe's world on ice » 18 maj 2019, 12:23

PerT skrev:menar du att rekylen är kännbar. Ljuddämpare och mjuk bakkappa är hjälpsamt. Precisionsmässigt är 30.06 lika bra som allt annat i kaliber .30. givet att det sitter hyfsad pipa i, och är en hyfsad ev bäddad stock.
Det är väl bara över 700-800 meter som 6,5x55 spöar kal.30 givet att allt annat är lika.
Men en beg sauer str i 6,5x55 med bra kikaresikte till banan och som komplement på fågel, rävvak, och att skjuta smågrisar på grisåteln med ångrar man inte. Den är lite tung men det löser man med en dag extra på gymmet och nån mer ostskiva eller skinkskiva.

Jag menar att dom få gångerna man ser någon skjuta på 100-300 på banan så går det inte så bra och ägarma blir less. Det brukar sluta med att man köper något annat eller lägger av.
Stewe's world on ice

Inläggav klaus » 18 maj 2019, 13:37

Ska du skjuta 300 bana tycker jag att du ska köpa en begagnad STR. Då kan du även vara med på tävlingar osv. Norma GT kostar 7.5kr smällen.
Bössan kan du ju då också ta på målskytte.
Sauer 200 STR – jag känner mig hel som människa.
Användarvisningsbild
klaus

Inläggav Fatmir » 19 maj 2019, 12:00

Tack för alla råd, är verkligen tacksam.
Jag har bestämt mig att jag ska behålla min 30-06a ett tag och köpa en lite bättre kikare,
Jag funderar på en 2.5-15x50 eller 56 har tittat på meopta och delta
Anledningen att jag vill köra på en 2.5-15 är på grund av att jag kommer o använda den mest på bana men för framtida jakter med, o de känns som att för mig e den allround kikare som jag behöver,
Nån som har andra råd än meopta o delta kikare ? Eller vilken av dom 2 man ska köra på ? Funderar på o köpa helt ny,
Mvh
weatherby vanguard back country 30-06
Fatmir

Inläggav finnjägarn » 22 maj 2019, 10:19

Jag har delta så jag är lite jävig i frågan :wink: . Men jag skulle säga att du ska kolla i båda och gämföra vilken av dom dina ögon gillar bättre. För båda är bra kikare
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav JohnDoe1 » 22 maj 2019, 11:59

Ska du skjuta bana kan det vara fördel med lite annat än ”tyska ettan” som riktmedel i kikaren. Finns MIL/MIL kikare till vettiga priser om man inte ska ha det värsta.
JohnDoe1

Inläggav Hägge » 22 maj 2019, 12:39

Som många andra skriver, så skulle jag rekommendera en .22lr för mängd/övning. Kostar nästan ingenting, vet inte hur du bor men med en målsnurra så kan man få fler möjligheter till att få smälla av lite skott. (Föräldraledig och skjuter 22a på gården när dottern sover middag).
Gällande optik så är det alltid en kompromiss mellan vikt/skymningsvärden/smidighet/snabbhet/långhåll/pris och kvalité.
Efter att hållit på lite så brukar man få personliga preferenser av vad man själv tycker om. Om möjligt ges, pröva många olika. Om intresset finns brukar man bara må dåligt en gång om man köper lite dyrare/bättre

Köper man begangnat till rätt kurs och vårdar grejerna så får man som regel tillbaka pengarna när man kommer på att man vill ha något annat.
Användarvisningsbild
Hägge

Inläggav Fatmir » 24 maj 2019, 14:14

Jo jag har märkt att de riktigt svårt de här med kikarsikte speciellt när man e nybörjare,
Men nu har jag bestämt mig för och köpa en, de vart en Delta titanium 2.5-15x56
Förmodligen kommer den kännas lite för stor o klumpig till jakt men de får vi se då,
Jag bestämde mig för en helt ny på grund av att jag kände mig inte så säker för o köpa beggad och hade endå ingen i närheten till ett pris som jag tyckte va tillräckligt bra för o chansa,
Så de vart en ny Delta från netjakt.se han rekommendera den och har försökt o läsa lite om delta på forumet,
Och en 22 blir de så småningom om men just nu får man avvakta,
Stort tack till alla som har kommit me råd o hjälp, tack ska ni ha,
Fatmir

Inläggav Hägge » 24 maj 2019, 17:17

Det blir nog alla tiders. Delta i den prisklassen är väldigt mycket för pengarna av vad jag förstår. Köp&sälj i detta forum brukar ofta vara "kompispris" och funkar i regel mycket bra.

En 56-glugg funkar till det mesta, men passar ypperligt till vak i skymning. Det är inte ovanligt att rådjuren kommer fram på fälten de sista minuterna de är lovliga (en timme efter solnedgången) och då vill man få in det ljus som går.

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Hägge

Inläggav jeppe.c » 24 maj 2019, 17:50

Har haft både delta och meopta. Jag rekommenderar helt klart delta före meopta.
Sen rekommenderar jag x50 för x56 smidigare och det är samma ljusgenomsläpp på deltorna.
Har haft både x50+x56.
Sen ska jag sälja en som blivit över så jag kan vara lite jävig i det hela :lol:
Angående bössan tycker jag gott du kan ha den du har.
Jag har en 308 en 30-06 samt en 9,3x57.
99% av skyttet samt jakt sker med 30-06an.
Ronneby IPSC
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inläggav Fatmir » 24 maj 2019, 18:39

Stewe's world on ice skrev:
PerT skrev:menar du att rekylen är kännbar. Ljuddämpare och mjuk bakkappa är hjälpsamt. Precisionsmässigt är 30.06 lika bra som allt annat i kaliber .30. givet att det sitter hyfsad pipa i, och är en hyfsad ev bäddad stock.

Jag menar att dom få gångerna man ser någon skjuta på 100-300 på banan så går det inte så bra och ägarma blir less. Det brukar sluta med att man köper något annat eller lägger av.

Dom hade ingen x50, kollade även på Astro o dom visste inte när den skulle komma in,
Fatmir

Inläggav PerT » 24 maj 2019, 22:42

Fatmir skrev:Jo jag har märkt att de riktigt svårt de här med kikarsikte speciellt när man e nybörjare,
Förmodligen kommer den kännas lite för stor o klumpig till jakt men de får vi se då,
Jag bestämde mig för en helt ny på grund av att jag kände mig inte så säker för o köpa beggad och hade endå ingen i närheten till ett pris som jag tyckte va tillräckligt bra för o chansa,
Så de vart en ny Delta från netjakt.se han rekommendera den och har försökt o läsa lite om delta på forumet,

22an är bra om man har kulfång i sand el dyl. Hemma på gården med 22an är risk för rikochetter så pass påtagligt (läs obehagligt/farligt) att ett riktigt bra luftgevär är att föredra. Typ weirauch hw97 4,5mm tar ingen plats i garderoben..
PerT

Inläggav Fatmir » 24 maj 2019, 23:45

PerT skrev:
Fatmir skrev:Jo jag har märkt att de riktigt svårt de här med kikarsikte speciellt när man e nybörjare,

22an är bra om man har kulfång i sand el dyl. Hemma på gården med 22an är risk för rikochetter så pass påtagligt (läs obehagligt/farligt) att ett riktigt bra luftgevär är att föredra. Typ weirauch hw97 4,5mm tar ingen plats i garderoben..

Bor i lägenhet så nån skjuta me 22a på gården blir de inte, men där jag åker så har dom 50m bana med sand kulfång,
Nån som har nått förslag på nån aimpoint eller liknande i bra prisklass ?
Fatmir

Inläggav robban.jagaren » 25 maj 2019, 00:15

Fatmir skrev:Ja de ser ut som att jag behåller den o köper en lite bättre kikare,
Nån som har erfarenhet av en meopta r2. 2.5-15? Tänkte att den bör va rätt ok som allround kikare,

Den är helt ok som sikte, har en R2 2,5-15x56 samt en R2 1,7-10x42. Tycker att de är prisvärda med tanke på prestandan i dem.
Provat Zeiss Diavari, Variopoint och V8, Helia CB och CSX, Docter Unipoint och Classic, Leupold European och jag upplever dem som prisvärda mot dessa.
robban.jagaren

Föregående

Återgå till Gevärsskytte