Låg utgångshastighet med Norma GT (308W)?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Låg utgångshastighet med Norma GT (308W)?

Inläggav tjuröga » 06 apr 2019, 17:15

En liten uppdatering.....

Har nu testat Norma DL med gott resultat!

Jag sköt in bössan på 160m, 0,75moa låg 5 skottarn på, gick in och hämtade ut BC för rätt hastighet på kulan (Sierras värden). Drog av 30m/s från v0 då min pipa är 10 cm kortare än Normas. Sköt 5 skott på 300m, gruppen var ca 0,75moa 2 cm för lågt. Korrigerade hastigten - 7m/s i appen och backade till 500 meter.

Väl på 500 glömde jag klicka upp första skottet så det sätt väl i marken 100 meter innan tavlan :lol: Jag gick då en kilometer i onödan till tavlan och tillbaka och undrade vad som hänt....
Jag klickade upp sköt fem skott och gick fram till tavlan. Där satt de perfekt med en 20cm spridning. 8) men men jag måste påpeka att det var massor av flimmer i siktet eftersom solen värmde marken mycket. Måltavlas centrum hoppade mycket av allt flimmer i kikarsiktet. Kulhål kunde man glömma att se. Jag tror jag kan få ner det till 15cm om förhållandena skulle vara bättre
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav Toppjakt1 » 26 okt 2019, 08:52

Kul tråd!
Skjuter också 308w.
Ska precis ut och provskjuta lite fabriksladdat.
Tikka 123gr helmantel
Norma GT 150 gr
Federal Premium Sierra matchking kula 168gr.

Jag är dock mest intresserad av täta träffbilder på 300-400m.
Min bössa har skjutit som bäst med Sako range helmantel 123gr 890m/s enligt Sakos fingervisning.
Norma DL till 308 har så sjukt låg utgångshastighet. 777 m/s enligt kartong fingervisning.

Har skjutit Lapua 123gr helmantel vilken fungerat bra.
Lapua Scenar 155gr har gått skapligt också.
Toppjakt1

Inläggav tjuröga » 27 okt 2019, 22:28

Norma Gt kan man tyvärr bara glömma på de avståndet.

Sako ammo (den dom garanterar submoa på tikkpr och sako bössor) skjuter väldigt tätt, men över 250 meter så blir det katastrof träffbilder.

Norma DL ger mig 740m/s i min korta pipa, men jag är ändå nöjd. Skjutit runt 700 meter. Ska du skjuta på 400meter som max så räcker det gott och väl :D
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav Toppjakt1 » 27 okt 2019, 22:49

tjuröga skrev:Norma Gt kan man tyvärr bara glömma på de avståndet.

Sako ammo (den dom garanterar submoa på tikkpr och sako bössor) skjuter väldigt tätt, men över 250 meter så blir det katastrof träffbilder.

Norma DL ger mig 740m/s i min korta pipa, men jag är ändå nöjd. Skjutit runt 700 meter. Ska du skjuta på 400meter som max så räcker det gott och väl :D

Går GTn så dåligt på längre, de ska ju enligt Norma vara en precisionsammo???
Vad har du för träffbilder på 300m med GTn?

Jag vill ju testa den men känns som 625kr i sopkorgen med facit i hand.
Borde kanske byta den mot DL?
Toppjakt1

Inläggav tjuröga » 28 okt 2019, 08:58

Toppjakt1 skrev:
tjuröga skrev:Norma Gt kan man tyvärr bara glömma på de avståndet.

Går GTn så dåligt på längre, de ska ju enligt Norma vara en precisionsammo???
Vad har du för träffbilder på 300m med GTn?

Jag vill ju testa den men känns som 625kr i sopkorgen med facit i hand.
Borde kanske byta den mot DL?

Nu orkar jag inte läsa denna tråd igen för att se vad som sagts.
Men detta är min slutsats om GT efter de tester/undersökningar jag gjort:

1. Norma GT i 308 är exakt samma kula som jaktmatchen (Till skillnad från GT i 6,5X55 som har en kula med bra långegenskaper)
2. Efter djupare utredning så var det inte hastigheten som var låg utan BC var runt 0,3 (Norma marknadsför kulan som BC 0,4)
3. Då kulan har så dåligt BC och ser ut som den gör blir den mycket dålig på längre håll. Nu vet jag inte var gränsen går men man kanske klarar sig på 300meter utan att precisionen blir 5gånger värre.

Hade jag varit du hade jag köpt en ask med GGG 147gr som kostar 5kr skottet, det är en kula som funkar långhåll men..... bara 20% bössorna skjuter väl med den verkar det som :D Funkar inte detta hade jag testet DL, detta är en kula som ger täta träffbilder i majoriteten av alla 308or. En riktig stabil långkula. Jag köpte nyligen 1000st för 10kr/st inte ens mycket dyrare än GT:n.

Du har även dyrare GGG med SMK kulor, men dessa är svåra att få tag i till vettigt pris. Fördelen här är att du får samma kula som DL men starkare laddning. Ska du skjuta på 400meter gör det inte mycket.
Användarvisningsbild
tjuröga

Föregående

Återgå till Gevärsskytte