Fel på skytten, skyttet, ammon eller alla tre?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Fel på skytten, skyttet, ammon eller alla tre?

Inläggav axxxel » 27 mar 2019, 22:35

Hej på er,

Sedan i höstas försöker jag lära mig att skjuta liggandes med benstöd. Jag skjuter redan tryggt och förutsägbart med min lätta allroundstudsare med dess lilla 1,5-6x. Träffbilderna är inget man skulle vinna några tävlingar med, men jag tycker att det som händer i kikarsiktet och det som händer på tavlan överensstämmer, och skjutställningarna kan fixas till snabbt med ryggsäck och/eller remstöd. Nu har jag dock köpt en Tikka T3 med något grövre pipa och monterat på en stor österrikisk kikare samt ett benstöd. Jag har också sytt en baksäck. Mina förväntningar på dessa "fuskmetoder" är höga, och jag vill prestera avsevärt bättre med Tikkan än med den nätta allroundstudsaren. Resultaten uteblir och jag undrar om ni har några tips för hur jag ska komma framåt.

Metod:
- Lätt framåtriktad belastning av låga Harrisbenstöd. Jag har försökt med mer men på många underlag glider de bara framåt och det är inte repeterbart att gräva gropar för benstöden.
- Halvhårt tryck rakt bakåt med skjuthanden. Greppet kontrolleras genom att släppa bössan helt med skjuthanden och se om hårkorset flyttar sig. Gör det det bedömer jag det som att jag håller bössan lite fel, och jag justerar greppet för att det ska vara neutralt relativt hur mynningen pekar.
- Finjustering av riktpunkten sker genom att hålla bössan mellan baksäcken och kinden. Mer vikt med huvudet eller mer kläm på baksäcken.
- Handladdad TTSX. Gjorde en laddstege och tog minst dåliga laddningen. Har inte testat annat krut eller annan kula. (har också testat med budget-FMJ fabriksammo, vilket ger sämre träffbilder).

Observationer:
- Hårkorset ligger definitivt inom en 10x10mm-lapp på 80 meter, men träffbilderna blir ca 40 mm. Det är i ungefär samma klass som när jag lägger halvautomaten med stöd mot en hoprullad fleecetröja. Och det är ingen dynamisk ar-15 utan en gammaldags bössa utan friliggande pipa.
- Hårkorset dallrar lite och jag känner att jag spänner mig. Framför allt vänsterhanden som håller om baksäcken måste jag spänna för att fixera bössan i rätt läge. Fel teknik?

Ska jag ändra något i hur jag skjuter, eller ska jag bara köpa en ask kvalitets-fabriksammo och prova för att jämföra?
axxxel

Re: Fel på skytten, skyttet, ammon eller alla tre?

Inläggav crajm » 27 mar 2019, 22:56

Beroende på kaliber: Köp en ask Scenar, DL eller GGGs 155 eller 168or å pröva.

Annars köper du nån matchkula å laddar upp å kollar. Min gamla T3 pipa blev aldrig vän med ttsx å höll som bäst 30mm på 100 meter, däremot höll den ofta 5skottare runt 15mm/cc med Matchkulor.

Hur som helst här är några grejor som underlättar:
- kolvkammen ska vara korrekt justerad, även en justerbar bakkappa hjälper till att minska pipuppslaget.
- ligg rakt bakom vapnet
- Andningen!! Andas normala andetag, när du andats ut å innan du ska ta ett nytt andetag så har du någon sekund (eller 3) att ta skottet.
- krama av skottet och ryck inte av skottet. Jag vilar bara avtryckshanden på Vapnet å håller inte krampaktigt tag som jag sett några göra...
- samma punkt på fingret där avtryckaren ligger varje gång. viktigt är att avtryckaren ligger mitt på fingertoppen
- endast lätt press på benstöden annars blir det knas när du skjuter från hårda underlag.
- baksäcken ska vara relaivt hård å inte "slapp", du justerar riktpunkten höjdledes genom att krama den hårdare/lösare.

Ställ ner trycket till runt kilot.
Å framförallt, spänn dig inte
Vänsterskytt!
Livet är för kort för att INTE använda Customvapen.
Våga Vägra Blaser
K.S. ARMS
MDT ACC
Manners PRS1
6.5 Creedmoor, 308 Win, 6BRA
crajm

Inläggav JohanL73 » 27 mar 2019, 23:07

1. Slappna av och känn efter så du inte har några spänningar i kroppen.
2. Vrid ner förstoringen så lågt det går.
3. Ladda med vettiga skyttekulor eller köp en ask GoldenTarget. TTSX är inte kända för att vara precisionskulor.
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav axxxel » 27 mar 2019, 23:11

crajm skrev:Beroende på kaliber: Köp en ask Scenar, DL eller GGGs 155 eller 168or å pröva.

Annars köper du nån matchkula å laddar upp å kollar. Min gamla T3 pipa blev aldrig vän med ttsx å höll som bäst 30mm på 100 meter, däremot höll den ofta 5skottare runt 15mm/cc med Matchkulor.

Jag ska jaga rätt på lite skytteammo. Det är .308 Winchester som gäller.

crajm skrev:- kolvkammen ska vara korrekt justerad, även en justerbar bakkappa hjälper till att minska pipuppslaget.
- Andningen!! Andas normala andetag, när du andats ut å innan du ska ta ett nytt andetag så har du någon sekund (eller 3) att ta skottet.
- krama av skottet och ryck inte av skottet. Jag vilar bara avtryckshanden på Vapnet å håller inte krampaktigt tag som jag sett några göra...

Jag tror att jag har koll på ovanstående. Justerbar bakkappa hade varit bra, men det får vänta.

crajm skrev:- ligg rakt bakom vapnet
- endast lätt press på benstöden annars blir det knas när du skjuter från hårda underlag.
- samma punkt på fingret där avtryckaren ligger varje gång. viktigt är att avtryckaren ligger mitt på fingertoppen
- baksäcken ska vara relaivt hård å inte "slapp", du justerar riktpunkten höjdledes genom att krama den hårdare/lösare.

Ställ ner trycket till runt kilot.
Å framförallt, spänn dig inte

Svårare, ska känna mig fram med mycket tid på skjutbanan och se om jag kan förbättra samtliga ovanstående punkter.

Tack för tipsen! Fyll gärna på
axxxel

Inläggav No1MAXIMUS » 27 mar 2019, 23:41

Sno ihop något liknande.
Fästs i skjutmattan.

Bild
Senast redigerad av No1MAXIMUS 27 mar 2019, 23:42, redigerad totalt 1 gång.
No1MAXIMUS

Inläggav NickeF » 27 mar 2019, 23:42

Börja utan benstöd och kontrollera att grejerna skjuter bra innan du kör vidare med benstöd.
Benstöd är bra men kan ställa till det för vissa.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav JohanL73 » 27 mar 2019, 23:58

Skjutställning är A och O.

Rakt bakom eller klassisk spelar inte lika stor roll som vad som passar dig. Det kan vara lättare att ligga rakt bakom, men använder du framsäck i stället för benstöd behöver du hålla om förstocken. Då tappar du ju dessutom baksäcken.

Skjutställningen är också beroende på ergonomi. Kanske ska du se över kikarsiktets position. Det kanske måste flyttas för att du ska få bra siktbild. Eller så kanske kolven behöver förlängas/kortas.

Trycket på benstödet ska bara vara så stort att det tar upp flexet i desamma. Mer än så och du blir beroende av underlaget (som du själv skriver).
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav greyling » 28 mar 2019, 01:31

Det låter ju som det är kulan/laddningen det är fel på. Tvivlar du kan du ju alltid låta någon annan skjuta några skott. Nu berättade du ju inte om bössan var ny eller beggad - en t3 varmint skjuter som regel ruggigt tätt. Pipan kan ju vara slut om den var beggad. Rengjord ordentligt i så fall?

Kindstöd kan du ju bara tejpa dit med typ liggunderlag ed. Det är förbaskat bra så anlägget blir likadant.

Det var nog det enda jag kan tillföra i ditt pussel - lycka till och glöm inte att berätta hur det går.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav axxxel » 28 mar 2019, 08:01

Bössan är en T3x CTR. Kindstödet är Tikkas justerbara plus en sån där väska med lite stoppning på ovansidan så att mitt vackra men ack så sköra ansikte inte ska ta skada av den hårda plasten.

Jag har rätt många helger uppbokade framöver, men nästa gång jag har en ledig söndag så ska jag ligga och nöta bort en ask eller två med mer precisionsorienterad ammunition. Tror att ammobyte samt lite mer erfarenhet med backsäcken och benstödet kan hjälpa.
axxxel

Inläggav arnold » 28 mar 2019, 08:09

Träning, träning, träning, å köp/ladda upp en match kula ,även om ttsx skjuter jävligt bra så är det inget att ligga å slänga in i skjutvallen för 9-10kr st .
Blaser r8 grs
6,5creedmoor, delta stryker 5-50x56
300 Norma magnum minox zp5 5-25x56
Stalon compact

Blaser r8 success:
8x57js swarovski z8i 1-8x24
Stalon Victor
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav regnskogII » 28 mar 2019, 10:23

Man kan ligga hemma och torrklicka också, det är bra för att se vad man gör under avfyrningsögonblicket,

jag gillar att börja med 2-5 torrskott när jag är på bana för att säkerställa att jag inte är helt kall i kroppen vid första skottet.
regnskogII

Inläggav LGH » 30 mar 2019, 14:42

Jag fick se till att pipan var friliggande på min T3 Varmint innan den sköt som den borde. Men sedan sköt den rent gudomligt.
LGH

Inläggav VoigtS » 30 mar 2019, 14:57

Tikka garanterar 5 eller 3 skott inom 1 minutvinkel, med sako eller tikka ammunition(beroende på modell). Med Norma GT eller DL fabriksladdad funkar det utmärkt i dom fall jag testat.

Tikka är lite märkliga med att pipan inte är helt frilagd. Min pipa ligger emot ca 1,5 dm ut från lådan av någon anledning(många verkar göra det), men jag är fortfarande nöjd med träffsäkerheten. Förmodligen skulle Tikka ha frilagt pipan hela vägen om det hade betydelse för bössornas träffsäkerhet, det är ju inte särskilt svårt, tvärt om går det åt mindre plast :)

Själv tycker jag att det underlättar med att köpa en större mängd med fabriksladdad ammo, typ Norma GT/DL. Om man inte handladdar för att det är roligt, eller för att spara pengar, så tycker jag det är skönt att alltid använda samma ammo och inte få några variationer på grund av olika tester. Många som handladdar har mängder med olika skott, med olika kulor och krutblandningar kors och tvärs.

Det känns att det är svårt att få kontinuitet i skyttet, alla balistiktabeller måste skrivas om och man måste göra nya inskjutningar varje gång man byter kula/krut etc... Sedan hamnar man lätt i situatinonen att skotten inte tar där man vill, men är det för att man ändrat kula/krut eller att man lade mer vikt på benstödet? På tävlingarna har man ibland hört folk som råkat få med sig "fel" ammo och därför inte träffat det dom skjutit på, eller att dom får försöka räkna om ballistiktabellerna i realtid så att säga.
Voigt
Rem 700 BDL
Husq. 1900

Munsterländer 3år
Användarvisningsbild
VoigtS

Inläggav greyling » 30 mar 2019, 18:11

VoigtS skrev:Tikka garanterar 5 eller 3 skott inom 1 minutvinkel, med sako eller tikka ammunition(beroende på modell). Med Norma GT eller DL fabriksladdad funkar det utmärkt i dom fall jag testat.

Tikka är lite märkliga med att pipan inte är helt frilagd. Min pipa ligger emot ca 1,5 dm ut från lådan av någon anledning(många verkar göra det), men jag är fortfarande nöjd med träffsäkerheten. Förmodligen skulle Tikka ha frilagt pipan hela vägen om det hade betydelse för bössornas träffsäkerhet, det är ju inte särskilt svårt, tvärt om går det åt mindre plast :)

Själv tycker jag att det underlättar med att köpa en större mängd med fabriksladdad ammo, typ Norma GT/DL. Om man inte handladdar för att det är roligt, eller för att spara pengar, så tycker jag det är skönt att alltid använda samma ammo och inte få några variationer på grund av olika tester. Många som handladdar har mängder med olika skott, med olika kulor och krutblandningar kors och tvärs.

Det känns att det är svårt att få kontinuitet i skyttet, alla balistiktabeller måste skrivas om och man måste göra nya inskjutningar varje gång man byter kula/krut etc... Sedan hamnar man lätt i situatinonen att skotten inte tar där man vill, men är det för att man ändrat kula/krut eller att man lade mer vikt på benstödet? På tävlingarna har man ibland hört folk som råkat få med sig "fel" ammo och därför inte träffat det dom skjutit på, eller att dom får försöka räkna om ballistiktabellerna i realtid så att säga.

Klokt inlägg - känner igen mig något så fruktansvärt i alla laddstegar man har obrukade och annat skrot. Har faktiskt laddat mindre på senare år och numera bara jaktammo.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav crajm » 30 mar 2019, 19:14

Ladda massa stegar gjorde man i början, numera koncentrerar jag mig på 1 kula när jag lägger i en ny pipa å sen kör jag på den. Tar ett 50tal skott sen kör man på den laddningen (kanske anpassar efter pipans slitage) hela piplivet.

Att hålla på att bara skjuta stegar hela tiden gör en inte till en bättre skytt.

Förresten, Bästa tipset som dessutom är gratis är torrklickning. Jag gör ett par 100 i veckan.
Vänsterskytt!
Livet är för kort för att INTE använda Customvapen.
Våga Vägra Blaser
K.S. ARMS
MDT ACC
Manners PRS1
6.5 Creedmoor, 308 Win, 6BRA
crajm

Inläggav axxxel » 28 apr 2019, 20:40

Uppföljning!

I helgen åkte jag och skulle köpa ett par sorters centraleuropeisk ammo med hålspetskula. De hade bara ena sorten inne (GGG:s patron med 168 gr SMK), men det fick duga. På skjutbanan sköt jag sen 15 ptr i tre träffbilder på MOA eller mindre. Jag provade både stöd mot säckar på skjutbänken och från liggande med benstöd+baksäck. Alltså exakt samma input som förra gången, fast med nya skott. Detta var mycket bra för mitt mentala välbefinnande. Jag har testat att meka lite med min TTSX-laddning och ska prova igen inom ett par veckor.
axxxel

Inläggav axxxel » 01 maj 2019, 11:16

Sådärja! Efter att ha lagt väldigt mycket tid på att justera patronlängden på TTSX-laddningen till en jämn längd med 0,1 mm toleransintervall gick det att skjuta MOA eller bättre med den kulan också.

Problemet jag haft är att kulisättaren fastnar i kulan och drar kulan en kort bit upp ur hylsan när patronen dras ur verktyget. När det var som värst fastnade kulorna helt i verktyget och hylsan kom ut tom. Jag preppar hylsorna bättre nu och ska även modifiera mitt isättarverktyg. För att få till jämn coal var jag nu tvungen att dra ut kulorna en bit med en "bullet puller" och sedan sätta tillbaka dem så jämnt som möjligt. Så kan man ju inte ha det på sikt men det fick duga för att se om kulan öht skulle funka i min pipa.
axxxel

Återgå till Gevärsskytte