Skjuta stål med 22lr - rikochettrisk?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Skjuta stål med 22lr - rikochettrisk?

Inläggav Lillsven » 26 feb 2019, 14:53

Tjena.
Jag har införskaffat Biltemas 22-snurra och vältmål. För vältmålet står angivet 30 m säkerhetsavstånd uppåt och åt sidan. För snurran står inget.

Hur ska man tänka med säkerheten kring sådana här mål. Är 30 m ett bra riktvärde? Finns risk för skytten? Vad bör man ha som minsta skjutavstånd.

När man träffar vältmålet hör man ibland rikochettljudet vilket känns lite obehagligt. Men det kanske är normalt och finns ingen risk för skytten ändå? Eller är det en markering att man bör tänka om?

Hoppas nån storplinkare därute har erfarenheter att dela!
Lillsven

Re: Skjuta stål med 22lr - rikochettrisk?

Inläggav SakohunterAV » 26 feb 2019, 15:04

Jag har skjutit en del 22lr på biltemas snurra den med gris/fågel som motiv och aldrig noterat någon rikoschett. Sjukavstånd har varit 45-50 m. Att det skulle gå en rikoschett rakt bakåt mot mig som skytt tror jag är ytterst osannolikt.
Sako 75 Varmint 308w + Helia 5 1,6-8x42
Valmet 212 12/222 & 12/12 + Pecar 3-7x35
BRNO 2-E 22lr
Användarvisningsbild
SakohunterAV

Inläggav Regnskog » 26 feb 2019, 16:06

ge dock fn i att skjuta på däck eller liknande gummimattor, då kan det studsa lite som det vill.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Inläggav lone_wolf » 26 feb 2019, 18:31

I IPSC är det 7 meter minimiavstånd till plåtmål. Då innefattar det skott med mantlade kulor. Med .22 LR kulor på 30 meter är det garanterar ingen risk. Men vid plåtmålsplinkin är det i alla fall skyddsglasögon som gäller.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
lone_wolf

Inläggav Lillsven » 26 feb 2019, 20:40

Okej det känns ju betryggande med 7 m i IPSC. Hur är det åt sidan då? Går en väg längs med där jag skjuter och funderar på hur nära jag vågar ställa målen?
Lillsven

Inläggav Fransson » 26 feb 2019, 21:01

Lillsven skrev:Okej det känns ju betryggande med 7 m i IPSC. Hur är det åt sidan då? Går en väg längs med där jag skjuter och funderar på hur nära jag vågar ställa målen?

Tänk på att 22LR är den mest rikoschett-benägna patron som vi har utav de vanligaste förekommande. Allt som är stål studsar den bra på. Även dessa snurrmål. Har även samma snurrmål och det kommer "fina" rikoschetter från den. Så inte utmed/nära en väg.
Användarvisningsbild
Fransson

Inläggav locorod » 26 feb 2019, 21:31

Allt kan hända. Och gör det lite då och då. Att tro att det är ofarligt på 30 m är inte ok. Risken är liten. Men den finns.

Stod på Bosjökloster vid deras 22bana för några år sedan. Grabben sköt. Tror kanske det var 40 eller 50 m. Han träffade bra men en kula studsade rakt bak i lite uppförvinkel . Ofattbart att det kunde ske. Men kulan träffade mig på överläppen. Ordentlig smäll. Tryckte hål på insidan mot den ömmande framtanden. Fläskläpp. Detta skulle inte kunna ske. Men...På 30 m hade det varit värre. På 7 m illa. Jag tyckte mycket synd om De ansvariga. De hade gjort allt de kunde. Ingen skugga på dem. Men man kan aldrig gardera sig.

Så på med glasögon och skjut. Jag skjuter mina mål på 10-100 m. Men räkna med att det någon gång kommer göra ont.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Lillsven » 26 feb 2019, 21:35

Okej. Det var intressant. Så frågan är vad "nära" vägen är?
Lillsven

Inläggav Lillsven » 26 feb 2019, 21:37

Det var intressant. Glasögon låter som ett måste.
Lillsven

Inläggav PerT » 26 feb 2019, 21:54

Har haft 22lr. Tänkte tillsammans med sönerna öva hemma på plåt snurrmål. Efter att tre rikochetter visslat förbi huvudet kommer jag aldrig mer skjuta 22a mot ngt annat än tavla vid sandvall.
Livsfarligt!! Någon jävligare kaliber betr rikochetter kan knappast finnas. Luftgevär ger faktiskt färre rikochetter.
22a på rörligt mål på skjutbana är vettigt men hemmavid med träd och annat som ger rikochetter nejtack.
PerT

Inläggav Fk Fjun » 26 feb 2019, 21:55

Detta är ju en klassiker men den tål att ses då och då som påminnelse.
https://www.youtube.com/watch?v=C-psit8M9K0
Fk Fjun

Inläggav Lillsven » 26 feb 2019, 22:38

Men hur långt kan en 22lr-kula studsa tillbaka? Det måste ju ändå finnas ett avstånd som är tryggt (med glasögon)?

PerT - hur kunde du avgöra att de fög kring huvudet. Är det då man hör ljudet de är nära?
Lillsven

Inläggav Fält » 26 feb 2019, 23:50

Lillsven skrev:Tjena.
Jag har införskaffat Biltemas 22-snurra och vältmål. För vältmålet står angivet 30 m säkerhetsavstånd uppåt och åt sidan. För snurran står inget.

Hur ska man tänka med säkerheten kring sådana här mål. Är 30 m ett bra riktvärde? Finns risk för skytten? Vad bör man ha som minsta skjutavstånd.

När man träffar vältmålet hör man ibland rikochettljudet vilket känns lite obehagligt. Men det kanske är normalt och finns ingen risk för skytten ändå? Eller är det en markering att man bör tänka om?

När du hör det typiska rikoschettljudet så går det riktigt långt. Även om det inte händer så ofta så är dess form är sådan att du kan få en dubbelstuds i målet så att kulan eller fragment kommer tillbaka. Men det farligaste är kulor som drar iväg åt andra håll som bara styrs om av målet när det hamnat i ganska flack vinkel. Så släng skiten eller häng upp den i en rejäl trälåda, det ger också en uppfattning om hur mycket fragment det handlar om.

Vippmålet är mycket bättre, det är svårt att få tillbaka mycket från det. De 7m som är aktuellt mot hårda stålmål för IPSC är inte applicerbart på ett sådant mål. Det kallas förkortat skjutavstånd och kräver att målen är helt plana och av mycket hård plåt. Hårdheten för plåten är inte ett problem för 22lr men planheten är det. Givetvis är skyddsglasögon också ett villkor.

Träffar du ofta där det det går över från mål till vipparmen så kan du nog räkna med att det svider till lite. Så hellre 25m än 7m, det är lite roligare att skjuta på då också.

Det kommer att fara fragment från vippmålet i 90 graders vinkel från plåten så att ha det 30m från en väg är uteslutet om du inte skyddar runt det med en trälåda av 25mm friskt virke.

Det här är ett mycket säkrare mål även om det gärna skickar iväg höga träffar i ganska brant vinkel åt sidan. Så träram gäller även där. Träramen skall ta rikoschetter och fragment i alla vinklar som inte träffar vallen.
https://www.hylte-lantman.com/jakt/kuls ... ory-nosto-
Fält

Inläggav hofboss » 27 feb 2019, 00:05

Jag har min biltema snurra stående inne i ett däck (20" och 285 mm brett) och detta är för att ta splitter som bildas vid träff, skjuter man en ask på plåten utan detta skyddet så blir det ett 4- 5 meter långt och 5 cm brett spår i underlaget och detta av splitter som går neråt, dom som går uppåt far nog en bra bit.
Sedan så fungerar även däcket som en bly fälla/ uppsamlare.
hofboss

Inläggav PerT » 27 feb 2019, 00:31

Lillsven skrev:Men hur långt kan en 22lr-kula studsa tillbaka? Det måste ju ändå finnas ett avstånd som är tryggt (med glasögon)?

PerT - hur kunde du avgöra att de fög kring huvudet. Är det då man hör ljudet de är nära?

Man hörde hur de visslade förbi 4-5 meter över huvet eller bredvid. Bara en sabla tur att ingen av ungarna fick dom halsen eller i ögona. Då hade det gått illa. Köpte ett weirauch 97, mao ett hyfsat 4.5mm luftgevär. Funkar fint på 25 meter.
PerT

Inläggav malx » 27 feb 2019, 09:17

Sett snurror med ojämn viktfördelning så de vinklar skjutplåten neråt i vilande läge men man får ju fortfarande passa sig från att skjuta när den rör på sig..
Överhuvudtaget så bör ju vinklade plåtar var betydligt smartare. Var t.ex. inte alls nöjd med videon som publicerades på svensk jakt om att bygga egna mål då dessa inte vinklades neråt.
(Speciellt ett duellträd är ju direkt gjort för att luta stommen framåt mot skytten och därmed plåtarna i neråtvinkel. Därmed så fastnar aldrig armarna i felaktig vinkel heller utan faller ner åt något av hållen)
malx

Inläggav sos » 27 feb 2019, 09:34

Inomhus banan i sporthallen på vår ort (numera ombyggd) hade kulfång bestående av en tjock hardox? horisontell plåt (tydligen skall de stå rakt upp ej vinklas?) som med tiden blev ganska deformerad (skapades gropar) troligen av 9mm (39B) och plåten började "spotta" tillbaka blyfragment då vi sköt med 22LR pistoler vilket torde ha hyfsat lägre utgångshastighet än i gevär, 25m - rikoschett - 25m tillbaka, kändes i skinnet men en träff i öga utan skydd så hade det varit kört med synen.
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav bultis » 27 feb 2019, 10:30

Finns ett eget avsnitt med kaliber 22 http://www.skyttesport.se/globalassets/ ... ember_.pdf
Användarvisningsbild
bultis

Inläggav Lillsven » 27 feb 2019, 19:44

bultis skrev:Finns ett eget avsnitt med kaliber 22 http://www.skyttesport.se/globalassets/ ... ember_.pdf

Tack! Så om jag tolkar SäkB rätt så finns risk för splitter i en radie om 15 m. Sen skriver de även att ut till 25 m kan det förekomma fragment.
Ska jag tolka det som att sålänge det inte finns någon levande varelse i en radie av 25 meter så är säkerheten fullgod? Eller missar jag något?
Lillsven

Inläggav Fk Fjun » 27 feb 2019, 20:13

Lillsven skrev:
bultis skrev:Finns ett eget avsnitt med kaliber 22 http://www.skyttesport.se/globalassets/ ... ember_.pdf

Tack! Så om jag tolkar SäkB rätt så finns risk för splitter i en radie om 15 m. Sen skriver de även att ut till 25 m kan det förekomma fragment.
Ska jag tolka det som att sålänge det inte finns någon levande varelse i en radie av 25 meter så är säkerheten fullgod? Eller missar jag något?

Jag vet inte hur SäkB är framtagen men SäkIA brukade vi kalla för "arméns samlade misstag".
Säkerhetsavstånd för skarp spränghandgranat /56 var 100m i många år, tills det upptäcktes ett splitter som gått 250 meter. Därefter sattes säkerhetsavståndet till 300m.
Om du håller säkerhetsavstånd på 25m så kan du säga att du följt SäkB men du kan aldrig vara helt säker.
Fk Fjun

Nästa

Återgå till Gevärsskytte