Erfarenheter av din AR-15....

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Erfarenheter av din AR-15....

Inläggav HappyShooting » 30 jan 2019, 07:48

Tänkte vi kunde dela med oss av bra & dåliga erfarenheter av vår AR-15....beroende på märke, modell...delar & tillbehör.

Min är ny... så några långtgående erfarenheter har jag inte ...än.
Däremot intryck & allmän känsla om hur jag uppfattar den.

Bestämde mig för en Smith & wesson M&P15 Competition.... därefter tog det några otåliga månader tills dess att den levererades.

Utav det smala utbud som finns tillgängligt i Sverige gällande AR-15 modeller så var det just denna modell jag ville ha....det var den jag hade låst fast mig vid..... Dels för att den fått bra kritik i USA....dels pga de komponenter som sitter på... dvs, det sitter en Vltor Imod stock på...som ger en gedigen känsla & även tyngd för att balansera bössan...Houge grepp som känns bra...samt ett Troy M-LOK hand guard, two stage match trigger, nitrerad pipa & avslutningsvis en välfungerande komp.

Det jag bestämde mig för att byta ut var följande:

Charging handle fick bli ett från Radian
Säkringen byttes ut mot en semi ambi från Battle Arms
Take down & pivot pins byttes oxå ut mot ett set från Battle Arms

väntar på en större mag release från Odin Works...

Vad är viktigt för mig? Naturligtvis skall bössan fungera oklanderligt & vara av bra kvalitet....men den estetiska biten är oxå viktig... såklart väldigt subjektivt...men i min mening så uppfyller ovan bössa mina krav...utan att ha den prislapp som ex en Noveske bössa (som oxå har modeller som tilltalar mig) hade betingat här i Sverige.

Utöver detta så har jag monterat ett vertikalt främre grepp från Magpul...samt en kort picatinny rail (för att kunna montera bipod vid behov).

Bössan känns underbar att skjuta med & ett i mitt tycke gott trycke....kompen gör verkligen rätt för sig & om skytten håller bössan rätt så är rekylen väldigt mild.

Som helt ny på AR-15.... min erfarenhet hittills.... ingen dum ide att skaffa en uppsättning av detents & småfjädrar... tämligen lätt att de små jävlarna antingen flyger iväg... eller att man ofrivilligt kröker till en av de små fjädrarna....inte för att jag gjort detta...nä nä :oops: :wink:

En castle nut wrench vill man oxå ha...

"Investera" i en dyr Gun cradle kan man göra... eller offra ett AR magasin & dedikera det till att sitta i skruvstäd... eller köpa avsedd solid attrapp istället för magasin....hjälper vid vapenvård osv..

More will follow...

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
HappyShooting

Re: Erfarenheter av din AR-15....

Inläggav HappyShooting » 15 feb 2019, 07:32

Odin Works XMR Gen 2 (större magrelease) installerad.... känns mycket bättre !

Ett Lancer L5 har oxå införskaffats bara för att testa något annat än de vanliga P-MAG & GI plåtmaggen...

Bild

Bild
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav HappyShooting » 17 feb 2019, 19:43

Vortex Strike Eagle 1-8x24 med ett Spuhr Cantilever fäste...

Efter att bilden togs så fick jag flytta fram fästet ett par snäpp framåt på bössan & samtidigt dra bak siktet i fästet... då Throw leverns underdel tog i på del av Spuhr fästet vilket resulterade i att det inte gick att vrida fullt ut till höger & vänster.

Det som återstår nu är att sätta på ett sidomonterat rödpunkt sikte på 45 gradig picatinny fäste...eller kanske lämpligt M -LOK fäste...

Bild
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav HappyShooting » 19 feb 2019, 08:25

Det blev ett 30 gradigt picatinny fäste som fick bära ett Vortex Venom...

Bild
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav HappyShooting » 19 feb 2019, 08:38

Vad det gäller Bipod till AR plattformen.... de bipods jag har är ett par ACCU-TAC SR-5 QD & nyligen införskaffades även ett Magpul bipod med picatinny fäste...

I min mening så är Accu-Tac stödet estetiskt tilltalande oavsett om det sitter på en AR eller långhålls chassi bössa & lämpar sig perfekt för statiskt skytte... men, jag hade hellre haft vikten av Magpul stödet....kruxet är att det inte än finns med Quick detach.... men, när/om det släpps med det eller jag hittar någon annan trevlig lättare/smidigare märke/modell så får det bli en sådan...

Bild
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav DanBergh » 02 mar 2019, 17:22

Mycket trevlig!

Inte skjutit med just den modellen men ett gäng andra. Ser trevlig ut.

Om du ska tävla så kan det vara värt att kolla om du har justerbart gasblock för att trimma in omladdningen med gastrycket för tävling. Det tar ned rekylen lite men samtidigt blir vapnet mindre driftsäkert med olika typer av ammo. Ska du bara plinka så det ju struntsamma.

Mycket nöje!
DanBergh

Inläggav Storstadsjägaren » 01 apr 2019, 09:49

Jag har mest erfarenhet av JP Entreprises JP-15 och CTR-02. Även HK MR223 och en del MEGA Arms (ZEV Tech).

De viktigaste parametrarna för att tävlingsskjuta bra med en AR15 är:

Bra balans - viktigare än totalvikten
Bra trycke
Effektiv komp
Lång handguard som täcker gasblocket, så du undviker pipstöd
18" eller längre pipa, friliggande
Justerbart gasblock

Bra optik - du ångrar aldrig köp av bra optik.
Spuhr-fäste, med sidomonterad rödpunkt.
Storstadsjägaren

Inläggav Storstadsjägaren » 01 apr 2019, 09:51

HappyShooting skrev:Det som återstår nu är att sätta på ett sidomonterat rödpunkt sikte på 45 gradig picatinny fäste...eller kanske lämpligt M -LOK fäste...

Eller så gör du som alla andra och sätter RP på en Spuhr-adapter på ditt befintliga fäste.
Storstadsjägaren

Inläggav Fält » 01 apr 2019, 10:32

HappyShooting skrev:Vad det gäller Bipod till AR plattformen.... de bipods jag har är ett par ACCU-TAC SR-5 QD & nyligen införskaffades även ett Magpul bipod med picatinny fäste...

I min mening så är Accu-Tac stödet estetiskt tilltalande oavsett om det sitter på en AR eller långhålls chassi bössa & lämpar sig perfekt för statiskt skytte... men, jag hade hellre haft vikten av Magpul stödet....kruxet är att det inte än finns med Quick detach.... men, när/om det släpps med det eller jag hittar någon annan trevlig lättare/smidigare märke/modell så får det bli en sådan...

Bild

De finns bara som lego.
https://www.magpul.com/products/magpul- ... -17s-style
https://www.americandefensemanufacturin ... oduct/105/
Fält

Inläggav Storstadsjägaren » 01 apr 2019, 11:38

Tillbehör handlar jag här: https://www.equipt.se/
Storstadsjägaren

Inläggav HappyShooting » 03 apr 2019, 11:51

Bytt till en: Geissele Maritime Bolt Catch :D

Bild

Bild
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav HappyShooting » 03 apr 2019, 12:01

Storstadsjägaren skrev:
HappyShooting skrev:Det som återstår nu är att sätta på ett sidomonterat rödpunkt sikte på 45 gradig picatinny fäste...eller kanske lämpligt M -LOK fäste...

Eller så gör du som alla andra och sätter RP på en Spuhr-adapter på ditt befintliga fäste.

Jo...du har nog rätt...har nu provmonterat två olika picatinny fästen på handskyddet för rödpunkt & det blir inte bra...blir nog till att skicka efter en adapter från Spuhr.
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav No1MAXIMUS » 09 apr 2019, 20:19

Vad är det för väska du har på bild nr 2 i första posten?
No1MAXIMUS

Inläggav HappyShooting » 10 apr 2019, 03:40

No1MAXIMUS skrev:Vad är det för väska du har på bild nr 2 i första posten?

Köpte den på Astrosweden.... inte dum alls & nöjd än så länge.

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1348.17934/bearskin-bearcase-duo-v2-vapenfodral-dubbelt
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav Karre » 12 jun 2019, 09:17

Vilka tillverkare har vi med fabriker i Europa? Hera? Dar? Uronen? Schmeisser?
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav bulletride » 17 jun 2019, 13:35

Karre skrev:Vilka tillverkare har vi med fabriker i Europa? Hera? Dar? Uronen? Schmeisser?

Sig sauer, FN, HK, haenel, lantac, oberland, zbroyar, astra arms, tanfoglio.
FNAR
Mossberg 935 Turkey Magnum
Troy PAR A2 5.56 Nato
Ruger PCC
Troy PAR A2 7.62 Nato
bulletride

Inläggav HappyShooting » 21 jun 2019, 09:19

Lite uppdatering gällande vapenväskan jag länkade till i ovan inlägg...

Igår så gick dragkedjan sönder... :cry: & detta utan att ha använt den speciellt mycket (betydlig mindre än övriga vapenväskor jag äger) .... eller på annat sätt utsatt väskan för överdriven belastning....helt enkelt undermålig kvalitet...så, den rekommenderas INTE !!

Bild

Har nu istället lagt en beställning på vapenväska från en tysk Site jag handlat av förut (postar med bilder & uppgifter när den anländer).
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav No1MAXIMUS » 21 jun 2019, 12:57

Kontakta handlaren som du köpte väskan av.
No1MAXIMUS

Inläggav HappyShooting » 28 jun 2019, 19:55

Idag anlände den nya vapenväskan... Det initiala intrycket av väskan är betydligt bättre än den som visades i ovan inlägg...
Utanpå huvudfacket sitter ett ytterfack med dragkedja & utanpå det facket är det löstagbara tillbehörsfickor.

Dragkedjorna verkar vara av bra kvalitet likaså...

Jag har haft en kompakt diskret UTG väska i drygt 3 år för en annan plattform & den har inte givit mig några bekymmer alls.... så jag hoppas att samma kommer att gälla denna nya väska.

Naturligtvis uppdaterar jag tråden om problem skulle uppstå.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
HappyShooting

Återgå till Gevärsskytte