FSR 89

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

FSR 89

Inläggav Blekingejim » 20 jan 2019, 13:52

Hejsan Alla.

Jag behöver lite info av er.
Jag ska börja tävlingsskjuta med 6.5x55.
Jag har blivit erbjuden att köpa en FSR 89 och vill veta värdet på en sån.
killen säger att den är i bra/topp skick.
Han vill ha runt 4-5 tusen för den men det låter lite väl mycket för en sån eftersom man får en beg Sauer 200 str för 10.000 kr.
Vad är positivt och negativt med en FSR 89?
All info ni kan ge till mig är värdefull.
Tack på förhand.
Blekingejim

Re: FSR 89

Inläggav sune35 » 20 jan 2019, 15:14

Fin bössa men mycket lite andrahandsvärde sedan STR kom.

Nja. Vår förening fick 100 kr för cg63 och 200 kr fsr89 när vi sålde ut dem förra året till GESAB. Att pipa om en sådan kostar en 8-10 tusen och det är svårt att veta hur mycket det är kvar av piplivet på en begagnad. En tolkning kan ge en indikationen ingen garanti. Vad som är rätt pris för detta vapen bestämmer du. Kolla på Gesab vad de tar för en begagnad.

Att köpa en Sauer STR begagnad för 8-10 tusen är nog en bättre ide då du alltid kan sälja den vidare för samma pris om du tröttnar samt om du fattar tycke för sporten går en ny pipa på 5-6 tusen och du byter den själv på 5 min.

Lycka till

”Det är kul när det smäller”
sune35

Inläggav Björna » 21 jan 2019, 07:37

Som Sune Sa, du kommer säkert skjuta lika bra med FSR:en som med en Sauer, men pip-bytena blir knepigare om du skjuter mycket. 4-5000 låter väldigt mycket för en FSR tycker jag, 1000-2000 är rimligare beroende på skick. Nu blir jag nyfiken på vad GESAB tar för dem, de verkar inte lägga ut begagnade vapen längre på hemsidan... som kuriosa kan nämnas att FSR89:orna är värda en hel del i USA där de blivit samlarföremål.
Björna

Inläggav Jay.H.Jay » 21 jan 2019, 11:56

För att besvara ursprungsfrågan (gällande FSR och STR, så håller jag med ovan. Allt med STR är vettigare om du har pengarna)

Men, FSR funkar alldeles utmärkt för liggande skytte och delvis lika bra för knästående. Att skjuta stående med FSR känns betydligt sämre p.g.a. den lägre höjden på stocken (där man tar stöd).
Sen så är det betydligt lättare att anpassa STR med högre visirlinje, annan diopter mm.

Därmed inte sagt att FSR är dålig, tvärtom. Skjuta lite för skoj, mest liggande så javisst. Men då ska den vara billig!

Sen en lite "varning" gällande FSR stockar. Jag har sett två olika varianter, där den ena var betydligt tyngre och sämre tillverkad. Köp inte osedd!
Jay.H.Jay

Återgå till Gevärsskytte