Vi/jag saknar en tävling, kan man ta saken i egna händer.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Inläggav Stewe's world on ice » 02 nov 2018, 20:53

Det är framför allt prs som är ett mycket bra exempel hur tävlingar kan spritta upp med mer eller mindre bara några skytte intresserade som grund. Regler bestämdes av förbundet som då bestod av Umeågänget som även tillhandahöll priser.
Jag tänkte ge lite historik om hur toppcupen spred sig från att vara en lokal kompistävling på sävarbanan i Umeå till att nu bedrivas även i Sundsvall, Hudiksvall, Bollnäs, Skellefteå och Lycksele. Jag kommer att göra liknelser mot hur man skulle kunna göra för att anordna en tävling på SM nivå för att belysa skillnader mot att anordna en tävling med ett förbund i ryggen.
Toppcupen startade i Umeå för runt tio år sedan med Stefan k med fler i spetsen (ingen nämnd ingen glömd).
En skytt från Sundsvall som vi kan kalla stewe besökte Umeå under några år och var under några år tävlingens mest långväga besökare och lurade under dessa år med sig lite andra skyttar från södern. 2013 gick den första toppcupen av stapeln i Sundsvall och nu bestod "förbundet" av stewe och Stefan mer eller mindre. "Förbundets" syfte var att koordinera tävlingarna så att dom inte krockade med varandra samt hjälpa till att ordna priser till riksfinalen samt diskutera bästa datum för detta. Själva arrangemanget drevs av skyttar och några av dom skyttarna som anordnade satt i dom arrangerande klubbarna som driver banan. Dvs summan som betalades på varje tävling gick till klubben som sköter banan och tavlor för skyttet. Att några av skyttarna även är verksamma i styrelsen underlättar arrangemanget då dom har insyn i hur man bokar banan, kan söka pengar från klubben till att bygga tavelställ och så vidare. Tävlingsforman var nu en succé och med handen på hjärtat var det inte "förbundets" förtjänst utan dom intresserade skyttarna förtjänst. Nu spred sig detta via besökande skyttar från andra städer. Förbundet växte då med så många platser som det tävlandes på för att bättre kunna verka i samma syfte, att kordinera dom olika tävlingarna, ta vissa regelbeslut och hjälpa till med priser till riksfinalen. Även platsen för riksfinalen diskuterades i "förbundet". Om många ville arrangera finalen på sin bana samma år så delade man upp det i samförstånd för att få en bra geografisk spridning från år till år samt bra förutsättningar för att många kan skjuta finalen. Nu 2018 så är bollen i rullning igen. Så länge det finns intresserade skyttar som vill tävla och som fortsätter arrangera så är det inga problem. Skulle "förbundet" fallera vilket också hänt så blir koordinationen lidande osv så det är viktigt att det funkar. Vilken resa det har varit dock, och även om jag inte vet exakt antal personer som testat denna tävlingsform så är enligt mig antalet fantastiskt likaså allt roligt jag upplevet och alla kompisar jag fått i och med detta. Tusen tack alla som gjort detta möjligt och vem kunde tro att grillkvällen med lite långhåll vi skulle anordna med huddik och bollnäsgänget för att vi hade så lite tid att lära känna varandra på toppcupen resulterade i 600unl vi anordnar i Sundsvall. Ja då inser man att allt börjar i intresse och arrangemang.
Jag skulle personligen gärna vilja höra hur prs startade upp då den resan fascinerar mig och inspirerar mig . Är nyfiken om grunden lades i kikarklassen i fälttävlan eller tävlingarna/träffarna som velocoty kills i anordnade Kristinehamn.
Stewe's world on ice

Re: Vi/jag saknar en tävling, kan man ta saken i egna händer

Inläggav Mats Fredriksson » 07 nov 2018, 22:53

Av rubriken verkar det som att frågan är om du kan arrangera en egen tävling, sen skrev du väldigt mycket om en annan.
Såklart du kan arrangera en egen, se till att reglerna på din hemmabana följs bara.
Förankra hos styrelsen. Du kan självklart inte förutsätta att föreningen skall bidra ekonomiskt, det får ju deltagarna vid tävlingen betala. Intäkterna från medlemmarnas avgifter brukar ju utgöra en förenings i komster så knappast någon outsinlig källa.
Det är en hel del arbete med att anordna en tävling, så om du känner att du vill göra det så är det säkert välkommet i din hemmaförening.
Mats Fredriksson

Inläggav Stewe's world on ice » 07 nov 2018, 23:49

Mats Fredriksson skrev:Av rubriken verkar det som att frågan är om du kan arrangera en egen tävling, sen skrev du väldigt mycket om en annan.
Såklart du kan arrangera en egen, se till att reglerna på din hemmabana följs bara.
Förankra hos styrelsen. Du kan självklart inte förutsätta att föreningen skall bidra ekonomiskt, det får ju deltagarna vid tävlingen betala. Intäkterna från medlemmarnas avgifter brukar ju utgöra en förenings i komster så knappast någon outsinlig källa.
Det är en hel del arbete med att anordna en tävling, så om du känner att du vill göra det så är det säkert välkommet i din hemmaförening.

Frågan var ställd som ett citat mer. Jag själv har inga problem med att arrangera tävlingar
Stewe's world on ice

Inläggav johaneriksson » 09 nov 2018, 16:14

Jag är rätt ny inom långhållsskyttet då jag passerade 300 m för första gången för snart tre år sedan. Jag hade dock lurkat rätt länge och följt rapporter från remmene och nm langhold. 2016 anmälde jag mig till Emil Haglunds första prs tävling i tyfors och innan dess hade jag ingen tanke på att anordna tävlingar. Jag var redan såld på prs och hade nött lite olika olika övningar som vi hittat på youtube men jag hade aldrig trott att det skulle vara så enormt roligt och utmanande och frustrerande och spännande att skjuta en tvådagarstävling där någon annan lagt ner mycket möda på att kora den skytt som är mest komplett.

På vägen hem från tyfors togs beslutet att prs är så roligt att sporten måste växa och ska den växa får var och en dra sitt strå till stacken. Jag har haft stor hjälp av de som arrangerat tävlingar tidigare för att undvika de största fallgroparna.

Om någon är sugen på att arrangera prs tävling, stor som liten, så lovar jag att ställa upp som bollplank.

Jag var på älgjakt i Jämtland för två veckor sedan och passerade 40 mil med perfekt mark för långhållsskytte när jag körde genom Västerbotten, Västernorrland och Jämtland så det känns väldigt konstigt att det knappt finns några aktiva skyttar där. Här i Haparanda är det platt som en pannkaka och vi får leta efter kulfång med ljus och lylta (samt lantmäteriets terrängskuggning) :’;)
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav NiKKEE » 09 nov 2018, 17:04

johaneriksson skrev:Jag är rätt ny inom långhållsskyttet då jag passerade 300 m för första gången för snart tre år sedan. Jag hade dock lurkat rätt länge och följt rapporter från remmene och nm langhold. 2016 anmälde jag mig till Emil Haglunds första prs tävling i tyfors och innan dess hade jag ingen tanke på att anordna tävlingar. Jag var redan såld på prs och hade nött lite olika olika övningar som vi hittat på youtube men jag hade aldrig trott att det skulle vara så enormt roligt och utmanande och frustrerande och spännande att skjuta en tvådagarstävling där någon annan lagt ner mycket möda på att kora den skytt som är mest komplett.

På vägen hem från tyfors togs beslutet att prs är så roligt att sporten måste växa och ska den växa får var och en dra sitt strå till stacken. Jag har haft stor hjälp av de som arrangerat tävlingar tidigare för att undvika de största fallgroparna.

Om någon är sugen på att arrangera prs tävling, stor som liten, så lovar jag att ställa upp som bollplank.

Jag var på älgjakt i Jämtland för två veckor sedan och passerade 40 mil med perfekt mark för långhållsskytte när jag körde genom Västerbotten, Västernorrland och Jämtland så det känns väldigt konstigt att det knappt finns några aktiva skyttar där. Här i Haparanda är det platt som en pannkaka och vi får leta efter kulfång med ljus och lylta (samt lantmäteriets terrängskuggning) :’;)

Alla som har närhet till mark som SCA äger bör rimligen ha stora chanser till skotthåll på +600m :P
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Återgå till Gevärsskytte