Skjutbana i Kallebäck Göteborg

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Skjutbana i Kallebäck Göteborg

Inläggav Hemulen » 26 okt 2018, 13:23

Enligt Göteborgs kommuns hemsida skissar man på att bygga en ny skjutbana i Kallebäck:
https://goteborg.se/wps/portal/start/by ... BIS9nQSEh/
Tanken är tydligen enligt Göteborg direkt att man framför allt ska ägna sig åt annat än "grenar av skytte där man måste vara 18 år":
https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/k ... QFKclaCqw/
Någon som vet hur arbetet framskrider? För mig skulle det vara lockande att med 22:an över axeln cykla till Kallebäck och träna lite viltmål :)
Användarvisningsbild
Hemulen

Re: Skjutbana i Kallebäck Göteborg

Inläggav alming » 26 okt 2018, 20:26

Också intresserad!
alming

Inläggav 2310jensen » 27 okt 2018, 08:37

Hade varit grymt!
Användarvisningsbild
2310jensen

Inläggav eqlazer » 27 okt 2018, 08:49

Det är nog några år tills det börjar byggas, om det blir något alls. Det är redan nu ett par år sedan vi först hörde om kommunens planer, och då också lyckades visa att de inte skulle kunna få in allt skytte i denna anläggning. De trodde ungefär att allt skulle gå att få in en stor hall, sedan visade vi när vi anordnade IPSC SM med 2-300 skyttar och vilken plats det tog.
eqlazer

Inläggav Patrikone » 01 nov 2018, 00:37

Finns ju en trevlig viltmålsbana i Högsbo.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Patrikone

Inläggav Hemulen » 01 nov 2018, 11:05

Patrikone skrev:Finns ju en trevlig viltmålsbana i Högsbo.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Får kolla den vid tillfälle, men det är tyvärr fel ände av stan för mig.
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav Hemulen » 23 nov 2018, 21:46

Är det förresten inte bl a just verksamheten i Högsbo som enligt planerna ska flytta till Kallebäck? I bloggen Delsjöområdets historia kom det nu en del information om projektet, som ska presenteras i byggnadsnämnden nästa vecka:
https://delsjoomradet.se/2018/11/23/ny- ... kalleback/
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav Henrikka » 02 dec 2018, 16:17

Projektet för Skjutbanan i Kallebäck, som refereras till, är en ny detaljplan som är på väg ut på samråd. Rullar detaljplanearbetet som tänkt kommer beslut att fattas i kvartal 4 2019. Så färdig anläggning ligger några år bort.

Det skall oxå poängteras att det inte är ett kommunalt projekt. Exploatör är en ideell stiftelse (sprungen ur Göteborgs Skyttegille i Högsbo). Bakgrunden (mycket kortfattat) är att Högsbo-området enligt kommunala program skall omvandlas från lätt industriområde till ”blandstad”, då är nuvarande placering av skjutbana inte speciellt lämplig. Begreppet ”Södra Änggården” börjar dyka upp hos bostadsföretagen. Vidare har Kvibergs SF helt fått lämna sina tidigare anläggningar på Kvibergsområdet. Anläggningen är till för skyttar och föreningar i Göteborgsregionen som primärt bedriver verksamhet enligt Svenska Skyttesportförbundet / Pistolskytteförbundet.

Nya ”Göteborgs Skyttesportcenter” är planerat för att erbjuda en anläggning för 10-25-50m banskytte med gevär och pistol för primärt SvSF och Pistolskytteförbundets discipliner. Utomhusbanan erbjuder primärt viltmål, korthålls och fripistolskytte 50m. Närheten till Delsjöreservatet tillåter inte några vapentyper som bullar vid ett nybygge. Pistolskytte 25m (banskytte/banfält) erbjuds istället inomhus i en helt bullerdämpande bana med samtliga vapentyper. Samt luftvapenskytte 10m (gevär, pistol, running target) inomhus och även inomhusbana för gevär och pistol 50m inomhus.
Henrikka

Inläggav Hemulen » 09 feb 2019, 08:36

På hemsidan Delsjöområdets historia skrevs det nyligen en del (kritiskt) om skjutbaneförslaget:
https://delsjoomradet.se/2019/01/25/nar ... t-i-50-ar/
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav tommygunxs » 08 apr 2019, 14:38

det är alltid trevligt med nya skjutbanor men vad jag har hört så är det så illa att kommunen tänker ta bort tillstånden för samtliga skjutbanor i Örgryte/Kallebäck och menar att alla skall kunna skjuta på den nya banan, jag hoppas detta är fel men så har jag fått berättat för mig.
Vad jag har hört så fick Högsbo skyttegille 50 mnkr när de sålde marken vid Högsbo, men 50 mnkr kommer de nog inte långt med när denna anläggning skall byggas så medlemsavgifterna kan nog bli saftiga här. Detta kan låta negativt men det är så jag fått det förklarat för mig av personer som lägger ned väldigt mkt tid på detta
tommygunxs

Återgå till Gevärsskytte