Framstocken vilandes på underarmen i stående?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Framstocken vilandes på underarmen i stående?

Inläggav Il Cattivo » 18 jun 2018, 22:03

Ska till skjutbanan imorgon och öva lite stående skytte med jägarmässigt stöd. Brukar normalt ta stöd av ett träd/balk genom att sätta upp handen mot trädet och låta framstocken vila i "klykan" vid tummen, som jag fått lära mig. Upplever dock att jag kan hålla riktpunkten betydligt mera stilla (prövade hemma vid en dörrpost) ifall jag ställer mig mera till vänster och lite längre fram mot trädet/stödet, greppar tag ordentligt med vänsterhanden så att vänster arm ligger framför kroppen i brösthöjd och sedan vilar framstocken mot underarmen, hoppas ni fattar.

Jag inser att jag ska till skjutbanan imorgon och kan pröva själv men vill ändå ha lite input.
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Re: Framstocken vilandes på underarmen i stående?

Inläggav potatiskastare » 19 jun 2018, 08:03

För min del beror det lite på bössans rekyl och utformning. Men det viktigaste är att man testar själv. Sett många som gör något i grunden sunt men strular till det när det gäller. Hade de i lugn och ro testat lite hemma hade det garanterat gått bättre.
Min favorit om barkens skrovlighet och trädets diameter är lagom är annars att pressa tummuskeln mot trädet. Sedan får bössan vila i vecket mellan tumme och pekfinger. Då kan jag fortfarande ha antydan till styrsel på förstocken samtidigt som jag kan luta mig ganska tungt framåt.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 19 jun 2018, 10:13

Il Cattivo skrev:Ska till skjutbanan imorgon och öva lite stående skytte med jägarmässigt stöd. Brukar normalt ta stöd av ett träd/balk genom att sätta upp handen mot trädet och låta framstocken vila i "klykan" vid tummen, som jag fått lära mig. Upplever dock att jag kan hålla riktpunkten betydligt mera stilla (prövade hemma vid en dörrpost) ifall jag ställer mig mera till vänster och lite längre fram mot trädet/stödet, greppar tag ordentligt med vänsterhanden så att vänster arm ligger framför kroppen i brösthöjd och sedan vilar framstocken mot underarmen, hoppas ni fattar.

Jag inser att jag ska till skjutbanan imorgon och kan pröva själv men vill ändå ha lite input.

Jag har skjutit en del djur på det sättet men tränat desto mer. Det funkar bra för mig men man får inte ha för hög rekyl
Stewe's world on ice

Inläggav Ingvar » 19 jun 2018, 11:20

I det här läget brukar jag rekommendera de nio videosnuttarna som finns på Jägareförbundets hemsida.
Titta åtminstingen på dem ty de råden / anvisningarna fungerar även på löpet.
Sök på "Instruktionsfilmer kulskytte"
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav macggu » 02 jul 2018, 11:16

Reglementena ger föga stöd för hur man får göra. Här är utdrag ur det nationella för tävlingar av typen kretsmästerskap + utdrag ur reglementet för FITASC Europamästerskap. Åtminstona jag blev inte mycket klokare av hänvisningen till teckningarna i FITASC Supplement 2.
Stående med enkel skjutkäpp/stödkäpp i midjan
Främre handen skall hålla i förstock och käpp. Alternativt får man hålla i käppen med handen och låta förstocken vila på handleden.
Stående med stolpstöd
Främre handen skall hålla i förstock och stolpe. Alternativt får man hålla i stolpen med handen och låta förstocken vila på handleden.

3.4.2 Game Rifle shooting
The position depends on the target:
1. The deer target is shot in the standing position, with the weapon resting on one side of the post.
2. The sitting fox target is shot in the prone position, 2 arms on the ground. The arm supporting the front part of the rifle must rest on the elbow.
3. The chamois target is shot in the standing position, with the weapon resting on a stick. The stick should be standardised 2mtr long wit a diameter of 30mm.
4. The boar target is shot in the standing position straight arm or bended elbow, no weapon rest.
(Cf. Appendix 2 – game rifle shooting positions).
macggu

Återgå till Gevärsskytte