Sellier & bellot blivit bättre än förr?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Sellier & bellot blivit bättre än förr?

Inläggav darkness » 03 feb 2015, 13:44

Jag läste en artikel i nån vapentidning tro jag det var.
Där fanns ett reportage om just S&B och där stod att dom hade haft väldiga problem med just övertryck. Men dom ska ha bytt ut hela produktionslinan
för att just komma till rätta med just dessa problem.
Brno ZKM 451 Modell 1 .22LR (1947)
Husqvarna 1651 358 Norma Magnum. (1961)
Tikka T3 Lite .308 Win - Stalon Whisper Magnum (2014)
ATA Arms Neo Synthetic Halv Automat Kal 12. (2016)
Beeing on a different path, doesn`t mean you`re lost.
Memento vivere.
Användarvisningsbild
darkness

Inläggav ezox » 04 feb 2015, 23:58

Har skjutit ett par hundra S&B med min 640 i 8x57, känns helt klart att slutstycket sitter bra hårt efter vissa skott.. en tändhatt har lossnat också.

Skjuter dock vidare med S&B, och precisionen har jag inga klagomål på!
ezox

Inläggav darkness » 05 feb 2015, 10:31

ezox skrev:Har skjutit ett par hundra S&B med min 640 i 8x57, känns helt klart att slutstycket sitter bra hårt efter vissa skott.. en tändhatt har lossnat också.

Skjuter dock vidare med S&B, och precisionen har jag inga klagomål på!

Är det gamla eller nya skott så att säga. När är dom köpt för jag tror att dom byggde om under 2014 början. Lär ju misstänka att det finns rätt mycket kvar i affär av den gamla ammunition.
Memento vivere.
Användarvisningsbild
darkness

Inläggav ezox » 06 feb 2015, 09:52

Tror dom var tillverkade 2013. Jag har också hört att dom ska vara mycket bättre nu från 2014, bättre hylsor tillochmed.

Jag kommer definitivt fortsätta skjuta S&B så länge dom finns, skiljer ju en del i pris mot Norma tex.

Och hur kul är det inte att vara på skjutbanan liksom hehe.
ezox

Inläggav darkness » 06 feb 2015, 10:08

ezox skrev:Tror dom var tillverkade 2013. Jag har också hört att dom ska vara mycket bättre nu från 2014, bättre hylsor tillochmed.

Jag kommer definitivt fortsätta skjuta S&B så länge dom finns, skiljer ju en del i pris mot Norma tex.

Och hur kul är det inte att vara på skjutbanan liksom hehe.

Jag laddar deras helmantel i min 308. Dom kostar 240:- för hundra kulor. Normas helmantel kostar 540:- för hundra kulor.

Jag tillbringar typ Måndag, Tisdag, Torsdag och lördag på skjutbanan. Så det är hur kul som helst att vara på skjutbanan. :D
Memento vivere.
Användarvisningsbild
darkness

Inläggav ultradonkey » 06 feb 2015, 10:31

Jag använder deras 196gr 8mm kulor i 8x57an, kostar 220 kr för 100 st på Torsbo. Utmärkta kulor.
ultradonkey

Inläggav Markus A » 06 feb 2015, 12:05

Jo. Kulorna är rätt OK för priset, så länge man inte skall skjuta på några längre håll. Det är den färdigladdade "övningsammunitionen" folk har haft problem med.

Om ni har problem med hylsor som fastnar/kärvar och övertryckstecken typ utploppade tändhattar osv, då tycker jag ni skall googla lite på vad som händer när en hylsa havererar. ÄVEN om mekanism/slutstycke osv håller, för det gör de oftast. Särskilt ni som skjuter m/96 bör ta en funderare då den lådan INTE hanterar hylsbrott särskilt bra.

Oavsett märke på ammunition - har man sådana problem, även om det gått bra "hittils", så räcker det med EN gång för att ni skall förlora kroppsdelar. Oftast är det någon av händerna som går åt när själva stocken sprängs och träflisor gör handen till schweizerost - mycket svåra skador att reparera för en aldrig så skicklig handkirurg. Under förutsättning att man hittar handen förstås.

Saken är den att även om ammunitionen håller sig inom normen, så kan de mjuka hylsorna orsaka haveri om ni t.ex. har ett något för stort patronläge så att hylsan sträcks tills den brister. Detta gäller i huvudsak vapen av mauserkonstruktion med den stora utdragaren och där hylsan alltså i praktiken sticker ut åtskilliga millimeter ur pipan. Det är alltså bara hylsan som håller emot trycket från krutgaserna.

Jag läste någon här ovanför som har haft den typen av problem, och jag vill bara påpeka att du faktiskt leker med döden. Hylsor som kärvar och smetade tändhattar är INTE att leka med och har man haft tecken som tyder på att det inte är riktigt bra bör man fundera på om intjänade kronor kontra vad man faktiskt riskerar faktiskt är värt det. Börja istället handladda om ni vill skjuta mer för samma peng. S&B har fullt användbara kulor och de är billiga.

Att en hylsa kärvar kan bero på att trycket utvidgar både hylsa och patronläge vid förbränningen. Om trycket är FÖR HÖGT i förhållande till de olika delarna kommer expansionen sträcka hylsan, när sedan patronläget återgår till ursprunglig form efter skottet kommer den sträckta hylsan att nypa fast i patronläget och kärva när du skall dra ut den eftersom den helt enkelt blivit större. Det kan alltså tyda på REJÄLT högt tryck i förhållande till vapnet och hylsan.

/M
"Respice post te! Hominem te memento!"
Användarvisningsbild
Markus A

Inläggav pmt » 06 feb 2015, 13:16

Markus A skrev:...........

Att en hylsa kärvar kan bero på att trycket utvidgar både hylsa och patronläge vid förbränningen. Om trycket är FÖR HÖGT i förhållande till de olika delarna kommer expansionen sträcka hylsan, när sedan patronläget återgår till ursprunglig form efter skottet kommer den sträckta hylsan att nypa fast i patronläget och kärva när du skall dra ut den eftersom den helt enkelt blivit större. Det kan alltså tyda på REJÄLT högt tryck i förhållande till vapnet och hylsan.

/M

Nej, hylsan kärvar för att den överexpanderat. Vilket den kan göra om patronläger är för stort, trycket för högt. mässingen för mjuk eller hylsan för tunn eller hylsan är för mjuk & tunn.

Krono 308or är kända för att de klistrar - det brukar vanligen bero på att patronläget inte stämmer riktigt, mässingen är för mjuk OCH patronläget har lite grov finish. Dvs alla saker på en gång.

När det S&B så kör de tex för 6,5 SCAN och inte SWE vilket gör att de lätt trilskas med sina "foliehylsor" i just den kalibern. Ska man ha så tunna och mjuka hylsor måste man ha ett korrekt patronläge som är bättre än "standard" eller hur man nu ska formulera sig för att det ska fungera som det ska.

/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.

Intill dess att Svenska Jägareförbundet intar en mer resonlig vapenpolicy rekommenderar jag alla att lämna förbundet. Det har fortfarande inte vågat göra trots allt vi sett de senaste åren.....
Användarvisningsbild
pmt

Inläggav Markus A » 06 feb 2015, 13:27

pmt skrev:
Markus A skrev:...........

/M

Nej, hylsan kärvar för att den överexpanderat. Vilket den kan göra om patronläger är för stort, trycket för högt. mässingen för mjuk eller hylsan för tunn eller hylsan är för mjuk & tunn.

Krono 308or är kända för att de klistrar - det brukar vanligen bero på att patronläget inte stämmer riktigt, mässingen är för mjuk OCH patronläget har lite grov finish. Dvs alla saker på en gång.

När det S&B så kör de tex för 6,5 SCAN och inte SWE vilket gör att de lätt trilskas med sina "foliehylsor" i just den kalibern. Ska man ha så tunna och mjuka hylsor måste man ha ett korrekt patronläge som är bättre än "standard" eller hur man nu ska formulera sig för att det ska fungera som det ska.

/T

Det var ju ungefär det jag skrev... Och om du har en hylsa som överexpanderar, påverkar inte det hållfastheten?

/M
Användarvisningsbild
Markus A

Inläggav pmt » 06 feb 2015, 13:37

Markus A skrev:
Det var ju ungefär det jag skrev... Och om du har en hylsa som överexpanderar, påverkar inte det hållfastheten?

/M

Nja - du skrev att patronläge och hylsa överexpanderar - därför nyper hylsan. Hylsan nyper för att hylsan inte går tillbaka tillräckligt mycket.

Om en hylsa överexpanderar - men håller - så är den ju tät ändå.

Skillnden mellan plastisk deformation och bestående deformation.

/T

Intill dess att Svenska Jägareförbundet intar en mer resonlig vapenpolicy rekommenderar jag alla att lämna förbundet. Det har fortfarande inte vågat göra trots allt vi sett de senaste åren.....
Användarvisningsbild
pmt

Inläggav Markus A » 06 feb 2015, 14:33

Men en överexpansion i sig måste ju vara en större påfrestning än en expansion som återgår. Man har ju passerat metallens flytgräns vid den specifika temperaturen.

Ju mer "åverkan" som sker på metallen, desto större risk för hylsbrott, eller är jag ute och cyklar?

Att hylsan "nyper" måste ju bero på att den av någon anledning expanderat mer än patronläget?

/M
Användarvisningsbild
Markus A

Inläggav Dedor » 06 feb 2015, 14:43

pmt skrev:
Markus A skrev:

/M

Nja - du skrev att patronläge och hylsa överexpanderar - därför nyper hylsan. Hylsan nyper för att hylsan inte går tillbaka tillräckligt mycket.

Om en hylsa överexpanderar - men håller - så är den ju tät ändå.

Skillnden mellan plastisk deformation och bestående deformation.

/T

Nej det är skillnad mellan plastisk och elastisk deformation. Plastisk deformation är bestående.
Merkel 96K Trofe 20*20x6,5x55
Tikka 695 All Weather 30-06, Trijicon 5-20x50, Trijicon 1-4x24, RCC dämpare
Carl Gustaf bock kal. 12
Husqvarna m/20 kal. 12
Krico kal. 22. med kina "junk"
Användarvisningsbild
Dedor

Inläggav darkness » 06 feb 2015, 15:12

Jo vi vet alla nu att S&B har haft div fel av det möjliga slag. Men till det fakto är att S&B nu har gjort om hela produktionslinan i fabriken
och då det jag vill veta är det nån som har skjutit deras nya ammunition.?? Som jag skrev tidigare är att det lär ju finnas en uppsjö kvar på marknaden av deras "gamla"
ammunition. En i vårat jaktlag har skjutit länge typ med S&B i sin halvautomat och det verkar ju funka. Aldrig haft en kärvande hylsa av något d slag.
Memento vivere.
Användarvisningsbild
darkness

Inläggav pmt » 06 feb 2015, 15:27

Dedor skrev:
Nej det är skillnad mellan plastisk och elastisk deformation. Plastisk deformation är bestående.

Rätt, my bad.

/T

Användarvisningsbild
pmt

Inläggav pmt » 06 feb 2015, 15:41

Markus A skrev:Men en överexpansion i sig måste ju vara en större påfrestning än en expansion som återgår. Man har ju passerat metallens flytgräns vid den specifika temperaturen.

Ju mer "åverkan" som sker på metallen, desto större risk för hylsbrott, eller är jag ute och cyklar?

Ja, givet att du arbetar utan stöd.... Men nu har ju hylskroppen kroppen stöd, den delen av hylsan ska ju bara fungera som packning. Då är frågan om plastisk/elastisk inte en fråga om att hålla ihop utan om att täta. Hylshaveri sker om krutgaser kommer förbi hylsan vilket de endast kan där det saknas stöd. Mitt på hylsan kan du ha ett hål - så länge bara hylsan hinner expandera INNAN gasen börjar rinna så tätar hylsan.

Det är det där med sotiga halsar - de får man av för lågt tryck i en för styv hylsa.

Jag har haft några hylsseparationer i min dag - de märktes inte förrän hylsan kommit ut...... Men om hylsan separerar där den saknar stöd märker man det desto mer. Och då är felet som regel att hylsan i sitt material är för hård - inte för mjuk.

Att hylsan "nyper" måste ju bero på att den av någon anledning expanderat mer än patronläget?

/M

Nej, men att du expanderat till patronlägets mått - bestående. Och det kan man göra om man har tunna material med låg flytgräns typ folie ELLER mjukt material. Den har då inte elastisk deformation - där är all deformation plastisk dvs bestående.

Pipan "andas" i skottet men det är väldigt lite relativt hylsans rörelse, vi har ju hylsor i mjuk mässing som utan omslutande stöd inte skulle hålla.

Tanken blir då att de ska expandera till patronläget håller emot och sedan när trycket släpper återgå till en mindre storlek.

Kronohylsor klistrar ofta för att mässingen är mjuk dvs den återgår inte trots att de är tjockare än civila hylsor och är laddade med lägre tryck......

Användarvisningsbild
pmt

Inläggav ultradonkey » 06 feb 2015, 22:12

Varför skulle inte kulorna funka på längre håll?

Jag har vägt kulorna och jämfört med Hornadys matchkulor som kostar mer än det dubbla och inte märkt större viktvariation på de batcher jag testat. Inte heller måttmässigt har det varit avvikelser värre än "premiummärket".

Träffbilderna är likvärdiga på 100 och 300 meter och varierar väldigt lika beroende på laddning.
ultradonkey

Inläggav agh39 » 22 feb 2015, 18:22

Jag har skjutit mer än 3000 st 55 grains .223 utan några som helst problem.
De håller ihop mycket bättre än Fiocchi.
agh39

Inläggav soul » 22 feb 2015, 18:51

agh39 skrev:Jag har skjutit mer än 3000 st 55 grains .223 utan några som helst problem.
De håller ihop mycket bättre än Fiocchi.

Var handlar du sob 223 någonstans?
soul

Inläggav agh39 » 22 feb 2015, 19:03

Jag har handlat av en kompis i min klubb som inte säljer mer av den sorten nu.
Jag har bara ett hundratal hemma nu och var tvungen att köpa Fiocchi sist tyvärr.
"Kruttunnan" på flashback, Dennis Haglund säljer S&B men har inte så många hemma, verkar vara strul...
Ammopriserna är höga nu...
agh39

Inläggav rifleboy » 24 maj 2015, 00:08

Hur är det nu. Når S&B till sin ambition med övningsammon? Jag noterade att de inte alls var lika billiga som tidigare och jag hoppas på att en uppryckning har skett.
Projekttråd Mannlicher Schönauer http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=196569&hilit=+mannlicher
Användarvisningsbild
rifleboy

FöregåendeNästa

Återgå till Gevärsskytte