f.d. skjutbanan i Veberöd?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Inläggav HeyZeus » 25 mar 2020, 20:29

Är det någon som har någon info angående en gammal, f.d. 300m skjutbana i Veberöd?

Var på promenad idag när jag råkade stöta på den och blev jättenyfiken över hur det kunde en gång ha funnits en bana där. Banan ligger iofs nära ett annat intresse jag har, gamla järnvägar, så det blev lite extra trevligt idag.

Synd att banan nu är omringad av hus så någon chans att återaktivera banan finns inte.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
HeyZeus

Re: f.d. skjutbanan i Veberöd?

Inläggav slovenskykopov » 25 mar 2020, 21:13

Min kompis Öberg har skjutit många skott där när den var i drift!
Användarvisningsbild
slovenskykopov

Inläggav Velcro Fly » 25 mar 2020, 21:58

Finns ju en , typ, nerlagd 300m bana här i Genarp också. 10 min bilfärd från Veberöd.
Öberg har nog pangat ett antal skott här med. :-)
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav HeyZeus » 25 mar 2020, 22:02

Intressant att det finns så många nedlagda banor här och var. Undrar varför de lades ner.
HeyZeus

Inläggav Velcro Fly » 25 mar 2020, 22:14

Mest pga nybyggen runtom. Tror jag.
Här blev det nog mest för att inte tillräckligt många var intresserade av att hålla igång o sköta banan.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav hofboss » 25 mar 2020, 22:33

Nu med corona och med tanken med civilberedskap så skulle nog några av banorna kunna öppnas igen om närområdet bjuds in att deltaga.
Strikta regler men ändå öppen.
hofboss

Inläggav Velcro Fly » 25 mar 2020, 22:45

Hade inte varit fel. :)
Nu får man ju köra hela 20 min till Spille i Malmö. Närmast är dock Björnstorp 6 min färd härifrån men där är det strikt begränsad till 22LR och luftpang.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav slovenskykopov » 25 mar 2020, 22:55

Nästan varje större by hade en skjutbana.. Veberöd, Genarp, Skurup ligger alla 15min från där jag bor.. bara Skurup som är igång!
Användarvisningsbild
slovenskykopov

Inläggav Håkan » 26 mar 2020, 06:42

Varje större by?
Nä men varje mindre by.....
Tar vi närområdet så hade även södra Sandby, Dalby, kyrkheddinge, torna-Hällestad, revinge ,Staffanstorp, svedala, börringe banor.

Jag tror att största anledningen till nedläggning är färre skyttar och gnäll från närboende.
Men skyttet har gjorts tråkigare så banorna har inte längre nån skyttar kvar och då blir de insignifikanta.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Håkan

Inläggav Kronhjorten » 26 mar 2020, 07:02

Håkan skrev:Varje större by?
Tar vi närområdet så hade även södra Sandby, Dalby, kyrkheddinge, torna-Hällestad, revinge ,Staffanstorp, svedala, börringe banor.

Jag tror att största anledningen till nedläggning är färre skyttar och gnäll från närboende.
Men skyttet har gjorts tråkigare så banorna har inte längre nån skyttar kvar och då blir de insignifikanta.

Glöm inte Alstad, som väl är minst av byarna du nämner, där dom sköt på 700 meter också genom att gå upp på kullen bakom 300-metersbanan!
Den banan gav dom bort till markägaren som har marken på en sida om den, undrar om det är så det brukar sluta.

Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav Håkan » 26 mar 2020, 07:27

Alstad är rätt fin med klubbhus och skjuthall.
Förbannat låg vall däremot...

Användarvisningsbild
Håkan

Inläggav HeyZeus » 26 mar 2020, 09:03

Håkan skrev:Men skyttet har gjorts tråkigare så banorna har inte längre nån skyttar kvar

Det har vi ju Skyttesportsförbundet att tacka för. Igen.
HeyZeus

Inläggav Kronhjorten » 26 mar 2020, 09:11

HeyZeus skrev:
Håkan skrev:Men skyttet har gjorts tråkigare så banorna har inte längre nån skyttar kvar

Det har vi ju Skyttesportsförbundet att tacka för. Igen.

Många av dom här småbanornas försvinnande har nog mer med hemvärnets förändringar/försvinnande att göra mer än något förbund. Eller?

Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav Ingvar » 26 mar 2020, 09:29

Tillbringade 1973 några veckor i Veberöd med omgivningar.
Märkte nada av skjutbanan, dvs ingen störning därifrån.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav slovenskykopov » 26 mar 2020, 10:05

Håkan skrev:Varje större by?

Helt säkert är det så.. just den i Veberöd hamnade väll taskigt när det byggdes mkt på 80 talet?
Användarvisningsbild
slovenskykopov

Inläggav Fält » 26 mar 2020, 11:17

Banorna häromkring mig verkar bara ha blivit nerlagda på grund av bristande intresse och lite hårdare syn på säkerhet som gör att uppdateringar krävs. Om intresset funnits så skulle det inte varit något problem att hålla igång flera av dem, om än med begränsade skjuttider på grund av en tråkigare syn på skytte i samhället. När banorna anlades så ville ingen gå så långt för att komma till skjutbanan. Så de ligger nära byarna. När så stor del av innevånarna sköt på banan så var det inget problem att det väsnades.

Banorna jag skjuter på ligger 4 och 5.5 mil bort, den första nerlagda jag passerar ligger tre kilometer bort, nästa en mil bort. Åt andra håll finns det nerlagda banor åtta kilometer bort, 2.5 mil bort och tre mil bort.
Fält

Inläggav pistolmike » 26 mar 2020, 16:03

Mycket av "felet" var nog att gevärsskyttarna förr inte behövde stå för ammunition själva.
Sen när försvaret slutade att sponsra blev det för dyrt, och sen kom SvSF, osv.

Synd är det iallafall med alla nerlagd banor.

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav pmt » 26 mar 2020, 17:47

Just banorna runt Lund dog pga skjutbanecentrum syd som ffa Lunds kommun drev där tanken var att man Skulle samla alla banorna antingen söder regementet eller strax öster Sandby mosse.

Väl man stängt de små banorna var plötsligt Lunds kommun inte alls intresserad längre och skyllde på att Lomma kommun inte ville delta. Resp att FM inte ville betala.....

Det finns många anledningar till att jag spottar efter centerpartister i Lund. Skjutbanecentrum syd är en av dem, satans procelyter och fähundar!

/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
Användarvisningsbild
pmt

Inläggav Canta » 27 mar 2020, 08:44

Skytterörelsen var en folkrörelse bak i tiden. Landet/nationen stödde folkets skjutfärdighet så att säga. Skytteklubbar/gillen blidades överallt för struktuera upp. Uppåt landet fanns skjutbanor vid varje bruksort o bruken stödde verksamheten, liksom man stödde lokala idrottsrörelen.

När fri tillgång till ammo o andra bidrag alltmer avvecklades då avtog också skjutverksamheten. Hade inte värst mycket med buller att göra men blev liksom inte 'inne' att ta cyckeln ut på lördagen för att panga ett par timmar.

Sen kom en ny våg av nedläggningar, för inte så länge sen, när myndigheter for runt i bygderna för att kolla säkerheten o buller o f.a. blygrejen dvs oron för läckande bly i skjutvallarna. Många föreningar fick krav på sig att sanera el stänga ner liksom upprätta planer för säkerhet o merparten valde då att ge upp.
Inte många medlemmar var kvar längre o förenigsbidrag blev allt svårare att få från kommuner iom att verksamheten var usch/fy-krigisk.

Finns en hel del litt om skytterörelsen o en intressant företeelse typ 'alla' viĺle vara med ett tag och sen 'inga'.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav sos » 27 mar 2020, 08:52

och så tjatar politiken om långsiktighet... och gör precis tvärtom, "new public management" och kvartalsekonomi, listan kan säkerligen göras lång på saker som prioriterats ned i populismens spår eller vad det nu kan vara som behövt pengarna "bättre".

Tycker mig ha hört att staten är rikare än nånsin? men av det märks lite. Tänkte på Gotland som exempel -hur många regementen fanns inte där förr och till vilken kostnad (man hade väl råd?) nu får man knappt ihop något.
(Staten är rikare än nånsin - inte undra på? kanske? när det inte satsas på något som den vanlige medborgaren ute i landet märker av)
Senast redigerad av sos 27 mar 2020, 08:55, redigerad totalt 1 gång.
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Nästa

Återgå till Gevärsskytte