Yoga för att bli en bättre skytt?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Yoga för att bli en bättre skytt?

Inläggav Winter » 09 maj 2019, 11:31

Min fru föreslår ofta att jag ska följa med henne på de yoga kurser hon brukar delta på, jag är inte en direkt andligt lagt person själv så jag brukar vänligt men bestämt tacka nej. Men när jag på sistone letat efter information om hur man ska bli en bättre skytt så har jag faktiskt stött på en hel del artiklar som påstår att de som övar Yoga blir bättre skyttar.

Dom som förespråkar Yoga påstår att man får Ökad fokus, högre koncentration, större mental närvaro i nuet, och lägre puls. Jag motionstränar regelbundet och kan kanske känna att jag får ner min vilopuls, men inte direkt dom andra sakerna. Är det någon som provat?

https://www.thetruthaboutguns.com/2016/03/sara-tipton/training-tip-yoga-can-improve-your-shooting/
Användarvisningsbild
Winter

Re: Yoga för att bli en bättre skytt?

Inläggav nuke » 09 maj 2019, 11:40

Yoga behöver inte ha speciellt mycket med andlighet att göra, hänger på instruktören. Undvik de som ser sig som sektledare så är de flesta helt normala.

Från min egen begränsade erfarenhet tror jag inte att du blir en sämre skytt av att prova men även att det tar ett tag innan ev resultat visar sig.

/Markus
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab
Användarvisningsbild
nuke

Inläggav kattafan » 09 maj 2019, 12:01

Skyttet är som yoga för mig. Att stänga av och fokusera på målet och avfyrningen är ett jättebra sätt att rensa huvet från allt skräp som samlas där.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
kattafan

Inläggav JohanL73 » 09 maj 2019, 12:42

Ja, sätt igång!
I call it as I see it. Sometimes a bit harshly, byt hey, we all make misstakes...
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav Giobbi » 09 maj 2019, 12:48

Haha! Ja, jag yogar, av andra skäl mest men jag är 100% säker på att det förbättrar en överlag men jag skulle inte bara begränsa det till skyttet, visst vill man bara fokusera på det så funkar yoga bra. Men skulle jag rekomendera något skulle jag nog hellre rekomendera meditation, där har man fler fördelar som skulle förbättra skyttet, speciellt om man får puls eller svårt att fokusera på t.ex tävling, älgbana, live.Yoga är mer fysisk (nu finns det ett gäng olika stilar inom yoga....).
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav börje » 09 maj 2019, 12:53

Jag har användt mej av yoga för att slappna av inför viktiga finaler. Tackar avslappningsyogan för mitt finska mästerskap i jägartrap 2008.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav regnskogII » 09 maj 2019, 12:57

Yoga- i det som utövas kan vara väldigt olika och i vissa moment sjukt krävande, fysiskt och psykiskt,

men med i snitt 2 pass i veckan de senaste 7-8 åren så kan jag säga att den ger en bättre förmåga att fokusera, kontroll över andning, muskler, insikter om kroppshållning med mera,

sen borde det ge ökad flexibilitet, större/bättre koncentrationsförmåga samt i många fall eller som det påstås i varje fall bättre energier i kroppen.

Angående andligheten, jag lyssnar lika artigt till det "snacket" som till mycket annat i livet, därefter fortsätter jag med mitt.

Andningsövningar/na som i del är andligt kopplade kan jag dock påstå är bra och gynnande för skyttet.

En sista tanke, om man vinner pluspoäng genom att vara med hustrun i något hon engagerar sig i, kan inte det vara det gynnsamma i sig i saken?
regnskogII

Inläggav kattafan » 09 maj 2019, 12:57

Vuxna män i tights...brrrr :)
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
kattafan

Inläggav Thjona » 09 maj 2019, 13:07

kattafan skrev:Vuxna män i tights...brrrr :)

Jag kör med lite vidare byxor som inte avslöjar så mycke :roll:
Som skrivit av några ovan det det försämrar absolut inte skyttet.
Jag har haft problem med ryggskott men sen jag började med yoga har problemen minskat så det hjälper på andra saker också

Thommy
Thjona

Inläggav Giobbi » 09 maj 2019, 13:20

Du måste ju inte ha tights... :)
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav johaneriksson » 09 maj 2019, 14:02

Giobbi skrev:

Du måste ju inte ha tights... :)

Y-front speedos funkar också
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav kattafan » 09 maj 2019, 14:07

Aaah, the images, the images!
kattafan

Inläggav Thjona » 09 maj 2019, 16:41

kattafan skrev:Aaah, the images, the images!

Vill du ha bilder eller är det dina inre bilder som skrämmer dig?
Thjona

Inläggav finnjägarn » 09 maj 2019, 21:39

skulle vara intressant att testa men jag vet inte om jag skulle kunna böja mig på sådant sätt. jag räcks inte ens till tårna med raka ben :? . idag då vi skulle stretcha efter Gymnastiken. knakade till i benet och är allt styv och sjuk i benet ännu :roll: :lol: :lol: . En sak jag tror på också är att börja träna kondition. många andra skyttar som säger man får bättre koncentration av det. har faktiskt tänkt börja springa så både hund och husse skulle få motion till jakten men det är väl en annan sak om det blir av :mrgreen:
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav börje » 09 maj 2019, 21:42

Du behöver inte vara mjuk i kroppen för att syssla med yoga, det finns ju många olika inriktningar inom yoga.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav PerT » 09 maj 2019, 22:08

Winter skrev:Min fru föreslår ofta att jag ska följa med henne på de yoga kurser hon brukar delta på, jag är inte en direkt andligt lagt person själv så jag brukar vänligt men bestämt tacka nej. Men när jag på sistone letat efter information om hur man ska bli en bättre skytt så har jag faktiskt stött på en hel del artiklar som påstår att de som övar Yoga blir bättre skyttar.

Dom som förespråkar Yoga påstår att man får Ökad fokus, högre koncentration, större mental närvaro i nuet, och lägre puls. Jag motionstränar regelbundet och kan kanske känna att jag får ner min vilopuls, men inte direkt dom andra sakerna. Är det någon som provat?

https://www.thetruthaboutguns.com/2016/03/sara-tipton/training-tip-yoga-can-improve-your-shooting/

Tränade i 10år sköt väl bättre och mådde bättre på den tiden. Finns nog bara fördelar om man kombinerar med konditionsträning. Det gäller som sagt stå ut i miljön, imagen mm. Yang formen av taiji är väl oxå bra.
PerT

Inläggav redtop » 10 maj 2019, 08:47

Kom just från yogapasset. Om det gör mig till en bättre skytt vet jag inte, men det gör mig alla gånger till en mer harmonisk människa och har gjort underverk med min dåliga rygg.
Användarvisningsbild
redtop

Återgå till Gevärsskytte