Varför rekommendera nybörjare skaffa 22lr??

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Re: Varför rekommendera nybörjare skaffa 22lr??

Inläggav Hemulen » 09 jan 2018, 19:03

Sir Ville skrev:Äger själv några .22LR samt ett licensbelagd PCP i samma kaliber. Skulle jag behöva välja ett av de så hade det tveklöst blivit .22 LR.
Dock ligger inte en PCP i 22 kal alltför långt ifrån .22 LR effektmässigt och inget alls gällande träffsäkerhet upptill iaf 70-80m om det inte är för blåsigt.

Vad säger reglerna om träning med ett sådant vapen? En av fördelarna med licensfria luftvapen som TS lyfte var ju att man kan träna med dem utan att behöva åka till skjutbanan. Ett licensbelagt PCP-vapen är ju inget "eldvapen" eller vad det heter i bestämmelserna, men jag gissar att det ändå inte är helt oproblematiskt att bränna av några salvor med det hemma i lägenheten innan man går till jobbet, om anslagsenergin motsvarar 22LR?
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav Sir Ville » 09 jan 2018, 21:25

Bor inte i en lägenhet. Har ett hus med tomt där jag kan skjuta 30m skytte med PCP om jag nu skulle vilja.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.
Sir Ville

Inläggav JörgenK » 10 jan 2018, 01:30

Jag gillar att grotta ner mig i teori...och att skjuta. Ammunitionskostnaden är ganska obetydlig för luft och .22lr. Nu ser det ut ungefär så här för mig om man inte räknar med optik. Första är vapenkostnad per skott tills nu, andra är vad ammunitionen kostar till vapnet. Inom parentes står det ungefär vad det kommer vara om ett år i vapenkostnad per skott.

Remington 597 0.60kr/0.60kr (0.50kr)
FX2000 begagnad 2.66kr/0.20kr (2.50kr)
Sako Quad HB: 6.33kr/1kr (3.80kr)
Pardini SP22: 3.20kr/1kr (2.10kr)
Feinwerkbau P8x begagnad: 20kr/0.2kr (7.87kr)

Jörgen
JörgenK

Inläggav potatiskastare » 10 jan 2018, 09:52

Jag är inte med på hur du räknar där. Du får gärna förtydliga det.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Sir Ville » 10 jan 2018, 13:45

potatiskastare skrev:Jag är inte med på hur du räknar där. Du får gärna förtydliga det.

+1 ...
Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.
Sir Ville

Inläggav JörgenK » 10 jan 2018, 23:51

Tanken var att visa hur låg ammunitionskostnaden är i förhållande till kostnaden på vapnet och att det blir ganska dyra smällar om man köper något som man använder lite.

Pardini SP22: 3.20kr/1kr (2.10kr): 19200kr i inköpspris / 6000 smällar hittills = 3.20kr per skott i inköpskostnad för vapnet. Ammunitionen kostar ungefär 1kr till den. Om ett år så har det antagligen gått ytterligare ca 3000 skott i Pardinin och det blir istället strax över 2.10kr per skott när man slår ut inköpspriset över alla skott som gått sedan den var ny.

Feinwerkbau P8x begagnad: 20kr/0.2kr (7.87kr). Den är helt nyinköpt, så 650 skott hittills trots att jag skjutit mycket hemma för att vänja mig vid vapnet snabbare. Jag gjorde ett riktigt fynd och fick den för 13000kr, så 13000kr/650 skott=20kr. Kostnaden per diabol är ca 20öre. Vapnet får antas gå ca 1000 skott per år då jag skjuter två träningar, totalt 100 skott i veckan med den över vintern. Så nästa år blir det ungefär 13000kr/1650 skott=7.87kr i vapenkostnad per skott.

Jörgen
JörgenK

Inläggav malx » 11 jan 2018, 00:38

JörgenK skrev:Tanken var att visa hur låg ammunitionskostnaden är i förhållande till kostnaden på vapnet och att det blir ganska dyra smällar om man köper något som man använder lite.

Pardini SP22: 3.20kr/1kr (2.10kr): 19200kr i inköpspris / 6000 smällar hittills = 3.20kr per skott i inköpskostnad för vapnet. Ammunitionen kostar ungefär 1kr till den. Om ett år så har det antagligen gått ytterligare ca 3000 skott i Pardinin och det blir istället strax över 2.10kr per skott när man slår ut inköpspriset över alla skott som gått sedan den var ny.

Feinwerkbau P8x begagnad: 20kr/0.2kr (7.87kr). Den är helt nyinköpt, så 650 skott hittills trots att jag skjutit mycket hemma för att vänja mig vid vapnet snabbare. Jag gjorde ett riktigt fynd och fick den för 13000kr, så 13000kr/650 skott=20kr. Kostnaden per diabol är ca 20öre. Vapnet får antas gå ca 1000 skott per år då jag skjuter två träningar, totalt 100 skott i veckan med den över vintern. Så nästa år blir det ungefär 13000kr/1650 skott=7.87kr i vapenkostnad per skott.

Så kan du aldrig räkna i något sammanhang. Ska du ta med kostnaden på vapnet så får du bara ta med värdeminskning. Du står ju inte där med två värdelösa bössor just nu. (Om du ska felräkna på det här sättet så kan du ju lika gärna räkna med ammon du köpt men inte skjutit ännu också)
malx

Inläggav JörgenK » 11 jan 2018, 01:59

malx skrev:
JörgenK skrev:Tanken var att visa hur låg ammunitionskostnaden är i förhållande till kostnaden på vapnet och att det blir ganska dyra smällar om man köper något som man använder lite.

Så kan du aldrig räkna i något sammanhang. Ska du ta med kostnaden på vapnet så får du bara ta med värdeminskning. Du står ju inte där med två värdelösa bössor just nu. (Om du ska felräkna på det här sättet så kan du ju lika gärna räkna med ammon du köpt men inte skjutit ännu också)

För mig så är det ingen felräkning då jag sällan köper något jag inte har för avsikt att behålla. Men om det blir fel och man verkligen inte använder det så är det givetvis något att ta hänsyn till. FX2000 geväret används tex så lite att det borde säljas, om jag gör det så blir beräkningen helt annan. Säljer jag FX2000 geväret med pump för 5000kr så har det bara kostat mig en packningssats.

Jörgen
JörgenK

Inläggav -martin- » 11 jan 2018, 08:43

Speedy skrev:... Just nu skjuter jag en del stående på frihand på ca 50 m. och skjuter på ett mål som jag tycker är ett rimligt träffområde på det avståndet (en luftgevärstavla). Jag ska vara ärlig och säga att jag inte träffar alla skott men jag ser en förbättring från början till slut efter några askar ammo. Sådan övning kan du inte göra med ett luftgevär för det räcker inte kapaciteten till för.
Vilken kapacitet avser du?
Jakt i Göteborg med omnejd sökes.
Användarvisningsbild
-martin-

Inläggav malx » 11 jan 2018, 10:09

JörgenK skrev:För mig så är det ingen felräkning då jag sällan köper något jag inte har för avsikt att behålla. Men om det blir fel och man verkligen inte använder det så är det givetvis något att ta hänsyn till. FX2000 geväret används tex så lite att det borde säljas, om jag gör det så blir beräkningen helt annan. Säljer jag FX2000 geväret med pump för 5000kr så har det bara kostat mig en packningssats.

Det har givetivis ingen som helst betydelse om du tänkt behålla dem eller inte. Det är fortfarande helt fel att räkna på det viset. Du har fortfarande inte spenderat hela värdet på de skott du skjutit så länge du har värde kvar i bössan. (Jag missade dock att du FÅR räkna med kapitalkostnaden på bössan, d.v.s. det kostar att ha kapital bundet, t.ex. räntan om du lånat pengarna). Ditt sätt att räkna skulle få en ekonom att gråta.

(Och jag säger återigen att det var väldigt konstigt du inte fortsatte och slog ut alla ammo du köpt på de skott du skjutit, du har väl inte tänkt sälja den heller?)
malx

Inläggav JörgenK » 11 jan 2018, 18:47

Självklart vet jag vad du menar med när du säger att resonemanget är fel, det korrekta är egentligen att jag dividerat utgiften för inköpet med antalet skott. Det är lite slarvigt att blanda in kostnad då det finns en teoretisk möjlighet att till och med jag säljer något.

Men frågan är hur man skall beräkna kostnaden för något man inte tänkt sälja, populära vapen faller oftast snabbt ca 15-30% och stannar sedan där ganska länge för att sedan börja tappa värde snabbt när intresset för dem falnar.

Jörgen
JörgenK

Inläggav malx » 11 jan 2018, 19:41

JörgenK skrev:Självklart vet jag vad du menar med när du säger att resonemanget är fel, det korrekta är egentligen att jag dividerat utgiften för inköpet med antalet skott. Det är lite slarvigt att blanda in kostnad då det finns en teoretisk möjlighet att till och med jag säljer något.

Men frågan är hur man skall beräkna kostnaden för något man inte tänkt sälja, populära vapen faller oftast snabbt ca 15-30% och stannar sedan där ganska länge för att sedan börja tappa värde snabbt när intresset för dem falnar.

Nej, det är inte ens en fråga. Även om du behåller bössorna under din livstid så har de ett värde när du dör, till t.ex. dina efterlevande och då är ej pengarna spenderade per skott du avlossat. Om du bestämmer dig för att slänga dem i backen, elda upp dem eller vad som helst så kan du givetvis räkna med kostnaden på de skott du avlossat innan, men endast efter du har förstört bössan.

Det är som sagt inte något nytt överhuvudtaget. Liknande räknar man på det mesta, bilar och hus är väl vanligast när det gäller privatpersoner. Schablonavdrag används ofta när det gäller företag men det går inte riktigt applicera rakt av på privat ägande.
malx

Inläggav potatiskastare » 12 jan 2018, 10:30

Hur man skall räkna på sin bössor är en intressant fråga. Kostnad per skott? Kostnad per år? Kostnad per timme? Eller kanske kostnad per mängd nytta. Tränings eller jaktlig nytta?
Jag tror jag skulle vilja räkna på olika sätt för att på rätt sätt framställa mina olika bössors kostnad men då faller hela grejen eftersom syftet med en sådan övning är att kunna jämföra. Jag skall nog fundera lite på hur jag skulle vilja räkna.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav sevehem » 12 jan 2018, 11:03

Om man räknar inköp, all ammunition inklusive övning, lerduvor (tavlor) licenspeng, frakt mm och sedan slår ut det på antal kilo kött bössan "släpar hem" så blir det nog rätt intressant.

En HVA för 900:- som man fäller några vildsvin med under skyddsjakt i spannmål måste bli en jädra bra affär. Medan en Beretta som bara används på ringduva blir lite värre :mrgreen:
Antonio Zoli Delfino
Baikal 27
HVA 1600
HVA 622
FG Skogis (Dahlbergare)
Billigt? O,ja!
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Hemulen » 13 jan 2018, 21:05

-martin- skrev:
Speedy skrev:... Just nu skjuter jag en del stående på frihand på ca 50 m. och skjuter på ett mål som jag tycker är ett rimligt träffområde på det avståndet (en luftgevärstavla). Jag ska vara ärlig och säga att jag inte träffar alla skott men jag ser en förbättring från början till slut efter några askar ammo. Sådan övning kan du inte göra med ett luftgevär för det räcker inte kapaciteten till för.
Vilken kapacitet avser du?

Kapacitet = E50 ?
Användarvisningsbild
Hemulen

Föregående

Återgå till Gevärsskytte