Vanligaste IPSC gevär, mini-rifle och hagel?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Vanligaste IPSC gevär, mini-rifle och hagel?

Inläggav carlaj » 13 sep 2017, 17:09

Hej
Vilka är de vanligaste IPSC gevären i Sverige när det gäller Rifle, Mini-Rifle och Shotgun?
Har börjat skjuta IPSC pistol och vill gärna läsa på mer om gevär, minirifle (gevär 22lr) och hagelgevär i halvautomat. Hittar dock inte så mycket vad gäller utrustningen.
Försöker finna vilka de lämpligaste alternativen kan vara att sätta på önskelista och försöka prova. Att sätta ett gevär på den listan som är omöjlig att förvärva är nog mindre smart så därför undrar jag vilka är de mest gångbara i Sverige.
Har kikat en del på DAE´s hemsida finns inte så många gevär, mini-rifle och hagelgevär där.
carlaj

Re: Vanligaste IPSC gevär, mini-rifle och hagel?

Inläggav Stainless steel » 13 sep 2017, 18:25

Ruger 10/22 på jaktlicens med utbytt stock är nog det enklaste och snabbaste sätt att få en licens kanske ända sätt att få licens om du bor i fel del av landet.
Stainless steel

Inläggav blancpain » 13 sep 2017, 19:22

Benelli M2 och Beretta 1301 är en vanlig syn på många hagelmatcher. Jag har själv en M2 som jag tävlar med.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
R8 22-250rem & 8x57JS & 300WSM
Marlin 1895 .45-70gov
Browning Ultra XS
Användarvisningsbild
blancpain

Inläggav jeppe.c » 13 sep 2017, 19:54

Jag skulle köra en ruger 10/22 till mini med bytt stock på. (jaktlicens så kan du börja tävla direkt efter en intro om du har din ipsc licens)
Rifle skulle jag kolla på stag arms model 3 som Gp rifle säljer eller Diamond back arms ar15 som vildsvinsbutiken säljer.
Hagel är jag inte insatt i då det inte väckt mitt intresse än. Dom andra är vad jag själv tittar på.
Då håller man sig i en rimlig budget. Är plånboken stor kan man ju titta högre upp i stegen :D
En Tjt sover aldrig. Den ligger bara på laddning.
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inläggav carlaj » 13 sep 2017, 22:36

Tack för de svar jag fått hitills.

JA jag har IPSC licens och jag tänkte köra målskyttelicens eftersom jag inte har möjlighet att skaffa fler jaktgevär.
Eftersom jag endå går på målskytte tänkte jag inte begränsa mig till Ruger 10/22 bara för att det kan gå att få jaktlicens på den utan tänkte gärna någon AR-15 plattform. Har dock hört att Ruger 10/22 är rätt vanlig i IPSC när det gäller Mini-Rifle.

Tack för tipsen om det som säljs på GP Rifle och Vildsvinsbutiken. Hyfsat bra budget på många av de alternativen. Trodde jag skulle få många svar i 30.000kr + prisklassen. Men jag vill som sagt gärna ha massa tips på de som de flesta brukar köra i Mini-rifle, Rifle och Shotgun. Efter att ha läst på en del om de tips som kommer upp kanske man får möjlighet att prova en del av dem. Om man förvärar något som är relativt vanligt går det säkert också att avyttra om man inte är nöjd och så kanske man inte göra samma misstag/felköp som vissa andra gjort.

Mer tips välkomnas :D
carlaj

Inläggav blancpain » 13 sep 2017, 22:59

Bild
Bild
På semi är det nästan bara Benelli M2 förutom en Beretta 1301 och en Remington.
Alla behöver en del slipning för att bli mer användarvänlig vid snabb laddning.
Marlin 1895 .45-70gov
Browning Ultra XS
Användarvisningsbild
blancpain

Inläggav carlaj » 13 sep 2017, 23:18

blancpain skrev:På semi är det nästan bara Benelli M2 förutom en Beretta 1301 och en Remington.

Tack! Det är inte så vanligt med hagel som tar lösa magasin med andra ord? Typ Saiga?
Ser att det är en annan prisklass men gissar att det är svårare att ta hem också för handlarna?
carlaj

Inläggav blancpain » 14 sep 2017, 07:17

carlaj skrev:
blancpain skrev:På semi är det nästan bara Benelli M2 förutom en Beretta 1301 och en Remington.

Tack! Det är inte så vanligt med hagel som tar lösa magasin med andra ord? Typ Saiga?
Ser att det är en annan prisklass men gissar att det är svårare att ta hem också för handlarna?

Jodå det är det! Jag tänkte mer på standardklassen i Ipsc Shotgun. Om du ska tävla i Open finns det både Saiga Molot Armtac och andra kloner. Kan dock inget om dem förutom att de ofta verkar få eldavbrott på tävlingar :-) Tror inte det är något problem köpa hem bara du har intyg etc i ordning även om jag minns en skytt som fick vänta i över ett år på sin bössa med diverse överklagningar hit och dit.
Marlin 1895 .45-70gov
Browning Ultra XS
Användarvisningsbild
blancpain

Inläggav jeppe.c » 14 sep 2017, 07:48

carlaj skrev:Tack för de svar jag fått hitills.

JA jag har IPSC licens och jag tänkte köra målskyttelicens eftersom jag inte har möjlighet att skaffa fler jaktgevär.
Eftersom jag endå går på målskytte tänkte jag inte begränsa mig till Ruger 10/22 bara för att det kan gå att få jaktlicens på den utan tänkte gärna någon AR-15 plattform. Har dock hört att Ruger 10/22 är rätt vanlig i IPSC när det gäller Mini-Rifle.

Tack för tipsen om det som säljs på GP Rifle och Vildsvinsbutiken. Hyfsat bra budget på många av de alternativen. Trodde jag skulle få många svar i 30.000kr + prisklassen. Men jag vill som sagt gärna ha massa tips på de som de flesta brukar köra i Mini-rifle, Rifle och Shotgun. Efter att ha läst på en del om de tips som kommer upp kanske man får möjlighet att prova en del av dem. Om man förvärar något som är relativt vanligt går det säkert också att avyttra om man inte är nöjd och så kanske man inte göra samma misstag/felköp som vissa andra gjort.

Vad har du för budget?
30k+ bössor. Då är du uppe i 100-120k+ med riggar reservdelar och tillbehör.
Ingen bössa duger ju direkt ur paketet. Alltid något man ändrar/bygger om :P
Jp-15 är ju en populär och stabil plattform. Men den kostar ju 32k i grund. Den vildsvin säljer kostar väl 9.5 en stag kostar 13k.
En Tjt sover aldrig. Den ligger bara på laddning.
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inläggav carlaj » 15 sep 2017, 10:57

jeppe.c skrev:
carlaj skrev:Tack för de svar jag fått hitills.

Vad har du för budget?
30k+ bössor. Då är du uppe i 100-120k+ med riggar reservdelar och tillbehör.
Ingen bössa duger ju direkt ur paketet. Alltid något man ändrar/bygger om :P
Jp-15 är ju en populär och stabil plattform. Men den kostar ju 32k i grund. Den vildsvin säljer kostar väl 9.5 en stag kostar 13k.

Inte helt bestämt budget men över 30k+ känns som det börjar bli mycket.
Kan nog vara klokt att börja med något billigare insteg för att senare komplettera med något än bättre när/om man får mer blodad tand. Med det sagt vill jag inte heller bli avtänd från början för att man varit dumsnål och kanske tom har väldigt svårt att avyttra ett udda valt vapen.
Är inne i någon förstudiefas där jag söker de vanligaste valen för att läsa på och därefter försöka få lite mer praktisk erfarenhet för att bygga en referensram.

Min IPSC licens är bara 6 månader gammal så det kommer ta ett tag innan jag kan få förvärva ett vapen men jag vill gärna läsa på under denna tid och kanske tom lägga en beställning.
carlaj

Inläggav eqlazer » 15 sep 2017, 18:55

Bästa sättet att hålla budget är att hålla sig borta från allt som heter Open :)

Men viktigaste rådet är nog att prata med dina klubbkamrater och testa deras prylar. Följ med på tävlingar och se vad som funkar och inte.
Dumt att göra samma misstag som alla andra, är lätt att bara sitta på nätet och dregla över alla häftiga prylar :)

Inom MR så förekommer det alla möjliga varianter, vilket som är det bästa (dvs mest driftsäkra) är svårt att säga. Många kör med växelsats till sina AR-15, men det är också skönt att slippa kladda ner sin dyra AR-pipa med massa bly (jag skaffade en dedikerad upper...).

Som nämnts så är JP-15 ett mycket bra val, kostar men man behöver inte fundera på om det kan bli bättre :) Vad som är bra "budgetalternativ" har jag dålig koll på.
Vill man hålla divisions-alternativen öppna så köp med en komp som klarar Standard-kraven. Inte optimal för Open men man kan delta i Limited-klassen som nu är under försök. Förhoppningsvis har en motsvarande division permanentats när det är dags för dig att söka.
Till Limited så behövs bara en rödpunkt så är man good to go. Behöver inte lägga massa pengar på variabelt sikte (1-6 alt 1-8), rödpunkt och massa benstöd i olika längder.

Till SG så är det vanligaste man ser i Standard Manual en Benelli Supernova. Med en magasinsförlängning och en rigg så är man färdig att tävla. Finns såklart massa förbättringar att göra, men det kan man ta allt eftersom.
Till SG Open så kan man plöja ner hur mycket pengar som helst och ändå behöva lägga massa tid på att lösa ammunitions- och matningsproblem... Rörmagasin är driftsäkrare.
eqlazer

Inläggav Grottulf » 15 sep 2017, 22:01

När det gäller rifle, så kan man klara sig bra utan att spränga banken.
Mitt tips är att köpa en valfri billig AR med flat top receiver och friflytande handguard.

Trycket är sen det första man vill åtgärda.
De är oftast fruktansvärda på billiga bössor.
JP:s EZ-kit trigger är väldigt prisvärt. Gärna tillsammans med deras anti-walk pins.
JP:s kompar är också väldigt bra, och som redan sagts är det smart att köpa en som funkar i standard om man inte vill bestämma sig för att skjuta i open med en gång.
jag har iofs inte testat någon open-komp, men min "standard-komp" var stor skillnad mot original flamdämpare.
Vortex viper 1-4 är en billig men hyfsat prisvärd Kikare om man vill skjuta open, även om jag föredrar Meopta.
Man behöver inte de värsta kikarfästena, om man inte jagar millimetrar i träffbilden.
Skit i extra offset-sikte,
med en billig hållare till fiskerullar, kan man göra en spak till kikarförstoringen, så byter man snabbt förstoring och kör enkelt allt genom samma sikte.
Sen har man en tävlingsklar budgetbössa för open för 15-20000kr :)

Om man vill byta pistolgrepp o kolv mm är väl mest en smaksak, det har inte så mycket med resultatet att göra.

Vill man vidareutveckla den sen så är nog en matchpipa nästa steg.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Grottulf

Återgå till Gevärsskytte