Pistoldagbok?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Pistoldagbok?

Inläggav HeyZeus » 22 aug 2018, 20:57

Hej alla uttråkade!

Eftersom jag har lite fritid mellan projekten undrar jag om det inte vore läge att göra en online pistolskyttedagbok.

• Skjut färdigt
  • Logga in på dagboken
  • Knapp: "Ny träning"
  • Ta bild på pistolen som ligger på bordet, så man ser tavlan / vädret också
  • Välj vilken pistol man har skjutit med
  • Välj antal skott
  • Ev kommentar
  • Spara

Bilden laddas upp och sorteras och kategoriseras som det ska. Målet med systemet är att det ska vara enkelt och snabbt.

När det är licensförnyelsedags skapar man en PDF eller något som kan visas för polisen.

Vad säger ni? Finns behov av ett sådant system?
HeyZeus

Re: Pistoldagbok?

Inläggav hofboss » 22 aug 2018, 21:16

Varför inte, något liknande för praktiskt skytte, gevär och hagel hade varit bra att ha i beredskap för framtida behov.
hofboss

Inläggav HeyZeus » 22 aug 2018, 21:19

Ny träning: Hagel
Ny träning: Pistol
Ny träning: Gevär

Typ?

Finns behov av att kunna ange valfri pistol eller räcker det med att ställa in vilka pistoler man har och sedan bara välja de från ett snabbval?
HeyZeus

Inläggav Tikka67 » 22 aug 2018, 21:20

Jag rekommenderar skytteloggboken. I vår förening så godkänner vi bara den som loggbok.
http://skytteloggboken.nu/

mvh
Kai
Tikka67

Inläggav Fält » 22 aug 2018, 23:25

På klubben där jag skjuter gevär så diskuterade vi en lösning för att logga aktivitet, så ett behov finns absolut.

Polisen godkänner inte en lista så som du beskrev den. Jag loggade mina resultat på ett liknande sätt i Onenote tidigare och polisen fäste ingen hänsyn till det. Jag fick fotografera våra aktivitetslistor i klubbstugan och det var helt i sin ordning. Det fungerar ungefär som skytteloggboken, men skjutledaren behöver bara skriva på ett papper. Inte ett papper per person.

Så något som efterliknar vår pärm i klubbstugan skulle vara intressant. Gärna med de tillägg som du listat. Men hur skall det signeras elektroniskt för att ge någon form av trovärdighet och för att förhindra fusk tillräckligt mycket för att rättsenheten skall acceptera det?

Vi har våra ordinarie träningslistor och gruppträningslistor, gruppträningslistorna använder vi när vi är minst två som är på plats och skjuter...om någon med låg dokumenterad aktivitet är med på träningen. Annars struntar vi normalt sett i det.

På klubben där jag skjuter gevär diskuterades möjligheten att bara använda IPSC licensnummer/pistolskyttekortsnummer eller medlemsnummer för loggen och att helt undvika namn. Någon var lite insatt i GDPR och såg numren som en fördel. Vi andra såg nog mest att det är bra av säkerhetsskäl.

Angående skytteloggboken:
Några i klubben använder skytteloggboken då de inte har tid att skjuta så mycket som de önskar. Det blir då viktigt för dem att det aldrig blir några tveksamheter i samband med att de förnyar licenser. I övrigt så är skytteloggboken förbannat omständig att använda då skjutledaren måste skriva under allas böcker i slutet av träningen för att den skall ha något värde. Det går an så länge de flesta som använder den bara tränar minimalt för att kunna kallas aktiva.

För egen del så förlitar jag mig helt på tävlingsresultat då det blir så många tävlingsstarter. För att spåra utveckling av skicklighet...eller utveckling av problem så använder jag Target scan i telefonen. https://targetshootingapp.com/ Luftskyttet på vintern går mot elektroniska mål så det tillsammans med ett par fälttävlingar skall nog kunna påvisa aktivitet om man skulle behöva söka något i slutet av vintern.
Fält

Inläggav HeyZeus » 23 aug 2018, 10:11

Fält skrev:Polisen godkänner inte en lista så som du beskrev den.

Vad godkänner polisen för lista om man är på banan och skjuter själv?

Finns det inget sätt att, på egen hand, bevisa att man har varit på plats och skjutit för sin egen skull, finns inte heller någon anledning för mig att göra en sådan app.
HeyZeus

Inläggav Fält » 23 aug 2018, 11:46

HeyZeus skrev:
Fält skrev:Polisen godkänner inte en lista så som du beskrev den.

Vad godkänner polisen för lista om man är på banan och skjuter själv?

Finns det inget sätt att, på egen hand, bevisa att man har varit på plats och skjutit för sin egen skull, finns inte heller någon anledning för mig att göra en sådan app.

Min tanke är att man bara behöver tillräckligt bevis för att någon ansvarig på klubben skall godkänna och signera det. Om det går att påvisa att det är svårt att fuska med det så bör det inte vara några problem att få det godkänt av rättsenheten.

Att publicera det på en icke publik sida på nätet skulle göra det möjligt för en betrodd person på klubben att köra ett program som verifierar metadata i bilderna for att se att de är tagna vid rätt tid och på rätt plats. En bild när man kommer dit och en när man åker därifrån. Om man då också tar bilder på alla sina tavlor så har man även lite mer nytta av bilderna.

Ett steg längre kan man gå med ett client-server system genom att tex använda en QR kod på en lapp vid banan och att byta den lite då och då. Man skulle kunna låta vem som helst uppdatera QR koden. Tex genom att scanna gamla koden och sedan den nya.

En Raspberry Pi med en knappläsare och minnesknappar till alla medlemmar är också en intressant lösning. Det kan nog gå att implementera så att buset inte ger sig på den.
Fält

Inläggav HeyZeus » 23 aug 2018, 11:52

Fält skrev:Ett steg längre kan man gå med ett client-server system genom att tex använda en QR kod på en lapp vid banan och att byta den lite då och då. Man skulle kunna låta vem som helst uppdatera QR koden. Tex genom att scanna gamla koden och sedan den nya.

En Raspberry Pi med en knappläsare och minnesknappar till alla medlemmar är också en intressant lösning. Det kan nog gå att implementera så att buset inte ger sig på den.

En sådan lösning vore hemskt trevlig men den lär vandaliseras / försvinna fortare än kvickt på den skjutbanan jag huserar på mest.

Det känns som bästa stället att börja är att öht fråga polisen vad de anser vara tillräckligt som bevis att man varit och tränat.
HeyZeus

Inläggav HeyZeus » 29 aug 2018, 10:05

Har varit i kontakt med polisen. De sa att de bryr sig om: interna tävlingar / träningar, externa tävlingar och föreningens loggbok.

Så det blir till att fråga föreningen vad den anser behövas i loggboken. Det känns som varje förening lär svara annorlunda.
HeyZeus

Inläggav HeyZeus » 01 dec 2018, 01:19

På grund av efterfrågan, håller jag nu på att utveckla en digital skytteloggbok. Den är tänkt att vara väldigt simpel, och riktar sig främst mot pistolmänniskor (eftersom det är bara de som behöver logga sin aktivitet).

Man kommer åt loggboken via webbläsaren, och laddar upp bilder helst direkt från kameran i mobilen. Några av finesserna som finns än så länge:

• Olika föreningar på samma installation
  • Olika användare per förening, med olika roller: användare, moderator, admin
  • Användarna lägger in vapen (namn, kaliber, grupp, ev bild)
  • Användarna lägger in aktiviteter
  • Aktiviteter består av en kategori (träning, intern tävling, extern tävling, osv), vapenval, ammoåtgång, ev bild och ev poäng.
  • Admin kan bestämma att aktiviteterna måste godkännas av moderatorer innan de sparas av systemet
  • Aktiviteterna resulterar i statistik, både för användaren och hela föreningen.

Och så är tanken att när det är dags för föreningsintyg kan man snabbt ta fram användarens statistik och se att den har gott om aktiviteter under året.

Appen riktar inte sig till de som vill anteckna en massa komplicerad skit (bullet drop vid olika laddningar på flera avstånd), ta bilder på varje serie, använda någon form av OCR för att mäta hålavstånden i tavlan, osv osv osv. Den ska vara simpel.

• Skjut
  • Anteckna poäng om man vill
  • Ta en bild när man är klar
  • Skicka in

Framtida förbättringar kan vara att klubben automatiskt lägger in aktiviter åt användarna när klubben arrangerar saker, kanske någon form av anmälansystem ("jag kommer till onsdagens träning") och sådant, vid sidan om grafiska finesser i appen.

Och jag behöver visst en logotyp, också. Och kanske välja om färgerna lite.

Bilder följer:

sa01.png

sa02.jpg

sa03.jpg

sa04.png

sa05.jpg

sa06.png

sa07.jpg

sa08.png

ps: ignorera att min Desert Eagle ser ut som en Mini14. Och att Colt öht tillverkar Desert Eagles.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
HeyZeus

Inläggav kiimniilsson » 01 dec 2018, 23:27

Smidigt!

Det vore skönt att slippa boken :D
Användarvisningsbild
kiimniilsson

Inläggav HeyZeus » 01 dec 2018, 23:30

kiimniilsson skrev:Smidigt!

Är du, eller någon annan, intresserad av att beta-testa systemet, PMa mig så skickar jag användaruppgifter.

kiimniilsson skrev:Det vore skönt att slippa boken :D

"Bok"? Jag minns sådana från när jag var ung...
HeyZeus

Inläggav kiimniilsson » 02 dec 2018, 01:54

HeyZeus skrev:
kiimniilsson skrev:Smidigt!

Är du, eller någon annan, intresserad av att beta-testa systemet, PMa mig så skickar jag användaruppgifter.

Du har PM!
Användarvisningsbild
kiimniilsson

Inläggav HeyZeus » 02 dec 2018, 02:01

Besvarat!
HeyZeus

Inläggav HeyZeus » 05 dec 2018, 11:47

Nya finesser på sistone:

- Aktiviteter kan ha små kommentarer
- Statistik på användarnivå angående hur ofta+bra användaren skjuter varje vapengrupp, kaliber, aktivitetskategori
- Statistik som PDF
HeyZeus

Inläggav Snow » 05 dec 2018, 22:45

Betar oxå gärna :)

Skjuter varje dag i princip så det blir mycket betande i så fall :wink:
Snow

Inläggav HeyZeus » 05 dec 2018, 22:56

Kontouppgifter skickade.

Fick installera om systemet eftersom jag har gjort så många ändringar. Utvecklingen går fan undan.
HeyZeus

Inläggav Fält » 05 dec 2018, 23:27

Jag provar gärna också!
Fält

Inläggav HeyZeus » 05 dec 2018, 23:31

Uppgifter skickade!
HeyZeus

Inläggav Snow » 05 dec 2018, 23:34

Första feedbacken PM:ad :P