Pistolskytteförening i Örebro

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Pistolskytteförening i Örebro

Inläggav Fält » 08 jul 2018, 14:53

Levon skrev:Jag förstår inte det här nekades av potentiella medlemmar

Har verkligen en ideell förening (anslutning till riksidrottsförbundet) rätt att neka medlemskap? Blir ju en form av diskriminering

Jag förstår de praktiska gränserna men mer medlemmar mer medlemsavgifter osv,

Jag vet inte om det stämmer men vad jag förstått så är det bara om man tar emot bidrag som man har några sådana krav på sig. Eller så är det bara då man har ögonen på sig...

Diskriminering är svårt men ett faktum. Personer som är olämpliga att ha vapen får inte komma med i en klubb, men hur förhindrar man det? Man måste komma ihåg att man inte får låna ut vapen till personer som man har anledning att tror att inte kommer att få licens.

Givetvis blir det tydligast när det kommer en mörkhyad person som pratar på ett sätt som får en att tro att han bor i förorten. Även om personen har potential att bli en mycket bra skytt och chansen finns att skyttet ger en stark motivering att inte dras in i skiten runtomkring där han bor så är det enklast att säga att man inte tar in nya medlemmar utan vapen och hoppas att man inte blir påkommen. Det är givetvis väldigt diskriminerande, men även att säga att man börjar med luftskytte på vintern och att man måste visa ett urdrag ur belastningsregistret innan man börjar är diskriminerande om klubben inte har det som allmän praxis.
Fält

Inläggav Levon » 08 jul 2018, 14:58

Jag tänker mer att det blir en åldersdiskriminering

Nya medlemmar är ju naturligt yngre...
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav Grinolle » 08 jul 2018, 15:05

Levon skrev:Jag tänker mer att det blir en åldersdiskriminering

Om du diskriminerar någon därför att hen är ung så är det förbjudet. Men om du nekar någon som är ung medlemskap därför att det inte finns plats (oavsett ålder) så är det inget problem. Sen kan jag säga att en förvånansvärt stor andel av våra nya medlemmar är 35-40 år och äldre. Men som svar på din fråga, diskriminering blir det bara om du nekar på GRUND av att någon är ung, kvinna, gay, invandrare o.s.v. Det blir inte diskriminering bara för att den du nekar råkar vara ung, kvinna o.s.v.

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
CZ455 småviltstudsare
Ruger 10/22
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Användarvisningsbild
Grinolle

Inläggav soul » 08 jul 2018, 19:05

Levon skrev:Jag tänker mer att det blir en åldersdiskriminering

De som söker till klubben som jag är med i är av alla åldrar.
I förra kursen hoppade en av deltagarna av pga att träningstiderna krockade med bridge spelandet som han också höll på med och han var närmare 80 har jag för mig.
soul

Inläggav eqlazer » 09 jul 2018, 18:18

Levon skrev:...
Har verkligen en ideell förening (anslutning till riksidrottsförbundet) rätt att neka medlemskap? Blir ju en form av diskriminering
...

SPSF och SDSSF är inte anslutna till RF och har därför rätt att neka nya eller utesluta befintliga medlemmar enligt sina egna stadgar som inte är påtvingade på samma sätt som SvSF som är anslutet till RF.
eqlazer

Föregående

Återgå till Pistolskytte