Allround 9 mm finns det?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Allround 9 mm finns det?

Inläggav Blåmes » 03 maj 2018, 22:08

Har hittills skjutit C-vapen, men nu börjar jag fundera på att skaffa ett A-vapen.
Jag tänker mig att jag först ska ha det till fält, men att under året bygga på med PPC och till slut dynamiskt.
Jag har bestämt mig för kalibern, vill skjuta 9 mm, men om jag vill försöka hitta en picka som jag kan skjuta alla tre grenarna med, vad behöver jag tänka på då? :?
Hur är det t.ex. med ställbara sikten är de ok i alla tre grenarna?
Hur är det med trycken gäller 1360g i alla tre grenar eller har någon gren strängare krav?
Osv.
Inser att frågan kanske blir väll öppen, :oops: men det kanske går att få tips på pickor som skulle fungera i alla tre grenarna?
Budgeten ligger på max 12 000: - pix.

Tack på förhand till alla vänliga själar som orkar svara. :wink:
Blåmes

Re: Allround 9 mm finns det?

Inläggav Härfördärvaren » 03 maj 2018, 23:00

Låter som att du vill ha en X Five eller något sånt.
Börja spara!
" Det heter rödpungt. Pungt slut! " mvh Simon
Användarvisningsbild
Härfördärvaren

Inläggav soul » 03 maj 2018, 23:20

En sp01 shadow kanske? Eller en shadow2.
Tanfoglio gör också flera modeller som passar dina krav och pris.
soul

Inläggav Mikke » 04 maj 2018, 08:35

Mest allround = CZ Shadow 1
Tillåten till allt, funkar bra till det mesta även om den inte är optimal för allt, mycket pistol för pengarna.
/Mikke
Mikke

Inläggav Fält » 04 maj 2018, 09:34

Nytt så är nog Shadow 2 det bästa du kan köpa för den och Shadow 1 är enormt prisvärda. Men det dyker upp riktigt fina begagnade Tanfoglio i den prisklassen då och då också. Det skall nog till lite tur och tålamod för att hitta en X5a inom budgeten, men jag sett dem.

Det finns några modeller av SIG X5 som inte går i production klassen i IPSC, det finns en lista här: http://www.ipsc.org/rules/proddiv.php. För production så måste första skottet ha en avtryckarvikt på minst 2.27kg, det finns ingen minsta vikt för single action trycket. Standardklassen kan du skjuta med det mesta i så länge pipan är max 127mm, annars hamnar du i Open klassen.

Om du mest är ute efter att skjuta IPSC på skoj så är det kanske inte nödvändigt att pistolen klassar in i Standard eller Production. Så om du hittar en bra 6" pistol för fält, precision och PPC inom det nationella skyttet så går det att tävla med den i Open klassen i IPSC så länge du får tag på ett par extra magasin. Magasin är än mer viktigt i PPC där du behöver MINST fyra.
Fält

Inläggav NovaNick » 04 maj 2018, 12:50

Kan också slå ett slag för Shadow 1 eller 2.
Tanfoglio Stock III Xtreme är en trevlig pistol som funkar till det mesta och kanske kan hamna inom budget om du hittar en begagnad. 17,900:- ny.
NovaNick

Inläggav Whistler » 04 maj 2018, 16:08

För det första är IPSC/dynamiskt inte en påbyggnadsgren till nationellt skytte.
Vill du skjuta dynamiskt gör du bäst i att gå en kurs så snart du kan och börja med skyttet direkt. Det ger dig mer att börja nu än att skjuta massa annat och sedan försöka lära om.

Här är några förslag på lämpliga allroundvapen:

CZ Shadow
CZ Shadow 2
Sig P320
Glock 17
Sig Sauer P226 LDC
Sig X-Five Allround
Valfri 1911 (STI, BUL, SPS, SVI, Norinco, Colt, Les Baer, Peters Stahl mfl)
Valfri 2011 (STI, BUL, SPS, SVI)
Valfri small frame Tanfoglio
IMI Jericho 941

Och givetvis får du absolut roligast om du skjuter revolver. Då rekommenderas S&W 929 eller 627.
När får vi en forumavdelning för kulgjutning?
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav Blåmes » 08 maj 2018, 22:38

Hej
Tack till alla som tagit sig tid att svar, är precis den här informationen jag är ute efter.
Min tanke med att skjuta lite PPC innan man prova Dynamiskt var att det kunde vara bra med att få lite känsla för hanterandet (mag byte etc) innan man börjar röra på sig, men det kanske är fel tänk, för mycket att lära om eller?
Blåmes

Inläggav Fält » 09 maj 2018, 00:52

Yup, gå IPSC licenskursen så snart som möjligt, jag tycker inte att det är någon ide att gå vägen via PPC för att få lite mer vana vid att hantera vapen. På licenskursen så skjuts det 500-700 skott och efter en tvådagarskurs så sitter magasinbyten och vapenhantering ganska bra. IPSC tävlingslicensen är ett grundkrav för att få tävla eller träna dynamiskt skytte.

Du tar lämpligtvis en vapenlicens på den nya pistolen för nationellt skytte, via det dynamiska skyttet så krävs ett års aktivt medlemsskap och två till tre större tävlingar innan du kan få en vapenlicens. Så om du redan nu skjutit nationellt tillräckligt länge för att kunna få en licens på en grovpistol så har du vunnit en hel del tid. Det underlättar mycket vid träningarna att inte behöva dela vapen med någon annan.

Så som priserna dragit iväg på Tanfoglio nu det sista året så hade jag köpt en CZ Shadow 2. Om vapnet skall användas för någon form av nationellt skytte så tycker jag att den skall ha en hammare och bra avtryck så plastpistolerna tycker jag att går bort där även om de fungerar utmärkt för dynamiskt.

Jörgen
Fält

Inläggav Whistler » 09 maj 2018, 10:22

Åter igen. PPC, Fält och Precision handlar om att nyttja tiden maximalt för att få bästa möjliga träff.
IPSC handlar om att få tillräckligt bra träff utan att det kostar mer tid än poängen är värd. Det är helt olika tankesätt.

Handhavandemässigt och säkerhetsmässigt kommer du bara ha nackdel av att ha skjutit nationella grenar innan dynamiskt.
Det du kan öva på är avfyringsteknik och målväxling. Sportpistol (tidigare kallat Duell) och fältskytte ger väldigt bra träning på detta. Att bara stå med två händer och skjuta bra träffbilder på 25 m är också bra träning.

Låt instruktörerna lära dig rätt från början. Det kommer bara bli fel om du försöker skjuta andra grenar eller kolla på Youtube för att öva på något som du faktiskt kommer till kursen för att lära dig.
När får vi en forumavdelning för kulgjutning?
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav Blåmes » 24 maj 2018, 22:45

Tack för alla svar.
Blir nog att hoppa över PPC och gå direkt på IPSC.
Och fortsätta med Fält så klart för det är så j-kla kul. :D
Blåmes

Inläggav Johan B » 08 jun 2018, 11:15

Pardini GT9/GT45 är en mycket konkurrenskraftig pistol som fungerar i alla de grenar du nämnt.
Den togs från början fram av en IPSC-skytt för det skyttet men fungerar ypperligt i precision och fält också.

Finns både med 5 och 6" pipa med vanlig standardräffling eller polygonräffling.

Ligger lägre i handen än t ex. X-five/X-six, vilket tilltalar många.
Dock har den ganska kraftig vinkel på kolven så kolla om du trivs med den ergonomin!

Inte billig men bra...precisionen är mycket bra och trycket fint plus att det är ställbart.

Annars finns alltid 1911:orna och även 2011:or i en uppsjö av varianter där de bättre är riktigt bra, men de billigaste kanske är mer "rackligare"...

Mvh
Johan B
Johan B

Återgå till Pistolskytte