Walther PP 22 LR.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Walther PP 22 LR.

Inläggav OYAMA » 30 maj 2017, 18:38

Hej!
Ja då sitter man här igen och är ssåå jä-la trött, la in licens på en Walther PP 22 lr (made in tyskland) i mitten av april. Skulle få licens på den så jag åkte förra veckan och fick en lånelicens, 17 mil tur och retur. Skiten fungerade inte, tog man isär den var det bara tur att man fick ihop den. En fjäder hoppade ur, en lös metalbit ramlade ur osv osv osv. Åkte tillbaka med vapnet, och gjorde upp med polisen att vänta med licensen några dagar. Vapenfirman var som vanligt 100%, hittade en PP dock tillverkar i (made in France). Någon hade satt på ett korn på 1 cm, förstod att den skulle skjuta lågt. Yes det gjorde den 3 dm på 15-20 m, skit samma, ett korn går det väl att fixa. Nu till problemet, den fungerar bara SA, dvs jag får lov att spänna hanen vid varje skott. Några ggr har den fungerat med att hanen spänt upp sig själv, YES har testat Stinger, Mini Mag, Winchester super x + andra snabba och även osnabba patroner. Och i morgon kommer licensen på den, jag min dumma fan kunde väl inte ana att även nr 2 skulle krångla, så jag ringde in och gav dem nr på denna Walther. Orkar inte åka 17 mil igen, men ha en Walther som bara fungerar SA. Den sköt bra trots att någon idiot hade satt på fel korn.
Oyama, som är ssåå jävla trött.
OYAMA

Re: Walther PP 22 LR.

Inläggav LAREMA » 31 maj 2017, 12:00

OYAMA skrev:Hej!
Ja då sitter man här igen och är ssåå jä-la trött, la in licens på en Walther PP 22 lr (made in tyskland) i mitten av april. Skulle få licens på den så jag åkte förra veckan och fick en lånelicens, 17 mil tur och retur. Skiten fungerade inte, tog man isär den var det bara tur att man fick ihop den. En fjäder hoppade ur, en lös metalbit ramlade ur osv osv osv. Åkte tillbaka med vapnet, och gjorde upp med polisen att vänta med licensen några dagar. Vapenfirman var som vanligt 100%, hittade en PP dock tillverkar i (made in France). Någon hade satt på ett korn på 1 cm, förstod att den skulle skjuta lågt. Yes det gjorde den 3 dm på 15-20 m, skit samma, ett korn går det väl att fixa. Nu till problemet, den fungerar bara SA, dvs jag får lov att spänna hanen vid varje skott. Några ggr har den fungerat med att hanen spänt upp sig själv, YES har testat Stinger, Mini Mag, Winchester super x + andra snabba och även osnabba patroner. Och i morgon kommer licensen på den, jag min dumma fan kunde väl inte ana att även nr 2 skulle krångla, så jag ringde in och gav dem nr på denna Walther. Orkar inte åka 17 mil igen, men ha en Walther som bara fungerar SA. Den sköt bra trots att någon idiot hade satt på fel korn.
Oyama, som är ssåå jävla trött.

Det där problemet med att du får skjuta DA med den kan bero på dels att den är skitig vid upphaket eller att dom varit på upphaket och filat ner det för att få ett bättre avtryck.

Vore jag som dig så skulle jag ta bort hanen och göra rent allt, även det som sitter i stommen och olja den lite lätt och sedan sätta ihop den.

Kolla även hanen att upphaksytan är rak och inte rundad.

Jag är en nöjd PP ägare sedan mer än trettio år och har både en .32ACP och en .22Lr :mrgreen: :mrgreen:
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav OYAMA » 06 jun 2017, 11:29

Hej! Har haft en PP i 32 ACP, jättebra vapen. Lämnade tillbaka även nr 2. Det blev en GSG 1911.
Oyama
OYAMA

Inläggav Räfflan » 02 dec 2017, 14:21

Är själv på jakt efter en Walther PP/PPK i fint skick.
Läser i olika forum om kvalitetsskillnader mellan de olika tillverkarna.
Zella Mellis, Thüringen
Walther, Ulm
Manurhin, Frankrike.
Finns det verkligen belägg för kvalitetsskillnader eller är det bara en myt?
Vad har ni PP-ägare för erfarenhet? Är verkligen Manurhin påtagligt sämre?
OBS: tipsa mig gärna via PM om du vet var det finns någon till salu.
(jag har även en annons under köpes)
Räfflan

Inläggav vardling » 02 dec 2017, 21:47

Har en hel del erfarenhet av Walthers PP/PPK från Zella Mehlis, Ulm/Do & Manurhin.

Ingen praktiskt skillnad mellan dessa, kvalitén är i princip likvärdig.

"Sämst" för skytte är de allra tidigaste ZM, vill minnas att de har annat slagstift som är extremt svårt att få tag i om det pajar. Men samlarna gillar ju dessa mest förstås.

Förkrigs ZM är nog bland de trevligaste att äga, superfin svartblank finish & tillverkade i en tid när yrkesstolthet var självklart, & inget man behövde betala extra för.
Senkrigs ZM har oftast sämre blånering, kan ha brunare & mattare finish men funkar lika bra som förkrigare.

Efter kriget tillverkade franska Manurhin dessa på licens, mycket fina bruksvapen med noll samlarvärde i Sverige, bara skjuta allt vad man orkar, det enda som stör mig är den (enligt mig) fula loggan på sidan. Men den påverkar ju förstås inte den utmärkta kvalitén.

Ulm-Walters är fullt likvärdiga med Manurhin, inget samlarvärde men finfina bruksvapen + att det åter står skrivet Walther på vapnen.

Så för skytte funkar alla utom de allra tidigaste kanonfint, själv gillar jag ju förkrigsproduktionen bäst men alla andra funkar utmärkt.
vardling

Inläggav LAREMA » 03 dec 2017, 00:00

vardling skrev:Har en hel del erfarenhet av Walthers PP/PPK från Zella Mehlis, Ulm/Do & Manurhin.

Ingen praktiskt skillnad mellan dessa, kvalitén är i princip likvärdig.

"Sämst" för skytte är de allra tidigaste ZM, vill minnas att de har annat slagstift som är extremt svårt att få tag i om det pajar. Men samlarna gillar ju dessa mest förstås.

Förkrigs ZM är nog bland de trevligaste att äga, superfin svartblank finish & tillverkade i en tid när yrkesstolthet var självklart, & inget man behövde betala extra för.
Senkrigs ZM har oftast sämre blånering, kan ha brunare & mattare finish men funkar lika bra som förkrigare.

Efter kriget tillverkade franska Manurhin dessa på licens, mycket fina bruksvapen med noll samlarvärde i Sverige, bara skjuta allt vad man orkar, det enda som stör mig är den (enligt mig) fula loggan på sidan. Men den påverkar ju förstås inte den utmärkta kvalitén.

Ulm-Walters är fullt likvärdiga med Manurhin, inget samlarvärde men finfina bruksvapen + att det åter står skrivet Walther på vapnen.

Så för skytte funkar alla utom de allra tidigaste kanonfint, själv gillar jag ju förkrigsproduktionen bäst men alla andra funkar utmärkt.

Jag håller med dig.
Men det finns lite skillnade i stommen, men det gör inget för du kan skjuta 10.000-tals skott med den.
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Björn T » 27 jun 2018, 18:00

Jag har en PP inköpt -72 cal 7,65. Eftersom det är billigare med 22Lr så köpte jag en till PP cal 22Lr som jag skrotade stommen på och behöll resten så att jag fick en växelsats. Till saken hör att min 7,65 är en ULM och den jag skrotade var en ZM men allt passar klockrent och fungerar utan problem.
Björn T

Återgå till Pistolskytte