Precision "plinka" vs "proffs" pistoler/(revolver)

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Precision "plinka" vs "proffs" pistoler/(revolver)

Inläggav Besserwizzer » 06 dec 2016, 14:05

Hej.

Är i faggorna att skicka iväg min första licensansökan för en .22
Är ju inte ensam om att ha ångest över vad man bör välja.
Lite bakgrund.
Blev medlem i februari i år. Har tränat 1 ggn i veckan på klubbens klubbträningar plus varit med i de flesta tävlingarna som jag har kunnat och fått. Jag har skjutit uteslutande med en revolver (S&M) och har inga "större" problem med att skjuta guld (avklarades i princip direkt). Ligger på "säkra" 42-44 med 49 som högst och ett och annat guld (46-49), men har mina dåliga dagar med 38-39 också.
Jag tycker inte att det är så "svårt" att klara guld men att få ihop träffbilden är lite svårare (handlar mer om mängdträning och få i en bra rutin som passar mig).
Jag gillar inte att gnussa precision utan jag gillar snabba skott och kommer nog att bli mer engagerad i fält/snabbskytte.

Så! Million dollar question. Är en plinka pistol typ 1911 helt "värdelös"? Jag har fastnat för 1911 då den är en robust historia med en uppsjö av eftermarknads prylar. Det jag har upplevt med revolvern är att kolven är för smal och att avtrycket sitter lite för långt bak men i övrigt så gillar jag även revolver. Den har ju tyvärr sina begränsningar vid snabba skott och att det blir lite meckigt att behöva ladda vid varje station till skillnad från en pistol där man kan fylla magasinet emellan (blir ju en lite stressfaktor om man skall stå vid station och fippla om alla andra är klara).
Jag har inga ambitioner i nuläget att bli världsmästare utan jag skjuter mer för att jag tycker det är kul. I nuläget är jag ganska övertygad om att oavsett val av vapen så är det inte det som sätter begränsningen idag utan det är jag som skytt. Frågan är hur länge (eller hur bra man kan bli) det håller dvs att pistolens precision och stabilitet ( med avseende på träffbild/spridning) kommer att bli det som sätter begränsningen (kom ihåg - jag vill inte bli varken klubb- eller världsmästare (i det här läget :) ))?
Jag tycker även att en 1911 är sååååå snygg och läcker (det bidrar också till helbilden av hur bra du kan bli).
Har iofs fastnat lite för en Hämmerli X-esse Long, .22lr också då den är läcker. Hur är den i jmf? Bättre eller sämre än en std 1911?
Hur stor skillnad är det mellan en 1911 och en t.ex Hämmerli SP20 eller FWB AW93. att det är skillnad vet jag men "hur mycket"?
Har läst runt här och på andra forum och det verkar finnas lika många åsikter som skribenter.

Så! Sett ur mitt perspektiv - är en 1911 eller liknande helt ute? (Att "di gamle" på klubben kommer att fnysa är mitt minsta bekymmer) :)

(Andra förslag och tankar tas givetvis emot med öppna armar)
Besserwizzer

Re: Precision "plinka" vs "proffs" pistoler/(revolver)

Inläggav Fält » 06 dec 2016, 15:29

Hej,

Jag har provat en 1911 plinkpistol, en Colt Gold Cup replika som Colt låtit Walther/Umarex tillverka åt dem. Avtryckaren var riktigt svårjobbad, tyvärr så är det bara till det yttre som det är en 1911 så det verkar inte gå att använda avtryckardelar från en riktig 1911. Så hela iden med eftermarknadsdelar verkar falla.

En riktig 1911 med en .22 växelsats borde kunna bli ett riktigt bra vapen, men för de pengarna så är det nog bättre att välja ett riktigt tävlingsvapen.

Jörgen
Fält

Inläggav Besserwizzer » 06 dec 2016, 16:14

JörgenK skrev:Hej,

Jag har provat en 1911 plinkpistol, en Colt Gold Cup replika som Colt låtit Walther/Umarex tillverka åt dem. Avtryckaren var riktigt svårjobbad, tyvärr så är det bara till det yttre som det är en 1911 så det verkar inte gå att använda avtryckardelar från en riktig 1911. Så hela iden med eftermarknadsdelar verkar falla.

En riktig 1911 med en .22 växelsats borde kunna bli ett riktigt bra vapen, men för de pengarna så är det nog bättre att välja ett riktigt tävlingsvapen.

Jörgen

Det lutar mer åt ngt "riktigt" men samtidigt så är jag lite av en motvallskärring dvs om man säger bu så blir det bä från mig :)
När jag började så "- Börja med pistol. Det är enklare"
Jag började med revolver.
Vid fält "- Ohhhh! Revolver funkar inte"
Jag körde revolver.
Vid tillämpningsserien "- Uahh. Skall du köra revolver"
Jag körde revolver DAO.
:)
Så nu säger de flesta att en .22 1911 är crap så då börjar min "nerv" att trilskas :)
Men jag är fortfarande öppen och påverkbar. Jag har fått en hel del matnyttigt här.
Besserwizzer

Inläggav LAREMA » 06 dec 2016, 16:18

Har iofs fastnat lite för en Hämmerli X-esse Long, .22lr också då den är läcker. Hur är den i jmf? Bättre eller sämre än en std 1911?
Hur stor skillnad är det mellan en 1911 och en t.ex Hämmerli SP20 eller FWB AW93. att det är skillnad vet jag men "hur mycket"?

Glöm bort 1911 i kaliber .22 lr om du inte köper en riktig 1911 i kaliber .22 lr. Men jag säger som så lycka till att hitta en.

När det gäller Hämmerli SP20 så har den magasinet framför kolven medans FWB har magasinet i kolven så det är frågan vad du tycker om.

När det gäller Hämmerli X-esse så är det en avsevärd skillnad på pistol och pistol.Jag skulle inte ens tittat på 1911 i kaliber .22lr om det inte är en äkta Colt med .22 vxl sats.

En medlem i klubben har en X-esse och det är en trevlig pistol, nackdelen är att det verkar vara svårt att hitta ett riktigt grepp till den, det är vad ägaren till pistolen påstår.
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Dyngsmäll » 06 dec 2016, 16:37

Köp en bra tävlingspicka i .22, dvs ingen 1911 look alike. Vänta en stund, skjut, njut och träffa med .22:an. Sedan köper du en Norinco 1911 i 9x19 och plinkar med den istället.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Regnskog » 06 dec 2016, 17:32

Dyngsmäll skrev:Köp en bra tävlingspicka i .22, dvs ingen 1911 look alike. Vänta en stund, skjut, njut och träffa med .22:an. Sedan köper du en Norinco 1911 i 9x19 och plinkar med den istället.

Håller sällan med föregående talare, men i detta gör jag verkligen det, såsom pistolskyttet är idag, köper man sig en precisonspinne, skjuter med den så att man alltid har goda resultat att visa upp och därefter skaffar man sig en roligare pang,

1911 eller High Power, som jag idag hade önskat att jag gjort.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Inläggav nickson » 06 dec 2016, 17:48

C-vapnet skall vara det vapen som är mest ergonomiskt och skjutdugligt som det bara går, det är ju där den mesta mängdträningen läggs. Sedan är det klart att du skall ha en 1911 om du vill som A-vapen. Den har ju potential även om den kan bli "a very expensive fixerupper" :) Revolver lika självklart en S&W för dao skytte, där är k-stommen bäst lämpad tycker jag. Vill du skjuta magnum sen så gå på en 44 istället för en 357, förslagsvis en Ruger Blackhawk med så lång som pipa reglerna medger .
Den som spar han har, men inte så roligt..........
Användarvisningsbild
nickson

Inläggav jeppe.c » 06 dec 2016, 18:06

Gillar du revolver givetvis en s&w k17 ;)
Så finns det faktiskt snabbladdare som du fyller och har i fickan. Tar inte längre tid o släppa i dom än o stoppa i magasinet på en pistol.
Håller med övriga, håll dig borta från 1911 22or, men köp gärna en norinco som a-vapen.
Själv har jag en ksp 200 och en s&w k17 till c-skytte.
Dock skjuter jag 90% med Glocken så dom andra får nog nytt hem vad det lider.
Ronneby IPSC
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inläggav pistolmike » 06 dec 2016, 18:44

https://m.youtube.com/watch?v=1xD_h0Jn-8g
Japp, en revolver s&w 17 eller en ruger 22-45 (eller vad dom heter?) Skulle jag rekommendera.
En .22 revolver är väldigt mångsidig och ytterst prisvärd om du frågar mig.

mvh micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav Besserwizzer » 07 dec 2016, 14:02

pistolmike skrev:https://m.youtube.com/watch?v=1xD_h0Jn-8g
Japp, en revolver s&w 17 eller en ruger 22-45 (eller vad dom heter?) Skulle jag rekommendera.
En .22 revolver är väldigt mångsidig och ytterst prisvärd om du frågar mig.

mvh micke

Mmmm! Rugern 22-45 såg nice ut - lite "ortodox". Hur är den rent skytteutvecklingsmässigt - bättre än en 1911 antar jag, men kan den fungera som substitut för en tävlingspicka?
Besserwizzer

Inläggav Besserwizzer » 07 dec 2016, 14:09

Om jag vänder på frågan lite. Om vi bortser från de "rena" tävlingspickorna typ Feinwerkbau , Hämmerli et.c
Vilken pistol är då "bäst". Är den bästa pistolen bättre än den bästa revolvern?
Besserwizzer

Inläggav Besserwizzer » 07 dec 2016, 14:32

Ngn med erfarenhet av Hämmerli X-esse Long .22lr - den verkar också mumsig :)
Kräver den "top notch" skott eller funkar den med low quality skott?
Besserwizzer

Inläggav LAREMA » 07 dec 2016, 14:36

Besserwizzer skrev:Om jag vänder på frågan lite. Om vi bortser från de "rena" tävlingspickorna typ Feinwerkbau , Hämmerli et.c
Vilken pistol är då "bäst". Är den bästa pistolen bättre än den bästa revolvern?

Vilket vapen du vill ha är rätt oväsentligt, du skall testa dom vapen du vill ha och sedan bestämma sig.

S&W modell 17 är den bästa revolvern du kan äga och den är lika bra som dom dyraste pistolerna du kan köpa.

Så det går inte att säga den ena är bättre än den andra, det beror på tycke och smak.
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav LAREMA » 07 dec 2016, 14:37

Besserwizzer skrev:Ngn med erfarenhet av Hämmerli X-esse Long .22lr - den verkar också mumsig :)

Den fungerar alldeles utmärkt med CCI std. :D
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Besserwizzer » 07 dec 2016, 14:40

LAREMA skrev:
Besserwizzer skrev:Om jag vänder på frågan lite. Om vi bortser från de "rena" tävlingspickorna typ Feinwerkbau , Hämmerli et.c

Vilket vapen du vill ha är rätt oväsentligt, du skall testa dom vapen du vill ha och sedan bestämma sig.

S&W modell 17 är den bästa revolvern du kan äga och den är lika bra som dom dyraste pistolerna du kan köpa.

Så det går inte att säga den ena är bättre än den andra, det beror på tycke och smak.

Det är just 17 jag är "inskolad" på. Finns dock 2 saker som jag behöver ändra på om det går. Greppet - alldels för litet i utfyllnad. Avtryckaren - sitter för långt "bak" dvs jag vill ha den längre fram - går det?
I övrigt så gillar jag den skarp.
Besserwizzer

Inläggav Besserwizzer » 07 dec 2016, 14:42

LAREMA skrev:
Besserwizzer skrev:Ngn med erfarenhet av Hämmerli X-esse Long .22lr - den verkar också mumsig :)

Ah! Ytterligare ett plus i min spec då :)
Hur är det med eftermarknadsgrepp. Ngn bra hemsida att reka så slipper jag rota igenom hela google .
Besserwizzer

Inläggav Besserwizzer » 07 dec 2016, 14:45

Besserwizzer skrev:
LAREMA skrev:

Ah! Ytterligare ett plus i min spec då :)
Hur är det med eftermarknadsgrepp. Ngn bra hemsida att reka så slipper jag rota igenom hela google .

Vad är skillnaden mellan IPSC och Long för Hämmerli_X-esse?
Besserwizzer

Inläggav soul » 07 dec 2016, 15:45

Vi har ett gäng xesser på klubben och på många av dem har trigger guarden gått sönder, om det beror på dålig inpassning från fabriken eller fel på materialet ska jag låta vara osagt. Det är iaf noga att passa in den nya noggrannt annars går den snart av.
Förutom det så har de funkat bra.
Avtrycket är väl inte riktigt "top notch" enligt mig och så är den lite för lätt och viftig tycker jag. Men många nybörjare uppskattar en lite lättare pistol så det handlar ju lite om tycke å smak.
Det finns även pipvikter att köpa till om man vill.
Den duger helt klart att skjuta guldserier med iaf även om det finns mycket bättre pistoler som då också naturligtvis är dyrare.
soul

Inläggav pistolmike » 07 dec 2016, 21:39

Det finn ruskigt mycket "eftermarknadsgrejer" till S&W K-Frame (modell 17 är en sån), samma sak med Ruger 22-45.
Så vill du hålla på och byta grejer mixtra m.m. så har du två utmärkta val där.

Besserwizzer skrev:Mmmm! Rugern 22-45 såg nice ut - lite "ortodox". Hur är den rent skytteutvecklingsmässigt - bättre än en 1911 antar jag, men kan den fungera som substitut för en tävlingspicka?

Den pistol/revolver du tävlar med är en tävlingspicka. Skyttemässigt så kan du knappast köpa dig framgång inom pistolskyttet.
Kan du inte den grundläggande tekniken med mjuk/bra avfyrning, och fokus på korn och sikte träffar du inte med den bästaste eller dyraste Feinwerkbau.
Både en Ruger 22-45 (är väl gjord för att likna en 1911 hanteringsmässigt) eller en Smith & Wesson 17 revlover är bra nog för att funka till det mesta.

Alltså är varken Ruger'n eller S&W'n något substitut för något! En Feinwerkbau däremot skulle kanske ses som en slags "förlängare" för självförtroendet eller egot. :twisted:

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav Razamanaz » 07 dec 2016, 23:11

Efter att ha tillbringat en hel del vårkvällar med att utbilda nya skyttar skulle jag vilja framhålla det ganska självklara i att bra teknik (avfyrning, andning, fokus på kornet, bra skjutställning, rätt fokus osv) är det viktigaste. Som nummer två kommer att träna tillräckligt ofta och med bra kvalitet. Som nummer tre kommer rätt verktyg, dvs vapen. Vad som är rätt vapen är individuellt men väldigt ofta är det en sk "rymdpistol" modell feinwerbau, morini osv, eller kanske en gammal fräsch Unique för den budgetmedvetne.

Det finns skyttar som trivs med och skjuter bra med Ruger cykelpumpar, 1911 22-or, gamla ryssar osv men har man ambitionen att bli riktigt duktig är det för många ett onödigt handikapp. Tipset är att prova så många pistoler som möjligt och sen köpa den som känns bra att skjuta med och passar budgeten. Det som sällan blir lika bra är att köpa en 22a för att man vill ha nytt och den är billig eller för att den påminner om en grovkalibrig pistol.
Browning Bar 308 win
HVA 1640 6,5x55
Brno ZH 305 12/70, 22 savage HP
HVA mod 20 16/65
Winchester 9422, 22 wmr
FN Semi-Auto 22 LR
Diverse enhandsvapen 22 LR - 44 mag.
Razamanaz

Nästa

Återgå till Pistolskytte