Semi-custom 1911

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Semi-custom 1911

Inläggav ess-ett » 24 mar 2018, 15:41

Jag är vansinnigt sugen på att köpa en 1911 modell high-end. Det är är ju naturligtvis inte ekonomiskt försvarbart att köpa en 1911 för kanske 50k, men skitsamma. Man lever bara en gång.
Finns det någon på forumet som har erfarenhet av tillverkare som Wilson, Les Baer, Ed Brown m.fl.?
ess-ett

Re: Semi-custom 1911

Inläggav soul » 24 mar 2018, 17:18

Den här firman gör fina puffror: http://cabotgun.com
soul

Inläggav ess-ett » 26 mar 2018, 11:00

Gillade några av de enklare modellerna, sen blir det bling-bling, och det är inte vad jag söker.
ess-ett

Inläggav Whistler » 26 mar 2018, 14:37

Ska du ge över 20k så är det SVI Infinity som gäller.

Jag hade (och har, flera gånger) bett Azonprodukter ta hem delar från STP (tidigare STI Europe, Prommensberger) och låtit Peter Kastell bygga en efter min specifikation. Blir billigare och antagligen bättre.

Annars kommer det ut lite begagnat då och då, men där är ju problemet att den är customgjord åt "någon annan".

Jag utgick från en STI Executive, sedan har Kastell byggt flera växelsatser till den som jag har allt möjligt inom både nationellt och dynamiskt.
När får vi en forumavdelning för kulgjutning?
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav DrJones » 27 mar 2018, 17:32

Les Baer ser fina ut. De dragfilar dessutom slides och frames, ingen jävla slippasta och *rack rack rack* .

Tror du kan speca lite hur du vill hos dem.
DrJones

Inläggav ess-ett » 27 mar 2018, 18:24

LB verkar vara riktigt trevliga. Merkle Tuning säljer trimmade Premier 2 för runt 30' vilket definitivt är intressant. En annan goding är Wilson Combat Classic, oerhört vacker dessutom.
ess-ett

Inläggav Mikke » 28 mar 2018, 07:37

ess-ett skrev:LB verkar vara riktigt trevliga. Merkle Tuning säljer trimmade Premier 2 för runt 30' vilket definitivt är intressant. En annan goding är Wilson Combat Classic, oerhört vacker dessutom.

Oj, då har priset ökat ordentligt på 14 år, jag gav 17 för min från Merkle, men då hade dom iofs inte gjort annat än att skjuta några träffbilder med den. All trimning har jag gjort själv sen. :P
/Mikke
Mikke

Inläggav ess-ett » 28 mar 2018, 10:42

Mikke skrev:
ess-ett skrev:LB verkar vara riktigt trevliga. Merkle Tuning säljer trimmade Premier 2 för runt 30' vilket definitivt är intressant. En annan goding är Wilson Combat Classic, oerhört vacker dessutom.

Oj, då har priset ökat ordentligt på 14 år, jag gav 17 för min från Merkle, men då hade dom iofs inte gjort annat än att skjuta några träffbilder med den. All trimning har jag gjort själv sen. :P

Vad har du för intryck av pistolen?
ess-ett

Inläggav DrJones » 02 apr 2018, 17:40

Köp på dig kulor redan nu, Doktorn har 41kg silverbullit 230gr hard cast.
DrJones

Inläggav Mikke » 04 apr 2018, 16:19

ess-ett skrev:
Mikke skrev:

Vad har du för intryck av pistolen?

Tja, lite blandat faktiskt. Riktigt tight och fin både när den var ny och såhär drygt ett decennium senare, just att LB bygger dom tight var anledningen att jag valde just en Les Baer. Nu har jag inte skjutit några stora mängder med min, har inte exakt siffra här, men jag har nog bara snittat drygt 500 skott per år och det är inte i närheten av tillräckligt mycket för att det ska finnas någon tendens till glapp. Tidigare nämnda Silverbullit har också en LB, men han har nog skjutit minst det tiodubbla, men sist jag hörde nåt om den var hans fortfarande tight.

När jag fick den kändes trycket rent och rätt ok, men efter ett tag insåg jag att jag sköt sämre med den än med min CZ Shadow, speciellt när jag sköt med vänster hand. Efter ett tag kom jag fram till att det nog berodde på att trycket trots allt var onödigt hårt, drygt 1,5 kg sen trimmade jag ner det så det låg på drygt kilot, men då väger man ju inte in i A, så nu har jag trimmat det så jag precis väger in på 1,36 med en anings marginal och det känns riktigt bra. Men jag skjuter nog fortfarande minst lika bra med min Shadow. :P Jag tror inte Merkle hade rört trycket på min utan det var nog original från USA.

Andra saker jag pillat med på min är att jag tidigt bytte slagstiftstoppen till ett som har den form som JMB designade ursprungligen, jag bytte slagfjäderhuset mot ett från S&A med magbrunn och jag bytte de vackra men ömtåliga trägreppen mot en uppsättning Gunners grips i G10. Utan magbrunnen hänger min handflata utanför greppet på 1911or åtminstone om de har rakt slagfjäderhus.

För några år sedan gick rekylfjäderguiden av i bakkant så den fick jag byta. För tillfället sitter det en lång rekylfjäderguide från Wilson i den, men en "normal" funkar nog minst lika bra och är betydligt enklare vid rengöring.

Vad mer kan man säga om LB? Tja, förvänta er inte någon blånering i världsklass, den är ok, men inget spektakulärt och det är flera år sedan man började se tendenser till att jag håller på att nöta bort den på vissa ställen.

Funktionsmässigt har jag haft rätt lite strul med den, i början av min ägo så hade jag problem med att disconnectorn inte rörde sig som den skulle på en tävling, med uteblivna avfyringar. Eventuellt berodde det på en kombination av smörjning och smuts, möjligen att det fanns en grad på den också (kommer inte ihåg exakt), men efter lite masserande har det inte hänt igen på närmare 10 år. I övrigt är det enda strul jag haft lite matningssvårigheter med några blykulor då jag gjorde dom lite för korta. Efter justering av patronlängden har det inte hänt igen och jag har aldrig haft något problem med mantlade eller plätterade kulor med varierande former.
Jag har testat flera olika magasin i min, det magasin som följde med var kort sagt uselt, vet ärligt talat inte om det är/var LB's standardmagasin eller om det hade råkat blivit bytt hos Merkle, men det har mest legat i någon låda såsom varande för undermåligt för att användas. Vissa av de magasin jag har köpt under åren har haft en fjäder som varit i klenaste laget för att alltid låsa pistolen i öppet läge på sista skottet, inget ha dock varit för dåligt för att mata säkert (möjligen med undantag för originalmagget och ett mag som jag köpte begagnat). Nåja, det finns massor av olika magasin att välja på till 1911, så det går att hitta både bättre och sämre mag.

Jag ångrar inte att jag köpte den, men jag skulle inte rekommendera någon som bara är ute efter ett färdigt tävlingsvapen utan en massa pyssel att köpa en 1911, då finns det bättre val för pengarna (än 1911 generellt). Jag har skjutit med lite olika andra 1911 också även om jag inte har någon omfattande erfarenhet av dom, olika modeller från STI, nån Colt och nån mer, och jag har klämt och känt på några fler också. Ingen annan jag känt på har varit tightare än min LB även om nån kommit nära, vissa har haft bättre trycke än vad jag hade från början, men om de är bättre än mitt är nu är tveksamt.
Å andra sidan kan jag inte påstå att jag ser något direkt resultat i tavlan av att pistolen är tight (trycket kan man däremot märka), men som sagt, jag skjuter bättre med min Shadow som gått många gånger så många skott och kostade mindre än hälften (mindre än en tredjedel begagnad om jag inte minns fel)...
/Mikke
Mikke

Inläggav ess-ett » 07 apr 2018, 12:29

Intressant läsning. Tack.
ess-ett

Inläggav Soulshine » 08 jul 2019, 14:13

Själv har jag blivit vansinnigt sugen på en SVI Infinity.
Soulshine

Inläggav soul » 08 jul 2019, 14:20

Soulshine skrev:Själv har jag blivit vansinnigt sugen på en SVI Infinity.

Tar dem bort 5års licenserna så ska jag allvarligt överväga att köpa en sån.
Synd att det är ca: 2års väntetid bara.
soul

Inläggav Soulshine » 12 jul 2019, 18:10

Ja, jag är dock inne på att köpa en begagnad. Skippade 5 årslicenser lär vi nog få drömma om så länge vi har denna regeringen.
Soulshine

Inläggav denstore » 25 aug 2019, 17:15

Hur står sig Colts Gold Cup i det är sällskapet? De är ju lite billigare än Wilson och Les Baer m.fl.

En annan fundering angående lite byggen på 1911. Hur väl fungerar växel-set, t.ex 9mm och 45 acp?
denstore

Inläggav DarrenB » 26 aug 2019, 14:35

Wilson Combat är ju otroligt fina, men hur köper man dem här i Sverige? Har inte lyckats hitta någon handlare.
DarrenB

Inläggav ess-ett » 08 sep 2019, 12:56

DarrenB skrev:

Wilson Combat är ju otroligt fina, men hur köper man dem här i Sverige? Har inte lyckats hitta någon handlare.

Finns ingen återförsäljare för WC i Sverige. Inte ens i norden vad jag sett. Tyskland är det närmaste man kommer geografiskt, men då får man slanta upp: https://www.theduke.de/en/produkt/hand- ... ainless-2/

Finns billigare modeller också, men med en politiskt raserad kronkurs och mycket byråkrati känns det som ett alltför meckigt projekt, iaf. för min del.
ess-ett

Återgå till Pistolskytte