Första C-vapen. Matchgun MG2?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Första C-vapen. Matchgun MG2?

Inläggav LAREMA » 10 maj 2019, 11:28

Harbl skrev:
LAREMA skrev:Volquartsen har avtryckargrejjjor så avtrycket är inga problem.

Jag köpte mina avtryckargrejjor för rätt så länge sedan men mitt avtryck går av vid ca 1040 gram och det är jag nöjd med.

Här är adressen till Volquartsen : https://volquartsen.com/departments/int ... mkii-mkiii

Köpte du direkt från deras hemsida utan problem?

Ja, jag köpte direkt via deras hemsida och det var inga problem.

Om jag inte missminner mig så tog det 1,5 veckor innan sakerna var hemma.

Nu tar det säkert längre tid, posten slarvar!! :(
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav soul » 10 maj 2019, 14:05

Det finns ju begagnade vapen att köpa också, prova några av dina klubbkompisars vapen å sen är det bara ut å leta.
soul

Inläggav nissepskytt » 10 maj 2019, 14:35

Lillsven skrev:Sköt MG2 igår. Nu har jag inte mycket att jämföra med men vilket fint vapen! Otroligt skön att skjuta med. Får nog lura lite på det här...

Du kommer säkert att skjuta en del 10:or med den. Tipset är bara att ta en titt på insidan och se hur mycket som måste klaffa för att den inte ska strula. Det som fungerar i värme 15 grader+ kanske inte fungerar i 5+. Det är ett "tips" som kommer direkt från närmaste bekantskapskretsen.
..bara ett tips :)

Prova så mycket du kan av det de andra på klubben har. Köper du begagnat så kan säkert säljaren visa vad pistolen går för och du slipper förlora en massa pengar för "ut genom dörren" syndromet.
nissepskytt

Inläggav HeyZeus » 10 maj 2019, 14:51

Alla klubbens mark4or har fungerat felfritt under den s.k. vintern vi har haft nere i Skåneland: 0gradigt, blåsigt som fan och regnigt. Och blåsigt.

Absolut jävla skitväder att vara ute i.
HeyZeus

Inläggav pistolmike » 10 maj 2019, 20:12

Det är bättre att lägga stora pengar på en bra licensfri luftpistol!
Den kan du behålla utan loggboks, aktivitetstramset m.m. m.m.

Kan du inte skjuta guldserier med en Ruger så gör du något fel och då hjälper det knappast med en splirans ny Feinwerkbau.
Så köp en Ruger 22/45 Lite, och några lådor (3st a 5000skott) ammunition.
Då får du ändå en bra slant över till att lägga på annat roligt.

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav Olorin » 11 maj 2019, 06:54

Att stå och nöta bana går det bra med nästan vad som helst men när det går fortare bör man ha ett modernare vapen. Vid fält, standard pistol, militär snabbmatch och liknande är man helt borta.
Nu kanske MG2 inte är så vanlig men tror nog att det fungerar utmärkt om man sköter om det lite.
Ruger och liknande duger gott till klubbvapen men vill man inte ligga i nedre delen på resultatlistan bör man nog köpa en "rymdpistol"
Olorin

Inläggav Brakbrakaren » 11 maj 2019, 12:44

Mg:n är bra dyr hos Astrosweden. Importera pistolen själv från Buinger.de och spara 5 000 kr. Är du osäker på funktionssäkerheten hos MG köp annan beg i prisklassen du anger. Dom pengarna får du tillbaka direkt. Eller en modern Pardini. Gör ingen besviken.

För 10 år sen köpte 2 bekanta varsin MG. En skrotades efter flera års elavbrott och förtvivlan. Den andra hittade man felet på (några år för sent) men går idag klockrent. Felet fanns inte kvar på modell 2018:s MG.

Glömde skriva, skippa Rugern. Du behöver en pistol med matchkolv.
Brakbrakaren

Inläggav Lillsven » 11 maj 2019, 16:25

nissepskytt skrev:
Lillsven skrev:Sköt MG2 igår. Nu har jag inte mycket att jämföra med men vilket fint vapen! Otroligt skön att skjuta med. Får nog lura lite på det här...

Du kommer säkert att skjuta en del 10:or med den. Tipset är bara att ta en titt på insidan och se hur mycket som måste klaffa för att den inte ska strula. Det som fungerar i värme 15 grader+ kanske inte fungerar i 5+. Det är ett "tips" som kommer direkt från närmaste bekantskapskretsen.
..bara ett tips :)

Prova så mycket du kan av det de andra på klubben har. Köper du begagnat så kan säkert säljaren visa vad pistolen går för och du slipper förlora en massa pengar för "ut genom dörren" syndromet.

Tack för tipset. Är precis det jag är rädd för. Verkar vara otroligt komplicerad mekanism och därmed känslig. Men den var ju så skön att skjuta med och även om det är lite mer än jag vill lägga så är det mer rimligt än 5 tusen till för en AW93.

Sen som fler är inne på i tråden så är ju Rugern inget dåligt val och den lär funka. I början vill man ju bara skjuta en massa så då ska det ju funka. Svårt det här...

Begagnat är säkert bra men när jag väl har föreningsintyg vill jag inte lägga massa tid på att rätt vapen skall dyka upp. Dessutom är det svårt att bedöma ett vapens skick.
Lillsven

Inläggav N.Blomqvist » 11 maj 2019, 16:41

Jag rekommenderar ändå att köpa ett begagnat vapen som första-vapen.

När du väl bestämt dig för vad du vill ha, skicka in en ansökan om inköpstillstånd för ett sådant vapen till polisen.
Du behöver inte vänta tills du har föreningsintyget, men du kommer att få komplettera din ansökan med föreningsintyg den dagen du får det, -sedan går det fort.

Leta upp det vapen du vill köpa, betala vapnet, och säg att du hämtar det när licensen kommer.

Du har ju redan ansökt om inköpstillstånd, så nu när du skickar in föreningsintyget och vapennumret på just det specifika vapen som du bestämmer dig för att köpa, så kommer du att få licensen på bara några dagar, -den ligger ju redan i pipeline hos polisen och väntar på komplettering med föreningsintyg.

Skulle du köpa en begagnad Feinwerkbau AW93 för runt 15-16.000:-, och sedan komma på att du vill sälja vapnet så kommer du inte att förlora en krona.
Jag har sett två AW93:or på Blocket under våren, båda kostade 16.000:- och såldes samma dag.

Men, som sagt, det viktigaste är att pistolen passar DIN hand.
Annars spelar det ingen roll vad du köper.
N.Blomqvist

Inläggav soul » 11 maj 2019, 17:34

Håller med, köp en bagagnad matchpistol istället för rugern.
soul

Inläggav Lillsven » 11 maj 2019, 18:42

N.Blomqvist skrev:Jag rekommenderar ändå att köpa ett begagnat vapen som första-vapen.

När du väl bestämt dig för vad du vill ha, skicka in en ansökan om inköpstillstånd för ett sådant vapen till polisen.
Du behöver inte vänta tills du har föreningsintyget, men du kommer att få komplettera din ansökan med föreningsintyg den dagen du får det, -sedan går det fort.

Leta upp det vapen du vill köpa, betala vapnet, och säg att du hämtar det när licensen kommer.

Du har ju redan ansökt om inköpstillstånd, så nu när du skickar in föreningsintyget och vapennumret på just det specifika vapen som du bestämmer dig för att köpa, så kommer du att få licensen på bara några dagar, -den ligger ju redan i pipeline hos polisen och väntar på komplettering med föreningsintyg.

Skulle du köpa en begagnad Feinwerkbau AW93 för runt 15-16.000:-, och sedan komma på att du vill sälja vapnet så kommer du inte att förlora en krona.
Jag har sett två AW93:or på Blocket under våren, båda kostade 16.000:- och såldes samma dag.

Men, som sagt, det viktigaste är att pistolen passar DIN hand.
Annars spelar det ingen roll vad du köper.

Jag hör vad ni säger och det låter klokt. Problemet är bara att du har sett två under hela våren. Hur stor chans är det att det kommer en i närheten av mig. Jag kan ju inte köpa ett begagnat vaoen osett...
Men ja, Aw93 är fantastiskt fin. Är nog den jag helst skulle ha.

Och jag fattar att jag kommer skjuta sämre med Rugern. Men den lär ju funka och om jag blir riktigt biten är det kanske bäst att köpa en Aw93 då.

Och verkar ca blandat om man ska satsa på beg matchpistol eller rugern. Smaken som baken helt enkelt.

Men jag fattar att jag aldrig kommer nå min fulla potential med rugern och det svider lite för tävlingsmänniskan i mig... behöva stå där och tänka på hur det gått om man barahade haft annat material.
Lillsven

Inläggav soul » 11 maj 2019, 18:46

Endera så är du en av dem som vill ha något att skylla på varför det inte gick så bra (finns massor med annat att skylla på också) eller så köper du en pistol som du vet presterar om det så är en fwb, morini, pardini eller walther och upptäcker vad Du kan prestera. Glöm inte att köpa ammo som går bra i pistolen också.
soul

Inläggav N.Blomqvist » 11 maj 2019, 19:36

Och, framför allt, prova den modell du tänker köpa!
Jag har provar AW93, Pardini, GSP, High Standard och någon mer, och av dom så sköt jag bäst med en AW93.
Därför väntar jag hellre tills rätt vapen dyker upp än att hastköpa någonting som jag sedan kommer att ångra.

Det finns begagnade AW93:or att hitta ganska ofta, men dom brukar säljas fort, så man får vara snabb.
Och, köper man en begagnad så kan man ju alltid komma överrens med säljaren om att denne lämnar in vapnet någonstans för kontroll, som köparen betalar, naturligtvis.
Då törs man absolut köpa vapnet osett.
N.Blomqvist

Inläggav pistolmike » 13 maj 2019, 19:41

Att man måste ha en "rymdpistol" för att inte hamna bland dom nedersta på resultatlista är bara skitsnack!!!
T.ex. skulle jag vilja påstå att dagens fälttävlingar (fält C) är ju på tok för lagom och menlösa, nästa helt utan utmaningar.

Kan du inte tämja den hemska rekylen Rugern har i kaliber .22LR... :roll: så du hinner skjuta sex skott på 10-12 sekunder så är det inte lättare med en AW93.
Jag har skjutit rätt mycket Fält C med revolver (S&W M617) och det har funkat bra med hyfsat bra resultat, fast olyckskråkorna har kraxat att det ska vara omöjligt.
Och då har jag inte satsat/tränat på att "bli något" utan skjutit mest för att det var kul, men långtråkigheten och frånvaron av tävlingsmomentet gjorde att jag ledsnade.

Köp en Ruger och lägg pengar på ammunition och skjut mycket!! Då blir du bra även med en "värdelös" pistol som Rugern!
Saknar du fortfarande en "rymdpistol" så köp en riktigt bra luftpistol istället för en .22LR pistol

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav soul » 13 maj 2019, 20:04

Ingen har sagt att man måste ha en rymdpistol för att inte komma längst ner i resultatlistorna, men tänker man köpa en ny ruger så tycker jag att man kan kolla efter en begagnad rymdpistol istället om man vill göra det lite lättare för sig.
Man kan ju vända på det och fråga hur många ruger mk pistoler du ser i toppskicktet i t.ex sm?

Sen är det inte alla som har ambitionen att tävla alls och det är helt ok det också.
soul

Inläggav seamaster » 13 maj 2019, 22:49

köp den picka du vill ha ! den viktigaste är ändå att man tränar med den !
köper man en värsting picka å inte tränar med den så kommer du att suga iallafall på skjuta !

köp ammo å träna ! oavsätt vilken picka du väljer !
seamaster

Inläggav kiimniilsson » 14 maj 2019, 10:02

Jag köpte en MG2 från astro som första C pang i augusti förra året och är otroligt nöjd! Skjuter SK pistol match och den går som en klocka. Två droppar olja innan jag åker på banan och har 0 bekymmer.

Och särskilt komplicerad mekanism är det inte. Ett plus är att du alltid har en patron ”redo” på hissen så den är inte värst känslig för dåliga magasinfjädrar.

Om jag skulle köpa en annan pistol så hade det blivit en pardini pga växelsats, men har just lämnat inköpstillstånd på en MG4 istället :D
Användarvisningsbild
kiimniilsson

Inläggav Lillsven » 15 maj 2019, 21:50

Roligt att höra en som är nöjd med MG2! Det är verkligen jättesvårt det här. Jag tycker ju Rugern är mycket snyggare och ser ut som en riktig pistol och allt det där och det skulle ge mig någonting att ha en sån liggande i skåpet men MG2 var ju så otroligt skön att skjuta. Som en förlängning på armen. Spelar kanske ingen roll om jag bara kommer skojskjuta men om jag verkligen vill satsa på tävling och bli bra så kommer MG2 underlätta. Och vart skyttet tar vägen vet jag ju inte nu...
Ni ska ha hjärtligt tack för er hjälp. Har förstått att ingetdera är ett dåligt val och att det finns förespråkare för bägge. Det viktigaste är att man skjuter och har roligt. Nu återstår bara för mig att utröna hur jag har roligast.
Lillsven

Inläggav Fält » 15 maj 2019, 22:42

Kul att höra att MG2 verkar fungera bra, jag skjuter ju själv Pardini. De är väldigt populära nu men ingen ville ta i dem med tång för femton år sedan. Så det skulle ju vara roligt om Matchguns slapp ha dåligt rykte i tio år efter att de åtgärdat barnsjukdomar.

Det är ganska många som gärna vill ha en Ruger MkIV om du skulle vilja uppgradera till en rymdpistol i framtiden, så jag tycker att det är ett säkert val. Jag tror också att det ger dig lite fördelar om du vill behärska A vapen så snabbt som möjligt, det får man på köpet med Rugern. Att det finns möjligheter att uppgradera avtryck och förfina vapnet är något jag också tycker är trevligt.

Men det kan hänga lite på hur snabbt du vill ha resultat också, du nämnde att du är tävlingsinriktad och det ger en ganska bra boost att komma långt upp i listorna nu när du börjar i klass 1. Jag tycker för övrigt inte att en AW93 är en rymdpistol och ser egentligen inte att en Ruger MkIV skulle vara mer svårskjuten om du får på ett väl fungerande trycke och en väl passande anatomisk kolv.

Jag tyckte att det såg ut som om det inte fanns anatomiska kolvar till 22/45. Bara till den vanliga MkIV pistolen. Har någon mer insikt?
Fält

Inläggav mr45acp » 15 maj 2019, 23:49

Vad kostar en begagnad Mk II? 2000 kr? Inte mycket att bråka om ifall du skulle vilja byta om några år.
mr45acp

FöregåendeNästa

Återgå till Pistolskytte