Föreningsintyg

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Föreningsintyg

Inläggav bulletride » 11 feb 2019, 19:57

Tjena, har varit medlem i skytteklubb (pistol) i snart 2 år, har ej haft så mycket tid att gå dit senaste månaderna, men har skjutit brons (innehar bronsmärket). Vet kraven på föreningsintyg osv å att första pistolen måste vara en 22lr å att man kan ansöka om grovkalibrig efter 12 mån, men i och med jag varit medlem snart i 2år å inte innehar pistol, kan jag söka direkt på en grovkalibrig när jag skjutit klart guld, eller måste alltid första vara 22lr oavsett hur länge man varit medlem?
bulletride

Re: Föreningsintyg

Inläggav Karre » 11 feb 2019, 20:38

.22lr måste alltid vara först på nationellt. Men du kan söka grov samtidigt. Bara den står som nummer två på ansökan.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav kiimniilsson » 12 feb 2019, 06:10

Karre skrev:.22lr måste alltid vara först på nationellt. Men du kan söka grov samtidigt. Bara den står som nummer två på ansökan.

MÅSTE .22 vara först? Jag är osäker på om det finns några skrivna regler på det eller om det är något gammalt som hänger kvar? På pistolskytteförbundets hemsida fanns innan årsskiftet en flik för ”börja med pistolskytte”. Där i stod det om licenser och det enda jag kunde läsa där var att första BÖR vara .22. Inte ”skall”. Har just läst igenom fap och föreningsintyg, det står inget där heller.

Jag hade 6 mån för 22/12 mån för grovt i min klubb och klubben kan ju ha egna bestämmelser.
Användarvisningsbild
kiimniilsson

Inläggav Whistler » 12 feb 2019, 07:30

Det står i reglerna för föreningsintyg i Skjuthandboken, som är Svenska Pistolskytteförbundets regelbok.

Som redan skrivits ska det första vapnet vara kaliber 22, men uppfyller du 12 månaders medlemskap kan du söka båda samtidigt.
När får vi en forumavdelning för kulgjutning?
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav VonBöfvelen » 12 feb 2019, 07:40

Jag var i samma sits som du, och jag sökte på en 22lr och en 9a samtidigt. Inga problem i min förening, bara 22an skrivs som första vapen :D

Sen vet jag inte om det finns "föreningsregler" som säger att du måste äga en 22lr 6 mån oavsett hur lång tid du varit medlem innan du kan gå på grovt.. Hört talas om sånt men vet inte om det existerar?
VonBöfvelen

Inläggav kiimniilsson » 12 feb 2019, 09:16

Whistler skrev:Det står i reglerna för föreningsintyg i Skjuthandboken, som är Svenska Pistolskytteförbundets regelbok.

Som redan skrivits ska det första vapnet vara kaliber 22, men uppfyller du 12 månaders medlemskap kan du söka båda samtidigt.

Sedär, där fanns det!

Tack :)
Användarvisningsbild
kiimniilsson

Inläggav bulletride » 15 feb 2019, 01:53

Aha, men då vet jag! Tydligen så har denna föreningen nu ändrat reglera för intyg å dom utfärdar bara intyg var sjätte månad, så att det måste vara 6 månader mellan intygen, oavsett hur länge du varit medlem. Så lär nog ej gå att söka på typ en 22lr å 50AE samtidigt. Riktigt drygt, men jaja. Deras regler. :roll:
bulletride

Inläggav Whistler » 15 feb 2019, 19:29

bulletride: Att inte utfärda intyg vid varje ordinarie styrelsemöte är ett grovt avsteg från normalstadgan. Detta bör du absolut kolla upp med förbundet! Antingen ska ordförande skriva ut intyget omedelbart och redovisa det på styrelsemöte, eller så lägger han det till styrelsens nästa sammanträde. Att per definition vänta sex månader på intyg när man uppfyller kraven är bland det värsta jag har hört!

Men för .50 AE har du rätt... För den kalibern är inte tillåten i förbundets grenar. ;)
När får vi en forumavdelning för kulgjutning?
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav HappyShooting » 15 feb 2019, 20:22

Whistler skrev:bulletride: Att inte utfärda intyg vid varje ordinarie styrelsemöte är ett grovt avsteg från normalstadgan. Detta bör du absolut kolla upp med förbundet! Antingen ska ordförande skriva ut intyget omedelbart och redovisa det på styrelsemöte, eller så lägger han det till styrelsens nästa sammanträde. Att per definition vänta sex månader på intyg när man uppfyller kraven är bland det värsta jag har hört!

Hhm.... En Klubb som endast skriver under Föreningsintyg 2 gånger per år.... borde ju blöda medlemmar & ha en obefintlig tillströmning av nya skyttar.... Klubben borde ju mer eller mindre självdö.

Jag hade personligen aldrig betalat årsavgift till en Klubb som har de premisserna för sina medlemmar.

Vet att det finns de Klubbar som gör processen med Föreningsintyg krångligare än vad den borde vara... ex Föreningsintyg skrivs endast under typ varannan månad när man har Styrelsemöte... osv... ren idioti i min mening.

Om medlemmen gör/uppfyller sin del....då skall Styrelsen/Klubben göra sin del... & med dagens teknik & digitala lösningar så går dokumenterat godkännande av Styrelsen samt undertecknande av Föreningsintyg att ordna inom ett dygn.... om viljan finns.

Sedan skulle det ju inte vara fel om det finns utrymme för att belöna...
Ponera att Klubben har ansatsen/strävan att Föreningsintyg skall undertecknas inom 14 dagar..... då kan Klubben belöna den/de medlemmar som ställer upp för Klubben med egen tid & engagemang genom att fixa Föreningsintyget inom 24h.....den/de medlemmar som inte lyfter ett finger mer än nödvändigt....får vänta 14 dagar :D :wink:
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav HeyZeus » 15 feb 2019, 20:36

Nu tror jag det blivit missförstår. Säkerligen måste det vara så att klubben utfärdar intyg var 6:e månad per person, inte för hela klubben?

Är det det senare håller jag med att klubben bör självdö.
HeyZeus

Inläggav bulletride » 15 feb 2019, 22:57

Står det här på deras hemsida

'Första intyg efter tidigast 6 månaders aktivt skytte, därefter nästa föreningsintyg efter 6 månaders aktivt skytte från förra intyget, osv för ytterligare vapen 6 månader mellan intygen.'

Så det tolkar jag som att det måste vara 6 månader mellan intygen per person.
Senast redigerad av bulletride 15 feb 2019, 23:05, redigerad totalt 1 gång.
bulletride

Inläggav bulletride » 15 feb 2019, 23:00

Whistler skrev:
Men för .50 AE har du rätt... För den kalibern är inte tillåten i förbundets grenar. ;)

Så då är en Desert Eagle i 50AE helt uteslutet? Men en DE i 44 magnum är fullt möjligt?
bulletride

Inläggav Fält » 16 feb 2019, 16:28

Den är nog för tung om du skall ha den till de vanliga grenarna så det skulle som bäst gå att skriva ut föreningsintyg för magnumfält.

Jag skulle dra öronen åt mig om en skytt ville ha en sådan som andra vapen.
Fält

Återgå till Pistolskytte