Vill börja med pistolskytte

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Vill börja med pistolskytte

Inläggav RobotPistol » 10 maj 2018, 02:24

Hej

Jag är ny medlem på detta forumet och jag har länge haft funderingar på att gå och lära mig pistolskytte eller armborstskytte. Jag har aldrig skutit precisionsskjutning med riktig pistol, bara leksakspistoler med skumgummikulor och skjutit pistol och prickskyttegevär i fps-spel etc, härifrån fick jag tankarna att börja skjuta precisionsskjutning på riktigt. Jag har googlat på olika pistolskytteklubbar i Göteborg och på hisingen och hittat några intressanta b la Mölndals pistolskytteklubb, Härlanda pistolskytteklubb, polisens pistolskytte etc. När jag såg Mel Gibson skjuta en leende gubbe med pistolen på skjuttavlan i Dödligt Vapen del 1, ville jag också kunna göra likadant. Nu mina frågor:

1 Är en neurologisk funktionsnedsättning något hinder för pistolskytte, måste man vara i fysisk god kondition, jag menar en pistol har väl ganska kaftig rekyl så man måste väl klara av att hålla emot då?

2 Hur lång tid brukar en skytteutbildning vara innan man kvalificerar sig för licens för skjutning med pistol?

3 När man klarat licensen för pistolskytte har man då rätt att skaffa sig egen pistol om man vill?

4 Kan man skriva pistolprovet på dator istället, kan inte skriva för hand längre pga min neurologiska funktionsnedsättning men jag kan ju hålla i en pistol?

5 Vad kostar en pistol om man sedan vill skaffa någon, givetvis måste man ju även ha ett låsbart vapenskåp hemma?

6 Måste man försäkra en pistol, gäller hemförsäkringen?

7 Vad tycker ni är fräckast, pistol, gevär eller armborst, jag har funderat på antingen dessa 3 alternativ?

8 Om man skulle tvingas försvara sig mot tjuvar etc får man då använda pistolen som självförsvar då även om man inte behöver avlossa något skott?
RobotPistol

Re: Vill börja med pistolskytte

Inläggav Fk Fjun » 10 maj 2018, 10:18

Tråkigt på nattpasset? 8)
Fk Fjun

Inläggav locorod » 10 maj 2018, 10:53

Ta kontakt med en av klubbarna du nämner. Men glöm Men Gibson , häftigast vapen och försvar. Du pratar om en idrott som kräver mycket av utövaren. Du tar inte "pistollicens" och sedan får köpa vapen. Du får utbildning, är aktiv i klubb 6-12 månader samt skjuter guldfodringarna. Sedan kan du få ett föreningsintyg om du visat dig vara lämplig. Och med det i hand kan du söka licens på en pistol. Men en del av dina frågor gör att du nog bör tänka till både en och tre gånger. Ett handikapp i sig är ofta inga problem. Men man måste kunna hålla 1.5 kg framför sig så stabilt att man träffar på 25 m. Jag skadade min skjuthand förra säsongen och det ger tråkigheter ännu i dag. Förra året blev mest skit.

Börja med att svara på vad du vill uppnå med att bli pistolskytt. När du vet det kan du säkert fatta beslut eller få hjälp att fatta beslut om hur du går vidare.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Fält » 10 maj 2018, 20:09

RobotPistol skrev:Hej

Jag är ny medlem på detta forumet och jag har länge haft funderingar på att gå och lära mig pistolskytte eller armborstskytte. Jag har aldrig skutit precisionsskjutning med riktig pistol, bara leksakspistoler med skumgummikulor och skjutit pistol och prickskyttegevär i fps-spel etc, härifrån fick jag tankarna att börja skjuta precisionsskjutning på riktigt. Jag har googlat på olika pistolskytteklubbar i Göteborg och på hisingen och hittat några intressanta b la Mölndals pistolskytteklubb, Härlanda pistolskytteklubb, polisens pistolskytte etc. När jag såg Mel Gibson skjuta en leende gubbe med pistolen på skjuttavlan i Dödligt Vapen del 1, ville jag också kunna göra likadant. Nu mina frågor:

1 Är en neurologisk funktionsnedsättning något hinder för pistolskytte, måste man vara i fysisk god kondition, jag menar en pistol har väl ganska kaftig rekyl så man måste väl klara av att hålla emot då?

2 Hur lång tid brukar en skytteutbildning vara innan man kvalificerar sig för licens för skjutning med pistol?

3 När man klarat licensen för pistolskytte har man då rätt att skaffa sig egen pistol om man vill?

4 Kan man skriva pistolprovet på dator istället, kan inte skriva för hand längre pga min neurologiska funktionsnedsättning men jag kan ju hålla i en pistol?

5 Vad kostar en pistol om man sedan vill skaffa någon, givetvis måste man ju även ha ett låsbart vapenskåp hemma?

6 Måste man försäkra en pistol, gäller hemförsäkringen?

7 Vad tycker ni är fräckast, pistol, gevär eller armborst, jag har funderat på antingen dessa 3 alternativ?

8 Om man skulle tvingas försvara sig mot tjuvar etc får man då använda pistolen som självförsvar då även om man inte behöver avlossa något skott?

1.
Du behöver ha greppstyrka för att skjuta med tex en 38 revolver eller en 9mm pistol. Att du inte kan skriva för hand längre får mig att undra om det fungerar. .22lr eller tävlingsluftpistoler kräver inte mycket för ta upp rekylen, en tävlingsluftpistol är praktiskt taget helt rekylfri. Det krävs däremot en del styrka och balans för att kunna hålla vapnet stadigt i målområdet. Utan att veta hur din funktionsnersättning begränsar dig så är det svårt att säga.

2,3.
Jag tycker att det låter som om du förstår skillnaden mellan en vapenlicens och en tävlingslicens. Tävlingslicensen är det du behöver ha innan du kan åka till en tävling utanför klubben, kallas ofta pistolskyttekort istället för licens. För att få en vapenlicens på pistol så måste du klara av provet för pistolskyttekortet, skjuta dina fordringar, dvs tre serier med minst 46 poäng och även några snabbskytteprov. Om du gjort det här snabbare än på sex månader så behöver du också vänta tills det gått sex månader. Det finns alltså ett skjutskicklighetskrav för pistolskytte.

4.
Provet kan du ta muntligt om du har behov av det, att läsa frågorna från ett papper och sedan skriva svaret på en dator skall absolut inte vara ett problem.

5.
Det beror på hur bra pistol du vill ha. En ny bra .22LR tävlingspistol kostar från strax under 20000kr och uppåt. I stort sett likvärdiga begagnade vapen brukar kosta 6000-15000kr. Går man till äldre rena tävlingsvapen så kan man komma ner till ca 3000kr. Det finns många fina 22 revolvrar som inte sällan kostar 1500kr, de har oftast mycket bra precision precis som de ovanstående men är lite svårare att lära sig skjuta med. Sedan kan man även titta på begagnade amerikanska tävlingsvapen, då blir det billigt...och svårt att skjuta bra med.

6.
Hemförsäkringen gäller, ibland med vissa begränsningar vid transport.

7.
Man får inte tycka att vapen är fräcka...för då får man ingen vapenlicens ;)
Men jag får känslan av att gevärsskytte kan vara ett bra alternativ, pistolskytte har en mycket högre instegsnivå om man har fysiska begränsningar. Gevärsskytte är öppet för väldigt många fler då det kan skjutas liggande, sittande, stående, sittande vid bord med och utan stöd och så vidare.

8.
Svår och ytterst olämplig fråga. Även ganska ointressant då det skulle räcka att skrämma bort en förbrytare med ett vapen för att bli av med alla sina vapenlicenser. Så det enkla svaret är: NEJ för fan!
Fält

Inläggav sand_man » 18 maj 2018, 16:19

ett exempel på en mycket duktig paraskytt.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jonas_Jacobsson

luftgevär är nog den lämpligaste instegsgrenen om man är muskelsvag. har jag rätt för mej så används skjutstöd efter behov.

frågan om rätten till självförsvar:
nyligen i ett omtalat rättsfall från vallåkra utanför landskrona där två yngre män på väg att bryta sej in ett hus sköts till döds av husägaren fick husägagaren rätt i att ha fredat sej med vapen men fel i att ha skjutit verkanseld direkt, utan varning, utan varningsskott och utan att ha siktat på arm eller ben.
(såvitt jag minns, rätta mej gärna om jag minns fel)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
sand_man

Inläggav Stainless steel » 18 maj 2018, 16:26

sand_man skrev:frågan om rätten till självförsvar:
nyligen i ett omtalat rättsfall från vallåkra utanför landskrona där två yngre män på väg att bryta sej in ett hus sköts till döds av husägaren fick husägagaren rätt i att ha fredat sej med vapen men fel i att ha skjutit verkanseld direkt, utan varning, utan varningsskott och utan att ha siktat på arm eller ben.
(såvitt jag minns, rätta mej gärna om jag minns fel)

Värt att nämna var att bröderna som försökte ta sig in i bostaden även hade besöksförbud och en lång historia att trakassera och hota mannen till livet. Ändå förlorade han i rätten för att han sköt dom med ett hagelgevär (alltså hade han bara två skott) när dom skrek att dom skulle döda han samtidigt som dom försökte komma in i bostaden.

Slutsatsen är att man ska enbart använda självförsvar när det finns överbevis att dom har dig inträngd i ett hörn och kommer döda dig om du inte skjuter dom.
Stainless steel

Inläggav Velcro Fly » 18 maj 2018, 16:48

Det där med själförsvar är en knepig fråga. Jag själv blev närapå dömd för misshandel för många år sedan när jag ertappade två individer på väg att göra inbrott i vårt sommarhus.
Fick tag i den ena och han fick ordentligt med stryk i processen - och anmälde mig för misshandel, kräket.
Jag kom undan med nöd och näppe men hade det varit något vapen eller tillhygge inblandad så hade det säkerligen inte slutat med en tillsägelse.
I Sverige krävs det rejält med bevis för påtaglig fara för ens liv om man ens ska försvara sig utan några som helst vapen inblandad. Enligt lagen så ska man hellre bli svårt misshandlad eller tom dödad än att man vänder på steken och ger förövaren ett kok stryk.
Jag skulle aldrig ens visa eller påtala om att jag har ett vapen om en liknande situation skulle uppstå igen.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Velcro Fly

Inläggav locorod » 18 maj 2018, 16:48

Vi måste nog fundera lite på varför vi inte får några svar från ts....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Velcro Fly » 18 maj 2018, 17:04

Troll ??
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Velcro Fly

Inläggav sand_man » 18 maj 2018, 17:59

Velcro Fly skrev:Troll ??

nja, kanske snarare ovan användare av forumet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
sand_man

Inläggav HeyZeus » 18 maj 2018, 22:51

sand_man skrev:
Velcro Fly skrev:Troll ??

nja, kanske snarare ovan användare av forumet?

Med tanke på personens enda inlägg på forumet, kanske både alternativen passar?
HeyZeus

Inläggav HappyShooting » 18 maj 2018, 23:21

TS= Troll ?

Vem vet... kanske det....men, svaren vi ger i tråden läses ju av fler än TS....dvs de som eventuellt är intresserade av att börja skjuta enhandsvapen & det är där de (svaren vi postar) kan göra nytta.

Som sagts tidigare i tråden så behöver ju ett fysiskt handikapp inte betyda att man inte kan ägna sig åt skytte...på något sätt. Men, beroende på vilken typ av nedsättning det rör sig om måste man ju vara realistisk....passar gevärsskytte i någon form bättre än pistolskytte Nationellt eller Dynamiskt....ja, då är det ju det man skall satsa på.

Vad det gäller frågeställningar som: "Vad tycker ni är fräckast" eller liknande.....

Å ena sidan så är ju Skytterörelsen paniskt rädda för att få in tokstollar som medlemmar & det är ju inte så konstigt.....

Å andra sidan är det lite lustigt att man verkar inbilla sig att den enda rätta inställningen till skjutvapen skall vara att de är sportredskap & inget annat..... & att man definitivt inte får tycka att de ser fräcka eller coola ut....Nä....fy & usch !

Alla skyttar/vapenägare är inte stöpta i samma form...vi är olika på många sätt men det som förenar oss är att vi tycker om skytte i en eller flera former.

Klart som fan att en del skjutvapen ser fräcka ut (subjektivt)....om så inte hade varit fallet så hade inte Hollywood använt sig av dem i större delen av de filmer som de stora massorna faktiskt betalar för att se.

En del av oss vapenägare är hycklare....man rabblar/upprepar mantran man tror alla vill höra.... "sportredskap" istället för skjutvapen/pistol/gevär osv.... i någon naiv föreställning att det skall låta mindre hotfullt för de hoplofober som blir upprörda & börjar böla krokodiltårar för det allra minsta...

De flesta av oss vankar otåligt av & fram när vi beställt en ny pickadoll eller bössa eller smarrigt tillbehör .... & det är ju fullt förståeligt & inget konstigt alls....det är ju inte annorlunda jämfört med den som har Bilar eller Motorcyklar som hobby/fritidsintresse.... & ingen beskyller den hängivne fantasten av gamla Amerikanska bilar....för Bil fetishist....när han står & lyriskt dreglar över en original förgasare i obruten förpackning som precis anlänt med budfirma från USA....

Men, det är precis det som en del av våra egna (Quisslingar) gör när de beskyller en svensk vapenägare för att vara överintresserad av skjutvapen.... Jävla trams !

Vad det gäller att försvara familjen & sig själv mot hot.... I lilla Sverige & inom vapenägarkretsar så är denna fråga tudelad....tabu för vissa & mindre tabu för andra.

Om jag hade fått bestämma så hade förutsättningarna för skydd med skjutvapen för laglydiga skötsamma medborgare i Sverige sett väldigt annorlunda ut mot hur det faktiskt är nu..... men, nu kan undertecknad inte vifta med ett trollspö & förändra förutsättningarna.....

Så, jag håller med föregående inlägg.... Rättssystemet i Sverige är INTE till fördel för offret som försvarar sig själv/sin familj.... dvs, offret kommer att straffas betydligt hårdare för det våld denne använder....än vad gärningsmannen får för sin handling.....hur befogat man än kan tycka att offrets användning av våld var.

Jag kan aldrig & kommer aldrig att förlika mig med denna typen av inställning.

I min värld så får gärningsmannen i samma ögonblick som denne VÄLJER att attackera mig eller min familj...också stå sitt kast.

Däremot....med denna verklighet i bakfickan så skall det väldigt mycket till för att jag överhuvudtaget skall överväga att använda något av de skjutvapen jag har .....& detta beror inte på någon flummig naiv hänsyn till den som attackerar (hans väl & ve är för mig ointressant) .....det är av egenintresse & inget annat....
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav HeyZeus » Igår, 00:27

HappyShooting skrev:I min värld så får gärningsmannen i samma ögonblick som denne VÄLJER att attackera mig eller min familj...också stå sitt kast.

Du måste tänka på den som attackerar dig eller din familj. "Vad är det för trauma han bär med sig?"
HeyZeus

Inläggav HappyShooting » Igår, 01:14

HeyZeus skrev:
HappyShooting skrev:I min värld så får gärningsmannen i samma ögonblick som denne VÄLJER att attackera mig eller min familj...också stå sitt kast.

Du måste tänka på den som attackerar dig eller din familj. "Vad är det för trauma han bär med sig?"

He he....sorry... :oops: glömde det...
Användarvisningsbild
HappyShooting

Återgå till Pistolskytte