viltkyl /upphängning

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: viltkyl /upphängning

Inläggav Iann » 13 aug 2018, 14:11

Jag dividerade lite med hur högt upp jag skulle sätta den. Jag tänker bäckenhänga så tror detta kan bli bra men insåg att jag får prova mig fram lite. Har en tanke på att komplettera med krok vid behov då det lätt går att ta bort stången och sätta lock på hålen så kan man variera. Jag ville mest ha stång för att kunna grovstycka och hänga flera bitar.
Iann

Inläggav sevehem » 15 aug 2018, 11:33

Lagomski skrev:Tänk på att man ibland vill maximera höjden på skåpet. Ska ni sätta stång hade iaf jag satt den så högt upp som möjligt. Jag borrade hål i taket och lade en träregel uppepå, och en krok. Hittade en vagnsbult och gängad krok på bauhaus. Kostnad typ 100 spänn!

Precis vad jag tänkte
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav yonathan » 15 aug 2018, 12:22

Jag kör 25mm rör kapat för att passa precis invändigt, monterat med två rörhållare (https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... re-313633/) från Jula. Prislappen är 49.90kr för två rörhållare och 49.90kr för 1m kromat 25mm garerobsrör. Hygieniskt och håller för allt som får plats i viltkylen.
yonathan

Inläggav yonathan » 20 aug 2018, 09:43

Såhär blir det med 25mm rören och stånghållarna från Jula.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
yonathan

Inläggav Waidmanns_Heil » 20 aug 2018, 15:49

yonathan skrev:Såhär blir det med 25mm rören och stånghållarna från Jula.

Vart har du fått tag på de där kylarna?
Hjälp till att bevara vargen - ta den till en konservator.

Hör ett hundskall, en tidig höstmorgon klinga. Har du sorger nog - har du den stunden inga!
http://www.dengodajorden.se
Användarvisningsbild
Waidmanns_Heil

Inläggav yonathan » 20 aug 2018, 17:35

Waidmanns_Heil skrev:
yonathan skrev:Såhär blir det med 25mm rören och stånghållarna från Jula.

Vart har du fått tag på de där kylarna?

Det kommer ut restaurang/ storkökskylar på annons ibland, mina är för centralkyla. Har en kylmaskin utomhus.
yonathan

Inläggav sevehem » 20 aug 2018, 17:41

Mycket förvånad konstaterade jag i år att två bockar ganska ledigt fick plats i en vanlig standardkyl.

IMG-20180817-WA0002.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Gblenn » 09 sep 2018, 14:44

Nu har jag uppgraderat min kyl med förhoppning att helt eliminera bakterier och ev mögel...

Dels har jag hängt in en datorfläkt som jag tror ska ger lagom cirkulation på luften och eliminera ev fuktiga zoner kring köttet. Kylen har visserligen inbyggd fläkt men den går mest när den själv vill och skapar heller inte någon vidare cirkulation på luften.

Den andra och kanske viktigaste uppdateringen jag gjort och testar nu med en kvarts älgkalv var att sätta in en UV-lampa. Hittade en variant på Bauhaus för 265kr tänkt för reningsverk till pooler. https://www.bauhaus.se/utbyteslysror-uv-c-lampa-11w.html. Tog bort armen på en gammal skrivbordslampa och skruvade in armaturen i taket på skåpet. Jag har också klätt väggarna med aluminiumfolie för att sprida ljuset maximalt och skydda plasten från ljuset. De flesta bakterier ska tydligen dö eller hindras från att föröka sig på väldigt kort tid men mögel kan kräva lite längre exponering.
Gblenn

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör