viltkyl /upphängning

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

viltkyl /upphängning

Inläggav pimp45acp » 19 maj 2008, 07:47

Hej.

Jag ahr fått tag på en nästan ny kyl som jag ska ha som viltkyl. I och med att den är så pass fin känns det dumt att förstöra den. Har någon ett bra tips på hur man får till själva upphängningsanordningen utan att borra hål etc.?

Spontant tänkte jag om man skulle använda rännorna som är till för hyllplanen (glashyllorna) och göra någon sorts ram som man kan fästa krokarna i. Lägg gärna in bilder på hur ni har löst det i era kylar.
Användarvisningsbild
pimp45acp

Re: viltkyl /upphängning

Inläggav ville » 19 maj 2008, 08:30

I mitt gamla skåp har jag trådhyllor, och av någon anledning går det att sätta en ända uppe under taket. Sedan har jag S-krokar, kanske 10 cm långa, som jag krokar i trådhyllan.

Fast i ditt fall så skulle jag bekämpa ångesten och ta fram borrmaskinen. Du förstör inte skåpet - du förbättrar det :wink:

/Ville
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben

Eat one live toad first thing in the morning and nothing worse will happen to you for the rest of the day.
--Dilbert
Användarvisningsbild

Inläggav Iann » 12 jul 2018, 22:38

Lånar en gammal tråd för tips om upphängning.

Kylskåpet är tömt och urtvättat. Finns inga hållare för hyllplan som kan nyttjas då dessa var små plastvarianter som höll upp i varje hörn, skåpet är helt tomt förutom en cirkulationsfläkt som är original.

Ett alternativ är att sätta en ögla i taket med en regel på utsidan för att hänga med krok eller galge (föredrar att bäckenhänga så blir nog krok). Ett annat är att montera en stång på lämplig höjd med fördelen att man kanske kan hänga flera bitar grovstyckat vid behov.

Vad funkar för er? Om jag väljer stång, hur monteras detta på smidigast sätt? :)
Iann

Inläggav win307 » 12 jul 2018, 23:04

Iann skrev:Lånar en gammal tråd för tips om upphängning.

Kylskåpet är tömt och urtvättat. Finns inga hållare för hyllplan som kan nyttjas då dessa var små plastvarianter som höll upp i varje hörn, skåpet är helt tomt förutom en cirkulationsfläkt som är original.

Ett alternativ är att sätta en ögla i taket med en regel på utsidan för att hänga med krok eller galge (föredrar att bäckenhänga så blir nog krok). Ett annat är att montera en stång på lämplig höjd med fördelen att man kanske kan hänga flera bitar grovstyckat vid behov.

Vad funkar för er? Om jag väljer stång, hur monteras detta på smidigast sätt? :)

Släng kylen och gör så här!
Köp 100 mm cellplast,gör en låda så hög som du behöver,häng in det du skjutit och frysta petflaskor eller 5 l dunkar så har du gjort ett hyggligt kylrum. Byt ut flaskorna/dunken så fort dom smält. Billigt och skitenkelt. Kylskåpet kan man använda att kyla 5/l,pet med... :D
winchester 307 nikko stirling diamond1-4
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w
win307

Inläggav newcence » 13 jul 2018, 09:02

Iann skrev:Lånar en gammal tråd för tips om upphängning.

Det finns cellplastskruvar, du kan hitta dom på bauhaus bland annat. Det är koniska skruvar i hårdplast som fungerar som borrplugg, sen skruvar du i en lampkrok bara i den.
newcence

Inläggav sevehem » 13 jul 2018, 09:24

Jag har hålsågat genom sidorna och kört ett järnrör genom bara, sedan hänger jag köttkrokarna rätt i stången. På detta sätt kan du hänga som du vill, bara att flytta krokarna.

Mycket nöjd med hela arrangemanget!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Iann » 13 jul 2018, 10:01

sevehem skrev:Jag har hålsågat genom sidorna och kört ett järnrör genom bara, sedan hänger jag köttkrokarna rätt i stången. På detta sätt kan du hänga som du vill, bara att flytta krokarna.

Mycket nöjd med hela arrangemanget!

Tack för svar! Har du låst fast stången på något sätt eller kan den glida ur? Funderar på detta men vet inte om man borrar sönder något som man läst att vissa lyckats med.
Iann

Inläggav sevehem » 13 jul 2018, 10:24

Nä den hänger ju vågrätt och är dessutom ca 5 cm längre än skåpets bredd så det är inga bekymmer.

Jag har också läst här på RS om någon som lyckades punktera en slinga. Mitt skåp byggdes innan jag läste det så jag sågade för glatta livet och trodde i min enfald att alla slingor låg i bakstycket. Kanske är mitt skåp byggt så, kanske hade jag tur.

Det är nog klokt att försöka ta reda på hur skåpet är byggt innan man sätter sågen i det.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav newcence » 13 jul 2018, 11:46

Sätt isolerplugg så slipper du borra, slå bara ett litet hål i plåten och skruva fast pluggen
newcence

Inläggav Iann » 13 jul 2018, 12:46

newcence skrev:Sätt isolerplugg så slipper du borra, slå bara ett litet hål i plåten och skruva fast pluggen

Frågan är hur hållbart det är, om det fäster bra i kylväggen och orkar hålla djurkroppens vikt. Låter intressant iallafall!
Iann

Inläggav sevehem » 13 jul 2018, 13:25

Antar att man kan limma fast plattjärn längs sidorna som stödjer mot botten. Det borde vara idiotsäkert. Infästningen i dessa är ju sedan en baggis.

Meeeen, nu krånglar vi troligen till det i onödan. Man kanske kan få svar av någon kyltekniker/återförsäljare/tillverkare hur skåpet är uppbyggt. MÅNGA skåp är hålsågade genom sidorna och utrustade med järnrör. Finns ju en firma t.o.m som säljer färdiga kit för just den lösningen. Borde vara rätt ovanligt med kretsar i sidorna.
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Haltasmygaren » 13 jul 2018, 13:32

Borde gå med att göra ett rör... Finns sådana som man sätter imellan dörrkarmarna. Som man kan hänga i.. Blackout vad det heter. Principen är som stämps.
Haltasmygaren

Inläggav newcence » 13 jul 2018, 14:49

Iann skrev:
newcence skrev:Sätt isolerplugg så slipper du borra, slå bara ett litet hål i plåten och skruva fast pluggen

Frågan är hur hållbart det är, om det fäster bra i kylväggen och orkar hålla djurkroppens vikt. Låter intressant iallafall!

Det håller gott för en urtagen bock utan huvud och underben, jag har tre stycken och alla har hållit hittills.
newcence

Inläggav AG » 02 aug 2018, 12:58

win307 skrev:Släng kylen och gör så här!
Köp 100 mm cellplast,gör en låda så hög som du behöver,häng in det du skjutit och frysta petflaskor eller 5 l dunkar så har du gjort ett hyggligt kylrum. Byt ut flaskorna/dunken så fort dom smält. Billigt och skitenkelt. Kylskåpet kan man använda att kyla 5/l,pet med... :D

Låter intressant. Har kring 18 grader i källaren när det är högsommarvärme. Tror ni den här lösningen funkar hjälpligt då? Fördelen är ju att man flyttar undan en hemmasnickrad "låda" enklare än ett kylskåp när det inte används.
AG

Inläggav Kärrtroll » 02 aug 2018, 13:13

Apropå upphängningsanordning i en viltkyl så borde det väl gå att använda en sån där "dörrtrapets" som man sätter i dörrkarmen hemma för att kunna göra armhävningar? Då behövs det ju inte borras eller skruvas alls.

Typ en sån här:
https://www.sportig.se/D%C3%B6rrtrapets_-_Chin_bar?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Fast kylskåpen kanske är för smala invändigt?
Även en blind höna kan....hacka hål i en gummibåt....
Användarvisningsbild
Kärrtroll

Inläggav locorod » 03 aug 2018, 08:45

Tror ni inte att ett kylskåps plastinredning dör om man spänner upp en dylik stång? Lä ju pressa en hel del åt sidorna.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Haltasmygaren » 03 aug 2018, 09:27

locorod skrev:Tror ni inte att ett kylskåps plastinredning dör om man spänner upp en dylik stång? Lä ju pressa en hel del åt sidorna.

Borde väl gå att öka press-ytan om man gör/sätter större plattor mot väggsidan som fördelar ut trycket jämnare tycker jag. De små runda plattorna som sitter original tror jag kan orsaka skador.
Haltasmygaren

Inläggav win307 » 04 aug 2018, 00:13

AG skrev:
win307 skrev:Släng kylen och gör så här!

Låter intressant. Har kring 18 grader i källaren när det är högsommarvärme. Tror ni den här lösningen funkar hjälpligt då? Fördelen är ju att man flyttar undan en hemmasnickrad "låda" enklare än ett kylskåp när det inte används.

Ska i ärlighetens namn säga att jag inte provat detta själv.Det blir dock verklighet om nån månad eller så när doven är lovliga.Tipset fick jag av en bekant som är kylmontör/jägare.Hans kompisar hade gjort så och det funka tydligen jättebra.Återkommer med egna erfarenheter så fort jag fått dom.Kanske nån bild oxå.
winchester 307 nikko stirling diamond1-4
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w
win307

Inläggav Iann » 13 aug 2018, 13:37

Tog en ihålig metallstång från en gammal skohylla, borrade hål och förde igenom en gängstång. Sen blev det bricka och mutter på utsidan. Tror det kommer funka bra och kostade 75kr med material.

Bild
Iann

Inläggav Lagomski » 13 aug 2018, 13:50

Tänk på att man ibland vill maximera höjden på skåpet. Ska ni sätta stång hade iaf jag satt den så högt upp som möjligt. Jag borrade hål i taket och lade en träregel uppepå, och en krok. Hittade en vagnsbult och gängad krok på bauhaus. Kostnad typ 100 spänn!
Lagomski

Nästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör