Åtelkameratråden

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Åtelkameratråden

Inläggav Gblenn » 07 aug 2018, 10:50

Skickar du från ett gmail-konto?
Kolla i så fall din inställningar i gmailkontot att du tillåter mail från "less safe devices". Det är en säkerhetsinställning google införde för några år sedan som kan ställa till det för IP-kameror och annat.
Gblenn

Inläggav DonaToni » 07 aug 2018, 11:27

Gblenn skrev:Skickar du från ett gmail-konto?
Kolla i så fall din inställningar i gmailkontot att du tillåter mail från "less safe devices". Det är en säkerhetsinställning google införde för några år sedan som kan ställa till det för IP-kameror och annat.

Vart hittar jag inställningen ”less safe devices” :oops:
Jag provade att ställa in kameran på att skicka mms och det funkade. Men det blir väl dyrt om kameran skickar några mms varje dag.
/Tony
Användarvisningsbild
DonaToni

Inläggav PeterC » 07 aug 2018, 13:18

DonaToni skrev:
PeterC skrev:
DonaToni skrev:Tja!
Jag har köpt en ScoutGuard från Hylte, den som skickar med gprs.
Jag fick den omformaterad då jag inte ville ha Hylte-SIM.

Men det är nåt som strular.
Jag har ett halebop kontantkort med ”surfpengar” på men inte ”ringapengar”. Kortet är registrerat då det går att ringa till och det är inte PIN-låst.
Kameran kan ta bilder både ”manuellt” och ”genast”. Men när jag ska skicka det till min mejl (gmail som Hylte rekommenderade) så står det ”parameter fel”.
Inställningar för gprs är inställt enligt följande:
Server:smtprelay1.telia.com
Port:25
APN:online.telia.se

Allt verkar vara rätt inställt men det är något det stupar i. Någon som vet vad det kan vara?
Jag har ett Halebop-kort i en av mina kameror och fick sätta APN till halebop.telia.se för att det skulle fungera.

Det har jag provat med men det funkar inte. Vad har du ställt in på server och port på? Har pratat med en på Hylte men han hade väl ingen riktig lösning.

Kör smtprelay1.telia.com och port 25 vill jag minnas. Nu är inte just den kameran en Scoutguard, men jag använder Hotmail om det kan göra någon skillnad. Scoutguard stödjer väl SSL, och kör man Gmail ska man kunna använda smtp.gmail.com och port 465.
Senast redigerad av PeterC 07 aug 2018, 16:01, redigerad totalt 1 gång.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav Gblenn » 07 aug 2018, 15:55

DonaToni skrev:
Gblenn skrev:Skickar du från ett gmail-konto?

Vart hittar jag inställningen ”less safe devices” :oops:
Jag provade att ställa in kameran på att skicka mms och det funkade. Men det blir väl dyrt om kameran skickar några mms varje dag.

Det hittar du inte i kameran utan på gmail inställningar. Googla ”gmail less secure apps” (alltså inte devices, my bad). Men det gäller alltså endast om du använder gmail för att sända från din kamera.
Gblenn

Inläggav DonaToni » 07 aug 2018, 16:33

Har fixat det där med less secure apps. Jag får hela tiden upp ”parameter fel” när jag försöker skicka en bild manuellt med gprs. Att skicka mms fungerade då jag provade med mitt ”vanliga” SIM kor där jag förutom surf har pengar.
Jag har nog provat att fylla i det mesta i server, port och APN.
När det gäller APN så borde det inte finnas så många fler alternativ än: online.telia.se och halebop.telia.se.

Kontantkortet är ett halebop jag köpte på macken för 49-: och fyllde på med surf från halebop. Surfen funkar då jag testade kortet i mobilen.

Jag blir tokig på tekniska prylar.
/Tony
Användarvisningsbild
DonaToni

Inläggav Gblenn » 08 aug 2018, 10:35

Det verkar inte helt lätt att få åtelkameror att funka om man ska döma av alla frågor som dyker upp. Har ingen själv men har hållit på och krångla med IP-kameror hemmavid och ja det kunde definitivt vara enklare!!
Om du postar hela listan på dina inställningar så kanske någon med en likadan kamera kan assistera dig bättre?

En sak dock när det gäller gmail som avsändare är att följande gäller:
mailserver: smtp.gmail.com
port: 465
user: ditt gmail (tex donnatoni@gmail.com" onclick="window.open(this.href);return false;)
password: ditt password

Antar alltså att du skickar från din gmail (den du nu ändrat inställning för less secure apps). Om du skickar bilderna till samma gmail så blir det alltså så att samma gmailadress ska upprepas på raden för mottagare.
Gblenn

Inläggav DonaToni » 08 aug 2018, 14:34

Det enda jag jag kan fylla i för gprs är:
*Server:
*Port:
*APN:
Och inne i mail(gprs) fyller jag i en påhittad mejl för spam och sen min gmail.

Jag har fått min SG 550 typ omformaterad från Hylte då jag inte ville ha Hylte-SIM. Det ska vara om det är något som är knas med gprs av det. Han jag pratade med på Hylte surrade i nåt ”bmc config” :roll: Han tappade mig ganska fort då han började prata i termer som jag int begrip :) Men han trodde inte att jag behövde lägga ner krut på det.

Om jag inte minns alldeles fel så reagerade jag på en sak när jag pluggade in kameran i datorn med USB-kabeln. Jag har för mig att det fanns två mappar där ”DCIM” och kanske något med ”MMS” typ. Kan det vara nåt som fattas där?
/Tony
Användarvisningsbild
DonaToni

Inläggav Gblenn » 08 aug 2018, 16:08

Ok men jag undrar om det inte är så att det blandas lite inställningar för GPRS/MMS och email.
Här är en steg för steg instruktion som någon gjort vilken verkar rätt vettig. http://www.trampet.se/shop/28238/art90/23793890-4f216d-SG550M8MHD_inst.pdf
Testa att följa denna men ange halebop.telia.se som APN.

Förstår inte riktigt det där med extra mail för spam. Testa först att det funkar med gmail utan att ha flera.

DCIM är foldern på SD-kortet där bilderna sparas, så heter de på telefoner och kameror. Tror inte du hittar problemet där.
Gblenn

Inläggav Blixten1 » 14 aug 2018, 22:49

Hej

Någon som vet namnet på Hyltes smtp-server?
Blixten1

Inläggav Blixten1 » 15 aug 2018, 14:58

Svarar på min egen fråga.
Hylte konfigurerar sina kameror med namnet på smtp-server men även inloggningsnamn och lösenord.
För att hindra att vem som helst skickar mail via deras mailserver så lagras inställningarna i en dat-fil som inte går att läsa i en textläsare.
Med andra ord är det möjligt att få igång internetanslutningen(gprs) i en icke Hylte kamera + hyltesim men man behöver använda Gmail eller annan mailserver för att skicka mail.
Blixten1

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör