Vax till impregnering, vad använda?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Vax till impregnering, vad använda?

Inläggav Walt Slade » 14 okt 2019, 08:54

jdrotz skrev:VitaePro---...suck. Det var en riktigt pissig jämförelse.

Bara ett exempel på reklamens makt, ingen jämförelse i övrigt.
Har haft en del goretexplagg under åren och de har funkat bra.
I skötselråden har stått att de ska tvättas för att fungera. Är membranet skitigt så andas det inte och fukt tränger in. Hur kan man ha ett sådant material kängor?
Jag brukar inte köra mina kängor i tvättmaskin...
Walt Slade

Inläggav jdrotz » 14 okt 2019, 10:39

Walt Slade skrev:
jdrotz skrev:VitaePro---...suck. Det var en riktigt pissig jämförelse.

Bara ett exempel på reklamens makt, ingen jämförelse i övrigt.
Har haft en del goretexplagg under åren och de har funkat bra.
I skötselråden har stått att de ska tvättas för att fungera. Är membranet skitigt så andas det inte och fukt tränger in. Hur kan man ha ett sådant material kängor?
Jag brukar inte köra mina kängor i tvättmaskin...

Ja, det kan man verkligen undra. Uppenbarligen verkar det ju ändå fungera hyfsat iallafall, tycker jag som lekman.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Grottulf » 14 okt 2019, 11:01

Walt Slade skrev:
jdrotz skrev:Det finns många som hävdar att Goretex är skit. Inte första gången man blivit idiotförklarad direkt...Frågan är då varför det fortfarande finns en stor marknad för dessa typer av kängor, om de nu är så värdelösa och det tom står skrivet både på jakt- och friluftsforum att de är kass?

Du behöver inte känna dig "idiotförklarad".
Reklam kan lura vem som helst. Se bara på Vitaepro, folk köper ju det också..
Goretex är inte skit, tvärtom.
Men i jaktkängor fyller det inget syfte mer än att man kan ta ut högre pris för dem om man klistrar på Goretexloggan.
Så man är inte idiot, bara lättlurad alltså...?
Jag förstår inte heller vitsen med goretex innanför lädret, men tills någon tar fram en känga utan goretex som passar mina fötter och är bekväma för mig att gå i, så kommer jag att fortsätta att använda sådana.
Enda nackdelen är att de tar lång tid att torka, om de har blivit blöta.
Skalkängor funkar inte till mina fötter öht.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Grottulf

Inläggav r1no1 » 14 okt 2019, 11:15

Jag har ett par gamla Viking hunter gtx som jag använt minst sagt hårt och under varierande förhållanden.
Dom har blivit smorda med allsköns skit som funnits tillgängligt för stunden, allt från olivolja till avsedda produkter (dock aldrig någon form av vax) eller som nu inte alls på 5-6 månader.
Fördelen med goretex är att kängan är tät oavsett smorning eller ej, men dom blir förstörd av ett dopp i surmyran och eller kraftig fotsvett.
Då blir det till att tvätta om det ska finnas någon funktion kvar.
Varmt väder +20 blir dom varma som satan,extremt kallt väder under -20-25 blir dom kalla, mitt i mellan är dom kung.
Blötkänga så blir det skotork OM man vill få dom torr innan dom surnat, den saken råder det inget tvivel om och då helst en fläktvariant.
Dom är billiga, slitstarka och rätt sköna och sitter väl om man knyter rätt dvs låser skonsnöret vid läst och en bit upp längst skaft, annars blir det till att snöra om efter ett tag.
Hur som helst är jag fortfarande torr om mina fötter fortfarande efter många års slit och misshandel, men luktar gott det gör dom inte.......
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav birk0323 » 14 okt 2019, 11:47

r1no1 skrev:Jag har ett par gamla Viking hunter gtx som jag använt minst sagt hårt och under varierande förhållanden.
Dom har blivit smorda med allsköns skit som funnits tillgängligt för stunden, allt från olivolja till avsedda produkter (dock aldrig någon form av vax) eller som nu inte alls på 5-6 månader.
Fördelen med goretex är att kängan är tät oavsett smorning eller ej, men dom blir förstörd av ett dopp i surmyran och eller kraftig fotsvett.
Varmt väder +20 blir dom varma som satan,extremt kallt väder under -20-25 blir dom kalla, mitt i mellan är dom kung.
Blötkänga så blir det skotork OM man vill få dom torr innan dom surnat, den saken råder det inget tvivel om och då helst en fläktvariant.
Dom är billiga, slitstarka och rätt sköna och sitter väl om man knyter rätt dvs låser skonsnöret vid läst och en bit upp längst skaft, annars blir det till att snöra om efter ett tag.
Hur som helst är jag fortfarande torr om mina fötter fortfarande efter många års slit och misshandel, men luktar gott det gör dom inte.......

:lol: :lol: :lol:

Jag har kört armens känga och sedan de Järpen-kängorna 2 par.. kommer inte ihåg namnet..Lundhags kanske, nötte ner sulan på det sista paret. Nu använder jag mina huggarkängor i läder utan membran från Stihl och det fungerar utmärkt det också och jag travar runt med vovve mina jaktdagar, ibland mera ibland inte lika mycket, ibland stenigt ibland blött osv. Smörjer dem med det fett jag har tillgängligt, de håller vattnet ute. Testade nån variant med grävlingsfett och björkolja ifjol... vilken lukt :D
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav eskmat » 14 okt 2019, 12:30

Till lingonplockning är Meindl oöverträffade då lingon endast finns på torra marker.
Men som jag nämnt förut, att efter ha haft sex par och samtliga läckte in vatten som ett durkslag,
Låt vara att de känns bra på fötterna när man på morgonen tar på sig dem beror ju på det som någon skrev, fordringen invändigt.
Sedan jag skaffade Jörnkängan för 10-år sedan har vattnet ute på myrarna inte påverkat fötterna det minsta. -Hundförare-
Invändigt har jag hemstickade och tovade ullsockar. Jörnkängan ska smörjas med bra sko fett dagligen efter användning.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav potatiskastare » 14 okt 2019, 19:09

Apropå att bli lurad kan man konstatera att vissa kontinentala fabrikat fortfarande gör modeller utan wet-tex. De är avsevärt dyrare än modellerna med wet-tex. Så man kanske får vad man betalar för?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Katjing » 14 okt 2019, 20:27

Jag kokade ihop egen smörja i fjol. Lanolin och bivax i proportionerna 3 + 1. Ganska hård smörja, så den är lite svårarbetad. Mindre bivax eller lite lösningsmedel av något slag kan nog göra den mjukare. Men det är nog det bästa jag prövat. Det tränger in fint och sitter kvar bra. Kostade mig ca 1/3 av priset på vanlig kvalitetssmorning, t.ex. lundhags, och då brydde jag mig inte om att hitta billiga ingredienser utan beställde bara från Opella. Tog väl en kvart eller så att smälta ihop i vattenbad på spisen, men det skötte sig självt.

Observera att det man smörjer med det här blir TÄTT. Så om man har idéer om att kängorna ska andas så får man smörja med något sämre.

Luktar gott i min näsa gör det också.
Katjing

Inläggav Grottulf » 15 okt 2019, 07:42

r1no1 skrev:Jag har ett par gamla Viking hunter gtx som jag använt minst sagt hårt och under varierande förhållanden.

Det är samma kängor som jag använder.
Säkerligen inte de bästa, men de enda som passar mina halvkassa fötter.

Jag har brukat köpt XXLs variant som heter Hunter II gtx, bara för att de hade krokar istället för öglor på fjärde raden, och det gjorde det lättare att dra åt dem ordentligt (kängor måste sitta rätt hårt på mina fötter för att jag inte ska få problem).
Jag tyckte det var värt det egentligen omotiverat högre priset, men nu har de gått o ersatt de krokarna med vanliga öglor, och dessutom tagit bort skinnet från plösen, och har bara tyg där

Så nästa omgång får bli den vanliga hunter gtx.
Hur menade du att du låser snöret på flera ställen?
Det kanske gör att de vanliga hunterkängorna funkar bättre för mig...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Grottulf

Inläggav r1no1 » 15 okt 2019, 08:11

Finns ett antal sätt/metoder som används, men jag gör en vanlig start på en sko knut på sista radens hål brukar vara sista raden på ovansidan känga och vänder sedan på steken vid första öglan, brukar vara första ner på sida känga samt vidare två öglor upp på skaft om det blev begripligt haha.
Användarvisningsbild
r1no1

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör