Fällkniven F1!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Fällkniven F1!

Inläggav arnold » 21 okt 2019, 09:09

Husqvarna30-06 skrev:Jag kör oftast med en swingblade i skärpet och en mindre yxa i ryggan.

Vet inte vad ni har använt er av för yxor, men har svårt att se att hur en kniv skulle vara bättre att klyva ved med än tex gränsfors vildmarksyxa. Tvärtom skulle jag säga ett en kniv är direkt dålig att klyva ved med, men visst är den mer mångsidig än en yxa.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
skillnad på kniv å kniv ,med en a1 a1/pro lägger du bladet där du vill å drar på ett slag med en käpp så flyger klabbarna isär,med en kniv med tunt blad så sitter du där med en fastkilad kniv
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Fällkniven F1!

Inläggav Ogster2 » 21 okt 2019, 13:05

Kompisen kör en liten karesuando yxa i bältet, har alltid tyckt den varit "onödig" tills jag fick prova den i helgen.

Den är ju så liten att man inte kan göra annat än att älska den, går precis lika bra att tälja korvpinne som att splinta stickor så jag var tvungen att beställa en egen.

(Väldigt billig på jakt.se)
Senast redigerad av Ogster2 21 okt 2019, 17:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav arnold » 21 okt 2019, 14:04

Den är fin! ,tyvvär inte till mina behov .
Blaser r8 grs :

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav birk0323 » 21 okt 2019, 15:13

Det är nog svårt att övertala en knivman att använda yxa och vice versa. Ang yxor så vet i tusan vad det är för märke på min... köpte den i tonåren på Selånger marknad för 100 kronor och sedan har den varit med, har bara hållit efter eggen samt olja på skaftet och jag har brutit, använt den som kil-slägga när jag huggit frötall och grantimmer, har den med på alla möjliga upptåg i skog och mark. Bra att ha när vi höll på med vildmarksbygget av en stuga uppe på ett berg dit ingen väg fanns. Det står "sweden" på yxhuvudet men i övrigt är den helt utan märkning. Jag kommer känna sorg när väl skaftet tänker ge sig men då repar jag, bra skit är vad det är. Har mängder med gamla yxhuvuden till större yxor här hemma men man ska tiden att göra i ordning dem... för att återgå till ämnet så kan man konstatera att fällkniven gör hållbara och fina knivar men att börja försöka jämföra dem med arbete man utför med en yxa blir fel och jag kan samtidigt tycka att om en mindre yxas vikt är en kostsam post, då får man söka problemet någon annanstans än hos yxan.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav arnold » 21 okt 2019, 16:01

Men kniven är ju mycket bättre som kniv än vad yxan är som kniv ,kan man då kombinera en kniv som både går att skära/tälja å fixa ved med så är det en winner för mig ,en yxa är bra på att hugga/klyva med men aldrig bra på en knivs arbete även om den kan vara bra på vissa sådana uppgifter också ..hur mycket man vill kompromissa åt det ena eller andra hållet är upp till brukaren. En yxa och en kniv är den bästa kombination men då är man tillbaka på ruta ett.
För mig är såg och rejäl kniv den bästa kombinationen, då klarar jag alla uppgifter i skogen vilket jag inte hade gjort med en yxa
Blaser r8 grs :

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav karelsk blandning » 21 okt 2019, 16:18

birk0323 skrev:Det är nog svårt att övertala en knivman att använda yxa och vice versa. Ang yxor så vet i tusan vad det är för märke på min... köpte den i tonåren på Selånger marknad för 100 kronor och sedan har den varit med, har bara hållit efter eggen samt olja på skaftet och jag har brutit, använt den som kil-slägga när jag huggit frötall och grantimmer, har den med på alla möjliga upptåg i skog och mark. Bra att ha när vi höll på med vildmarksbygget av en stuga uppe på ett berg dit ingen väg fanns. Det står "sweden" på yxhuvudet men i övrigt är den helt utan märkning. Jag kommer känna sorg när väl skaftet tänker ge sig men då repar jag, bra skit är vad det är. Har mängder med gamla yxhuvuden till större yxor här hemma men man ska tiden att göra i ordning dem... för att återgå till ämnet så kan man konstatera att fällkniven gör hållbara och fina knivar men att börja försöka jämföra dem med arbete man utför med en yxa blir fel och jag kan samtidigt tycka att om en mindre yxas vikt är en kostsam post, då får man söka problemet någon annanstans än hos yxan.

En yxa är alltid bättre att hugga ved med men tyngre och tar mer plats än en kniv.
Till det jag använder min större kniv under jakten fungerar det utmärkt och jag skulle inte vela bära med mig en yxa för att göra eld eller hugga av några mindre träd om det behövs.
Sen att de går väldigt bra att slakta med en större kniv om det ska delas älgar eller liknande är inte helt fel.
Min fungerar lika bra till det mesta av mina aktiviteter fast det inte står fällningen på den.
karelsk blandning

Inläggav Katjing » 21 okt 2019, 16:30

Jag har inget emot en stor och tung kniv som man kan hugga lite med. Funkar jättebra till sly, mindre träd, och kanske t.o.m. mindre vedklabbar.

Men när man ska gnaga loss en bit från en tjärstubbe, då är det fel verktyg. Har därför alltid yxa med mig, tror det är vildmarksyxan (Gränsfors). Oavsett om jag har min fällkniven eller inte.
Katjing

Inläggav Aemon » 21 okt 2019, 16:33

Traditionella huggare är det inget fel på tycker jag men alla tjocka fulltångeknivar är ju bara tunga och felbalanserade och kass på att vara knivar.
Då kan man lika gärna ta en liten handyxa som dessutom också går att tälja nästan lika bra med som den otympliga kniven.
Sen är de ju stryktåliga och hållbara som bara den om man vill misshandla dem.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck."
Aemon

Inläggav arnold » 21 okt 2019, 16:34

Katjing skrev:Jag har inget emot en stor och tung kniv som man kan hugga lite med. Funkar jättebra till sly, mindre träd, och kanske t.o.m. mindre vedklabbar.

Men när man ska gnaga loss en bit från en tjärstubbe, då är det fel verktyg. Har därför alltid yxa med mig, tror det är vildmarksyxan (Gränsfors). Oavsett om jag har min fällkniven eller inte.

Jag sågar lös tjärstubben om den inte är alltför grov ,sedan klyver jag den till mindre bitar med a1an
Blaser r8 grs :

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav arnold » 21 okt 2019, 16:37

Aemon skrev:Traditionella huggare är det inget fel på tycker jag men alla tjocka fulltångeknivar är ju bara tunga och felbalanserade och kass på att vara knivar.
Då kan man lika gärna ta en liten handyxa som dessutom också går att tälja nästan lika bra med som den otympliga kniven.
Sen är de ju stryktåliga och hållbara som bara den om man vill misshandla dem.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Fällknivens pro och x serie tillhör inte den kategorin ,dom har gjort nya spelregler för knivar med tjockt blad ,annars håller jag med dig, har själv haft många odugliga knivar med för tjockt blad där en yxa hade fungerat bättre
Blaser r8 grs :

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav birk0323 » 21 okt 2019, 16:45

Just under jakten så spelar det inte hela världen, eld kan man göra upp helt utan eggverktyg om man måste och arbetet med älgen i vårt fall så går det utmärkt med i princip vilken kniv som helst bara den inte är allt för jäkla stor. Jag har hittat min modell med en f1 i bältet eller säcken, en buköppnare och lill-yxan, en variant som har visat sig fungera ypperligt för min älgjakt och som i dagsläget inte är utbytbar om jag inte ser några vinster med det och det är omöjligt att se hur man skulle tjäna igen de kronorna som en ny f1 skulle kosta, det är ju skillnaden där som är viktig om man skulle byta upp sig, vad gör den nya som den gamla inte gör. Det beror ju på hur man jagar naturligtvis och hur mycket arbete man utför i skogen, vi tar ur älgen och sedan resten av arbetet i slakthuset.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav arnold » 21 okt 2019, 16:53

Vad du tjänar på att byta upp dig från f1an ? Bättre stål som Håller skärpan längre ,bättre ergonomi ,om det är värt det när du redan har en f1 ,nja kanske inte om man trivs med det man har ,men definitivt om man inte har en och ska köpa nytt .finns 3 alternativ till gamla f1an om man vill köpa nytt ,plånboken styr väl som med allt annat.
f1pro,
f1x ,
f1 cos
Blaser r8 grs :

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Katjing » 21 okt 2019, 17:19

arnold skrev:
Katjing skrev:Jag har inget emot en stor och tung kniv som man kan hugga lite med. Funkar jättebra till sly, mindre träd, och kanske t.o.m. mindre vedklabbar.

Jag sågar lös tjärstubben om den inte är alltför grov ,sedan klyver jag den till mindre bitar med a1an
Så kan man också göra, men det är inte rätt.

Själv har jag aldrig såg med mig.
Katjing

Inläggav Ogster2 » 21 okt 2019, 17:37

Råkade ju skriva att det fanns en rabbatkod hos fällkniven man kunde använda och istället för att svara på alla pm om detta så råder jag er att skriva " militär " i rabbatkodsrutan så får ni se vad som händer med priset ;)

(Gäller inte på hela sortimentet)
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav arnold » 21 okt 2019, 17:41

Sån här har jag ALLTID i benfickan när jag vistas utomhus på jakt, fiske, skjutbanan etc .har haft min sedan 09- fortfarande nästan lika vass som när den var ny ,så kompakt ihop fälld att det inte känns att man har den i fickan ,kapar som smör ,japanskt kvalitets stål ,finns resvblad ,har räddat en otaliga gånger på skotern.
https://gronytekonsult.se/produkt/silky ... boy-large/
Blaser r8 grs :

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav lone_wolf » 21 okt 2019, 17:56

Med F1:an så har både tagit ut bröstfileer av järp och fileat gädda benfri. Givetvis finns bättre knivar för ändamålen men F1 är just exakt en universalkniv som fungerar acceptabelt bra till det mesta. Förutom då att den är så robust gjord att man kan anväda den som brytjärn, vedklyv osv. En bonus när den används som fiskekniv är man kan slå fisken i skallen med baksidan på bladet.

Att den fungerar till petgöra tror jag har att göra med att den är lämpligt rundad från bladet mot spetsen.

Hela kniven är ju dessutom KNIV och inte ett magiskt beundarobjekt som man inte vågar använda. Om den mot förmodan går sönder så finns det nya i affären.

Tycker kniven är helt superb.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
lone_wolf

Inläggav birk0323 » 21 okt 2019, 17:57

arnold skrev:Vad du tjänar på att byta upp dig från f1an ? Bättre stål som Håller skärpan längre ,bättre ergonomi ,om det är värt det när du redan har en f1 ,nja kanske inte om man trivs med det man har ,men definitivt om man inte har en och ska köpa nytt .finns 3 alternativ till gamla f1an om man vill köpa nytt ,plånboken styr väl som med allt annat.
f1pro,
f1x ,
f1 cos

Jag tycker stålet är bra redan och skärpan håller väldigt väl, så väl att jag ändå brukar hålla efter den när det är slipdagar för övriga eggverktyg och sågkedjor. Det går inte att neka till att det verkar vara rejäla knivar som tål att bryta isär en stubbe med, sedan får man ta beslutet om man vill använda kniv till detta eller inte. När det gäller pengar så resonerar alltid jag som så att man måste fundera vad man betalar för och vad för skillnad i resultatet man får och därav också min inställning. Tycker det är viktigt med grejer som man kan leverera resultat med och kör också den inställningen över hela skalan från jaktvapnen till instrumenten jag spelar på, men i det här fallet tycker jag inte att fällkniven levererar i förhållande till vad man tar betalt, inte för min jakt eller skogsbruk då andra verktyg dessutom gör jobbet bättre. Jag är markägare, brukare och ser jakten som självförsörjning i första hand, det betyder inte att man inte ska förbättra i utrustningen men det betyder också att man ska använda resurserna på ett klokt sätt och inte låta dem rinna iväg där de inte gör någon skillnad. (Nu jobbar jag inom medicin och är tjänsteman till yrket och har bruket bredvid, även om jag är tjänstledig för studier just nu).
Att man tycker om knivar och kanske handlar sådant man inte till fullo behöver måste man få göra, det är roligt med prylar så länge man inte hävdar att de är en nödvändighet. Den här tendensen finns lite här och var på forumet, när åsikterna mera säger vad man minst måste ha och en nybörjare tror förstås att det är enbart kikarsikten och bössor i de övre skikten som gäller samt knivar för flertalet tusen som duger. I mitt fall har jag jagat och levt skogsliv sedan liten och hunnit testa en del och det är därför som jag tar de här ganska fåniga diskussionerna, just för den som inte vet sedan tidigare, man behöver inte vara välavlönad eller spendera alla sin pengar på utrustning så fort något nytt dyker upp, bättre att ta ledigt i så fall och jaga med det man har om det fungerar, då får man något tillbaka. Jägaren bor främst mellan öronen på utövaren och hur denne nyttjar vad som finns till hands på bästa sätt och inte slösar med resurserna. Vad är det för mening om utrustningen kostar mera än det värde från jakten som kommer in ? Det är emot den jaktliga grundbulten, självförsörjning och bruk för den som äger marken. En annan sida är att man nyttjar jakten som en hobby som försvarar inköp av dyra, roliga prylar som vilken annan hobby som helst, helt rätt att göra så länge man inte hävdar att det är nödvändigt för slutresultatet av jakten, det är där du får räkna av kniven, bössan osv... i år kostade det 20.000 för 10 kg kött... Marknadsföringen idag verkar kunna till viss del stänga av detta tänk hos oss, när den ultimata av marknadsföring får människor att köpa saker som man inte behöver, men roligt är det med prylar, så är det :D
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Giobbi » 21 okt 2019, 19:27

Ogster2 skrev:Råkade ju skriva att det fanns en rabbatkod hos fällkniven man kunde använda och istället för att svara på alla pm om detta så råder jag er att skriva " militär " i rabbatkodsrutan så får ni se vad som händer med priset ;)

Fan ogster! Blev en f1x bara för det.

Tackar. :)
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker grisjakt! Erbjuder småviltsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav arnold » 21 okt 2019, 19:34

Håller med dig på det mesta ,jag nyttjar alla mina prylar praktiskt då jag är både jägare och äger jordbruksfastighet, har alltid haft högsta krav på utrustning jag använder oavsett vad är för något, priset är oftast inte intressant för mig om det kan ge mig något som jag vill ha utan att kompromissa på kvalitet, jag köper inget som är billigt som fungerar bara för att det ger mest valuta för pengarna, betalar gärna det dubbla om det kan ge 10% bättre prestanda..
Blaser r8 grs :

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav arnold » 21 okt 2019, 19:35

Ogster2 skrev:Råkade ju skriva att det fanns en rabbatkod hos fällkniven man kunde använda och istället för att svara på alla pm om detta så råder jag er att skriva " militär " i rabbatkodsrutan så får ni se vad som händer med priset ;)

Thank you :D ..eller faan på dig :mrgreen:
Blaser r8 grs :

Blaser r8 success :
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör