Aktiva öronproppar

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Aktiva öronproppar

Inläggav jimmy85 » 23 aug 2019, 21:29

Kikade lite på hylte lantmän ikväll o såg att dom hade peltor lep 200 o några som hete shothunt. Följde med halsslinga osv till båda. Peltor har 16h batteritid o e uppladdningsbara o shothunt hade 200h batteritid med hörapparatsbatteri. Peltor känner man ju till,men dom andra har ja inte hört talas om förut. Någon här som har testat? Peltor va 200:- dyrare
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Re: Aktiva öronproppar

Inläggav Gblenn » 24 aug 2019, 09:42

Shothunt är en Italiensk produkt som har funnits i ganska många år men tror inte de har slagit riktigt, här i Sverige. Är nog bara Hylte som sålt och säljer de propparna faktiskt. När jag började kika på dessa för några år sedan var de prissatta någon tusing under Soundscope (runt 5000kr har jag för mig). Men nu när LEP200 finns så har de uppenbarligen fått sänka en bit till. Observera att batterierna i ShotHunt är av samma typ som i Soundscope och förbrukas oavsett om enheten är på eller inte. De ligger i en lufttät förpackning och aktiveras av luften när du öppnar den och efter 1-2 veckor är de slut.
Peltor laddas varje gång du lägger ned dem i den vattentäta asken och laddas motsvarande 16 fulla laddningar a 16h med tre st AA-batterier. Dvs totalt har du ca 250h batteritid och sedan byter du bara AA-batterierna i asken... Jag har haft mina i 2.5 år nu och aldrig bytt batterier...
Gblenn

Inläggav jimmy85 » 24 aug 2019, 16:31

Okej. Laddningen verkar smidig med peltor. Sen e ju bara frågan vad ett nytt batteri skulle kosta. Förr lr senare måste det ju bytas. Samtidigt så antar jag att aa batterier är betydligt billigare än batterier till hörapparater.
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Gblenn » 25 aug 2019, 08:32

jimmy85 skrev:Okej. Laddningen verkar smidig med peltor. Sen e ju bara frågan vad ett nytt batteri skulle kosta. Förr lr senare måste det ju bytas. Samtidigt så antar jag att aa batterier är betydligt billigare än batterier till hörapparater.

Ja alltså AA-batterier är såna här som du har i var och varannan pryl.. köper man i storpack för 3-4kr st.
https://www.clasohlson.com/se/Alkaliskt-batteri-AA-LR6-18-pack-Clas-Ohlson/Pr366211000
Oavsett så skulle jag rekommendera att köpa Peltor istf Shothunt. Med Peltor vet du säkert vad du får från en stor välrenommerad tillverkare. LEP100-200 är civila varianter av TEP100 som är utvecklad för och säljs till Polis och Militär.
Gblenn

Inläggav toompaa_89 » 26 aug 2019, 09:56

Jag beställde Peltor Lep-200 via hyltelantmänn och fich halsslinga med, Har bara hunnit testa dem på björnjakten nu 2 dagar, samt en jaktstig förra helgen.
Absolut en smidig lösning att inte ha några sladdar och stora kåpor i vägen. Fördel på jakten var att man kan ha ena proppen kopplad mot radion och ha den andra som vanligt.
Samt väldigt smidigt med laddning i asken = Alltid laddad när man ska ha dem och inget fippel med byta av småa batterier.
Med vänlig hälsning Tom
toompaa_89

Inläggav jimmy85 » 06 okt 2019, 20:13

Gblenn skrev:
jimmy85 skrev:Okej. Laddningen verkar smidig med peltor. Sen e ju bara frågan vad ett nytt batteri skulle kosta. Förr lr senare måste det ju bytas. Samtidigt så antar jag att aa batterier är betydligt billigare än batterier till hörapparater.

Ja alltså AA-batterier är såna här som du har i var och varannan pryl.. köper man i storpack för 3-4kr st.
https://www.clasohlson.com/se/Alkaliskt-batteri-AA-LR6-18-pack-Clas-Ohlson/Pr366211000
Oavsett så skulle jag rekommendera att köpa Peltor istf Shothunt. Med Peltor vet du säkert vad du får från en stor välrenommerad tillverkare. LEP100-200 är civila varianter av TEP100 som är utvecklad för och säljs till Polis och Militär.

Fast det måste väl sitta någon form av batteri i peltor som laddas upp av aa batterierna?
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Gblenn » 07 okt 2019, 09:58

jimmy85 skrev:
Gblenn skrev:

Fast det måste väl sitta någon form av batteri i peltor som laddas upp av aa batterierna?

Jaha du menar så, ja förr eller senare kanske, men frågan är väl när i så fall...
Du klarar dig i ca 16 timmar på en uppladdning och även om det inbyggda batteriet om 15 år har tappat 40% så har du ändå en hel jaktdag...
Gblenn

Inläggav eqlazer » 11 okt 2019, 17:52

Skulle inte förvåna mig om det sitter supercaps istället för batterier i Peltors proppar. Brukar vara betydligt längre livslängd på såna jämfört med batterier.
eqlazer

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör