Jägarmode

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Jägarmode

Inläggav Jäääger » 30 apr 2019, 10:05

XLV skrev:
Jäääger skrev:Mode o mode...Svårt o se att snickarbyxor skulle ha något som helst med jaktmode att göra men jaja... :)

Ofta tycker jag plagg som tillverkats för ett speciellt syfte brukar vara bra för just det syftet..

Chevalier o Laksen gör bra o fina grejjer tycker jag....appropå just mode då...
Barbour är väl med på modet.....men att jaga i oljerock kommer jag aldrig att göra....

Inte för att det är fult utan för att plagget andas lika bra som en BDSM-fantast i latex med plastpåse över huvudet....

dvs inte alls...

vilket gör att svetten rinner o man blir kall...

Det är just det som är grejen, jaktkläder har känns det som ibland nästan mer blivit en märkes och modegrej, även om kläderna
förstås fortfarande är framtagna med specifika egenskaper för just jakt. Det jag tänker är att bara för att det är jaktkläder kan
dessa lika gärna vara sydda för hantverkare eller vad som helst, bara dom är ändamålsenliga.

Förundras över utbudet av hisnande dyra jaktställ från ex Beretta och allt vad varumärkena numera heter, oftast dessutom nog
måste jag tro egentligen bara är just varumärken, alltså inte nödvändigtvis sydda hantverksmässigt av ett företag. Snarare ett
jobb sannolikt mer eller mindre av samma tillverkning som många andra "märken".

Säkert är jag lite överdrivet skeptisk och cynisk i detta men man måste ta allt med en nypa salt 8) :roll:

Så, mode. Tja på sätt och vis liksom. Hela kollektioner av olika "fabrikat" och varumärken finns för den som vill. Tweed, rutig
flanell, olivgrönt osv. Nog är det lite fåfänga också, inte bara funktion alltid. Fast säkert mycket av det senare också.

Bara jag som är lite excentrisk förmodligen men jag gillar att se saker ur lite fler perspektiv än dassrulleperspektivet man lätt
får av att gå in på jaktaffären numera. Nästan mer kläder och tillbehör på ytorna än så att säga faktisk hårdvara.

Hårdvara antar jag då är vapen?

som bekant är det en ohyggligt långdragen historia i Sverige att köpa nytt vapen. det skapar både problem för köparen och säljaren (handlare) och resultatet är att vapen i Sverige omsätts väsentligt mkt lägre än i många andra länder.
Säljaren (handlaren) tjänar som bekant pengar på att varor just omsätts.....vapen omsätts alltså inte i någon gigantisk omfattning och marginalen torde heller inte vara så gigantiskt stor....någon annan kanske vet vad en marginal vid vapenförsäljning kan ligga på i genomsnitt?

men kontentan är att vapenbutiker helt enkelt behöver tjäna pengar på andra saker än vapen....

det skulle inte förvåna mig om försäljningen av vapen rent resultatmässigt bidrar med max 15% av en renodlad jaktbutiks resultat.

Så ja. Kläder är nog bättre att sälja ur flera dassrulleperspektiv.
Jäääger

Inläggav XLV » 30 apr 2019, 10:36

Sant förstås, ungefär som med bensinmackarna numera. Dom säljer mer mat och godis än drivmedel och det av förklarliga skäl.
.22LR - .22Hornet - .223Rem - .30-06 - 9,3x62 - 12/70

I tried being reasonable, I didn't like it.”
Användarvisningsbild
XLV

Inläggav PeterC » 30 apr 2019, 11:47

Jag saknar två saker personligen när det gäller jaktkläder. Det första är ljusare färger och grövre ytstruktur, tycker de flesta jaktkläder ger alltför tydliga mörka silhuetter. Ljusare färg och en vettig yta så sköter den naturliga skuggningen och ljusbrytningen camouflaget.
Det andra är de undermåliga radiofickorna, stoppar man ner radion i bröstfickan och gör en anläggning petar antennen rakt i ansiktet (jagar mest med 31). Vill kunna ha radion högre upp mot axeln för att inte störas av den, plus att den blir lättillgänglig vid prat så det inte behövs en sån där förhatlig monofon.
Med det sagt så har jag inte hittat nåt plagg jag är riktigt förtjust i än, men jakten fortsätter :)
Gillar iaf mina Meindl Dovre Extreme.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav Sewen » 30 apr 2019, 16:06

Alltså det där med radioplacering håller jag med om till 100%. Har haft dyra jaktjackor som är bra på många sätt men just bristen med dåligt utformad radioficka gör att det allt som oftast hänger kvar i garderoben. Sasta Mehto pro är den sämsta i det avseendet.
Däremot är Fjällräven Lappland exemplarisk!

Sasta: https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj36Jiy_PfhAhXDyKYKHRLeC3YQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.jakt.se%2Fsasta-mehto-pro-2-jacka&psig=AOvVaw3KRT2tr3MhQLtLYFqSZRXU&ust=1556719013792053
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sewen

Inläggav Villrådig » 03 maj 2019, 23:37

Det kanske inte har så mycket med mode att göra men bästa plagget jag använt under de två senaste säsongerna är aclima warmwoll overall. Jag har två och älskar dem.
Villrådig

Inläggav Alet001 » 07 maj 2019, 12:29

PeterC skrev:Jag saknar två saker personligen när det gäller jaktkläder. Det första är ljusare färger och grövre ytstruktur, tycker de flesta jaktkläder ger alltför tydliga mörka silhuetter. Ljusare färg och en vettig yta så sköter den naturliga skuggningen och ljusbrytningen camouflaget.
Det andra är de undermåliga radiofickorna, stoppar man ner radion i bröstfickan och gör en anläggning petar antennen rakt i ansiktet (jagar mest med 31). Vill kunna ha radion högre upp mot axeln för att inte störas av den, plus att den blir lättillgänglig vid prat så det inte behövs en sån där förhatlig monofon.
Med det sagt så har jag inte hittat nåt plagg jag är riktigt förtjust i än, men jakten fortsätter :)
Gillar iaf mina Meindl Dovre Extreme.

Grövre struktur håller jag helt med om att det görs förlite kläder i. Har jagat med en härkila prohunter jacka dom senaste 5 åren som är grov i tyget och har klarat sig bra, Chevalier gtx roughpant har något liknande, dessa har jag bara jagat med i några månader så kan inte ge någon recension än men dom verkar lovande.
Jagade i många år med en arcteryx skaljacka, väldigt slitstark men lite för prasslig.
Alet001

Inläggav XLV » 08 maj 2019, 10:09

Skulle vilja ha en tyst, lätt men lagom varm (vår/höst) jacka utan syntetiskt foder, särskilt i ärmarna (insidan). Har en Fleece med sånt men den blir lätt
varm och klibbar fast på armarna om jag har en T-shirt under. Min vanliga Chevalier Fleece är fantastisk men blåser det minsta kallt drar det rakt igenom.
Har även en softshell jacka och den har sina fördelar men jag söker egentligen något av en hybrid. Med lite lagom med fickor.

Vill alltså ha en rejäl, mjuk, lätt, något sånär vindtät gärna lätt vattenavvisande vår/höst jacka med dessa kvaliteer. Finns det, tips?

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Sewen » 08 maj 2019, 11:56

XLV skrev:Skulle vilja ha en tyst, lätt men lagom varm (vår/höst) jacka utan syntetiskt foder, särskilt i ärmarna (insidan). Har en Fleece med sånt men den blir lätt
varm och klibbar fast på armarna om jag har en T-shirt under. Min vanliga Chevalier Fleece är fantastisk men blåser det minsta kallt drar det rakt igenom.
Har även en softshell jacka och den har sina fördelar men jag söker egentligen något av en hybrid. Med lite lagom med fickor.

Vill alltså ha en rejäl, mjuk, lätt, något sånär vindtät gärna lätt vattenavvisande vår/höst jacka med dessa kvaliteer. Finns det, tips?

Vad menar du med lätt? Denna har jag och är supernöjd med. Väger 0.9 kg. Kör dock sällan t-shirt under utan tunn syntetskjorta (patagonia) eller så. https://www.fjallraven.se/shop/fjallraven-lappland-hybrid-jacket-m-F90170/

Här ett betydligt billigare alternativ. Dock saknar den patronhållare, lika bra fäste för radio, tvågägsdragkjedja och säkert nåt mer. Har ingen koll på vikten och inte prövat den själv. https://itaboutdoor.se/jakt/jaktklader/jaktjackor-vastar/t-p-tp-x-trekking-jkt.html

Borde finnas många fler alternativ i liknande material.
Sewen

Inläggav XLV » 08 maj 2019, 13:44

Tänker mig en jacka som är lätt på det viset att den är smidig att ha på och röra sig i, gärna lätt i vikt också. Höst/Vår typ, inte jättevarm, inte tunn, typ "lagom".

Den där Fjällräven ser ungefär ut som det jag tänkt mig, nåt i den stilen ser bra ut, tack för tipset! Ska ta och testa en sån vid tillfälle.

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Freddowich » 08 maj 2019, 14:16

http://www.thss.se/Jakt/Jaktklader/Nort ... -Aki-Green

Den där jackan kanske passar in den är ju i bra membran för att motstå regn och vind och jag har då gärna camouflage på mina jaktkläder dessutom då jag tror det underlättar min uppgift :)
Freddowich

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör