Mörkersikten och rörlig belysning tillåts vid vildsvinsjakt

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Mörkersikten och rörlig belysning tillåts vid vildsvinsj

Inläggav Håkan j » 01 apr 2019, 19:11

80m max Priset har du rätt i men vilka fina grejer man får för pengarna när det är en av ens hobbys. Sköt en råtta på 145m en gång. Tur eller ej får andra bedöma. Har film på eländet till och med. Sjukt bra grejer är det hur som helst

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håkan j

Inläggav pininhakan » 01 apr 2019, 21:02

Man tycker får grejer som inte gränssäter någon för 35k...kanske 23 med.
Bössan tänker jag att man har ändå.

80m klarar man ju med med en lampa från kina.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav herrgårdsvagn » 02 apr 2019, 15:30

En blazer för 40 och en swarre för 20, är inget ovanligt. För dom pengarna får man ett bra termiskt sikte att sätta på rullblockaren.
Användarvisningsbild
herrgårdsvagn

Inläggav Ingvar » 02 apr 2019, 15:58

herrgårdsvagn skrev:En blazer för 40 och en swarre för 20, är inget ovanligt. För dom pengarna får man ett bra termiskt sikte att sätta på rullblockaren.

och?
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav herrgårdsvagn » 02 apr 2019, 17:40

Gnälls för att mörkersiktena kostar.
Användarvisningsbild
herrgårdsvagn

Inläggav Tomps » 02 apr 2019, 18:44

Jag skulle aldrig få för mig att köpa något asdyrt mörkersikte bara för att skjuta gris i nattmörkret. Dessutom är det (än så länge) tunga och fula pjäser

vanlig lampa är fullt tillräckligt i många fall och nu är det uppenbarligen fritt fram utan särskilda tillstånd till skyddsjakt. Det är inte så få grisar som redan trillat från skenet av en lampa sedan många år tillbaka så det beslutet kommer kanske inte bidra till någon större skillnad dock.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav herrgårdsvagn » 02 apr 2019, 19:17

Nä jag skulle inte heller köpa ett. Men vill dom ha skyddsjakt så får dom pröjsa en åt mig. En fälla kostar över 20, men en lampa för tusingen skjuter jag fler grisar än fällan tar. Men med termiskt sikte så skulle det falla ännu fler så den skulle betala sig fort i jämförelse med fällor.
Användarvisningsbild
herrgårdsvagn

Inläggav FarmerR » 03 apr 2019, 22:14

Man har inte råd ändå. Tidsmässigt eller med mer optik. Som markägare lär väl enda hoppet vara att det blir en seriös svinpest eller att staten går in och betalar för varje skalp man tar. Det sistnämnda klart att föredra.
FarmerR

Inläggav win307 » 03 apr 2019, 23:18

Vad menas med rörlig belysning? Mig veterligen så var ficklampa som ej satt fast på bössan tillåten förut.Har provat med att hålla lampan och bössan samtidigt men det gick sådär...Den dagen man får sätta lampan på bössan lagligt skulle jag uppskatta mer. En ficklampa måste väl vara rörlig belysning dvs ingen skillnad mot förr? :?
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
win307

Inläggav greyling » 03 apr 2019, 23:41

win307 skrev:Vad menas med rörlig belysning? Mig veterligen så var ficklampa som ej satt fast på bössan tillåten förut.Har provat med att hålla lampan och bössan samtidigt men det gick sådär...Den dagen man får sätta lampan på bössan lagligt skulle jag uppskatta mer. En ficklampa måste väl vara rörlig belysning dvs ingen skillnad mot förr? :?

Det menas inte fast monterad belysning. Belysning som går att vrida eller rikta är rörlig. Om den sitter på bössan eller i handen på dig spelar ingen roll. Olagligt båda två. Men snart lagligt vid vildsvinsjakt.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav win307 » 04 apr 2019, 00:36

greyling skrev:
win307 skrev:Vad menas med rörlig belysning? Mig veterligen så var ficklampa som ej satt fast på bössan tillåten förut.Har provat med att hålla lampan och bössan samtidigt men det gick sådär...Den dagen man får sätta lampan på bössan lagligt skulle jag uppskatta mer. En ficklampa måste väl vara rörlig belysning dvs ingen skillnad mot förr? :?

Det menas inte fast monterad belysning. Belysning som går att vrida eller rikta är rörlig. Om den sitter på bössan eller i handen på dig spelar ingen roll. Olagligt båda två. Men snart lagligt vid vildsvinsjakt.

Var tvungen att kolla om jag hade rätt.Det hade jag inte... :oops: Med ställande hund tex var det tillåtet med rörlig belysning.Inte på åtel.Betyder rörlig belysning lampa på bössan?Sån har jag redan men bara använts vid eftersök :roll: :roll: :roll:
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
win307

Inläggav FarmerR » 04 apr 2019, 08:55

malx skrev:
FarmerR skrev:Dom menar väl att ett termiska sikte visar inte vad som är i vägen eller vad som är bakom. De visar bara värme. Medans då ett ir sikte visar allt som ir lampan lyser på. Deras resonemang är därmed i mitt tycke sunt.

De har någorlunda rätt slutsats men helt felaktig härledning. De kunde bara konstaterat att det är svårare att se vissa saker i en värmekikare och varit färdiga där...

Dessutom blandar även du ihop koncepten här ovan då det är just ir-strålning även en värmekamera detekterar ochi dagligt tal så är det just en värmekamera man menar när man säger ir kamera. En bildförstärkare jobbar normalt i synliga och i NIR-området (near infra red som har egenskaper likt synligt ljus). En värmekamera bara i ir/tir (termisk infra red). Man skulle kunna tro att alla döda ting har samma temperatur men så är det sällan då saker svalnar och värms olika fort. Nästan allting sänder även ut olika strålning i tir så har du bara en tillräckligt känslig och bra värmekamera så kan du se otroligt många detaljer, där är vi dock långt ifrån med civila bärbara enheter som inte kostar skjortan, huset och bilen...

Jag vet hur de fungerar. Men i alldagligt tal tror jag man säger termiska eller ir sikte. Eller gå du runt o säger att du har ett bildförstärkarsikte för near infrared light?
FarmerR

Inläggav greyling » 04 apr 2019, 09:39

win307 skrev:
greyling skrev:

Var tvungen att kolla om jag hade rätt.Det hade jag inte... :oops: Med ställande hund tex var det tillåtet med rörlig belysning.Inte på åtel.Betyder rörlig belysning lampa på bössan?Sån har jag redan men bara använts vid eftersök :roll: :roll: :roll:

På bössan är rörligt det med. Ja man kan väl kanske tänka sig att spika fast en bössbelysning på en bössa över en åtel. Då är den fast monterad :D
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav sos » 09 jun 2019, 19:58

va? klavertramp... -igen?!
https://www.jaktjournalen.se/ett-forbun ... rnas-sida/

och inte kan de stå still heller med foten i klaveret
https://www.jaktjournalen.se/debatt-for ... tens-sida/
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav greyling » 09 jun 2019, 20:29

sos skrev:va? klavertramp... -igen?!
https://www.jaktjournalen.se/ett-forbun ... rnas-sida/

och inte kan de stå still heller med foten i klaveret
https://www.jaktjournalen.se/debatt-for ... tens-sida/

Nu är det nog mest den där sanches eller vad han heter som skjuter sig själv i foten.

Allas vår vän ow förtjänar all kritik han kan få - för ingen enskilt har nog sett till så att lika många lämnat sjf. Men i det här fallet tycker jag kritiken är löjlig. Det är problematiskt med termiska sikten.

Öht samlar sanches på lökiga och löjliga artiklar.

Nu vet i tusan vad som användes vid skottet mot kossan nyligen men ingen skulle bli förvånad om det var något sånt med i bilden.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Raggarö » 10 jun 2019, 07:09

Jag kan nog tycka att Sanchez kritik tillvissdel är berättigad:

Har man inte nog med erfarenhet och fakta till ett utlåtande i en fråga så ber man få återkomma då man fått mer kött på benen. Nu hade ju tydligen denna fråga varit uppe på förbundets årsstämma 2018, någon (initierad ?) har berett och presenterat ärendet redan då. Det har sedan dess förlupit cirka ett år och ingen på SvJF har förkovrat sig i frågan....?

Det är ju bekvämt av OW att relatera till en skjutolycka på en soptipp i Balsfjord 2017 samt den famösa joggarskjutningen, frågan är om det spelat någon roll vad gärningsmännen tittat genom. I min värld så har man skjutit på något oidentifierat/odefinierat (räv respektive rådjur) och där är det verkliga problemet.

Vi får väl hoppas att SvJF sätter fart och genomför sin konsekvensanalys av termiska sikten i närtid.

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav malx » 10 jun 2019, 07:29

Nu har du ju helt rätt i att det är skyttarna som är problemet, dock så är känslan att det problemet ökar något med värmesikten. Varför vette tusan men kanske mörkret och tid på dygnet gör att förväntningarna är annorlunda.

Personligen är jag också lite rädd att i takt med att värmesikten blir bättre så kommer man att se bättre och bättre detaljer av både djur och omgivning. Då är det väldigt lätt att glömma att man som beskrivets faktiskt inte ser "allt", det KAN finnas detaljer som är helt osynliga också. Människan är van att bedömma omgivningen utifrån synligt ljus och det går ej applicera full ut med en värmebild även om det kan se förvillande likt ut. Som jag nämde tidigare så är de militära systemen rent ut sagt grymma men likafullt så går det med relativt enkla medel lura dem om man vet vad man gör.
malx

Inläggav sos » 10 jun 2019, 07:38

Raggarö skrev:Jag kan nog tycka att Sanchez kritik tillvissdel är berättigad:

Har man inte nog med erfarenhet och fakta till ett utlåtande i en fråga så ber man få återkomma då man fått mer kött på benen. Nu hade ju tydligen denna fråga varit uppe på förbundets årsstämma 2018, någon (initierad ?) har berett och presenterat ärendet redan då. Det har sedan dess förlupit cirka ett år och ingen på SvJF har förkovrat sig i frågan....?

Det är ju bekvämt av OW att relatera till en skjutolycka på en soptipp i Balsfjord 2017 samt den famösa joggarskjutningen, frågan är om det spelat någon roll vad gärningsmännen tittat genom. I min värld så har man skjutit på något oidentifierat/odefinierat (räv respektive rådjur) och där är det verkliga problemet.

Vi får väl hoppas att SvJF sätter fart och genomför sin konsekvensanalys av termiska sikten i närtid.

Raggarö

Historiken och vad denne ställt till med har nog spelat in... sitter kvar (det har inte gjorts upp med historiken, dvs dementerats eller tagits avstånd från tidigare) och har inflytande (inte minst visar sig detta i och med att PM fortfarande använder tidigare uttalanden vid avslag) vilket gör att det granskas hårt vad denne säger, svårt med tilliten skulle man kanske kunna säga.
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav greyling » 10 jun 2019, 09:39

Raggarö

Nja det där håller jag inte med om heller.

Det är inte SJFs uppdrag att agera myndighet och vara instans för rätt eller fel. Nu är de förvisso remissinstans och får massa frågor om ditt eller datt. Då ska man självfallet vara odelat till för sina medlemmar och medlemsnytta. Det var man inte i vapenfrågor tidigare och därför fick OW inte längre agera i enskilda vapenfrågor vilket var ett elände. Inte heller verkar man uttala sig i enskilda rättsfall. Det där var en cirkus som retade gallfeber på många inklusive undertecknad.

Det är heller inte SJF:s roll att utreda om lämpligheten av termiska sikten. Det de kan göra och har gjort är att tala om att det inte är utrett och peka på vad problemet kan vara. Vi har myndigheter för sådant - jag betalar massa skatt för sånt - inte medlemsavgifter till sjf - där råder en stor förvirring som till dels är förståelig då det allmänna uppdraget missuppfattades. Jag tycker de i det här fallet har gjort rätt och att sanches återigen bara är ute efter billiga publicistiska poäng vilket är lite "se och hör" varning på.

Det enda jag till viss del kan hålla med om är att sjf kanske inte borde ha hänvisat till ett specifikt fall som det i Norge.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav redtop » 10 jun 2019, 09:53

Raggarö

Håller med!

Redan Jägareförbundets remissvar innehöll ju en massa konstigheter som visade på att man inte hade teknisk kompetens om det man yttrade sig om, som t.ex. att "djurens värmestrålning reflekteras och ger en tvådimensionell bild."

Har man inte kunskap ska man inte killgissa. Då är det bättre att vara tyst eller, att som Raggarö föreslår, be att få återkomma då man har läst in sig på ämnet.
Användarvisningsbild
redtop

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör