Mörkersikten och rörlig belysning tillåts vid vildsvinsjakt

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Mörkersikten och rörlig belysning tillåts vid vildsvinsjakt

Inläggav redtop » 28 mar 2019, 16:13

Nya regler för vildsvinsjakt:

Elektronisk bildförstärkare, elektronisk bildomvandlare, värmekamera eller rörlig belysning i nära anslutning till jaktvapnet tillåts vid jakt efter vildsvin. Mörkersikten (termiska sikten) får dock endast användas vid jakt i öppen terräng eller vid åtelplatser.
Ändringen i jaktförordningen träder ikraft 15:e maj.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... svinsjakt/

https://svenskjakt.se/start/nyhet/reger ... svinsjakt/
Användarvisningsbild
redtop

Re: Mörkersikten och rörlig belysning tillåts vid vildsvinsj

Inläggav Giobbi » 28 mar 2019, 16:31

Wow.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav malx » 28 mar 2019, 16:37

Kan nån förklara för mig hur ett sikte någonsin kan ge en 3d-bild då man bara använder ett objektiv? (Svensk jakts artikel). Förstår att en bildförstärkarsikte kan ge mer information och bättre upplösning än ett termiskt sikte men det är väl fortfarande 2d?
malx

Inläggav Canta » 28 mar 2019, 17:13

Stackars nassar. Förföljda är dom små liven :D
Nu väntar vi bara på att Livsmedelverket eller nåt ska lära sig tyska dvs översätta Tysklands fungerande hantering av vildsvinskött men det går väl inte. Annars more for the Dogs.
Jo, böndernas skottpeng a 500 kr per knorr tas också gärna emot. Kan väl dras från EU bidragen :mrgreen:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav tanden » 28 mar 2019, 17:53

Äntligen!!!!!!
Måste ju underlätta för både främst jägare och lst!
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav Giobbi » 28 mar 2019, 18:30

För alla utom grisen. :)
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav dilaiic » 28 mar 2019, 18:41

malx skrev:Kan nån förklara för mig hur ett sikte någonsin kan ge en 3d-bild då man bara använder ett objektiv? (Svensk jakts artikel). Förstår att en bildförstärkarsikte kan ge mer information och bättre upplösning än ett termiskt sikte men det är väl fortfarande 2d?

Verkar som att de tänker på militära NVG där man har ett objektiv framför varje öga och ibland t.o.m. två. Jag har inte sett sådant för konsumentbruk än.
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav JustMe » 28 mar 2019, 18:55

dilaiic skrev:
malx skrev:Kan nån förklara för mig hur ett sikte någonsin kan ge en 3d-bild då man bara använder ett objektiv? (Svensk jakts artikel). Förstår att en bildförstärkarsikte kan ge mer information och bättre upplösning än ett termiskt sikte men det är väl fortfarande 2d?

Verkar som att de tänker på militära NVG där man har ett objektiv framför varje öga och ibland t.o.m. två. Jag har inte sett sådant för konsumentbruk än.

Tänker inte de på 3D som i form av skärpedjup eller liknande? eftersom de skrev:
som visar en tvådimensionell bild, där exempelvis grässtrån framför målet och föremål bakom är svåra att uppfatta.

Däremot står de att dessa ändå får användas,
Därför får termiska sikten endast användas vid jakt i öppen terräng och vid åtelplatser
Rizzini Hombra 12ga
Tikka m695 6,5x55
Sako Quad .17hmr /.22lr /.22wmr
Rolling Block .30-30
Mauser M12 Extreme .308win
Jakt i södra Sverige sökes.
Användarvisningsbild
JustMe

Inläggav redtop » 28 mar 2019, 20:13

JustMe skrev:
dilaiic skrev:

Tänker inte de på 3D som i form av skärpedjup eller liknande? eftersom de skrev:
som visar en tvådimensionell bild, där exempelvis grässtrån framför målet och föremål bakom är svåra att uppfatta.

Däremot står de att dessa ändå får användas,
Därför får termiska sikten endast användas vid jakt i öppen terräng och vid åtelplatser

En hel del av det där resonemanget kommer nog från Jägareförbundets remissvar, och redan det svaret är uppåt väggarna som t.ex. att "djurens värmestrålning reflekteras och ger en tvådimensionell bild."

https://jagareforbundet.se/contentasset ... sikten.pdf
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav Pongu » 28 mar 2019, 20:17

Någon på Jägareförbundet som killgissat kring dimensioner.

Vad man menar är att sikten som inte medger att man kan se vad som finns framför och bakom inte ska tillåtas fritt.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav redtop » 28 mar 2019, 20:21

Pongu skrev:Någon på Jägareförbundet som killgissat kring dimensioner.

Vad man menar är att sikten som inte medger att man kan se vad som finns framför och bakom inte ska tillåtas fritt.

Just så!
I praktiken spelar det väl ingen roll. Ingen kommer väl att ägna sig åt drevjakt i skogen mitt i natten, och vill man göra det får man välja en annan typ av sikte än termiskt.
Men varför kan folk inte låta bli att tycka om sånt som de uppenbarligen inte har tillräckliga kunskaper om? Det blir lixom oseriöst.

Nåväl, att rörlig belysning blir tillåtet är väl det som de flesta kommer att ha glädje av.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav malx » 29 mar 2019, 06:55

redtop skrev:I praktiken spelar det väl ingen roll. Ingen kommer väl att ägna sig åt drevjakt i skogen mitt i natten, och vill man göra det får man välja en annan typ av sikte än termiskt.

Underskatta aldrig människans dumhet! Trodde jag var tämligen självklart vid detta lag att det finns många utan någon som helst uppfattning om vad som är rimligt eller inte. (Sen huruvida regler stoppar sådanna är väl en annan fråga men nån enstaka kanske hajar till iallafall)
malx

Inläggav gren » 01 apr 2019, 12:51

Om jag förstår det hela rätt så får man enbart skjuta vildsvin med mörkersikte? Mao om man sitter på en obelyst åtel med bildförstärkare och en räv dyker upp så får man inte skjuta?
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav Giobbi » 01 apr 2019, 13:16

Rätt
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav FarmerR » 01 apr 2019, 13:27

Dom menar väl att ett termiska sikte visar inte vad som är i vägen eller vad som är bakom. De visar bara värme. Medans då ett ir sikte visar allt som ir lampan lyser på. Deras resonemang är därmed i mitt tycke sunt.
Småländsk finstudsare.
Finsk sjuttiotalsbössa.
Tysk hagelbrakare.
Svenskamerikanskt salongsgevär.
FarmerR

Inläggav malx » 01 apr 2019, 15:31

FarmerR skrev:Dom menar väl att ett termiska sikte visar inte vad som är i vägen eller vad som är bakom. De visar bara värme. Medans då ett ir sikte visar allt som ir lampan lyser på. Deras resonemang är därmed i mitt tycke sunt.

De har någorlunda rätt slutsats men helt felaktig härledning. De kunde bara konstaterat att det är svårare att se vissa saker i en värmekikare och varit färdiga där...

Dessutom blandar även du ihop koncepten här ovan då det är just ir-strålning även en värmekamera detekterar ochi dagligt tal så är det just en värmekamera man menar när man säger ir kamera. En bildförstärkare jobbar normalt i synliga och i NIR-området (near infra red som har egenskaper likt synligt ljus). En värmekamera bara i ir/tir (termisk infra red). Man skulle kunna tro att alla döda ting har samma temperatur men så är det sällan då saker svalnar och värms olika fort. Nästan allting sänder även ut olika strålning i tir så har du bara en tillräckligt känslig och bra värmekamera så kan du se otroligt många detaljer, där är vi dock långt ifrån med civila bärbara enheter som inte kostar skjortan, huset och bilen...
malx

Inläggav redtop » 01 apr 2019, 15:37

malx skrev:
FarmerR skrev:Dom menar väl att ett termiska sikte visar inte vad som är i vägen eller vad som är bakom. De visar bara värme. Medans då ett ir sikte visar allt som ir lampan lyser på. Deras resonemang är därmed i mitt tycke sunt.

De har någorlunda rätt slutsats men helt felaktig härledning. De kunde bara konstaterat att det är svårare att se vissa saker i en värmekikare och varit färdiga där...

Dessutom blandar även du ihop koncepten här ovan då det är just ir-strålning även en värmekamera detekterar ochi dagligt tal så är det just en värmekamera man menar när man säger ir kamera. En bildförstärkare jobbar normalt i synliga och i NIR-området (near infra red som har egenskaper likt synligt ljus). En värmekamera bara i ir/tir (termisk infra red). Man skulle kunna tro att alla döda ting har samma temperatur men så är det sällan då saker svalnar och värms olika fort. Nästan allting sänder även ut olika strålning i tir så har du bara en tillräckligt känslig och bra värmekamera så kan du se otroligt många detaljer, där är vi dock långt ifrån med civila bärbara enheter som inte kostar skjortan, huset och bilen...

Med den känsligaste värmekameran jag har använt kan man se skillnad på artärer och vener om man tittar sig själv på armen. Detta pga blodet som går ut från hjärtat (artärer) är lite varmare än det som kommer tillbaka från kroppen (vener). Men prislappen på den kommer att få ett Swarowski att framstå som något som kommer gratis med ett Happy Meal...
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav Canta » 01 apr 2019, 16:51

Gissar att det kommer att bli ungefär så här. Mörkersikten är för gris endast o då på öppna fält dvs främst i säd under juli-aug. På åtel lär mörkersikten inte bli nån hit för alla seriösa har väl åtelbelysning o egna kikarsiktet med rödpunkt slår ju allt.

Grejen med det nya är först upptäcka grisarna o då är en handhållen värmekikare bra o dessutom redan tillåten idag.
Så man ser en grisgrupp 150 m bort. Grisar är inte dö-rädda i mörker så man kan närma sig dom. När man är inom skotthåll åker bössan upp med grön laser på el termiskt på.
På sensommaren är säden rätt hög o man ser mest övre delen av grisars kroppar o mest suggorna o inte de små röda. Iaf så kanske man släpper iväg ett skott o då är handhållen värmekikare bra hitta-verktyg så länge som grisen är varm. Även laser är ok f.a. genom att man ser ögonen på djuret så bra om det lever.

Bäst, som förut alltså, är att väl att snickra ihop några låga skjutställningar för 1 m i upp gör susen. Egentllgen lär inte det nya tillståndet komma att förändra grisjakten så värst för det rör sig ju om en kort period av året.

Skjuter många grisar senare på året med fast förstoring o lite vitt på marken. Årsgrisarna är utväxta då o ger bra. Tror att hela paketet har kommit till dels för att visa handligskraft visavi bönderna o dels för att folk kör med rörlig belysning ändå o fängelserna lär ju vara överfulla :mrgreen:
Användarvisningsbild
Canta

Re: Mörkersikten och rörlig belysning tillåts vid vildsvinst

Inläggav pininhakan » 01 apr 2019, 17:01

Tittar man i de värmesikten som finns på marknaden idag blir man galet imponerad... det är som på film fast bättre. Inget kan undgå upptäckt...

Lånar ibland ett värmekikarsikte som hittat ca 40 vilt på en åker där jag viste att det gick en älg som jag såg i min ht 3-12.
Ut till 1000m gick det lätt att se vilka djur som var ute.

Dom är kort sagt helt galet effektiva.

Kostar förvisso dubbelt mot ett bra kikarsikte men det blir mer stalp...

Jag tror att nya beslutet kommer revolutionera mörker och nattjakten som både kikarsiktet och hundpejlen gjorde tillsammans.

Nästa steg kommer bli interaktiva sattelibilder som går direkt in i siktet så man får en till vy.

Sen lär debatten fortsätta om det är jakt eller inte....den avstår jag ifrån.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav Canta » 01 apr 2019, 17:55

Jodå. Fick låna en Zeiss NV värmekikare en kväll o minsann stod det inte djur ute på vallen på natten. Men än sen då. Det där visste man ju före för man kan ju kolla spårstämplar o sånt, dvs använda indianmetoden.

Bara för att man vet att det står djur ute är inte 'gris-problemet' löst. Man ska komma i håll också, vinden ska vara rätt, rätt djur ska man sikta på, ingen annan på åkern, eftersök osv.

Klart om man slantar upp säg 50-60 lakan kan man få ett termiskt sikte att skjuta med på säg 80 m max. Men på vilket sätt är 'grisproblemet' löst med detta undermedel. Totalutrustningen lär väl vandra upp mot 100 000 kr med bössa o allt o inte för oss 'dödliga'.
Visst, om man fixar till en skottpeng av klass typ 500-1000 kr per gris då kan man möjligen börja räkna hem.
Ändå är man för hela paketet för alla lagar, förordningar från myndigheter är väl av ondo, eller
Användarvisningsbild
Canta

Nästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör