Bra blåtandslösning till bluetooth jaktradio

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Bra blåtandslösning till bluetooth jaktradio

Inläggav Mmm » 07 aug 2018, 08:55

Det är dags för ny jaktradio och det blir antingen en Lafayette Smart 155 eller Icom Prohunt F52D. Icom verkar snäppet vassare men Lafayette mera prisvärd med fler ÅF men något av dem lär det bli. Känner det är lika att köpa med BT då det vore trevligt med en bra trådlös lösning.

Frågan är bara vad som blir en bra helhetslösning tillsammans med mobil och headset?

Jag önskar helst ha en push-to-talk lösning (via headset eller externt) samt möjlighet att ha både mobil och jaktradio parade och uppkopplade samtidigt. Har idag Peltor X ProTac Hunter som inte har BT men kan överväga nytt om det blir bättre. Jag har inga problem med komplicerade tekniska lösningar men vill att slutresultatet blir smidigt.

MSA och Peltors BT headset verkar inte helt smidiga och om jag förstått rätt så har inte Peltor Dual BT. Om jag ändå behöver extra kablar som hänger här och var kan jag lika gärna skippa BT headset och köra med mitt nuvarande Peltor och något externt bluetooth headset typ Sony SBH-24 som jag kör mobilen via och kanske då har headset via kabel om inte PTT går att få till på ett bra sätt.

Har någon några tips eller erfarenheter på lösningar och produkter?
Mmm

Re: Bra blåtandslösning till bluetooth jaktradio

Inläggav Gblenn » 07 aug 2018, 10:04

Ett Sony SBH24 blir nog perfekt för det du är ute efter och för att ha både mobil och radio parade samtidigt. Jag kör själv med föregångaren SBH20 tillsammans med iCom Advanced och mobilen samtidigt vilket funkar helt suveränt.

De nya apparaterna från iCom och Lafayette verkar onekligen smidiga och jag skulle själv köpa ngn av dem om jag bytte radio idag. Såg en tidigare tråd med en som fått hem en Lafayette och kanske kan ge ett utlåtande: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50&t=246206

Min lösning för blåtand består som sagt av en SBH20 som jag kopplar med sladd till mina Peltor kåpor alternativt slingan till LEP200.
Protac har väl 3.5mm anslutning så det blir lätt att hitta sladdar som passar, 3.5mm hane-hane. Jag skulle valt en spiralsladd om jag vore du. Då får du längd och flexibilitet utan att den blir för lång och i vägen. Den peltorsladd jag köpte (peltorkontakt) är lite väl kraftig och styv så jag har funderat på att löda om till ngn smidigare variant. Jag sätter SBH20'n i skjort/tröjkragen under jackan så det enda av sladden som är synlig är den lilla biten upp till radion. Upplever att känsligheten i SBH20 är så pass god att folk hör mig bra även om det är lite tyg från halsduk och jacka mellan.

Har den parad till radion och telefon samtidigt och det enda som du kanske får fundera över är väl PTT... Du kan inte använda knappen på SBH24an för att prata i radion utan du måste trycka på radions PTT-knapp. Nu har jag i princip alltid radion i bröstfickan och det är hur enkelt som helst att trycka på knappen genom tyget. Har jag båda händerna fria så använder jag oftast höger hand, som kommer perfekt rätt till att trycka på knappen med tummen om radion är vänd framåt. Men det är så klart lika enkelt med vänstra handens pek- eller långfinger.

En möjlighet kunde vara om du kan hitta något sånt här som passar till den radio du väljer: https://www.srsab.se/se/proequip-pro-tradlos-ptt-adapter-for-icom-la-kontakt-bluetooth
Jag var inne på en sån till min iCom men avvaktade pga priset och nu känner jag inget som helst behov av den då det funkar så bra ändå.

[EDIT] Ser nu att ProEquip har trådlös PTT även för den kontakttyp som du har på 52D. Är dock ytterligare anslutningar på den, NEXUS-kontakt, som jag tror används mest inom flyget. Kanske kan man klippa den och bara använda PTT-funktionen? Kontakta SRS och fråga...
https://www.srsab.se/se/proequip-pro-1-wire-sa-adapter-2g-nexus-hona-kontakt-peltor-2x-tradlos-ptt
Gblenn

Inläggav Mmm » 09 aug 2018, 22:53

Tack för långt och utförligt svar :) Jag får vl helt enkelt överväga SBH-24 om inget annat dyker upp :D
Mmm

Inläggav Ankan472 » 10 aug 2018, 00:18

Har själv köpt icom d52 och vill inta ha kåpor funderar på en sån här men hittar ingen som säljer i sverige.
ProEquip PRO-BT Nighthawk med Bluetooth®
https://www.srsab.se/se/pro-bt-nighthawk-bluetooth
JRF givetvis!
Användarvisningsbild
Ankan472

Inläggav Gblenn » 10 aug 2018, 10:43

Mmm skrev:Tack för långt och utförligt svar :) Jag får vl helt enkelt överväga SBH-24 om inget annat dyker upp :D

Kostar ju inte mycket i sammanhanget så det är kanske värt att testa.

Ankan472 skrev:Har själv köpt icom d52 och vill inta ha kåpor funderar på en sån här men hittar ingen som säljer i sverige.
ProEquip PRO-BT Nighthawk med Bluetooth®
https://www.srsab.se/se/pro-bt-nighthawk-bluetooth

Skillnaden mellan den och tex en SBH24 är väl att den har blåtandsfunktion för PTT, men saknar vad jag kan se möjlighet att para med två enheter samtidigt. Annars är det väl som vilken handsfree som helst, vilket framför allt innebär att du inte har något som helst skydd för dina öron!

Vill du inte ha kåpor rekommenderar jag att kika på Peltor LEP200 som du får för 3999kr på XXL. Köp valfri halsslinga typ ngn av dessa:
https://www.bostroms.nu/jts-tg-il-barbar-horslinga-for-tg-10r?utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=JTS+%22JTS+TG-iL+B%C3%A4rbar+h%C3%B6rslinga+f%C3%B6r+TG-1
https://www.jakt.se/lafayette-h%C3%B6rslinga-till-radio?gclid=Cj0KCQjw77TbBRDtARIsAC4l83kCrfHEVYiJ8xzDcM0sFrtdP90NWK6-Ej_CkFNYyq8YbryQGCObJqoaAvfmEALw_wcB
Anslut till en SBH24 och det är bara att köra...

BTW så säljer Cyberphoto den där enheten för strax under 1200kr. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=30510&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_content=30510&utm_campaign=prisjakt_se
Gblenn

Inläggav Ankan472 » 10 aug 2018, 15:58

Tack för infon
Har beställt en sån proequip från cyberfoto
Vill inte vara tvungen att trycka på radion när jag ska prata så stöd för ptt var ett krav
Ang hörselskydd så tycker jag inte om att ha det vid jakt
Använder ljuddämpare iaf
JRF givetvis!
Användarvisningsbild
Ankan472

Inläggav Gblenn » 10 aug 2018, 18:42

Ankan472 skrev:Tack för infon
Har beställt en sån proequip från cyberfoto
Vill inte vara tvungen att trycka på radion när jag ska prata så stöd för ptt var ett krav
Ang hörselskydd så tycker jag inte om att ha det vid jakt
Använder ljuddämpare iaf

Ja någonstans måste man ju trycka, antingen på mikrofonen vid halsen eller tex radion i bröstfickan.

Angående hörselskydd så var det inte det jag tipsade om utan öronproppar (Peltor LEP200) med slinga likt Soundscope. Det du nu beställt har ju också proppar du stoppar i öronen men utan att de skyddar dina öron mer än marginellt. Ljuddämpare räddar knappast din hörsel tyvärr.
Gblenn

Inläggav Ankan472 » 11 aug 2018, 15:59

Ok
på den jag köpt tänkte jag använda en sån inear till bara ena örat
så har jag iaf normal hörsel på det andra.
kåpor är ivägen och de proppar med mic o förstärkare tycker jag inte man hör normalt(irriterande)
Tycker det räcker med dämpare i skogen /tror inte det är någon större fara för hörseln men det beror ju på dämpare kaliber mm
JRF givetvis!
Användarvisningsbild
Ankan472

Inläggav Mmm » 15 aug 2018, 18:11

Gblenn skrev:Skillnaden mellan den och tex en SBH24 är väl att den har blåtandsfunktion för PTT, men saknar vad jag kan se möjlighet att para med två enheter samtidigt.

Vad jag förstår på Icoms broschyr så kan Nighthawk BT vara kopplad mot både telefon och headset samtidigt. Verkar vara smidig och ruggad lösning så jag beställde från Cybercom. Skulle bli dyrare med SBH24 och separat trådlös PTT lösning. I teorin så verkar detta vara en mycket bra lösning.

Ankan har du fått och hunnit testa?
Mmm

Inläggav Gblenn » 16 aug 2018, 10:01

Mmm skrev:
Gblenn skrev:Skillnaden mellan den och tex en SBH24 är väl att den har blåtandsfunktion för PTT, men saknar vad jag kan se möjlighet att para med två enheter samtidigt.

Vad jag förstår på Icoms broschyr så kan Nighthawk BT vara kopplad mot både telefon och headset samtidigt. Verkar vara smidig och ruggad lösning så jag beställde från Cybercom. Skulle bli dyrare med SBH24 och separat trådlös PTT lösning. I teorin så verkar detta vara en mycket bra lösning.

Ankan har du fått och hunnit testa?

Har inte kunnat utläsa entydigt att så är fallet varför jag skrev "vad jag kan se". Men man kanske kan tolka texten så: "Dessutom kan Nighthawk kopplas ihop med flera Bluetooth®enheter, inklusive Bluetooth®kompatibla smarta telefoner och MP3-spelare."
Det står inte samtidigt men så kan det ju vara och då blir det som du säger billigare och kanske bättre om PTT är ett krav. Nackdelen som jag ser det är väl att du helst ska ha mikrofonen utanför kläderna för att komma åt att trycka. Som jag nu vant mig använda PTTn på radion kan alla delar vara skyddade under kläderna.
Gblenn

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör