Billig jaktbil

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Billig jaktbil

Inläggav Nils_S » 19 mar 2018, 23:36

I och med att jag skaffat jägarexamen har jag fått behov av att skaffa en bil så att jag kan ta mig ut från Stockholm innerstad lite smidigare än med SL. Jag tänkte därför köpa mig en praktisk bil. På grund av att det råder viss osäkerhet om vad politikerna här i stan vill göra med miljözoner känns det som en dum idé att slå till på något dyrt som kanske visar sig blir förbjudet att köra inom tullarna om något år tänkte jag först köpa något billigt men pålitligt som kan köras utan större besvär i ett år eller två. Budget runt 30 - 35 000 kr. Går det att få en rimligt pålitlig bil till de pengarna? Mina främsta alternativ känns som en Toyota- eller Skodakombi. Någon av alternativen nedan är exempel på vad jag funderat runt.

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 6-11882775

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 3-11845460

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 7-11865294

Verkar det som rimligt realistiskt att få en bil för de pengarna och Skoda eller Toyota bra val? Vad finns det för alternativ? Körglädje och charm är oviktigt. Det kan jag fundera på när man vet vad man kan förvänta sig få köra för bilar här i stan, så att man kan göra en större investering.
Nils_S

Re: Billig jaktbil

Inläggav Arctic » 20 mar 2018, 00:37

Om jag skulle köpa en bil för det priset skulle jag tittat på någon asiat, gärna Toyota eller Mazda. De brukar ofta hålla förvånansvärt bra.

Nu är du i och för sig uppe i en ålder och miltal där du nog inte ska räkna med att allting bara fungerar. Även Toyota går sönder. 8)

De bilar som troligen kommer klara eventuella nya avgaskrav i Stockholmsområdet bäst är Euro 5 eller högre bensin, eller Euro 6 diesel. Det uppfyller inga av ovanstående bilar. För bensin går att hitta 2009 och nyare med Euro 5, för diesel är det 2014 eller nyare. Priset blir dock lite annorlunda då...
Arctic

Inläggav Nils_S » 20 mar 2018, 00:44

Att de inte klarar avgaskraven, oavsett om det skulle bli euro 5 eller 6, vet jag. Tanken är att köpa en billig bil som kan användas till dess jag vet vad eventuella krav hamnar på, ett år eller två,, och därefter bestämma mig för vad jag vilken nyare bil jag vill ha. Så att jag inte lägger ett par hundra tusen på en euro 5 bil, om det skulle bli krav på euro 6, med efterföljande effekt på andrahandsvärde och krav på förtida byte av bil. Då har jag dessutom hunnit bilda mig en uppfattning om hur mycket jag kommer att köra och vad jag verkligen behöver.
Nils_S

Inläggav hofboss » 20 mar 2018, 02:00

Som jaktbil med 500- 1000 mil per år.
Japaner håller bra, men då det är dax för handbromsbackar, handbromswire och bromsok, eller annat än service så svider det, golf/ octavia är betydligt billigare men man byter lite oftare.
Golf/ golf kombi -98 och nyare med 1,6 enkelkams motor (ej TSI eller TFSI vilket man inte rör med tång) bör vara det billigaste man kan äga, dubbel kamsmotorn, där kostar kamremssatsen 2400:- extra men ger inget för körandet eller driftsäkerhet.
hofboss

Inläggav jagarndamp » 20 mar 2018, 02:23

hofboss skrev:Som jaktbil med 500- 1000 mil per år.
Japaner håller bra, men då det är dax för handbromsbackar, handbromswire och bromsok, eller annat än service så svider det, golf/ octavia är betydligt billigare men man byter lite oftare.
Golf/ golf kombi -98 och nyare med 1,6 enkelkams motor (ej TSI eller TFSI vilket man inte rör med tång) bör vara det billigaste man kan äga, dubbel kamsmotorn, där kostar kamremssatsen 2400:- extra men ger inget för körandet eller driftsäkerhet.

Håller med, äldre japaner håller, det är ett faktum. Men när de blir lite äldre bilar så underlättar det att kunna meka själv och även ha utrymme att göra det, har en nissan patrol från -83 som jaktbil. Riktig slitvarg, som helt säkert klarar euro 6 kraven

JAG BOR I FINLAND
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inläggav FarmerR » 20 mar 2018, 08:41

>30 år nybesiktigad. Ingen skatt och körbar i två år.
Husqvarna 1640 6,5x55 "Finskjutaren".
Finsk sjuttiotalsbössa.
Tysk hagelbrakare.
FarmerR

Inläggav HuggyBear » 20 mar 2018, 08:54

Om du inte ha möjlighet till många tillfällen å snabba spontana jakter så skulle jag hyra bil vid dessa tillfällen om jag vore du...
När vintern är slut så äre bara lite vår å sommar sen äre äntligen höst igen... :D
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav Nils_S » 20 mar 2018, 19:48

HuggyBear skrev:Om du inte ha möjlighet till många tillfällen å snabba spontana jakter så skulle jag hyra bil vid dessa tillfällen om jag vore du...

Om det bara var jakttillfällen som jag behövde bil till skulle hyra vara det helt klart bästa alternativet. Men den främsta anledningen är att jag vill få det enklare att ta mig ut och öva skytte, kula och hagel. Helst en gång i veckan åtminstone. Att göra det med allmänna färdmedel är knöligt och för omständligt för att jag ska få en regelbundenhet i träningen, som jag både behöver och vill ha, för att det är kul.
Nils_S

Inläggav Greener » 20 mar 2018, 22:35

Strunt samma vad du köper, så länge det är välskött och vanligt och så enkelt som möjligt. Sedan kan jag tycka att det är onödigt att köpa så pass dyr bil. En bil för 30-35tusen är så pass gammal och har gått så pass många mil att man lika gärna kan köpa en för 5-10tusen. Själv har jag köpt bilar för 2-6tusen (beroende på däck) under senaste 10-15åren och med lite tur så kan de gå länge. Om inte så köper jag en annan. Min näst senaste (volvo 440) har jag haft 5år och den gav jag hela 2,5tusen för, då den hade bra däck. Anledning till att jag nu skaffat annan, är att den börjar bli ovanlig = svårt med delar på skroten och delar på biltema börjar utgå ur sortimentet och att det nu börjar vara så mycket som skulle behövas åtgärdas (nya däck bl.a) att det var billigare att köpa en annan bil. Men man får ju iof inte vara känslig och bry sig om oljud som inte ska finnas och heller inte vara pedant, utan kunna acceptera att det är lite halvskraltigt. T.ex fixas motorlampor och liknande med eltejp eller avbitare.

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör