Skidor för skog och fjäll

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Skidor för skog och fjäll

Inläggav Hylje » 17 mar 2018, 15:33

Hallå där!

Jag letar efter skidor som är lämpade både för skogslandet och för fjällterräng. Tänk ungefär Tegsnässkidan, fast i ”plast” och med stålkanter. Nån som känner till något dylikt? Många s k turskidor funkar bara på hård snö som preparerade leder och skarsnö.

Har sneglat på Åsnes Combat Nato Jeger men har bara sett dem på bild. Verkar lite korta tycker jag om man ska ta sig fram på lösare myrar/motsvarande.
Hylje

Re: Skidor för skog och fjäll

Inläggav Sewen » 17 mar 2018, 16:46

Har ett par Fischer E109 i 205cm. Dom duger inte i lössnö för fem öre så då vet du det. Hade velat ha längre isf för bättre bärighet.
Användarvisningsbild
Sewen

Inläggav Janne Å » 17 mar 2018, 18:44

Hej,
har ett par Åsnes Combat Nato Jeger i 210 cm längd.
Fungerar bra som fjäll/turskida i ospårad terräng.
Men bär inte i lössnö, man åker rätt igenom snön.

//Janne
Janne Å

Inläggav malx » 17 mar 2018, 19:28

Önskemålet finns inte, blir en kompromiss som inte är speciellt bra på nått.
malx

Inläggav Markus A » 17 mar 2018, 20:16

Janne Å skrev:Hej,
har ett par Åsnes Combat Nato Jeger i 210 cm längd.
Fungerar bra som fjäll/turskida i ospårad terräng.
Men bär inte i lössnö, man åker rätt igenom snön.

//Janne

Hur funkar de framåt vårkanten, djup snö, men klabbföre och kanske skare, eller ihopsjunket?
Vallningsfria?

/m
"Respice post te! Hominem te memento!"
Användarvisningsbild
Markus A

Inläggav malx » 17 mar 2018, 22:43

malx skrev:Önskemålet finns inte, blir en kompromiss som inte är speciellt bra på nått.

Kan utveckla mitt svar (blev avbruten).
För bärighet i lössnö så måste man antingen ha riktigt ordentlig längd eller extrem bredd. Inget av detta är bra i kuperad terräng då man ska skråa, kunna byta riktning på branter o.s.v. (Även brätten och spann skiljer sig för de olika typerna av terräng). Åsnes gör riktigt bra fjällskidor och bror min är då nöjd med combat nato medan jag själv kör med nansen. Mina nansen använder jag även i skogen i början och slutet av säsongen då föret tillåter det men vintrar som denna blir de helt odugliga i mitten av säsongen (läs Januari).

Måste jag välja så använder jag iallafall hellre fjällskidor i skogen än skogsskidor på fjället. Det första kan på sin höjd sluta med att du inte tar dig framåt, det senare kan bli rätt livsfarligt om man inte ser upp.
malx

Inläggav Janne Å » 18 mar 2018, 20:07

Hej,
ang din fråga.

"Hur funkar de framåt vårkanten, djup snö, men klabbföre och kanske skare, eller ihopsjunket?
Vallningsfria?"

Fungerar fint på på hårt/isigt underlag, på vårkanten, i klabbföre, på skare och ospårat.
Djupsnö går bra om det är kompakt, är den för lös/pudrig går du rätt igenom och står i snö upp till knäna, och det blir ganska tungt att lyfta upp skidan för att komma vidare framåt.
Skidorna är vallningsfria, har stighudarna som hör till modellen, de fungerar bra.

Är nöjd med skidorna, men de bär inte i djup lössnö/puder, då krävs nog bredare och längre skidor.

//Janne
Janne Å

Inläggav Markus A » 19 mar 2018, 11:56

Jag har både Tegsnäs och Bo Östergrenskidor för lössnö, det är vårskidor jag letar nu.
Träskidor är inte så kul på klabbföre, så då vill jag ha ett par plastisar.

/m
"Respice post te! Hominem te memento!"
Användarvisningsbild
Markus A

Inläggav P-O.E » 19 mar 2018, 17:43

Markus A skrev:Jag har både Tegsnäs och Bo Östergrenskidor för lössnö, det är vårskidor jag letar nu.
Träskidor är inte så kul på klabbföre, så då vill jag ha ett par plastisar.

/m

Fischer S Bound, ser lovande ut på pappret. Har Åsnes Ingstad sen tidigare, samma som Combat Nato men annan färg. De är ok men svårsvängda.
https://www.fischersports.com/se_se/fis ... gd/s-bound tror mellanbredden o längsta längden är det som gäller för mig.
Användarvisningsbild
P-O.E

Inläggav Janne Å » 19 mar 2018, 18:58

Du blir nog nöjd med ett par Åsnes Combat Nato Jeger för vårföret :D

//Janne
Janne Å

Inläggav Snärtar´n » 19 mar 2018, 20:44

Jag har Åsnes Ingstad (Nato Combat) men hade tidigare ett par Fischer E109 . Gillade Fischer skidorna mycket bättre.
Brättet på dessa var mjukare och gjorde att de klev upp bättre i lösare snö. Åsnesskidorna är styvare fram och skär ner under snön.
På Fischerskidorna hade jag fiskfjäll och kompletterade med en fullängds stighud när det var riktigt brant eller jag drog pulka.Utan stighud gled de hyfsat bra och det gick att få till några telemarkssvängar med dem.
Åsnesskidorna har en kort stighud som inte ger tillräckligt fäste uppför i riktiga branter, men förstör glidet på platten och utför. Utan stighud är de värdelösa.
Nästa gång blir det fischer E109 igen.

Tips om det är löst och ni åker med för smala/korta skidor.
Sätt på en fulllängds och bred stighud, bärigheten blir mycket bättre. Varför vet jag inte, men det blir så....
Anschutz 22wm
Blaser R93 308w
Varberger lyx 338wm
Brno 12/222
Miroku 5000 12/70
Benelli comfort 12/70
Snärtar´n

Inläggav Hylje » 19 mar 2018, 21:30

Här kom det ett och annat tips. Att det jag söker egentligen inte finns visste jag egentlige - det var lite därför jag ställde frågan här. Hur som helst har jag läst här och prata med en som provat, så jag har beställt ett par Åsnes Nato Jeger. Ska bli intressant!
Hylje

Inläggav malx » 19 mar 2018, 22:35

Snärtar´n skrev:Jag har Åsnes Ingstad (Nato Combat) men hade tidigare ett par Fischer E109 . Gillade Fischer skidorna mycket bättre.
Brättet på dessa var mjukare och gjorde att de klev upp bättre i lösare snö. Åsnesskidorna är styvare fram och skär ner under snön.

Precis det jag menade med att även brätten och spann skiljer mellan lössnö och om du ska maximalt fäste med stålkanterna på ett hårt före. Aldrig testat Fischer men om det stämmer vad du säger så är Åsnes istället betydligt bättre om du ska skråa eller åka utför på hårt underlag. (Medan Fisher då är mer anpassade för löst före). Jag står fast vid att jagar man t.ex. ripa på branta sluttningar så är det väldigt dumt att ha en kompromiss på fötterna, håller man däremot bara till i björkskog och undviker hårda branter så kan det vara bättre med en mjukare skida. (Även i björkskogen kan det dock blir mycket kuperat och trångt ibland så att man håller sig till en längd där man kan göra lappkast rekommenderar jag alltid för fjällen)
malx

Inläggav Luleåbo » 22 mar 2018, 15:09

jag använder völkl typ storslalom skidor med telis bindn.dom är långa ganska breda mjukt spann skidspetsarna dyker inte jag tycker dom funkar bra i lössnö.och det har gott om det större problem med stavarna skulle haft större trugorna
Luleåbo

Inläggav Sewen » 22 mar 2018, 21:33

Snärtar´n skrev:Jag har Åsnes Ingstad (Nato Combat) men hade tidigare ett par Fischer E109 . Gillade Fischer skidorna mycket bättre.
På Fischerskidorna hade jag fiskfjäll och kompletterade med en fullängds stighud när det var riktigt brant eller jag drog pulka.Utan stighud gled de hyfsat bra och det gick att få till några telemarkssvängar med dem.
Åsnesskidorna har en kort stighud som inte ger tillräckligt fäste uppför i riktiga branter, men förstör glidet på platten och utför. Utan stighud är de värdelösa.
Nästa gång blir det fischer E109 igen.

Tips om det är löst och ni åker med för smala/korta skidor.
Sätt på en fulllängds och bred stighud, bärigheten blir mycket bättre. Varför vet jag inte, men det blir så....

Fischer gjorde om sina E109 för nåt år sen. Blev andra mått på dom. Tror att just 109 blev lite bredare och fick ännu mer tydlig midja. Och i år lanserades dom med samma typ av korta stighud som Åsne kört i många år. Jag kör samma kombo med fiskfjäll och fullång stighud vid behov. Ska pröva ditt trick med att sätta på dom i lössnö nästa gång. Som jag skrev tidigare tycker jag dom är riktigt dåliga i den typen av före som om det går att förbättre en aning när jag hamnar i en sån situation är det värt mycket.
Användarvisningsbild
Sewen

Inläggav Snärtar´n » 23 mar 2018, 09:59

Ja, du kan prova och återkomma med dina åsikter.
Exemplet då jag tycker det är en stor förbättring är när man jagar fjällripa och skall upp genom några km björkskog m mkt lössnö, då brukar jag klistra på breda långa stighudar även om det inte är jättebrant.
Korta stighudar är inte bra till något..... tycker jag. Dåligt glid och för dåligt fäste där det är brant.

Dum fråga: hur gör man för att få in inlägget före i svaret man skriver?(som du gjorde)
Anschutz 22wm
Blaser R93 308w
Varberger lyx 338wm
Brno 12/222
Miroku 5000 12/70
Benelli comfort 12/70
Snärtar´n

Inläggav malx » 23 mar 2018, 13:46

Snärtar´n skrev:Korta stighudar är inte bra till något..... tycker jag. Dåligt glid och för dåligt fäste där det är brant.

Personligen tar jag oftast de korta som en vettig kompromiss som man kan använda utan att någonsin ta av dem men det finns tillfällen då jag föredrar långa. Men med långa så måste man nästan hålla på och montera av och på om det blir mindre kuperat en längre sträcka. Så var sak har sin plats och användningsområde. Dåligt glid vill jag ha när det är brant både uppför och nedför men inte på platten.

Å andra sidan så tar jag gärna fram stegjärnen när det blir för brant på kalfjället. (Dock inte i år då det var så mycket snö på de flesta ställen)

Snärtar´n skrev:Dum fråga: hur gör man för att få in inlägget före i svaret man skriver?(som du gjorde)

Citera-knappen på inlägget du ska svara på om du använder webläsare. Sen ser du rätt lätt hur det fungerar och kan kopiera och editera själv för att få det relevant.
malx

Inläggav Snärtar´n » 23 mar 2018, 14:12

malx skrev:
Snärtar´n skrev:Korta stighudar är inte bra till något..... tycker jag. Dåligt glid och för dåligt fäste där det är brant.

Personligen tar jag oftast de korta som en vettig kompromiss som man kan använda utan att någonsin ta av dem men det finns tillfällen då jag föredrar långa. Men med långa så måste man nästan hålla på och montera av och på om det blir mindre kuperat en längre sträcka. Så var sak har sin plats och användningsområde. Dåligt glid vill jag ha när det är brant både uppför och nedför men inte på platten.

Å andra sidan så tar jag gärna fram stegjärnen när det blir för brant på kalfjället. (Dock inte i år då det var så mycket snö på de flesta ställen)

Snärtar´n skrev:Dum fråga: hur gör man för att få in inlägget före i svaret man skriver?(som du gjorde)

Citera-knappen på inlägget du ska svara på om du använder webläsare. Sen ser du rätt lätt hur det fungerar och kan kopiera och editera själv för att få det relevant.

Sådär ja, tack
Anschutz 22wm
Blaser R93 308w
Varberger lyx 338wm
Brno 12/222
Miroku 5000 12/70
Benelli comfort 12/70
Snärtar´n

Inläggav Hylje » 28 mar 2018, 07:01

Nu har jag fått hem, och hunnit prova dem lite grann, mina Åsnes Combat Nato-skidor. Så här på vårsnön funkar de utmärkt och de blir nog bra på fjället. Har korta stighudar. Inser att med lite lössnö bör man nog ha långa hudsr om man ska dra pulka oxå. Är övertygad om att jag har köpt skidor jag kommer bli nöjd med!
Hylje

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör