Skymningsrelä med rörelsesensor

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Inläggav Gbg-1 » 12 mar 2018, 15:35

Jag har letat efter ovanstående i 12 voltsutförande. Någon som vet om det finns eller är det bästa att sätta ihop ett skymningsrelä och en rörelsesensor på egen hand?
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen
Gbg-1

Re: Skymningsrelä med rörelsesensor

Inläggav ekdahl » 12 mar 2018, 15:50

En sån här?
https://www.banggood.com/Wholesale-IR-I ... rehouse=CN

Nu är det ju dock inte lika kul att beställa från Kina längre när det är en saftig avgift som ska läggas på.

Edit: Kolla här för fler varianter https://www.banggood.com/search/12v-pir ... witch.html
Och från en svensk sida: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/e ... e/p-676400
Användarvisningsbild
ekdahl

Inläggav greyling » 12 mar 2018, 19:00

Vad är ändamålet?

Törs garantera att det inte funkar på de flesta grisar.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Gbg-1 » 12 mar 2018, 20:25

greyling skrev:Vad är ändamålet?

Är till grisar. Skyggar dom av att det tänds?
Gbg-1

Inläggav greyling » 12 mar 2018, 22:20

Gbg-1 skrev:
greyling skrev:Vad är ändamålet?

Är till grisar. Skyggar dom av att det tänds?

Kruxet är att det tänds - släcks - tänds. De är ofta bara på max någon minuts påtid. Samt tänds när första grisen sticker fram trynet. Den blir inte rädd men de som står en bit bort kan bli det.

Sedan knäpper det lite i vissa -då är det kört. Vissa gör det vid lägre temp.

Provat det mesta och slängt allt sånt. Det kan ju funka om man bara använder det som rörelselarm.

Kör med dimmer istället och tänd när grisarna är framme och ätit sig fast ett tag.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Gbg-1 » 13 mar 2018, 23:40

Ok, tänkte spara batteri men kör med skymningsrelä enbart. Vad är det vanligaste watt-antalet på leddioder?

Har köpt inkapslade dioder som är gjorda som positioneringsljus på lastbilssläp mm, dock kan jag inte hitta styrkan på dom, sitter tre led i rad. Tänkte sätta två sådana, alltså 6 led totalt som ska drivas med 60 ah batteri. Batterier ska laddas med en solpanel som ska ge 10 w i den bästa av världar och regleras med ett skymningsrelä.

Kan uppsättningen tänkas fungera utan att man måste ladda upp batteriet ständigt hemma med ordinarie batteriladdare?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Gbg-1

Inläggav greyling » 14 mar 2018, 00:14

Gbg-1 skrev:Ok, tänkte spara batteri men kör med skymningsrelä enbart. Vad är det vanligaste watt-antalet på leddioder?

Har köpt inkapslade dioder som är gjorda som positioneringsljus på lastbilssläp mm, dock kan jag inte hitta styrkan på dom, sitter tre led i rad. Tänkte sätta två sådana, alltså 6 led totalt som ska drivas med 60 ah batteri. Batterier ska laddas med en solpanel som ska ge 10 w i den bästa av världar och regleras med ett skymningsrelä.

Kan uppsättningen tänkas fungera utan att man måste ladda upp batteriet ständigt hemma med ordinarie batteriladdare?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Finns nog de som kan sånt där bra - men utan att veta wattantalet blir det svårt. Sedan är det ju så att solpanelen är som sämst när den som bäst behövs så det är egentligen bara till stor nytta typ april till september. Skymningsreläer kan vara luriga då de ibland drar ström. Bra grejor finns hos Molectric. Särskilt den här gillar jag skarpt. Räcker med en - http://molectric.com/atelbelysning/880- ... -watt.html
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav paramedic77 » 17 mar 2018, 08:59

Tittar man på Biltemas belysning så anger de 6x0,5W=3W. Nu tycker jag att just deras drar ganska mkt om man jämför med t ex Gyttorps som jag själv har som personlig favorit.

Min erfarenhet är precis som nämnts här ovan, att grisarna ogillar att det tänds när de kommer fram. Har man en belysning som är tänd hela den mörka tiden så vänjer de sig på ett helt annat sätt OCH sätter inte ett eventuellt skott i samband med att lampan tänds.

Har kört Gyttorps belysning och Biltemas spridare på ett vanligt 60Ah fritidsbatteri och med en solcell kopplad så varar det i månader.

Om du inte redan har koll på det så tänk på att använda ett fritidsbatteri och inte ett vanligt startbatteri till bil. Skillnaden är att startbatteriet är lämpat för ett kraftig strömavlämning och sedan laddas kontinuerligt medan ett fritidsbatteri är till för längre drift av strömsnåla grejer.
Blaser R8 professional adj. 308w. Minox ZX 5i 2-10x45 och 6XC med Delta Stryker 4.5-30x56FFP
Remington 1100
HVA 1640 9,3x62 Aimpoint Micro H1+ Leupold VX-3 1.5-5x20, Stalon whipser magnum
HVA 648 8x57JS oborrad med öppna rm.
paramedic77

Inläggav Gbg-1 » 17 mar 2018, 22:09

Hittade likadana led lampor hos annan försäljare och de var på 0,5 w så totalen blir 1,5 w.
Har ett relä som slår på vid skymning och lyser i 6 timmar. Tror ni det kan funka eller grisarna kommer efter belysningen slocknat?
Gbg-1

Inläggav paramedic77 » 19 mar 2018, 23:29

Under årets mörkare period så är det mörkt halva dygnet här nere. Då räcker det inte långt med 6h.

Tycker det har funkat perfekt med ett rent skymningsrelä där det tänds när mörkret faller och det släcks när det är tillräckligt ljust. Fasta tider och annat är svårt.

Oavsett hur man gör så bör man rigga åteln och sedan ge fan i att sitta där på ett tag så de vänjer sig. Smäller det dag ett så kommer grisarna bli svårflirtade kan jag lova
Blaser R8 professional adj. 308w. Minox ZX 5i 2-10x45 och 6XC med Delta Stryker 4.5-30x56FFP
Remington 1100
paramedic77

Inläggav hofboss » 20 mar 2018, 01:25

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ats-p87314

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... tor-p50515

Bygg själv ett 12V system som tänder vid besök, ställ tiden på 5 min så lär sig grisarna att det är ofarligt med ljus, har efter ett års drift kunnat skjuta en gris var annan dag om man skall följa åtelkameran.
Ändra röresedetektorn till no krets (normaly open) så fungerar det direkt, alla skarvar limmas tät med silicone.
Har haft dessa/ motsvarande komponenter i skogen under 8 år och dom fungerar med ett bilbatteri och en solcell på 6W, har ej behövt byta batteri under dessa åren.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000031035/

Dosa till tidrelä: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-i ... 000021071/

Lampa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033548/
hofboss

Inläggav Gbg-1 » 20 mar 2018, 16:40

paramedic77 skrev:Under årets mörkare period så är det mörkt halva dygnet här nere. Då räcker det inte långt med 6h.

Tycker det har funkat perfekt med ett rent skymningsrelä där det tänds när mörkret faller och det släcks när det är tillräckligt ljust. Fasta tider och annat är svårt.

Oavsett hur man gör så bör man rigga åteln och sedan ge fan i att sitta där på ett tag så de vänjer sig. Smäller det dag ett så kommer grisarna bli svårflirtade kan jag lova

Jag kommer aldrig sitta längre än de 6 timmarna, min fråga var egentligen om de väljer bort den tiden som det lyser för att avvakta tills den slocknat.
Gbg-1

Inläggav nilsszzon » 20 mar 2018, 17:45

vissa grisar avvaktar tills lampan slocknar , innan 02 ska nog inte belysningen släckas oavsett årstid
jag snålade på strömmen på en åtel men då kom de när lampan släcktes , detta är dock väldigt individuellt vad grisar tycker....
Skåne
nilsszzon

Inläggav paramedic77 » 21 mar 2018, 16:44

Gbg-1 skrev:Jag kommer aldrig sitta längre än de 6 timmarna, min fråga var egentligen om de väljer bort den tiden som det lyser för att avvakta tills den slocknat.

Men på vintern så är det ju bäckmörkt vid 16 och om det tänds då, så är det släckt igen kl. 22. Inte sällsynt att grisarna inte är framme innan dess.

Du kommer troligen få bättre resultat om du bara sätter ett helt vanligt skymningsrelä som inte är tidsstyrt på något sätt.
Remington 1100
paramedic77

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör