Viltkyl problem

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Viltkyl problem

Inläggav Finnishswede » 20 feb 2018, 22:41

Hej,

Tänkte skaffa en viltkyl hemma med hjälp av ett begagnat kylskåp och tenderums viltkylsats. Andra försöket då den första kylen jag skaffade la av efter nån vecka.
Nu till problemet. Jag har köpt ett fräscht kylskåp och när jag borrade hålet i ena väggen va allt lugnt. Men när jag borrade hål i andra vägen på exakt samma mått började det pysa ut gas från väggen. Kan ganska rejält före det la av. Är kylen kaputt nu? Är det rentav farligt? Hur ska man veta var man kan borra? Syns inget på varken insid eller utsida om att det va nåt just där.

Sådär lagom sugen på att köra en till kyl till tippen. La dessutom en större slant på det här då jag ville ha ett fräscht som skulle hålla länge.

Mvh

F
Blaser R8 Professional Success 9,3x62 Stalon WM110 | Swarovski Z8i 1,7-13,3x42 Flexchange
Beretta 686 White Onyx
Finnishswede

Re: Viltkyl problem

Inläggav locorod » 20 feb 2018, 23:09

Du kanske skulle ge oss mer fakta. För kanske har vi en märkesrepressentant som kan kolla en splitteckning eller så.....
För på din beskrivning är det givetvis omöjligt att kunna ge ett svar...Men det förstår du säkert.

Att först titta vad du borrat sönder är väl en naturlig början. Om det är en kylslinga lär tippen vara en bra placering av skåpet. Att det skulle vara farligt i detta enstaka fall är knappast troligt.

Att det skulle vara annat än kylslinga är väl inte heller troligt. Att du skulle få ett korrekt svar här på din beskrivning av problemet är inte heller troligt...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Finnishswede » 20 feb 2018, 23:22

Kylen är en Bosch KSK38N01 (Vit)

Det ser bara ut som att jag borrat genom isolering. Men eftersom det pös så kraftigt så känns det ju tyvärr som en kylslinga :( Luktade ganska kraftigt med.

/F
Blaser R8 Professional Success 9,3x62 Stalon WM110 | Swarovski Z8i 1,7-13,3x42 Flexchange
Beretta 686 White Onyx
Finnishswede

Inläggav locorod » 21 feb 2018, 09:42

Finnishswede skrev:Kylen är en Bosch KSK38N01 (Vit)

Det ser bara ut som att jag borrat genom isolering. Men eftersom det pös så kraftigt så känns det ju tyvärr som en kylslinga :( Luktade ganska kraftigt med.

/F

Det är inte så att man gjort väggarna helt täta och ersatt luften i isoleringen med något effektivare? Är väl bara att starta och testa.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Finnishswede » 21 feb 2018, 09:51

Skulle kunna vara så. Märkligt att det bara va så på ena väggen dock. Man ser sam sagt inget kylelemt eller slang whatsover i borrhålet, bara isolering.

Jag startade kylen igen före jag gick till jobbet. Det startar och fläkten fungerar fint. Får se om det blir kallt när jag kommer hem.
Det är som sagt andra kylen på kort tid i mina försök att få till hänging hemma. 2 kylar plus hyrbil så nu rman upp en 4k och utan fungerande lösning. Känns bra. Hämtar jag hem nästa kyl och borrar och det pysen igen så får man väl en mindre meltdown :evil: Har dessutom inte hittat nån beskrivning om var eventuella kylaggregat kan sitta på nån av kylarna. Har en 5-6 polare med samma lösning. Alla har bara borrat och inte stött på problem alls :shock:

Tack för svaren Locorod.

Mvh

F
Beretta 686 White Onyx
Finnishswede

Inläggav simsun » 21 feb 2018, 10:15

Jag vill inte gnida salt i såret, men varför inte använda pinnar som läggs ovanpå alt i spåret där glaset tidigare sköts in? Så har jag själv och mina jaktkompisar.
Användarvisningsbild
simsun

Inläggav Finnishswede » 21 feb 2018, 10:37

Bra idé. Får göra så nästa gång.

Bara så sjukt irriterande att det inte funkar som det är tänkt. Men men
Beretta 686 White Onyx
Finnishswede

Inläggav Vanhala » 21 feb 2018, 10:42

Varför borra i skåpet alls? Har aldrig förstått varför det är så vanligt. De delar av året när du verkligen behöver kylan är luftfuktigheten antagligen högre utanför. Är kylskåpet i bra skick avfuktar det ju hyfsat som det är och riktiga kondens problem blir det ju mest just i början om djuret är väldigt varmt och stort i förhållande tilla volymen i skåpet och det försöker man normalt lösa med att ha "energitiden" i annat svalare utrymme första 10 timmarna.
Användarvisningsbild
Vanhala

Inläggav Finnishswede » 21 feb 2018, 10:47

Borrar inte för ventilation utan för att fästa stålröret att hänga i.

Vad säger expertisen, kommer skåpet att fungera även fast det pös ut gas från ena sidan då det borrades? :)

Mvh

F
Beretta 686 White Onyx
Finnishswede

Inläggav Vanhala » 21 feb 2018, 10:58

Finnishswede skrev:Borrar inte för ventilation utan för att fästa stålröret att hänga i.

Vad säger expertisen, kommer skåpet att fungera även fast det pös ut gas från ena sidan då det borrades? :)

Mvh

F

Ok! Om det blir aktuellt att borra fler för upphängningens skull så är hål i ovandel och sen infästning i något som jämnar ut vikten ovanpå/utanför en bra lösning. Jag kör krok i gängat stål. I kroken hänger man sen en slakt krok för klövvilt men går ju lätt att hänga två harar eller flera mindre vilt i lösning med galgar. Hoppas kylen fortsätter fungera
Användarvisningsbild
Vanhala

Inläggav jeppe.c » 21 feb 2018, 11:10

Kan inte svara på om kylen kommer funka. Men själv borrar jag i ovandelen. Två bultar med öglor på inifrån som fästs i en regel ovanpå kylen. Sen krokar mellan vilt och öglorna.
I "taktet" går garanterat inga kylslingor.
Ronneby IPSC
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inläggav Janne Å » 21 feb 2018, 19:51

Har varit i kontakt med Electrolux ang att borra hål i taket på min viltkyl.
Man avrådde pga av det kablage som fanns där till reglagen.

Är väl möjligen kanske bara aktuellt om man har reglage som sitter på kylens översida.

//Janne
Janne Å

Inläggav Finnishswede » 21 feb 2018, 22:31

Kylen gick tyvärr sönder. Riktigt surt då jag letar länge efter en fräsch 186cm hög. Här ser ni bild på den. Blir att köra till tippen på lördag
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Beretta 686 White Onyx
Finnishswede

Inläggav arvid0 » 22 feb 2018, 11:16

I nästa kyl... kan du ju limma hållare på sidan av t ex skärbräda med hak i så kan du få ut stången om det behövs.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
arvid0

Inläggav Gblenn » 22 feb 2018, 11:22

ÄR den verkligen så trasig att du måste kassera den??
På bilden ser det ut som att plasten släppt från isoleringen och buktar lite. Kan det vara det du också hörde när det började pysa? Alltså, att det sögs in luft när plasten rörde sig och utrymmet blev större. Lukten du kände kan säkert vara både plast, lim och isolering??
Att det buktar gör väl egentligen inget så länge du inte ska in och ut med hyllor och de kärvar. Tänker att du kanske kunde borra ett gäng små små hål i plasten, trycka in lim genom dem och sedan pressa fast plasten mot isoleringen igen?? Bara att spackla igen hålen med lite gelcoatspackel för båtar.
Gblenn

Inläggav Finnishswede » 22 feb 2018, 11:42

Ja den kyler inte längre.

Så fort borren trängde igenom på höger sida började det spruta ut gas. Inte pysa utan verklinge sputa ut i typ 25-30sekunder. Har haft igång den nu i ett dygn. Fläkt o allt funkar men den kyler inte. Funkar perfekt om man vill hänga i 20 grader :)
Pratade med en tillverkade och de sa att är gasen ute är det kört. Ska hämta en ny kyl till helgen. Irriterande bara eftersom den här var perfelkt i mått och fräschör. Kommer hänga röret på hacken för hyllrona på nästa. Vågar inte borra. Omöjligt att se var kylgasen går i skåpet. Orkar inte med att köra skåp nr 3 till tippen.

Mvh

F
Beretta 686 White Onyx
Finnishswede

Inläggav Gblenn » 22 feb 2018, 11:54

Aha, ja då är det ju ingen tvekan om vad som hänt, trist! :(

Svårt att veta hur man ska göra då det inte verkar gå att hitta information om hur kylskåpen ser ut innanför skalet. Jag har själv gjort som många andra och borrat i taket för några enkla hållare och garderobsstång från ClasOhlson.
https://www.clasohlson.com/se/b/Bygg/Beslag-&-upph%C3%A4ngning/Garderobsinredning
https://www.clasohlson.com/se/Kl%C3%A4dst%C3%A5ng/40-8208

Men har man köpt ett kit som Tenderums så tänker man sig ju att det ska gå bra att köra med det. Man kunde annars tänkt sig att Tenderum skulle ha funderat kring detta och kanske bistå med en lista på "kompatibla" kylskåp till deras kit.

Annars får du höra dig för vad folk har för skåp, hur de borrat och sedan försöka hitta ett likadant...
Gblenn

Inläggav sevehem » 22 feb 2018, 14:59

Usch, jag lider med dig och konstaterar att ibland har man tur och ibland har man otur. Av bilderna att döma har jag EXAKT samma skåp som du och har borrat på samma vis på ungefär samma ställe som du utan problem. Andra säsongen jag använder skåpet och det är ju ett suveränt sätt att få kontrollerad mörning. Jag har faktiskt gjort ventilation i mitt och trots bra tankar kring kondens och luftfuktighet som brukar yppas här på RS har även augustibockarna blivit väldigt fina utan tendens till mögel eller dylikt.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör