Skodon - förfrusna fötter

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Skodon - förfrusna fötter

Inläggav Robert.M » 11 mar 2018, 22:10

Mr X skrev:Jörn Antifrys med näbb.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

+1
Robert.M

Inläggav malx » 12 mar 2018, 01:58

jdrotz skrev:Har beställt ett par Swazi Ali Gaiters. Hade en fin rabattkod hos Nordic Native, fick dem för 799kr. Recension kommer.

Oj, det var lite dyrare saker... :). (Damasker känns annars som ofta en billig historia men dessa kan säkert vara av högre kvalite)
Insåg också att det kanske lät som att jag tyckte damasker var guds gåva till mänskligheten, så är det givetvis inte. Det är bara en liten del som kan bidra i helheten, ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och tårna sitter längst ut.
malx

Inläggav jdrotz » 12 mar 2018, 08:19

malx skrev:
jdrotz skrev:Har beställt ett par Swazi Ali Gaiters. Hade en fin rabattkod hos Nordic Native, fick dem för 799kr. Recension kommer.

Oj, det var lite dyrare saker... :). (Damasker känns annars som ofta en billig historia men dessa kan säkert vara av högre kvalite)
Insåg också att det kanske lät som att jag tyckte damasker var guds gåva till mänskligheten, så är det givetvis inte. Det är bara en liten del som kan bidra i helheten, ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och tårna sitter längst ut.

Var mest sugen på att prova. Jag har testat det mesta i klädväg, men just damasker har jag aldrig provat. Fick dessutom en fin skatteåterbäring :-)

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav jdrotz » 12 mar 2018, 08:20

Waaxel skrev:
Latvalintu skrev:Om du googlar på oac ea bindning så kan du se den orangea delen på bindningens häl del, det är den man snäpper upp i framkanten för att justera längden på bindningen beroende på skostorlek. Under denna orangea del ligger gummibandet som sammanlänkar med den "gråfärgade häldelen" som ligger bakom den orangea delen.
Det kan vara så att du har en tidigare modell av bindningen, den har någon form av stålbyglar/ståltrådar istället för detta gummiband. Jag undrar om denna äldre modell är bättre än dagens modell. Har en kompis som har denna äldre modell, och han har inte haft några problem med den, han har också bara kört med muckboot,så jag vet inte hur den funkar med hårda kängor, kanske bättre. :roll: Men som sagt:Du ser ju snabbt på bilden om det är denna, nyare modell, du har, eller den äldre.

Ett tag sedan sist nu... Jag har den gamla modellen å brorsan den nyare. Än så länge har båda fungerat bra... men som jag tidigare nämnde med muckboots. Tycker faktiskt att den gamla modellen verkar något stabilare med justeringsmekanismen av fjäderstål.

Har du hunnit testa? Kul å höra ett utlåtande från någon som inte är frälst i förväg också :D

Har inte fått hem dem från NZ ännu. En ärlig recension kommer;-) Jag har ju dock inte så mycket att jämföra med, har aldrig använt gaiters förut.

Har också ett par Arxus Arctic på väg hem. En neoprenstövel med uppladdningsbara sulor som skall testas.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav jdrotz » 14 mar 2018, 06:51

Har fått hem mina Arxus Arctic. Riktigt tunga rackare, verkar spontant rejält isolerade och är enligt dem själva gjorda för -40. Medföljer gör uppladdningsbara värmeinläggssulor som aktiveras med fjärr och har tre steg. Batterierna skall hålla upp till 9 timmar på lägsta nivån.

Skall bli intressant att testa dessa. Dels värmen, men framförallt hur de är att gå i.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav jdrotz » 15 mar 2018, 21:18

jdrotz skrev:Har fått hem mina Arxus Arctic. Riktigt tunga rackare, verkar spontant rejält isolerade och är enligt dem själva gjorda för -40. Medföljer gör uppladdningsbara värmeinläggssulor som aktiveras med fjärr och har tre steg. Batterierna skall hålla upp till 9 timmar på lägsta nivån.

Skall bli intressant att testa dessa. Dels värmen, men framförallt hur de är att gå i.

Har varit ute en stund nu med stövlarna i 18 minusgrader. Känns spontant som dessa kan fungera. Inte allt för klumpiga heller, trodde de skulle vara värre. Värmesulorna är jag dålig på att bedöma då jag aldrig haft sådana förut. Dessa värmer längst fram vid tårna, ger ganska lite värme även på högsta nivå, trodde värmen skulle kännas mer från sulorna. Längre test kommer vid älgjakten....

Användarvisningsbild
jdrotz

Skodon - förfrusna fötter

Inläggav jdrotz » 27 mar 2018, 21:42

Har nu fått hem mina Swazi gaiters. Precis som allt annat från Swazi andas de hög kvalitet. De jag köpte är i storlek L och passar mig bra då jag har hyfsat muskulösa vader.

De känns mycket stryktåliga och sitter riktigt bra. Upplever också att de isolerar ganska bra nu ute i vinterkylan. Tror dessa kan bli en hit faktiskt. Oavsett märke tror jag gaiters kan vara en bra sak att komplettera med.

BildBild

Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav karelsk blandning » 30 apr 2018, 19:23

Nu när det strax är tid att fetta och ställa undan vinter kängorna så har jag använt dom minst 4 dagar i veckan sen jag köpte dom.
Bästa köpet den här vintern, kängorna är använda ända ner mot -30 och dom har hunnit vara med på ca 150 mil skoter iaf.
Men sulorna nöts otroligt fort och slits nog ännu fortare från fotstegen på skotern men det går ju att sätta en hårdare sula om jag förstått det rätt.

Så den som har funderat att köpa jörn anti frys till hösten vintern som kommer, fundera inte mer utan köp ett par.
karelsk blandning

Inläggav ClassicSS » 09 jun 2018, 12:24

Har ett par Jörnkängan antifrys med klackar för kabelbindning och hård sula. Tycker att markkylan tränger på när det är neråt -20 och kallare. Vill sula om dom med mjuk sula men vet inte om Jörn-kängan gör det på antifrys med skidkkant? Någon som vet? Knappast lönt att försöka kontakta tillverkaren direkt, han är ju kundallergisk... :roll:

Enligt Equipts hemsida (köpte mina där för allmogejakt ville inte sälja med skidkant) ska det vara speciellt anpassad vintersula men jag vet inte... ska testa nästa vinter om inte mina orginal med mjuk sula är varmare med samma yllesockar/strumpor...

http://blogg.notabene.se/?p=386

https://www.equipt.se/sv/artiklar/jornk ... ys-17.html
Användarvisningsbild
ClassicSS

Inläggav karelsk blandning » 10 jun 2018, 09:03

ClassicSS skrev:Har ett par Jörnkängan antifrys med klackar för kabelbindning och hård sula. Tycker att markkylan tränger på när det är neråt -20 och kallare. Vill sula om dom med mjuk sula men vet inte om Jörn-kängan gör det på antifrys med skidkkant? Någon som vet? Knappast lönt att försöka kontakta tillverkaren direkt, han är ju kundallergisk... :roll:

Enligt Equipts hemsida (köpte mina där för allmogejakt ville inte sälja med skidkant) ska det vara speciellt anpassad vintersula men jag vet inte... ska testa nästa vinter om inte mina orginal med mjuk sula är varmare med samma yllesockar/strumpor...

http://blogg.notabene.se/?p=386

https://www.equipt.se/sv/artiklar/jornk ... ys-17.html

Undra om det går att ha mjuk sulan med skidkant, undrar om den inte blir för mjuk och går sönder.
Jag har mjuk sulan på mina antifrya men kommer nog att byta till en hårdare efter en vinter till, har slitits ganska mycket från all skoter körning i vinter.
karelsk blandning

Inläggav Waaxel » 23 sep 2018, 10:51

Våren och sommaren gick fort utan minsta tanke på kalla fötter, men nu börjar kylan tränga sig på igen :?

Mailade allmogejakt i förra veckan angående innerlängd för respektive storlek av antifrys, har dock inte fått något svar. Någon som känner till en storlekstabell för modellen? Tänkte lägga en beställning nu i helgen och hoppas på att hinna få dem före jul. I bästa fall kanske de t.o.m. finns i lager eftersom det handlar om strl 47-49.
Waaxel

Inläggav Gunnebrink » 23 sep 2018, 12:01

Tegsnässkidan kan ha hemma om du har tur.

http://tegsnas.se/produkt/jornkanga/
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav karelsk blandning » 23 sep 2018, 14:08

Waaxel skrev:Våren och sommaren gick fort utan minsta tanke på kalla fötter, men nu börjar kylan tränga sig på igen :?

Mailade allmogejakt i förra veckan angående innerlängd för respektive storlek av antifrys, har dock inte fått något svar. Någon som känner till en storlekstabell för modellen? Tänkte lägga en beställning nu i helgen och hoppas på att hinna få dem före jul. I bästa fall kanske de t.o.m. finns i lager eftersom det handlar om strl 47-49.

Kontakta Jokkmokks skor dom brukar ha på lager, jag har köpt mina jörn kängor av dom.
karelsk blandning

Inläggav Waaxel » 24 sep 2018, 12:28

Skickade förfrågan angående leveranstid och innerlängd för Jörnkängorna till alla försäljare jag kunde hitta. Fick snabbt svar från Tegsnäs att de har strl 47 och 48 i lager. Dessutom svarade de "Mät foten utan sockar st 47=295 mm, 48=305 mm" ang. innerlängden. Hade tidigare tänkt mig att gå upp en eller två storlekar för att absolut inte få en för trång sko. Nu visar det sig att 48an passar perfekt utifrån deras måttabell.

Till frågan.... Tror ni att kängan är tillräckligt överdimensionerad även om jag väljer "rätt" storlek eller bör jag gå upp någon storlek för att säkert få plats med extratjocka sockar, sulor osv?

Btw, hur vet man om de har hård eller mjuk sula? Kanske borde ha mjuk för varmast tänkbara känga... :?
Senast redigerad av Waaxel 24 sep 2018, 13:15, redigerad totalt 1 gång.
Waaxel

Inläggav karelsk blandning » 24 sep 2018, 13:02

Jag har en storlek större än sommar modellen på anti frys.
karelsk blandning

Inläggav Waaxel » 24 sep 2018, 20:00

Någon annan som kan ge ett utlåtande kring sitt storleksval?

Är vibramsulan den hårda eller mjuka?
Waaxel

Inläggav Mr X » 24 sep 2018, 20:11

Jag har storlek 45, samma som jag normalt har på kängor.
Vibram är den mjuka sulan utan klack.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mr X

Inläggav R.Jonsson » 08 okt 2018, 11:22

jag har en storlek större än normalt på mina jörnkängor både sommar och vinter modell.
Blaser R93 308w Kahles Helia CSX 1.5-6
Sako Quad 22wmr Vortex Viper Hs 4-16
Georg Knaak 16/70 6.5x57r
Miroku Bock 20/76
Användarvisningsbild
R.Jonsson

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör