Hörselskydd

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Hörselskydd

Inläggav malx » 15 feb 2018, 03:00

PelleZZ skrev:Har testat både Peltor och Sordin men har lite hörselnedsättning så jag kör Soundscope sedan några år. Även fast dom är dyra är de ett av de bättre köpen jag gjort http://eartech.se/soundscope/pro-tect-ihunt/

Skaffade också soundscope av samma anledning och håller med om att de är de bästa jag testat hittills. Man ska dock ha klart för sig att det inte är en perfekt produkt på något sätt och att bra kåpor kommer nära, speciellt om man ska använda radio samtidigt. Så vet inte om jag skulle rekommedera det som prisvärt om det inte är så att exakt en viss feature efterfrågas. (Soundscope kräver först och främst mera omvårdnad, fler byten av batterier och filter m.m. och att man alltid rensar öronen på morgonen. Sen funkar radio bra och trådlöst med slingan men har nackdelar att den tar in störningar från t.ex. elväst eller om man sitter under kraftledning)

Under vissa förutsättningar på pass väljer jag därför fortfarande mina äldre Sordin (gillar att löda ihop egna lösningar med exakta sladdlängder m.m. så då går Peltors idiotiska tvåkontakt bort. Går ju inte att hitta lösa kontakter som passar fastän man använder kontaktens rikta namn...). Och på topp- och ripjakt med kula där man inte går med bössan i handen så väljer jag faktiskt vanliga billiga proppar med rem imellan som jag stoppar i när det är dags för skott. Visst fungerar soundscope att gå med en hel dag men det är ändå skönare utan och ska man in och ut med dem så är de för dyra för att riskera att tappa i snön.
malx

Re: Hörselskydd

Inläggav Sir Black » 15 feb 2018, 07:32

Lagomski skrev:Kolla min jämförelse några inlägg upp! Protac 3 och Protac hunter har samma elektronik. Jag föredrar ljudet i Protac framför Sporttac

Här läst din jämförelse. Kanon!
Men trodde att flera hade testat dessa. Finns säkert mycket kunskap på detta forum. Gynnar många om man delar med sig av sin kunskap.

malx skrev:Under vissa förutsättningar på pass väljer jag därför fortfarande mina äldre Sordin (gillar att löda ihop egna lösningar med exakta sladdlängder m.m. så då går Peltors idiotiska tvåkontakt bort. Går ju inte att hitta lösa kontakter som passar fastän man använder kontaktens rikta namn...

Peltor Protac Hunter har 3.5mm ingång.
Sir Black

Föregående

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör