Hörselskydd

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Hörselskydd

Inläggav Svedberg_89 » 24 dec 2017, 20:37

Mina kåpor gick sönder mini höst. Och nu idag kom tomten med ett bidrag till nya, budgeten är på 1000-1500 någonstans. Vad ska man köpa?

God Jul!
Svedberg_89

Re: Hörselskydd

Inläggav jimmy85 » 05 jan 2018, 03:19

Jag har ett par peltor sportac som har över 10år på nacken. Dom har aldrig strulat.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav jdrotz » 05 jan 2018, 08:25

jimmy85 skrev:Jag har ett par peltor sportac som har över 10år på nacken. Dom har aldrig strulat.

+1. Jag har haft mina i 6 år nu. De har strulat en gång, men då visade det sig att det var vatten i dem efter en extremt fuktig jaktdag. Löste sig med en hårtork. Jag är i övrigt nöjd och tycker de känns prisvärda.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav redtop » 05 jan 2018, 08:36

Har ett par Sporttac och tycker de funkar bra, men är lite brusiga + att de har en ovanlig kontakt om du vill ansluta din jaktradio.
Nya modellen Protac Hunter har standard 3.5mm kontakt vilket jag tycker är bättre. Om de är lika brusiga vet jag inte då jag inte testat dem.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav Bennybira » 05 jan 2018, 08:38

Har ett par Peltor Comtac (1)
De köptes begagnade och jag är nog 3e till 10e ägaren..
Aldrig strulat, inte det minsta. Och de har nog snart 20 år på nacken!

Den "ovanliga" kontakten kostade 50:- på claes ohlsson när jag skaffade min :)
Bennybira

Inläggav jimmy85 » 05 jan 2018, 08:48

Nu i mellandagarna funderade ja på att köpa ett par nya hörselskydd. Kikade på hylte lantmän o dom hade några modeller som låg vettigt i pris. Men ja ångrade mig så mina sporttac får hänga med till dom säger upp sig :mrgreen:
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav jimmy85 » 05 jan 2018, 20:00

Bennybira skrev:Har ett par Peltor Comtac (1)
De köptes begagnade och jag är nog 3e till 10e ägaren..
Aldrig strulat, inte det minsta. Och de har nog snart 20 år på nacken!

Den "ovanliga" kontakten kostade 50:- på claes ohlsson när jag skaffade min :)

Tror jag gav 200:- för min kabel mellan radio/kåpor. Den har även microfon :).
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Sir Black » 05 jan 2018, 22:16

redtop skrev:Har ett par Sporttac och tycker de funkar bra, men är lite brusiga + att de har en ovanlig kontakt om du vill ansluta din jaktradio.
Nya modellen Protac Hunter har standard 3.5mm kontakt vilket jag tycker är bättre. Om de är lika brusiga vet jag inte då jag inte testat dem.

Men vad är egentligen skillnaden på Peltor SportTac vs Peltor ProTac Hunter? Är SportTac en äldre modell?
Sir Black

Inläggav jimmy85 » 05 jan 2018, 22:30

Sir Black skrev:
redtop skrev:Har ett par Sporttac och tycker de funkar bra, men är lite brusiga + att de har en ovanlig kontakt om du vill ansluta din jaktradio.

Men vad är egentligen skillnaden på Peltor SportTac vs Peltor ProTac Hunter? Är SportTac en äldre modell?

E väl mest formatet ser det ut som samt att elektroniken tydligen ska vara mer skyddad i protac. Sen är de väl vanlig 3.5mm ingång i dom istället för 2 stift som på sporttac.
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Sir Black » 05 jan 2018, 22:45

jimmy85 skrev:
Sir Black skrev:

E väl mest formatet ser det ut som samt att elektroniken tydligen ska vara mer skyddad i protac. Sen är de väl vanlig 3.5mm ingång i dom istället för 2 stift som på sporttac.

Verkar som att Peltor ProTac Hunter är en nyare modell än SportTac. SportTac går att få med blåtand.
Sir Black

Inläggav Svedberg_89 » 06 jan 2018, 00:43

Det blev ett par protac i mellandagarna, inte haft möjligheten att prova dem live än men dom känns mycket bättre än de 200 kr från xxl som jag hade innan.
Svedberg_89

Inläggav TheJo » 23 jan 2018, 11:35

Lyfter denna tråd. Ska köpa mig ett par hörselskydd.
Var och tittade på Peltor SportTac och ProTac, båda i Hunter-variant.
Försökte få lite info om skillnader och om någon är bättre/sämre, men detta var det ingen som hade någon vidare koll på.

Så vilka ska man egentligen köpa :?:
Tyckte Sport kändes lite mer gediget byggd, Pro mer som Peltors vanliga kåpor. Ex. hjässbygeln.
Men det känns ju vettigt med 3,5mm kontakt.
TheJo

Inläggav jdrotz » 23 jan 2018, 12:10

Har aldrig haft bekymmer med Peltors "ovanliga" anslutning. Passande kablar är lätt att få tag i och det är ju sällan man behöver köpa nya. Har haft samma kablar och kåpor i 6 år nu (Sporttac) utan problem. Har tänkt byta någon gång, bara för att prova nåt annat, men ser ingen anledning då de fungerar så pass bra. Batterierna håller för övrigt riktigt länge.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Lagomski » 23 jan 2018, 16:10

TheJo skrev:Lyfter denna tråd. Ska köpa mig ett par hörselskydd.
Var och tittade på Peltor SportTac och ProTac, båda i Hunter-variant.
Försökte få lite info om skillnader och om någon är bättre/sämre, men detta var det ingen som hade någon vidare koll på.

Så vilka ska man egentligen köpa :?:
Tyckte Sport kändes lite mer gediget byggd, Pro mer som Peltors vanliga kåpor. Ex. hjässbygeln.
Men det känns ju vettigt med 3,5mm kontakt.

Dämpar likvärdigt. Protac har en mer diskret medhörning med mindre brus och detaljer. Sporttacs medhörning är kraftigare och visst, kanske aningen bättre för att höra småljud längre bort, men förstärker också ljud av träd som rör sig i vinden etc vilket kan vara rätt störande.
För mig tycker jag Protac sitter bättre. Slipper dyr sladd.
Jag hade valt Protac.
Lagomski

Inläggav TheJo » 24 jan 2018, 12:28

Lagomski skrev:Dämpar likvärdigt. Protac har en mer diskret medhörning med mindre brus och detaljer. Sporttacs medhörning är kraftigare och visst, kanske aningen bättre för att höra småljud längre bort, men förstärker också ljud av träd som rör sig i vinden etc vilket kan vara rätt störande.
För mig tycker jag Protac sitter bättre. Slipper dyr sladd.
Jag hade valt Protac.

Tackar för svar :)

Ja, det lutar åt ProTac faktiskt.
TheJo

Inläggav Sir Black » 10 feb 2018, 18:23

Är det någon skillnad på ljudet i Peltor SportTac vs Peltor ProTac Hunter?
Sir Black

Inläggav Sewen » 11 feb 2018, 20:52

Får väl va lite motvals då och rekomendera Sordin Supreme Pro X Gel. Har funkat i sex år i princip utan strul. Vid första batteribytet (efter drygt ett år för betterierna tar typ aldrig slut) så var det lite svårt att få i nya, dom hamnade snett. Kundtjänst svarade direkt och skickade fraktsedel så jag kunde skicka in dom, utan krav på kvitto eller liknande. Bra kundtjänst!
Har även Peltor Sportstac WS BT men komfortmässigt håller jag Sordin högre. Dom är även lite mer slimmade. Men båda slår dock i kolven ibland... Oavsett vilka man väljer tycker jag det är värt att satsa på Gel-kuddar.
Användarvisningsbild
Sewen

Inläggav PelleZZ » 11 feb 2018, 21:31

Har testat både Peltor och Sordin men har lite hörselnedsättning så jag kör Soundscope sedan några år. Även fast dom är dyra är de ett av de bättre köpen jag gjort http://eartech.se/soundscope/pro-tect-ihunt/
PelleZZ

Inläggav Sir Black » 14 feb 2018, 20:36

Sir Black skrev:Är det någon skillnad på ljudet i Peltor SportTac vs Peltor ProTac Hunter?

Ingen som har jämfört dessa 2? Lika bra ljud?
Sir Black

Inläggav Lagomski » 14 feb 2018, 21:21

Sir Black skrev:
Sir Black skrev:Är det någon skillnad på ljudet i Peltor SportTac vs Peltor ProTac Hunter?

Ingen som har jämfört dessa 2? Lika bra ljud?

Kolla min jämförelse några inlägg upp! Protac 3 och Protac hunter har samma elektronik. Jag föredrar ljudet i Protac framför Sporttac
Lagomski

Nästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör