Flanelltråden! Flanell gör dig till en bättre jägare.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Flanelltråden!

Inläggav Vandrarn' » 01 aug 2014, 16:43

Det känns på något sätt som julafton även fast det inte är jag som beställt!? Väntar på resention..
"Den som inte kan sin historia 3000 år bakåt lever ur hand i mun"
Goethe
Användarvisningsbild
Vandrarn'

Inläggav Vandrarn' » 01 aug 2014, 16:48

quote="norrlandsdrilling"]Köpte en jäkligt fin flanellskjorta av märket Resteröds när jag besökte deras fabriksoutlet i Ljungskile förra året.

Jäkligt bra kvalité, schysst passform o bra pris!! O dessutom rödsvartrutig i sann skpgshuggaranda :)![/quote]

Kolla in denna glimrande tråd. Svart/röd-rutig ska tydligen va hyffsad för att inte röja sig för klövdjur.
viewtopic.php?f=22&t=108981&start=100
Goethe
Användarvisningsbild
Vandrarn'

Re: Sv: Flanelltråden!

Inläggav jdrotz » 01 aug 2014, 18:25

Vandrarn' skrev:Det känns på något sätt som julafton även fast det inte är jag som beställt!? Väntar på resention..

:) Jag längtar också. Hoppas det går snabbt! Ska fara till Jämtland och jaga älg/björn i en vecka början av september. Vill gärna få tag i lite finflanell innan dess:)
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Beng-Ha » 01 aug 2014, 21:58

Pinewoods skjortor av billigare modell har hållit bra för mig och håller fint i formen oxo. Fjällräven har jag förbrukat en av och kommer nog inte bli fler, då den inte höll speciellt länge. Haft några noname och det har skiftat friskt i kvalitet, någon funkade inte alls och någon blev en kär gammal vän. Welcome to the jungle of flanell. :mrgreen:
Vi tar't i môra.
Användarvisningsbild
Beng-Ha

Inläggav jdrotz » 02 aug 2014, 01:22

Beng-Ha skrev:Pinewoods skjortor av billigare modell har hållit bra för mig och håller fint i formen oxo. Fjällräven har jag förbrukat en av och kommer nog inte bli fler, då den inte höll speciellt länge. Haft några noname och det har skiftat friskt i kvalitet, någon funkade inte alls och någon blev en kär gammal vän. Welcome to the jungle of flanell. :mrgreen:

Har kollat in fjällräven lite grann. De verkar va fina, dock lite vida i passningen runt midjan.

Pinewood skall kollas också. Nu är jag dock äckligt nyfiken på grejerna från USA. Flanellens Mecka:)
Användarvisningsbild
jdrotz

Flanelltråden!

Inläggav Habermas » 02 aug 2014, 12:57

Tailorstore.se har tre flanelltyger som ser bra ut. Dock ej längre den klassiska rödsvarta. Jag har själv en i slim fit som är fem år gammal som har hållt ihop fint.

Edit: Dock ej jagat i den.
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav jdrotz » 02 aug 2014, 14:45

Habermas skrev:Tailorstore.se har tre flanelltyger som ser bra ut. Dock ej längre den klassiska rödsvarta. Jag har själv en i slim fit som är fem år gammal som har hållt ihop fint.

Edit: Dock ej jagat i den.

Tack! Såg ju riktigt fint ut det där.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav jdrotz » 03 aug 2014, 00:54

Tailorstore.se måste provas! De hade ju slim fit! Nåja, vi börjar med Vermont.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav jdrotz » 04 aug 2014, 01:28

Nu är flanellen på väg! Fick mail från Vermont med trackingnummer. Ordning och reda. Nu hoppas vi att det slinker igenom tullen lite smidigt här hemma...
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Vandrarn' » 04 aug 2014, 01:41

fe2028a7418311ad11d5c369187ba50e487f7a1f05776bfff2bf922b031466f8.jpeg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Goethe
Användarvisningsbild
Vandrarn'

Inläggav Vandrarn' » 04 aug 2014, 02:01

Mens vi väntar på jdrotz paket så kan vi väl göra ett stickspår på mönster. Gillas symetriska/pivot-mönster där ett grundmönster sas "speglas" vid en viss punkt eller asymetriska/repeterande? En del har ju också shackrutiga utan den speciella färgeffekt som uppkommer när varp och väft möts.
Hur ställer sig forats förfinade flanell-flanörer?
Goethe
Användarvisningsbild
Vandrarn'

Inläggav jdrotz » 04 aug 2014, 23:04

Mycket intressant frågeställning...jag är kluven och osäker där.

Vad gäller fjällräven var jag och kollade på deras flanellkollektion på en butik häromdagen. De kändes helt ok, men inte mer än så. Alldeles för "tunna" på nåt sätt. Dock utan att kännas billiga.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Vandrarn' » 04 aug 2014, 23:44

Nu blev jag faktiskt lite orolig! Jag hade faktiskt tänkt köpa en till fjällräven nu då några av de enklare julamodellerna har gått i graven (altanmålning) men då måste min favorit ha slutat säljas :cry: Den är nämligen tämligen tjock med förstärkningar i krage och manchetter. Måste nog göra ett tjänsteärende på fjällräven i morn' och undersöka.

Vad gäller mönster så kan det vara kul med lite "udda" även om mina är mycket klassiska. Patchworken du beställde kan ju bli en succé. Flanellskjorta, javisst men med en twist 8)
Kom också på en annan favorit: fältskjorta m 59. Tunn men tätvävd flanell, stryktålig och otroligt skön. DET är otroligt mycket flanellskjorta för pengarna! Fast egentligen klassas det väl som en busarong när den inte har knäppning hela vägen.
Goethe
Användarvisningsbild
Vandrarn'

Inläggav jdrotz » 05 aug 2014, 01:05

59 skjortan är klockren. Har två st hemma. Dock är de inte särskilt vackra...

Skall även tillägga att jag är osäker på om butiken hade hela sortimentet med fjällräven skjortor. De som fanns där kändes dock mycket tunna.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav fonzie » 05 aug 2014, 06:47

Jag har en fjällräven flanellskjorta med förstärkningar över axlarna. Köptes för inte så länge sedan men verkar inte finnas kvar i sortimentet. Visst är den ganska vid i passformen men varm, kraftig och smidig ändå. Den har en härlig ull blandning i sig.
Fjällräven har en nu som heter sarek, den verkar fin.
fonzie

Inläggav Johan Lundgren » 05 aug 2014, 11:17

Trevlig tråd!

Vill slå ett slag för skjortor från Flogmyra, finns på Hylte Lantmän till mkt bra pris (2 för 200 eller liknande).

Fin, lite tjockare kvalla som blir grym efter några tvättar. Inte fullt ut slimmad passform men ganska tight ändå. Lite korta i armarna kanske, men jag kör uppkavlat ändå så det är lite skit samma.
Användarvisningsbild
Johan Lundgren

Inläggav Gunnebrink » 05 aug 2014, 13:41

Bra tråd det här. Ska bli skoj att få höra ett utlåtande om det beställda skjortorna. Det här med korta ärmar är ett aber och jag har kommit till insikt att det billigaste jag kan göra avseende skjortor är att betala 800-1000:- st för då går det att tvätta dem...
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav Vandrarn' » 05 aug 2014, 13:56

Ja, det kan ju vara lite köp billigt köp dyrt. Ett undantag vad gäller tvätt av skjortor är blue wear. De är tunna, ostyrsliga, för långa ärmar i förhållande till midjelängden -allmänt märkliga i modellen med andra ord, men nog håller den formen trotts hårda tvättar.
Nån jävel måste ju ha stått modell för denna tingest och för "hen" borde det vara ett klockrent köp.
Goethe
Användarvisningsbild
Vandrarn'

Inläggav börje » 05 aug 2014, 14:37

Jag gillar Sastas flanellskjortor, väldigt mjuka o sköna. Börjar bli dags för ett par nya snart. Tyvärr tror jag att den modell jag använt dom senaste åren utgått ur sortimentet :?
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav jdrotz » 05 aug 2014, 14:45

börje skrev:Jag gillar Sastas flanellskjortor, väldigt mjuka o sköna. Börjar bli dags för ett par nya snart. Tyvärr tror jag att den modell jag använt dom senaste åren utgått ur sortimentet :?

Vad är det för märke? Finskt :) :?:
Användarvisningsbild
jdrotz

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör