Flanelltråden! Flanell gör dig till en bättre jägare.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Flanelltråden! Flanell gör dig till en bättre jägare.

Inläggav greyling » 18 jan 2018, 23:29

jdrotz skrev:
Sewen skrev:Har inte orkat ögna igenom alla 17 sidor (än) men menar trådskaparen att flanell, oavsett material, passar till jägaren? Som jag förstått det är väl flanell ett vävt tyg med borstad mjuk yta som ändå är rätt tåligt. Bra så men för mig räcker det inte att det är flanell för att jag ska vilja jaga i det. För min del måstes trådarna vara av ull eller kanske pollyester för att jag ska vilja ha det närmast kroppen och svettas i / bli fuktig. Tyvärr är 98% av de flanellskjortor som erbjuds idag i bomull.. :(

Min tanke som trådskapare var inte bokstavlig, utan mest bara en käck rubrik, då jag gillar flanell skarpt. Jag håller med om att flanell inte är optimalt att ha närmast kroppen vid jakt, då funkar merinoull bättre, i alla fall om man svettas eller vill ha något riktigt varmt underställ vintertid.

Personligen använder jag alltid flanellskjorta vid jakt (jag är passkytt), samt även ofta hemmavid. Ibland med ull under ibland inte, beroende på väderlek. Fördelarna med flanellen (förutom att det är så himla snyggt!) är att den är slitstark, skön och praktisk. Har man flanell av bra kvalitet värmer det dessutom ganska bra. Jag kör med Vermont flanell vid jakten, helt sjukt bra kvalite på dessa. De är nästan som nya trots att jag använt dem mycket både i skogen och hemma. Man behöver helt enkelt inte vara rädd om dem, de står pall och håller i ur och skur.

Sedan är ju flanell bara så rätt! Särskilt i kombo med bygelrepeter, lössnus, slitna jeans och med en öppnad burk vita bönor i tomatsås över lägerelden ;-)

Det här var lite som när man upptäckte att tomten inte fanns på riktigt. Har du alltså lurat oss hela tiden och att man alltså inte blir en bättre jägare av flanell! :D
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Sewen » 18 jan 2018, 23:49

Hemulen skrev:Ullflanell är ju ett klassiskt material som med sin unika lyster och fall har kommit tillbaka stort inom herrkonfektionen på senare år, t ex hos Oscar Jacobson. Jag skulle dock tveka att bära flanellkostym i skogen, även om James Bond som bekant dyker i smoking. Det närmaste motsvarighet jag har funnit i friluftssammanhang är Fjällrävens skjorta Övik i återvunnen ull. Någon som har provat den?
https://www.fjallraven.se/ovik-re-wool-shirt-ls

Jag har den! Oftast som ”jacka” med ev en dunväst över. Nog det plagg jag använt mest de senaste åren. Här om dagen i isvindarna uppskattade jag verkligen stormkragen.
Användarvisningsbild
Sewen

Inläggav Fritz Kraut » 19 jan 2018, 08:54

Sewen skrev:
Hemulen skrev:Ullflanell är ju ett klassiskt material som med sin unika lyster och fall har kommit tillbaka stort inom herrkonfektionen på senare år, t ex hos Oscar Jacobson. Jag skulle dock tveka att bära flanellkostym i skogen, även om James Bond som bekant dyker i smoking. Det närmaste motsvarighet jag har funnit i friluftssammanhang är Fjällrävens skjorta Övik i återvunnen ull. Någon som har provat den?
https://www.fjallraven.se/ovik-re-wool-shirt-ls

Jag har den! Oftast som ”jacka” med ev en dunväst över. Nog det plagg jag använt mest de senaste åren. Här om dagen i isvindarna uppskattade jag verkligen stormkragen.

Fin men dyr!

Black friday tog jag hem en sådan här till lite bättre pris än det nuvarande: https://global.llbean.com/shop/Mens-Mai ... ml#start=1

Ungefär samma egenskaper, och riktigt varm. Dessutom med äkta redneckrutor. På höst och vår kan man ha den som överskjorta.

Bomullsflanell undviker jag om jag kommer att röra på mig under jakten. Den suger åt sig kroppsfukten, och snart kyler skjortan istället för att värma.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav jdrotz » 19 jan 2018, 09:05

Intressant med flanellskjortor i ull. Hur upplever ni hållbarheten på dessa?

Jag håller med om att bomullsflanell är opraktiskt om man skall svettas ordentligt. Om jag vet att jag kommer att svettas rejält försöker jag undvika bomullsflanell närmast kroppen. Jag upplever dock att mina Vermont-skjortor (som jag svettats en hel del i), tar hand om fukten ganska bra ändå. De verkar torka rätt så snabbt. En annan fördel med bomullsflanell är att den är otroligt mjuk och skön mot huden, ull kan vara lite stickigt.

Enda nackdelen med Vermontskjortorna är att de blir svindyra med frakten från USA. Man bör gå ihop och samla på sig en storbeställning.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Fritz Kraut » 19 jan 2018, 09:36

jdrotz skrev:Intressant med flanellskjortor i ull. Hur upplever ni hållbarheten på dessa?

Hållbarheten återstår att se.

Det som först kommer att bli interessant är tvätt. Etiketten säger kemtvätt, men ylle brukar gå bra att handtvätta i ljummet vatten med tvättsåpa eller tvåltvättmedel. Det viktiga är att man inte tvättar först i varmt vatten och sedan sköljer i kallt. Då krymper det och blir barnkläder.

Just nu har jag ylle i alla lager: ullunderställ, ullskjorta och ulljacka. Det håller värmen bra och man slipper att känna sig svettig vid rörelse, eftersom ullen tranporterar bort fukten.

Frakten från USA är dyr. Dessutom tillkommer moms. L.L.Beans sida är bra att handla på, eftersom man dels betalar i kronor, dels kan välja att betala frakt och moms direkt. Då lurar man dessutom Postnord på själva handläggningsavgiften och postförskottsavgiften för inbetalningen, vilket är mycket tilltalande.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Jr_Moberg » 19 jan 2018, 09:42

Flanellskjortor i ull är fantastiska tycker jag.
Varma och bekväma även om det blir lite fuktigt.
Sen håller ulltyget färgen på ett mkt bättre sätt än bomull om man får vara lite fåfäng.
Som påpekats ovan är slitstyrkan sämra om det är 100% ull.
Jag har ett par Pendleton som är 100% ull och ett par Woolrich som är ullblandning. Woolrich skjortor är bra "skjortjackor" då de är kraftigare.
Köper skjortorna på ebay för några hundralappar. Det är amerikanska skjortor som är breda i storlekarna men det fina med ebay är att merparten av säljare uppger mått på kläder så det är uppenbart vad man köper.

/Anders
Jr_Moberg

Inläggav jdrotz » 19 jan 2018, 09:56

Jr_Moberg skrev:Flanellskjortor i ull är fantastiska tycker jag.
Sen håller ulltyget färgen på ett mkt bättre sätt än bomull om man får vara lite fåfäng.
Jag har ett par Pendleton som är 100% ull och ett par Woolrich som är ullblandning. Woolrich skjortor är bra "skjortjackor" då de är kraftigare.
Köper skjortorna på ebay för några hundralappar. Det är amerikanska skjortor som är breda i storlekarna men det fina med ebay är att merparten av säljare uppger mått på kläder så det är uppenbart vad man köper.

Vad gäller färgen så är det så att bomullsflanell av bra kvalité håller färgen utan problem. Jag har ett antal skjortor och en morgonrock från Vermont flanell. Dessa används i princip dagligen och har tvättats i tvättmaskin 40 grader ganska många gånger under några år. Samtliga plagg är fortfarande i nyskick och kvaliten är faktiskt smått otrolig faktiskt. Detsamma gäller flanellskjortorna från Tailorstore. Nu skall man dock även komma ihåg att detta är inga billiga flanellskjortor vi pratar om. Jag har provat flanellskjortor som hållit betydligt lägre kvalite vad gäller tex färg. Engelsons billigaste är ett exempel, men även Chevalier som var rent skräp. Det är skillnad på flanell och flanell :wink: :!:
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Jr_Moberg » 19 jan 2018, 11:27

Kom på en till fördel med ullskjortor. Ullen verkar inte samla på sig illaluktande svett på samma sätt som bomull och syntet.
Nu svettas jag inte speciellt ymnigt men jag har inte behövt tvätta min ullskjort efter säkert 10 jakter som bestått av passjakter och några där jag gått med hund. Har dragit skjutna djur så jag har svettats. Det brukar räcka med att jag hänger ut skjortan på balkongen för vädring och tork. Underställströjan under (som är aclima ull eller icebreaker) tvättas mer ofta.

Under varma årstiden föredrar jag bomull. På varma augustijakter kör jag med bomullsskjorta. Fast tänker jag efter är mina favoriter Viyellaskjortor med 80% bomull och 20% ull. :-) Så lite ull ska det alltid vara.

/Anders
Jr_Moberg

Inläggav jdrotz » 19 jan 2018, 14:52

Jr_Moberg skrev:

Kom på en till fördel med ullskjortor. Ullen verkar inte samla på sig illaluktande svett på samma sätt som bomull och syntet.
Nu svettas jag inte speciellt ymnigt men jag har inte behövt tvätta min ullskjort efter säkert 10 jakter som bestått av passjakter och några där jag gått med hund. Har dragit skjutna djur så jag har svettats. Det brukar räcka med att jag hänger ut skjortan på balkongen för vädring och tork. Underställströjan under (som är aclima ull eller icebreaker) tvättas mer ofta.

Under varma årstiden föredrar jag bomull. På varma augustijakter kör jag med bomullsskjorta. Fast tänker jag efter är mina favoriter Viyellaskjortor med 80% bomull och 20% ull. :-) Så lite ull ska det alltid vara.

Ull är riktigt bra ur hygiensyfte. På något sätt så tar ullen hand om svetten och ventilerar bort den. Ullplagg behöver man nästan aldrig tvätta.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Sewen » 19 jan 2018, 17:46

Ullskjortan från Fjällräven håller väldigt bra hittills. Dock har jag bara ägt den i 1½ år. Den har förstärkningar på ok, armbågar, manshetter, krage mm i fjällrävens poly-cotton (G1000). Har även en liknande skjorta från italienska stone island utan förstärkningar som hållit sjukt bra! Knapparna har jag dock fått sy i några gånger. Tyvärr fick jag en envis fläck och det slutade med att jag tvättade den för varmt. Nu är det ingen overshirt längre utan sitter rätt tight.. :oops: https://www.grailed.com/listings/1756456-stone-island-heavy-wool-overshirt-aw11 Men misstänker att tunnare kvaliteer slits fortare. Speciellt i merinoull.

Kul att det går fint att beställa från ll bean. Dom har en guide shirt som jag spanat på i många år. Men den är mer som jacka än skjorta. Amerikanarna är verkligen mästare på den typen av plagg. Woolrich, Pendelton, Filson mfl.
Användarvisningsbild
Sewen

Inläggav tjulen92 » 10 feb 2018, 16:30

Sewen skrev:Ullskjortan från Fjällräven håller väldigt bra hittills. Dock har jag bara ägt den i 1½ år. Den har förstärkningar på ok, armbågar, manshetter, krage mm i fjällrävens poly-cotton (G1000). Har även en liknande skjorta från italienska stone island utan förstärkningar som hållit sjukt bra! Knapparna har jag dock fått sy i några gånger. Tyvärr fick jag en envis fläck och det slutade med att jag tvättade den för varmt. Nu är det ingen overshirt längre utan sitter rätt tight.. :oops: https://www.grailed.com/listings/1756456-stone-island-heavy-wool-overshirt-aw11 Men misstänker att tunnare kvaliteer slits fortare. Speciellt i merinoull.

Kul att det går fint att beställa från ll bean. Dom har en guide shirt som jag spanat på i många år. Men den är mer som jacka än skjorta. Amerikanarna är verkligen mästare på den typen av plagg. Woolrich, Pendelton, Filson mfl.

Älskar Filson!!!!!!! Sjukt bra kvalitet och bra service. Synd bara att det som finns att tillgå av deras kläder här i Sverige är så dyrt prissatta... och att det med frakt från staterna vid eget köp blir ännu dyrare.
tjulen92

Inläggav jdrotz » 10 feb 2018, 16:32

Vart i Sverige köper man Filson?

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav tjulen92 » 10 feb 2018, 16:58

jdrotz skrev:Vart i Sverige köper man Filson?

Hepcat.se och Huntway.se. Huntway har även Sitka vilket också är jättetrevligt, men samma där: höga priser till följd av senaste månadernas dyra dollar, tullavgifter, frakt osv osv
tjulen92

Inläggav jdrotz » 10 feb 2018, 17:08

tjulen92 skrev:
jdrotz skrev:Vart i Sverige köper man Filson?

Hepcat.se och Huntway.se. Huntway har även Sitka vilket också är jättetrevligt, men samma där: höga priser till följd av senaste månadernas dyra dollar, tullavgifter, frakt osv osv
Vi får hoppas att dollarn fortsätter sjunka nudå, den har varit på väg nedåt på slutet.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav BtK » 10 feb 2018, 19:02

Har kört med ullflanell från Lundhags och Pendelton i flera år nu. Inget att klaga på.
Användarvisningsbild
BtK

Inläggav jdrotz » 10 feb 2018, 20:01

Måste testa ullflanell...

Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Slim » 11 feb 2018, 23:42

Sewen skrev:Ullskjortan från Fjällräven håller väldigt bra hittills. Dock har jag bara ägt den i 1½ år. Den har förstärkningar på ok, armbågar, manshetter, krage mm i fjällrävens poly-cotton (G1000). Har även en liknande skjorta från italienska stone island utan förstärkningar som hållit sjukt bra! Knapparna har jag dock fått sy i några gånger. Tyvärr fick jag en envis fläck och det slutade med att jag tvättade den för varmt. Nu är det ingen overshirt längre utan sitter rätt tight.. :oops: https://www.grailed.com/listings/1756456-stone-island-heavy-wool-overshirt-aw11 Men misstänker att tunnare kvaliteer slits fortare. Speciellt i merinoull.

Ooohh en sån där blev jag sugen på, wannabe-huligan som man är ;) Var köpte du din?
Blaser R8 Standard
· 308 / SuB Zenith 3-12x50 / Aimpoint H2 / Aimsport Triton 42
· 9,3x57
Browning Auto-5 16/70

Gästjagar gärna med drevern Tjabo
Användarvisningsbild
Slim

Inläggav Sewen » 12 feb 2018, 12:57

Köpte den på Nitty Gritty för över 10 år sedan. Sen dess har det blivit många fler liknande från SI. Bla en duskjorta som fått följa med en hel del på jakt och skytte. Jättefina tyger, grymma infärgningar men dyrt.
Användarvisningsbild
Sewen

Inläggav Mazes » 24 apr 2018, 19:31

Mazes

Inläggav jdrotz » 24 apr 2018, 21:31

Hoppas de är bättre än de gamla. De var riktigt trista skjortor. Iofs riktigt billiga också.

Användarvisningsbild
jdrotz

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör