Flanelltråden! Flanell gör dig till en bättre jägare.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Flanelltråden! Flanell gör dig till en bättre jägare.

Inläggav jdrotz » 31 jul 2014, 22:29

Nån fler än jag som gillar flanellskjortor? Snyggt, praktiskt och slitstarkt. Billigt eller dyrt. Funkar i skogen, i trädgården eller om man ska på Country klubb i Nashville;)

Någon som har tips på vart man kan få tag i flanellskjortor med lite bättre passform och högre kvalité?

Jag testar en del och redovisar i tråden.

Vad säger ni? Jag vet att det finns en del flanellfreaks här på forat!;)

EDIT: Moderator-Adolfsson är naturligtvis hedersmedlem :)

Topplista flanellskjortor (enligt mig själv, som jag testat.):

1. Vermont flanell. Riktigt tjock och fin högkvalitetsflanell. Snygga och fitted versionen har lite bättre passform. Mycket mjukt och skönt tyg. Känns rakt igenom genuint och amerikanskt. Värmer fint och tål tuffa tag. Ser bra ut även efter tvätt Finns i många fina tyger. Hos mig en solklar favorit. Går dock endast att beställa från USA (vermontflannel.com). Pris ca 600kr/skjorta med tull och frakt. Helt överkomligt med tanke på vad man får. Inget att klaga på.

2. Tailorstore.se. Ungeför som Vermont kvalitetsmässigt sätt, fast tunnare och snyggare i passformen. Riktigt härligt tyg med bra känsla i. Går att skräddarsy i alla stolekar/passformar. (Tom slim fit!) En given favorit tillsammans med Vermontskjortorna. Nackdelar finns dock: Endast tre olika tyger finns. En del kanske också önskar tjockare flanelltyg. Priset börjar på 699kr/skjorta, med ev tillägg för skräddarjusteringar etc. Detta känns bra och överkomligt, med tanke på att skjortan går att få nästan precis som man vill. Upplevs som lite mer "fin-flannell-skjortor", kanske inget att slita i skogen med.

3. Engelson "Jämtland" (dyrare variant). Mycket prisvärd, 189kr. Kraftig, grov flanell med snyggt klassiskt svart/röd rutigt mönster. Snyggare och högre kvalitétskänsla än sin billigare broder. Dock fortfarande mycket vid i passformen runt midjan. Gillar inte heller att det står "EURO-HUNT" på bröstet. Frågetecken kring kvalitén då en maska runt ett knapphål börjat gå upp efter EN jaktdag. Färgen satt dock kvar i tvätten. (Skjortan skall reklameras)

4. Engelson (billig variant). Bra pris! Ca 90kr skjorta. Tål att användas och verkar slitstarka. Dock trist passform och blir ganska dassig/skrynklig efter tvätt. Ganska tunt, strävt och ibland oskönt tyg. Finns i flera mönster. Prisvärd, men uppenbart massproducerad. Verkar vara slitstark.

5. Chevailer. Aningen bättre passform och lite skönare tyg än Engelson, dock inte mycket med tanke på priset. Tunt tyg som tappar färg och luddar efter tvätt, dock ganska skönt mot huden. Ej prisvärd då de kostar ungefär som en Vermont skjorta.
Senast redigerad av jdrotz 09 dec 2014, 14:18, redigerad totalt 13 gånger.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Re: Flanelltråden!

Inläggav Vandrarn' » 01 aug 2014, 00:08

Ja, håller med: flanell funkar i de flesta lägen. Har olika modeller i olika kvalitéer, men en av de som hängt med längst kommer från fjällräven. Grövre kvalite än kooperativas och bättre passform än genomsnittet; lite figur och rakt avslut efter sidorna. Ingen drapering för klassisk flanellbuk alltså, men efter vad jag förstår så var det väl inte vad du siktade på heller :)
"Den som inte kan sin historia 3000 år bakåt lever ur hand i mun"
Goethe
Användarvisningsbild
Vandrarn'

Inläggav nickson » 01 aug 2014, 00:27

Min äldsta Fjällräven skjorta köpte jag för 15 år sedan. Inget annat märke har hängt med så länge.
Den som spar han har, men inte så roligt..........
Användarvisningsbild
nickson

Inläggav jdrotz » 01 aug 2014, 00:38

Fjällräven måste kollas in. Tack för era tips!

Vad finns i staterna då? Där är väl folk ännu mer flanelltokiga?
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Vandrarn' » 01 aug 2014, 00:39

Alla mina skjortor brukar ha samma livscykel med avslut i garaget under bilen. Så långt har det aldrig gått med fjällräven. För att inte verka helt i fickan på nämnda firma så kan jag lägga till ett minus: jag kan tycka är att den är för varm att gå långt i innan det blir blir höstkyligt.
Goethe
Användarvisningsbild
Vandrarn'

Inläggav Vandrarn' » 01 aug 2014, 00:46

Goethe
Användarvisningsbild
Vandrarn'

Re: Sv: Flanelltråden!

Inläggav jdrotz » 01 aug 2014, 01:10

Vandrarn' skrev:http://www.vermontflannel.com/

Tack. Måste nästan testa. Såg fint ut. Bra grejer eller?
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Vandrarn' » 01 aug 2014, 01:37

Har själv fått det här tipset men inte beställt nått än så jag kan faktiskt varken säga bu eller bä. Kanske du kan ta en för laget och vara först ut? Robsoft måste väl ha ett järvt flanell-avantgard som kan sålla bort de värsta avarterna och lyfta fram guldkornen :D
Goethe
Användarvisningsbild
Vandrarn'

Inläggav Markus A » 01 aug 2014, 10:23

Lantmännen/Granngården
Sen Biltemas är faktiskt OK, men de har ju bara en färg.. blå. :-)

/M
"Respice post te! Hominem te memento!"
Användarvisningsbild
Markus A

Inläggav jdrotz » 01 aug 2014, 11:01

Vandrarn' skrev:Har själv fått det här tipset men inte beställt nått än så jag kan faktiskt varken säga bu eller bä. Kanske du kan ta en för laget och vara först ut? Robsoft måste väl ha ett järvt flanell-avantgard som kan sålla bort de värsta avarterna och lyfta fram guldkornen :D

Jag är på! Lovar att testa. Undrar just hur det blir med tull och avgifter när man beställer kläder därifrån?

Jag tar på mig att prova. Hemsidan deras ingav förtroende iallafall.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Vandrarn' » 01 aug 2014, 11:15

Toppen att du är på! Det där med tull och avgifter hade jag inte ens tänkt på... måste ju räknas in förstås. Vad gäller bedömning av skjortan i övrigt så måste man nog tänka användningsområde. Svänga sina lurviga på logdans och kallt pass kräver ju lite olika doningar.
Goethe
Användarvisningsbild
Vandrarn'

Inläggav alexb » 01 aug 2014, 12:33

Är biltemas lite mindre klänninglik? Köpte en från engelsons som var lika bred nertill som jag är lång och själv är jag byggd som ett kvastskaft ;-)

telefonskrivet
Användarvisningsbild
alexb

Inläggav jdrotz » 01 aug 2014, 13:19

Vandrarn' skrev:Toppen att du är på! Det där med tull och avgifter hade jag inte ens tänkt på... måste ju räknas in förstås. Vad gäller bedömning av skjortan i övrigt så måste man nog tänka användningsområde. Svänga sina lurviga på logdans och kallt pass kräver ju lite olika doningar.

Absolut. Det fina med flanell är ju dock att man kan använda det till det mesta. Ska man hålla sig riktigt varm i skogen behövs nog lite mera än flanell. Jag brukar ha ett ullunderställ närmast kroppen.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Vandrarn' » 01 aug 2014, 14:22

alexb skrev:Är biltemas lite mindre klänninglik? Köpte en från engelsons som var lika bred nertill som jag är lång och själv är jag byggd som ett kvastskaft ;-)

telefonskrivet

Haha klänninglik va ordet :mrgreen: dessa modeller kan med fördel kombineras med hög skärning över höfterna. Håller du armarna över navelhöjd så öppnas en dm ventilation på varje sida... Vem är de gjorda för? Karl x?
Goethe
Användarvisningsbild
Vandrarn'

Inläggav jdrotz » 01 aug 2014, 15:36

Vandrarn' skrev:
alexb skrev:Är biltemas lite mindre klänninglik? Köpte en från engelsons som var lika bred nertill som jag är lång och själv är jag byggd som ett kvastskaft ;-)

telefonskrivet

Haha klänninglik va ordet :mrgreen: dessa modeller kan med fördel kombineras med hög skärning över höfterna. Håller du armarna över navelhöjd så öppnas en dm ventilation på varje sida... Vem är de gjorda för? Karl x?

:) Precis det jag inte vill ha på mina skjortor. Ska strax beställa från vermont. De ville ha ca 350kr i frakt för att skicka till Sverige enligt mailkontakt med "Chris". Fick svar snabbt.

Jag återkommer med recension. Kommer att beställa en vanlig skjorta, samt en i lite kraftigare flanell som de hade.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav gurkangc » 01 aug 2014, 16:07

Woodline!
Användarvisningsbild
gurkangc

Inläggav Ingvar » 01 aug 2014, 16:16

Lovande med Vermont, avvaktar
Senast redigerad av Ingvar 01 aug 2014, 16:20, redigerad totalt 1 gång.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav norrlandsdrilling » 01 aug 2014, 16:18

Köpte en jäkligt fin flanellskjorta av märket Resteröds när jag besökte deras fabriksoutlet i Ljungskile förra året.

Jäkligt bra kvalité, schysst passform o bra pris!! O dessutom rödsvartrutig i sann skpgshuggaranda :)!
norrlandsdrilling

Inläggav jdrotz » 01 aug 2014, 16:23

gurkangc skrev:Woodline!

Dessa säljs mycket billigt på Hylte-lantmän. Hur är det med kvalite och passform på dessa?
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav jdrotz » 01 aug 2014, 16:35

Har nu beställt 1st Classic shirt och 1st Patchwork shirt (lite tjockare, varmare, ser ut som ett lapptäcke :))

Totalt 165,60 $ med frakt. Totalpriset visades i utcheckningen. Skickas med USPS International priority mail om jag läste rätt.

Bara att vänta nu då....spännande att se hur det blir i tullen :|
Användarvisningsbild
jdrotz

Nästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör